Hallo!! Ik heb zelf ongeveer een jaar of 4/5 in de dravers gezeten en was dan altijd in Drachten bij de drafbaan. Wij kregen daar vaak jonge paarden vanaf een jaar of twee binnen die dan al beleerd werden. Sommigen kwamen al als ze nog maar een jaar waren, maar dat waren dan ook grote sterke "beren" die we dan alleen maar gingen beleren en dan gingen ze het land in om verder uit te groeien.
Het beleren ging (bij ons) als volgt; als het 'spookjes' waren, werden ze eerst door verzorgers wat handmak gemaakt d.mv. aan een touw vastzetten en aan de andere kant stond nog iemand die het paard aan de andere kant vasthield. Paarden die al wel wat gewend waren, die kregen in de box dan een tuigje op en een hoofdstelletje en daar mochten ze in de box dan wat mee rondbokken. Soms gebeurde dit hele extreem, de andere x was het allemaal rustig. Zodra ze aan het tuig gewend waren, kregen ze op de gang het hoofdstelletje in (halster er wel onder!) en het tuigje op en de leidsels werden dan bevestigd. Vooraan liepen er dan twee mensen mee (elk aan een kant) en nog een er achter met de leidsels in de hand. Zo begonnen we met het sturen. Eerst maar eens kijken of we de baan rond kwamen, en later ook achtjes draaien en zo...
Wanneer dit ook gewend was, kwam er in de gang, waar dus het paard vast kwam te staan, een lichte trainingskar achter. Deze werd dan een paar keer opgetild en los gelaten, zodat het paard wist, oh er zit wat achter mij. Pas als hierop geen reactie meer kwam van het paard, dan gingen we, op dezelfde manier als met het aanleren van het sturen, naar buiten. Eerst liep degene die de leidsels vast had achter de kar mee, en pas later werd er op de kar gezeten.
Eerst natuurlijk alles rustig in de stap, en later in de draf. En als dan het paard al vrij braaf was, dan gingen degenen die er (nog steeds) naast liepen op de zijkant van de kar zitten en reden zo mee. Totdat het vertrouwd was om de berijder alleen de baan op te laten gaan met het paard.
Zo, dit was een heel verhaal, ik hoop dat je er wat wijzer uit bent geworden!!!