Welsh-pony info gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Heleen1

Welsh-pony info gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 00:30

Hallo, sinds 2 weken hebben wij een Welsh-B-pony van 4 en half jaar. Hij kwam eigenlijk onverwacht op ons pad. Terwijl ik een afspraak had om op een woensdagmiddag bij een beleerde Welsh-A te gaan kijken belde een vriendin mij de avond daarvoor op dat ze nog een leuke pony te koop wist die nog onbeleerd was. Het zou gaan om een vosje en hij zou anders de volgende dag de handel in gaan (en achteraf dikke kans dat ie bij de slacht was beland), want hij moest weg. We gingen kijken en troffen een donkerbruine ruin aan met een dikke klit in de manen en erg schuw. Na een uurtje (duurde half uur voor we hem te pakken hadden) met hem gewerkt (grondwerk) te hebben zijn we naar de beleerde pony gegaan, maar eigenlijk had ik al besloten. De beleerde pony was inderdaad erg braaf en makkelijk te rijden, maar ik had er geen enkele band/goed gevoel mee. 's Avonds meteen gebeld over Bram en gezegd dat we hem zouden kopen (voor bijna niks, maar zat/zit dan ook nog erg veel werk in). Inmiddels staat hij nu 2 weken bij onze oudere IJslander en is al erg opgeknapt. De klitten zijn sinds gister uit zijn manen en morgen komt de hoefsmid. Maar nou weet ik helemaal niks over de Welsh als ras en ik zie toch wat aparte gedragingen van Bram. Zo is hij bv. nogal eenkennig (hij is gek op mij, maar gelukkig kan mijn moeder hem ook wel verzorgen), lijkt mij in bescherming te willen nemen of is jaloers (weet ik nog niet goed). Maar Lineke (ook op Bokt) was er gister bij en daar reageert hij dus echt niet zo leuk op. Hij wil verder snel trappen (behalve bij mij. Heeft ie wel 1 keer gedaan, maar nadat ik hem de paddock heb doorgejaagd niet meer). Verder als je met hem gaat wandelen en hij ziet andere paarden of mensen dan komt zijn "kop erop" en begint ie te dribbelen en zet de neusgaten wijd open. Ik zal er wel een foto bij doen. Weet trouwens niet eens met 100% zekerheid òf hij wel Welsh is (zit geen papier bij), maar gezien zijn gangen denk ik van wel. Wie kan mij alles vertellen over de Welsh-B?

Afbeelding

Nog een aparte foto in mijn adem (door de kou)
Afbeelding

Hopen dat de foto's er bij zitten, want dat gaat me niet altijd even makkelijk af. Wie kan mij wijzer maken over onze pony. Ik vind hem zelf wel erg leuk om mee te werken, maar het karakter valt af en toe wel een beetje tegen (komt vast nog wel goed). Ik ben nu erg streng en consequent tegen hem. Later kan dat wel iets minder, maar nu moet ie even goed duidelijkheid hebben.

Groetjes van Heleen.

_Astrid_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 12:34

zover ik weet zijn welshjes inderdaad erg pittig.
ik heb een encyclopedie van rassen daar staat dit in bij de welsh:

Herkomst:
Wales, Groot-Brittannie. In de VS word de Amerikaanse Welsh-pony gefokt.

Stokmaat:
De Wesh Mountain-pony (sectie a) heeft een stokmaat van niet meer dan 1.20 m.De sectie b en k hebben een stokmaat van ten hoogste 1.34m.

Kleur:
Welsh-pony's zijn er in de kleuren schimmel. bruin en vos. Bonte pony's worden niet erkend.

Karakter:
De welsh is intelligent, leergierig en heeft een groot uithoudings vermogen.

Exterieur:
De Welsh heeft een bijzonder edele uitstraling, met een klein hoofd en wijde neusgaten.
Ook met de hoge staart duidt op Arabische invloed. De rug is kort en rond ; het kruis is fraaigevormd. Het beenwerk is hard en fijn. De voorbenen zijn ver naar voren geplaatst, omdat het opperarmbeen rechtop staat.

Gebruikmogelijkheden:
De Welsh is een populaire rijpony voor kinderen, maar wordt ook voor de jacht, in het tuig en als showpony gebruikt.

Beweging:
De Welsh is energiek in alle gangen. De goedgebogen spronggewrichten maken hem tot een springtalent.

