mok bij tinkers/Irish cobs

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

mok bij tinkers/Irish cobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 21:52

Waar ik pas sinds kort achter ben is dat de ware aard van mok bij tinkers volgens mij te maken heeft met eiwitten. Hoe minder eiwitten mijn merrie binnen krijg hoe minder last ze heeft. Wat ik al van meer mensen gehoord heb is dat de oorzaak van chronische mok van binnenuit gezocht moet worden. Het is te vergelijken met exceem bij mensen, het lichaam kan de afvalstoffen niet zelf opruimen en zoekt een manier om ze kwijt te raken: mok, schilfers en heel veel jeuk. Door zonnebloem olie te geven wordt een gedeelte van het eiwit al opgeheven, ook heb ik mijn merrie op een eiwitarme brok (tinkerbrok van Miranda) gezet. Ook zeewier en cure mok tabletten geef ik en ik heb nu eindelijk het idee dat ik het enigzins onder controle heb. Helemaal kwijtraken heb ik opgegeven, het is chronisch en het blijft! Helaas, helaas, helaas. Zijn er al meer mensen die zo een kant op denken?

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:58

eeuhm ja. alleen bij gam wisselt het wel wat helpt. de produkten die vorig jaar goed hielpen werken nu niet meer behalve het spul van de Silverlinde.
en inderdaad hooi voeren ipv kuilgras helpt ook een berg Lachen

alleen ben ik wel benieuwd hoe dat met die zonnebloemolie zit. eigen ontdekking ook?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 22:00

nee een tip van een homeopatische arts

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 22:07

Ik heb een tinker die gelukkig nooit echt mok heeft, en ook geen schilfers. Eiwitten heeft hij naar mijn weten geen last van, hij krijgt sportbrok, heeft een tijdlang meer kuil dan hooi gegeten en ook een redelijk vette wei was geen probleem.
Een oud stalgenootje van me had echter een kruising tinker, vrijwel zonder sokken, die heel erg snel last had van mok, vooral in de zomer als hij het gras weer op ging. Van een natte bodem had hij weer geen last.

Toen Jordy's vorige eigenaresse hem kocht, had hij echter wel aardige mok, maar hij heeft het sindsdien nooit meer gehad.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 22:56

Mijn tinker hheft ook geen last van mok.
En hij krijgt tocht echt zo`n 2,5 kilo basisbrok per dag en dan krijgt hij ook nog drie keer per dag kuil.
En zomers staad hij op een erg voedzame wei.
Ik geloof er niet in dat het aan eiwitten ligt het kan natuurlijk best wel bij wat paarden zo zijn maar ik geloof er niet in dat dit nou specifiek alleen voor tinkers zou gelden.
Ik denk dat het ene paard er gewoon wat gevoeliger voor is als het andere paard en dan maakt het volgens mij niet uit wat voor ras het is.
Ik geef mijn tinker geen zonnebloem olie ik geef het zomers alleen knoflook.

Evenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 23:03

Ik heb geen tinker, maar een Welsh Cob die 2 jaar terug heel erg last had van mok. Terwijl ze toen in de wei stond, zonder modder ed. Nu staat ze bijna hele dagen in een modderlandje en heeft helemaal nergens last van!
Naar mijn idee komt dat vooral doordat ze nu een veel betere bloedsomloop heeft dan toen, waardoor de afvalstoffen goed worden afgevoerd. Ze wordt nu natuurlijk bekapt volgens de Strasser-methode en hierbij draait het vooral om de bloedsomloop in de hoeven zo goed mogelijk te maken. Dat krijg je vooral door veel beweging (liefst dag en nacht, maar dat is voor velen onmogelijk) en de juiste manier van bekappen.
Sinds ze zo bekapt wordt heeft ze absoluut geen last meer van mok!
Wat je ook kan doen als je je pony van binnen (en dan met name de bloedsomloop) wilt reinigen kun je hem/haar ook een kuurtje van groene leem poeder geven, werkt super!

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 21:13

Hoi ik denk dat je in de goede richting zit hoor!
Daar kan best een kern van waarheid in zitten.
Mijn rose is sinds afgelopen zomer op rantsoen gezet,ze wilde niet meer lekker lopen,niet voorwaarts,kortom ze zat niet goed in haar vel,ik kon het ook een beetje zien aan haar huid,ROOS en dof.

