Ik las ergens over Lusitano's dat je echt moet kijken of ze je bevallen, is dat bij Anda's ook zo?
wat zijn de voor- en de nadelen van Anda's?
Heeft iemand ook ervaring ermee op concours??
Graag meer info!!
Alvast bedankt!
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Jaike schreef:Bedankt beiden!!![]()
@Evaline: Ik was die site al tegengekomen ja![]()
Maar ik zou graag positieve en negatieve ervaringen horen, hoe reageren juryleden erop? Ik namelijk een fries gereden en hier kwamen heel wisselende reacties op!
Zijn anda's koel in de kop of juist heel heet en schrikkerig?
Anda's hebben over het algemeen genomen niet erg ruime gangen hoe was dit merbaar in de dressuur?
etc. etc. graag meer info!!
hij was echt te spreken voor de Pre die ik heb.
)Jaike schreef:Zie bovenstaande![]()
Ik las ergens over Lusitano's dat je echt moet kijken of ze je bevallen, is dat bij Anda's ook zo?
wat zijn de voor- en de nadelen van Anda's?
Heeft iemand ook ervaring ermee op concours??
Graag meer info!!
Alvast bedankt!
Die Fries heette Jaike, vandaar!

Jaike schreef:Dank jullie wel!!
Nu nog een vraag: Waar moet ik op letten bij het aankopen van een Anda en waar kan ik ze vinden???
(www.andalusier.com)

enne zo'n uitnodiging ga ik natuurlijk niet uit de weg

onder papieren.)Idra schreef:Jaike schreef:Dank jullie wel!!
Nu nog een vraag: Waar moet ik op letten bij het aankopen van een Anda en waar kan ik ze vinden???
Als je een dressuuranda wil, zal je moeten kijken naar de gangen. Zijn ze enkel hoog en verheven met veel knie-actie, of heeft het beest potentieel voor de uitgestrekte gangen.
Let er ook op dat de andalusier correcte bewegingen heeft.
Mijn Andalusier zwaait bijvoorbeeld uit in draf, maar dat is niet zo een erg probleem, het wordt ook minder naarmate je ze correct bewerkt.
Wat ik wel een erge afwijking vind bij Andalusiers, is dat ze hun benen achter wijder zetten (in bijvoorbeeld galop) dan vooraan.
Er bestaat een site met alles over de PRE (= andalusier met papier, Pura Raza Española). Ook met de gangafwijkingen etc.
http://www.equiandalusian.com
En zwak punt van vele PRE's is de stap. Goed om weten...
Waar je zo een paard koopt?
Ik heb de mijne bij de bron gezocht, in Spanje(www.andalusier.com)
Mijn ervaring was dat de prijs-kwaliteit verhouding in Spanje beter was dan hier.
Verder heeft het ras de laatste tijd aan populariteit gewonnen. Er worden veel nep-anda's te koop aangeboden, dus let daar voor op. Een goed paard hoeft geen papier, maar zorg toch dat je bij een betrouwbare persoon (zoals Kimmie261!!!) een aankoop doet.
Verder zijn er natuurlijk een heel aantal fokkerijen in Belgie en Nederland die regelmatig dieren verkopen. Doe eens een Google Search zou ik zeggen!
Een goede PRE kost natuurlijk wel wat centjes, maar dat is niet anders als bij een ander ras
Ik vind het een geweldig ras, en kan mij er enkel lovend over uitlaten
Mijn hengst staat bijvoorbeeld probleemloos in de gang naast hengstige merries, en ermee in dezelfde bak rijden is ook geen probleem.
Hij kan soms wat heet zijn, maar dan is het gewoon een kewstie van zelf rustig te blijven, van je kwaad maken wordt het enkel nog erger
Succes en houd ons op de hoogte!!
Jaike schreef:Idra, ben jij zelf echt naar Spanje geweest??
Helaas is die ene site alleen maar Duits........
Wat heb jij trouwens een schitterende Anda! Echt een plaatje!
Aan wat voor bedrag moet ik ongeveer denken? Op die andere site staan wel prijzen maar dat zijn dollars volgens mij?
En de prijzen op marktplaats leken mij niet altijd even betrouwbaar toe![]()
Corretje, jouw site doet het nietenne zo'n uitnodiging ga ik natuurlijk niet uit de weg

Dan zou die ruim 51 duizend euro moeten opbrengen?? Jaike schreef:Ik meende toch echt een dollarteken te zien, dan zou die namelijk 51.***,** kosten, de rest weet ik namelijk niet zeker maar wel dat ik van deze prijs steil achterover vielDan zou die ruim 51 duizend euro moeten opbrengen??