Welsh Mountain en wit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Oceans

Welsh Mountain en wit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 16:53

Als je kijkt naar Welsh pony's, merk je dat ze bijna allemaal een brede witte bles hebben en witte benen.
Nu vroeg ik mij af of dit speciaal gefokt is, of het eerder 'toevallig' is.
En kijkt men op keuringen naar de hoeveelheid wit of wordt hier geen rekening mee gehouden.
Hoe staat het Welsh stamboek en Welsh fokkers tov pony's met geen of heel weinig wit en pony's met 4 witte benen en een wit hoofd?
Welke kleuren en aftekeningen zijn 'in trek'?

In het stamboek wordt ook geen bont toegelaten maar waar trekt men de grens.
Dus wat verstaat men juist onder bont.
Een wit vlekje op de flank of moet deze al van een bepaalde grootte zijn.

ponyfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 23:04

zo ver heb ik me er niet in verdiept, maar mijn verzorgpony heeft idd ook een bles en 4 witte voetjes.........nou ja, een wit voetje en 3 half witte benen (waarvan 2 achter oplopend en de bles indringend in het linker neusgat en een wit vlekje op de onderlip, maar dat was de vraag niet he hihihi)

volgens mij word onder bont verstaan witte vlekken of stippen op het lichaam.......... kan het mis hebben hoor. Schijnheilig

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 23:09

Ja het valt mij ook op.. Kennissen van ons fokten met Welsh A'tjes en die hadden altijd heel veel wit aan hun hoofd, soms zelfs zo ongeveer de helft van hun hoofd!

Oceans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 23:42

Het is wel leuk om te horen welke aftekeningen jullie welsh-AB'tjes hebben.
Dus laat maar horen.
Maar ik ben toch ook benieuwd of iemand weet hoe het juist zit met dat wit.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 15:07

Mijn oude verzorgwelsh mountain was schimmel en kwam van een fokkerij die alleen witte fokte (hoezo saai Haha! ).

Maar later is ze gedekt door een zwarte met alleen een kolletje (vicaris Jonathan of zoiets). Deze fokker had juist allemaal donkere welshjes. Er kwam een heel leuk roodbruin veulen uit met alleen een kol (in de vorm van een hartje )

Ik denk dat het toch een beetje smaak is, maar wie weet zit er een verder verleden achter ... misschien kun je daarover wellicht bij het welshstamboek informatie krijgen of via fokkers ?!

Het valt me hier op bokt wel op dat er zoveel zijn met veel wit aan hoofd en benen, was me ergens anders nog niet zo opgevallen.

Succes met het zoeken naar info...

AnneloesF

Re: Welsh Mountain en wit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 22:26

Er komt best veel wit in de welsh voor idd, maar ik dacht eigenlijk dat ze het niet zo graag zien... Wit is niet erg, witte benen en bles e.d., maar niet TE. Waar ze de grens trekken, tsjah das denk ik voor elke jury verschillend. Wij hebben eigenlijk geen pony's met veel wit. Degene die nu drachtig zijn, zijn beide schimmels... Verder hebben we wel es een veulentje gehad bij een palomino en een bruin-roan, maar geen veulens eruit gehad met veel wit...

Topcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 17:34

Bij de welsh zijn aftekeningen aan hoofd en benen gewoon toegestaan. De hoeveelheid wit mag geen invloed hebben op de beoordeling van het dier op de exterieurkeuringen.
Of je ervan houdt is ieders persoonlijke smaak.

Nynke15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 19:55

Het mag geen invloed hebben, maar dat heeft het wel. Schijnheilig
De jury bestaat uit mensen en hebben dan ook een persoonlijke smaak. Ze proberen het wel zo eerlijk mogelijk te doen, maar die smaak telt wel een beetje mee.
Qua wit zijn een bles en witte benen idd prima, maar niet te extreem. Wij hebben een WPBR met heel veel wit op het hoofd en je hoort vaak: "Mooie merrie, maar jammer van dat witte hoofd"... Boos! Schijnheilig

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 22:44

valt mij ook op ja dat de meeste welsh mountain pony,s wit zijn.
van de 16 die ik er nu verzorg zijn er 2 vos,3 bruin en 2 grijs(word schimmel)en 1 roodschimmel.de rest is wit.
en er komen ook nog 2 veulens die ook wit worden.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 20:09

Zoals Freedom's Joy Jaimi, of te wel Jopie. (Alesco x Baledon Valient)

Afbeelding

Of Silvano. (Moorcock Bracken x Ijsselvliedt's Joskin)

Afbeelding

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 22:00

Afbeelding

Bikkeltje, volgens mij officieel Aristoteles Raks, redelijk veel wit, iig ook opgenomen in stamboek Knipoog

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 23:49

er zijn idd heel veel welsh pony's met wit..

die van mij heeft 4 witten bene.. en een hele breden bels (ondaks dat hij schimmels is,zie je ze bles )

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 23:56

Mijn welsh pony had een vrij normale bles en drie witte voeten. Ik vroeg me dit trouwens ook af begin vorig jaar. Onze schuinachterburen fokken welshjes en die hadden er een met een helemaal wit hoofd Haha! Echt geweldig! Ze hebben nog twee roodschimmelmerries die allebei vrij veel wit doorfokken. Erg leuk om te zien wat er elk jaar were uitkomt.
Jaren geledebn hadden ze ook al veulend met veel wit, hoge witte benen en vaak maanogen. Daarna een periode schimmels, daarna valkjes/isabellen en nu dus weer veel wit.

Topcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 15:04

Er wordt zeer zeker niet altijd negatief op gereageerd hoor, neem nu Danaway Tango (welsh cob) heeft de Royal Welsh Show in Wales gewonnen en er is zelfs een Breyer model van gemaakt.

Afbeelding

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 11:25

Het is natuurlijk net een smaak van een fokker of hij er graag veel wit in wil fokken of niet (kan natuurlijk wel eens anders zijn dan je graag wilt)
Ook op keuringen heeft de jury natuurlijk een voorkeur, maar een echte goede pony zal niet worden afgerekent op te veel of te weinig wit...