Een Sabino?? Wat is dat??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ik_

Een Sabino?? Wat is dat??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 17:51

Heey, Weten jullie wat een sabino is??

Climax

Re: Een Sabino?? Wat is dat??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 18:08

Je hebt bijvoorbeeld een Sabino vos dat is een vos met hoge witte benen en wat wit op de buik ofzo..

Volgens mij is dat hetzelfde bij Sabino zwarte enzo Clown

Correct me if I'm wrong.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 21:59

Sabino is een gen dat witte aftekeningen veroorzaakt.
Bijvoorbeeld witte voetjes en een sneb of bles, het kan ook meer uiten tot idd een vlek op de buik en hoge witte benen tot een maximaal sabino, die bijna compleet vlekkerig bont kunnen zijn maar dat komt niet veel voor.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 22:51

Ja maar als de kleur van een paard een sabino..... wordt genoemd, dan is het niet meer het gen neem ik aan en iets meer dan een bles of sneb en wat witte voetjes, want dan zou bijna ieder paard een sabino zijn Verward

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 08:15

Mariek87 schreef:
Ja maar als de kleur van een paard een sabino..... wordt genoemd, dan is het niet meer het gen neem ik aan en iets meer dan een bles of sneb en wat witte voetjes, want dan zou bijna ieder paard een sabino zijn Verward

Dat klopt ook. Knipoog

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 09:57

bij een sabino lijkt het toch ook alsof de vlekken naar omhoog druipen?? je moet het paard dus op de z'n kop houden dan druipen ze goed Haha!

de tinker jordy hier op bokt is ook een sabino.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 11:29

Meavey schreef:
Mariek87 schreef:

Dat klopt ook. Knipoog

Dan heb ik een sabinobruine Verward Dat vind ik wat raar hoor.. Verward

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 11:56

Er zijn maar twee basis kleuren, mn zwart en vos.

Daarop heb je de Agouti gene die uitwerkt op zwart om er een bruin van te maken. Agouti werkt niet uit op vos maar deze kunnen het wel dragen.

En dan ga je naar de volgende laagje 'verf' ....
- de 'bonte' genen (overo, tobiano, sabino, rabicano ... of combi's ervan)
- de 'modifiers' of zg veranderaars (creme, champagne, dun, silver ... of combi's ervan)
- en dan zijn er nog verschillende 'kleine broertjes' (gene Knipoog ) die ook een invloed kunnen hebben

De 'bonte' en 'modifiers' zijn dominante genes ... als ze aanwezig zijn dan tonen ze. Maaaar ... zoals gewoonlijk zijn er uitzonderlingen en Sabino is een daarvan.

Sabino (en Rabicano) is een eigenschap dat 'verborgen' kan blijven voor generaties in de genetisch poel en dan 'zomaar' verschijnt ! Denk aan bij voorbeeld de kruising van 2 "gewoon" gekleurde paarden om dan zomaar een vrij 'wild' gekleurd (daarbij bedoel ik veel wit) veulen te krijgen met een 'belly spot', hoge witte benen en een 'loud' bles. Heb onlangs hiervan (verborgen genetica) een goede voorbeeld gezien Wow! ... zal het op zoeken en plaatsen.
Deze gene zit in alle rassen en kan zelfs geheel wit paarden veroorzaken!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 12:01

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 12:10

" ...This filly was born in England to a plain liver chestnut TB mare out of a bay TB stallion who had a stripe and a small amount of white on one or two legs.
They almost died when she popped out! They werent expecting ANYTHING close to this!
Yes - the sabino gene can sit and be recessive for generations and then all of a sudden, when you least expect it, ..."

Afbeelding

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 13:06

Ik had een aantal jaren geleden een Calvados vos waarvan ik me ook heb laten vertellen dat het een sabino was.
Die had vier hele hoge witte benen, een brede bles en een witte vlek op de buik.
Is dat dan wel of niet een sabino?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 13:24

Mariek87 schreef:
Ik had een aantal jaren geleden een Calvados vos waarvan ik me ook heb laten vertellen dat het een sabino was.
Die had vier hele hoge witte benen, een brede bles en een witte vlek op de buik.
Is dat dan wel of niet een sabino?

Ja, een vos met de sabino gene = sabino vos.

Kentekens van sabino: http://www.sabinohorseregistry.com/

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 13:39

Ah oke, ik heb hem in beeld.

tunes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 20:22

Hoi mijn paard is ook een sabino. dat heeft hij van zijn opa, mijn peerd is bruin maar dan met witte haren over zijn lijf, dus geen stekelharige. in de zwarte staart heeft hij ook allemaal witte plukken. voor de rest alleen een wit voetje achter en een kol dus helemaal geen hoge benen en een witte bles maar bruin met witte haren.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 18:29

Dan heb mijn pony dat dus ook?!
Die heeft 4 witte benen tot aan de knie/sprong.
Een bles van hoog bovenin, die helemaal doorloopt tot en met zijn kin.

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 10:51

Dan zal mijn paard dat ook wel zijn.. ze is een koffievos met 1 wit voorvoetje, achter een witte kroonrand, een brede bles die ook doorloopt tot tussen haar neusgaten en op haar kin heeft ze een witte vlek zitten..

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 07:59

Wij hebben ook een bruine sabino hackney op stal staan. Georven van overgrootvader, diverse generaties niet zichtbaar geweest. Bovendien is ie ook stekelharig, maar dat is weer van opa (die in een andere lijn staat op het papier als de sabino hengst).

Sjonniej, het kan goed dat jouw pony ook een sabino is. Belangrijk kenmerk is de witte (roze) vlek op de onderlip (of helemaal roze/wit).