Geschikt dressuurzadel voor Arabier?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vonnie1

Geschikt dressuurzadel voor Arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 22:26

Hoi allemaal, ik zou graag jullie ervaringen en tips horen over welk zadel ik voor mijn (half) Arabiertje zou kunnen kopen.
Ik ben op zoek naar een dressuurzadel en ik hoor wel vaker dat het best moeilijk is om een goed passend zadel voor een Arabier te vinden.
Ik heb een Equestor (close contact basic geloof ik) op gepast laatst en die lag wel erg netjes.

Ik hoop dat jullie me kunnen informeren over geschikte modellen of merken!
Alvast bedankt,
groeten Yvonne

griebels

Re: Geschikt dressuurzadel voor Arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 23:31

Ligt er maar net aan welke helft van jouw paardje op een arabier lijkt. Ik heb een welsh x arabier gereden en dat is heel anders als een volbloed arabier....
Ik heb op de volbloed arabier een BR-dressuurzadel liggen en dat past prima... Speciaal voor de wat smallere paardjes.

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 00:45

Misschien een zadel op maat laten aanmaken? Voor mijn arabier was dat de oplossing. Arabieren zijn helemaal niet zo smal; ze ogen smal. Vaak hebben ze juist een brede schoft, een steile schouder en ronde vormen wat ervoor zorgt dat zadels snel gaan schuiven. Ik heb een Daaleman. Hulsebos zadels kunnen ook op maat gemaakt worden.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 08:50

Ik heb een Anky dressuurzadel en deze ligt perfect op mijn veelbloed arabiertje

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 10:06

Ik heb voor Omar een County Competitor 2000 dressuurzadel gekocht en dat ligt perfect op hem. Er waren maar weinig zadels die goed op hem lagen bij de zadelmaker.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 13:27

Franca schreef:
Misschien een zadel op maat laten aanmaken? Voor mijn arabier was dat de oplossing. Arabieren zijn helemaal niet zo smal; ze ogen smal. Vaak hebben ze juist een brede schoft, een steile schouder en ronde vormen wat ervoor zorgt dat zadels snel gaan schuiven. Ik heb een Daaleman. Hulsebos zadels kunnen ook op maat gemaakt worden.

De arabier die ik reed was wel heel smal. De welsh x arab had heel andere maten, veel breder ook.
Onze volle arabhengst heeft ook flink wat massa maar is nog steeds wat smaller als de meeste andere rassen. Ook hier ligt mijn zadel perfect op.
Het klopt dat ze een brede vlakke schoft hebben en een steile schouder. Alleen heeft Liekie een redelijke schoft. Sabiha juist weer die brede vlakke schoft, maar die moet nog wel even doorgroeien Haha!

vonnie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-05 18:36

hoi, bedankt voor de reacties.
Ze is wat overbouwd waardoor dus haar rug naar achter wat oploopt wat snel problemen geeft bij de meeste zadels.
Ook moet het niet een te lang zadel zijn.

Ik hoopte op wat reacties van Arabieren kenners en met welke zadels zij rijden omdat mijn paardje in iedergeval qua rug veel van een Arabier heeft
(vader = volbloed Arabier) en ze is inderdaad juist niet smal maar rond.

Krab54

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 19:57

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 23:02

Ik heb een 50% Arabier met een hoge schoft die ook wat overbouwd is. Hem rijd ik met een dressuurzadel van Hulsebos. Ik heb dit zadel tweedehands gekocht, hiervoor lag-ie op een volbloed Arabier. Aan het zadel hoefde niets versleuteld te worden toen ik het kocht, want het lag meteen prima. Maar dit zadel was wel op maat gemaakt voor die volbloed Arabier: het was dus niet een zadel dat toevallig goed lag op dat paard.

shasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 14:45

Ik had op mijn arabieren een euroriding diamond liggen. Die lag op veel arabieren goed en gebruik hem nu voor een Engels volbloed

KimB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 20:26

Wintec Pling

Youko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 21:24

Dat is echt superverschillend per Arabier.. Op mijn vorige arabier had ik een County Competitor Dressuur liggen, en dat reed prima. Dit paste niet op mijn huidige Arabier, voor haar heb ik een Passier Grand Gilbert gekocht.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 22:58

Franca schreef:

ik ook daaleman...

dat ding zit zo ongeloofelijk fijn..
heb er elfs de 4daagse op gereden zonder ook maar een blaar of stijf plekje

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 02:23

volgens mij verschilt het gewoon per paard...
alle arabieren zijn nou enmaal anders Bloos

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 09:42

Youko schreef:
Dat is echt superverschillend per Arabier.. Op mijn vorige arabier had ik een County Competitor Dressuur liggen, en dat reed prima. Dit paste niet op mijn huidige Arabier, voor haar heb ik een Passier Grand Gilbert gekocht.

Wij hebben ook goede ervaringen met Passier op een Arabier.
We hebben zowel een Grand Gilbert, als een wat minder prijzige Lenox.
Beide zadels liggen perfect.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 21:06

Ik heb een op maat gemaakte Stübben, en ben daar super tevreden mee Haha!