Als je nog iets nodig heb, staat er ook nog een heel lang verhaal Knipoog

Heleen1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 20:49

Oke, bedankt. Dit klopt allemaal wel met Bram, de bouw enzo en dat ie leergierig is. Ben je verder ook bekend met het gedrag van Welsh-ponies? Weet je dan of het gedrag wat ik beschreef er ook bij hoort?

_Astrid_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 12:56

Heleen1 schreef:
Oke, bedankt. Dit klopt allemaal wel met Bram, de bouw enzo en dat ie leergierig is. Ben je verder ook bekend met het gedrag van Welsh-ponies? Weet je dan of het gedrag wat ik beschreef er ook bij hoort?

ik verzorg zelf een welsh pony van de zelfde leeftijd en die dribbelt ook zo en trapt wel eens naar andere paarden, maar dat komt denk ik ook een beetje omdat ze drachtig is.
Ik denk dat het wel bij de welsh pony hoort want ik zie vaak welshjes die zo doen. En miss is die ook nog een beetje schuw en is die alleen gewent aan jou en je moeder en ziet hij vreemden als vijanden. Mijn zus(RaQuKa hier op bokt) verzorgt een paardje die vreemde aanvalt en zij is ook pas net van de eigenaressen. Veel plezier met je paardje OK dan!

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 16:27

Kom ook eens kijken op het Welshforum, http://www.brandend-zand.nl/welsh
Zelf ben ik helemaal gek op Welshjes, ze hebben wel een karakter waar je mee om moet kunnen gaan, ze zijn vaak wat pittig en je moet vaak idd eerst hun vertrouwen winnen, maar dan gaan ze ook voor je door het vuur!!!

Heeft hij trouwens ook papieren?? zoja wat is zijn afstamming??

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 21:07

ik heb ook een welshje, dan wel het D formaat Tong uitsteken... en kwa karakter zijn ze hele aanhankelijke pony's hechten zich best snel aan 1 persoon, vaak wat bijterig (niet allen) zijn wel pittig, zijn hele veelzeidige pony's, vele goed en braaf in het verkeer, pakken het beleren vrij snel op

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 09:28

wat ik allemaal van je lees herken ik heel erg in mijn pony. en dat is ook een welsh.
bij hem is het ook duidelijk een teken dat hij weinig vertrouwen heeft in mensen en waarschijnlijk niet of weinig in handen geweest is waardoor zijn "wilde" instinct nog heel erg in hem zit.
met veel geduld en vooral heel consequent zijn kom je heel ver!

x_shirley_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 11:53

Welshjes kunnen idd heel erg pittig zijn, en vaak blijven ze dat ook.
Maar als je er goed mee aan de gang gaat en veel mee bezigt bent komt dat wel goed.
Wij hebben een Welsh-A hengstje en die is ook erg pittig(nouja is een hengst maar toch).
Alleen de eigenaar kan er iets mee doen, bij mij begint het nu ook te komen maar ik heb toch wel een litteken op mijn hand, nadat ie een keer goed gebeten had.
Ik ging m voor de eerste keer longeren(was al vaker gelongeerd, maar niet door mij) en hij kwam bijtend en stijgerend op mij af(daarvan dat litteken).
Oeh, wat was ik blij dat ik een zweep in mijn handen had, en ik heb het hem ook ff laten merken, Daantje denkt snel dat ie iemand de baas is.
Nu is ie al een stuk liever(naja als ie de kans krijgt om mij te bijten of te schoppen doet ie t ook.
Met veel geduld kom je er!!Maar ook laten weten wie de baas is want als ze dat niet weten heb je vaak een probleem.

x_shirley_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 11:54

Tha_Niekje schreef:
Kom ook eens kijken op het Welshforum, http://www.brandend-zand.nl/welsh
Zelf ben ik helemaal gek op Welshjes, ze hebben wel een karakter waar je mee om moet kunnen gaan, ze zijn vaak wat pittig en je moet vaak idd eerst hun vertrouwen winnen, maar dan gaan ze ook voor je door het vuur!!!

Heeft hij trouwens ook papieren?? zoja wat is zijn afstamming??