Nu staat ze al geruime tijd op hooi inplaats van kuil,en krijgt ze een kleine kilo muesli inplaats van biks en veel wortels per dag.
Ze glimt weer,wil weer werken,ze doet het er prima op! al moet ze flink werken. Haha!

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 21:39

Ook hier bij een stal geconstateerd dat eiwit een grote invloed kan hebben op huid en mok

Onze tinks hebben er dus gelukkig geen last van, maar we letten dus ook goed op de voeding/ eiwit
Verder wordt er dus gezegd dat mok ontstaat door natte weide/ modder, maar ...
Jammer genoeg staan onze tinks dus met hevige regen e.d. regelmatig in de blubber Scheve mond (Er is wel een heel groot droog stuk, maar ook stukken blubber waardoor de sokken dus soms best lang nat blijven) maar dus helemaal nul komma nul mok Knipoog
en heb dus ook het idee dat mok eerder ligt aan allergie/ exceem achtige dingen dan aan nattigheid. Ik denk dat het nu langzamerhand voor steeds meer mensen duidelijk wordt OK dan! wat een invloed voeding wel niet kan hebben op de gesteldheid van een paard

Een leemkuur kan ook idd helpen om een paard van binnenuit te reinigen *LOL*

Djana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 22:03

Mijn tinkermerrie was zo goed als mokvrij, ze kreeg hooi en weinig eiwitten te eten op mijn vorige stal.Nu staat ze op een nieuwe stal waar ze kuil voeren en jawel binnen een week had ze weer mok Verdrietig . Ik heb haar een reinigingskuur gegeven maar het mocht niet baten. Bij beide stallen stond ze in de blubber dus daar lag het niet aan, denk echt dat het door teveel eiwit komt.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 22:07

ik denk idd ook dat een goede doorbloeding kwalen aan de benen verminderd. gam wordt sinds begin december natuurlijk bekapt dus ik wacht af hoe het met de rap gaat. Lachen

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 22:13

Het eerste wat mijn instructrice ook vroeg toen ze beroerd liep was!
Wat krijgt ze te bikken OK dan!

Gelukkig waren we op tijd om te rantsoeneren!
Het sluipt er in,ik dacht ach wat krijgt ze nou Schijnheilig zo.n groot beest op zo,n klein beetje(1,5 kilo biks per dag)das toch niks!
Nou met kuil dus toch nog te veel

Het is sluipend,en misschien moet je maar (klinkt stom)dank baar zijn dat je paard het op deze mok manier al uit,en niet als het te laat is en ze bevangen zijn geraakt!

Een tip om afval stoffen te losen!
Een dag of 4 je paard een half pijpje bruin bier door het voer mengen.
Niet langer hoor anders wordt het een alco Clown

leintje24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 22:41

hoi mijn tinkertje heeft heel soms last van mok! wat ik geef door hte voer is Kiezelderma. Dat is een poeder wat mok helpt voorkomen. Als je dit intypt bij google kan je zien waar je dit koopt.
als het echt erg wordt smeer ik er sudocreme op of betadine zalf. Verder was ik haar benen regelmatig met betadineshampoo ook preventief. Nu heeft ze er eigenlijk geen last meer van

groetjes Marjolein

Evenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 23:16

zolang fenna geen mok heeft was ik haar voeten zo min mogelijk om de natuurlijke vetlaag in de sokken te behouden. Ik spoel ze wel af als ze vies zijn, maar verder doe ik zo min mogelijk. Die sokken houden het vocht en vuil heel goed weg bij de huid heb ik ondervonden!

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 00:01

Ik weet wel zeker dat het ermee temaken heeft.
Helaas is bij ons op stal de mogelijk om gewoon hooi te gevenniet aanwezig, en krijgen ze voordroog.
Verder let ik qua voer ook erg op eiwit.
Zonnebloemolie wist ik niet, als de lijnzaadolie op is weet ik wat er in mijn kast komt te staan!

x_shirley_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 11:56

Ik wist dat niet.
Mijn verzorgtinker heeft nooit last van mok.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 11:58

Ik heb geen tinker maar wel paarden met hoge witte benen die overdag altijd buiten lopen, ongeacht het weer.
Wat bij mij goed werkt is de kootholtes inspuiten met Equistar, door de siliconen worden de koten waterafstotend en heb ik geen last meer van mok.