Ik antwoord wel ff voor dr Tong uitsteken..hij heeft geen papieren, staat al in haar eerste verhaal Knipoog

Heleen1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 12:02

Ik heb mijn tactiek inderdaad veranderd van heel lief en rustig naar direct reageren op hem. Ik heb me trouwens aangemeld op het Welsh-forum, maar dat was al gemerkt door Tha_Niekje. Ook een leuk forum trouwens. maar Bram was dus eerst heel schuw en daardoor was ik eerst denk ik iets te voorzichtig naar hem toe. Als ik hem nu bv. bij het halster wil pakken en hij trekt weg grijp ik hem heel snel bij het halster. Hij is dan overdondert en dan is het goed. Zo ook gister. Ik kwam bij hem en hij had het duidelijk erg koud buiten in de sneeuw. Hij had de rug bol, geen dakpannetjes van zijn vacht en zijn huid was zichtbaar en nat. Oke, deken op wat hij dus niet kende. deken over de hooiruif gehangen en meneer snuffelt eraan. Deken gepakt en naast hem gehouden waarop hij eerst wilde weg stuiven de stal door. Toen ik hem en de deken vast hield keek hij er weer naar en ik beloonde hem. Vervolgens de deken dubbel midden op zijn rug gelegd. Daarna ging hij hooi eten en kon ik zachtjes de deken uitvouwen en vast maken (de bilriemen er maar af gehaald). Hij heeft even op stal (van 3 x 6 meter) ermee gestaan en gelopen om te wennen en daarna weer lekker naar buiten. Het is nu geen probleem meer. Ik dacht trouwens dat de Welsh-pony ook wel winterhard is? Vooral omdat hij altijd buiten heeft gestaan. Hij heeft nu een hele dunne Bucas (gevoerd met een heel dun laagje fleece) op die mijn kleinste IJslander te klein was.

_Mars_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 17:03

ik heb ook een welsh maar ik weet er nix over or dusja maar mijne is wel een vos misschien heeft dat ok nog wat meej te make??

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 17:24

marciatjuh schreef:
ik heb ook een welsh maar ik weet er nix over or dusja maar mijne is wel een vos misschien heeft dat ok nog wat meej te make??

hahahahahahahahahahaha! hoe verzin je het, dat het met de kleur te maken heeft hoe een paard zijn karakter is??? Trouwens wel erg leuk dat je niks weet over de welsh als je er zlef 1 hebt...ik wist er alles al van voordat ik er 1 had, maar dit ook omdat ik het vrijwel het leukste ras vind wat er bestaat, en het ook leuk vind me er in te verdiepen.

Heleen1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 17:36

Hoi, ik begreep de opmerking over kleur ook niet helemaal. Ik verdiep me ook altijd wel in het ras wat we gaan kopen, of het nu om paarden gaat, honden of nu geiten. maar Bram kwam nogal onverwachts in ons leven en moest zo snel mogelijk bij de vorige eigenaar weg. Ik heb wel ervaring met moeilijkere paarden en weet zeker dat Bram wel een heel braaf paardje gaat worden.

Robby_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 21:08

Ik heb ook een welsh-b een merrie ze is heel heel leegierig en springt ook fantastisch (kijk me profiel)en welsh-pony's hebben ook een sterke rug en ze daarom ook heel geschikt zijn voor dressuur en ze hebben zo een nekje om naar benden te komen
de welsh pony is eigenlijk beknd geraakt bij het springen de pony sprong heel goed en kroop onder de hindernis dus zijn ruiter ligt ervan en gaat dan langs de hindernis en springt er dan toch nog over *LOL* OK dan!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 12:12

hey!
ik weet niet hoe groot jou pony precies is, maar aan de foto's te zien zit er wel welsh bloed in. ik vind hem niet helemaal 100% de uitstraling van een welsh hebben, maar hij is ook niet zo gespiert nog natuurlijk. ik zou alleen niet er van uit gaan dat hij 100% welsh is. er zou best nog wat ander bloed in kunnen zitten.
welshjes staan er om bekend dat ze erg eenkennig zijn, en sterke voorkeur hebben naar 1 persoon. blijf consequent, want dit ras is heeeel erg slim!
ik denk dat je het goed aanpakt, maar alsnog, 100% welsh zou ik niet durven zeggen.

Nynke15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 17:15

denice schreef:
welshjes staan er om bekend dat ze erg eenkennig zijn, en sterke voorkeur hebben naar 1 persoon.

Dat zei Tha_Niekje ook al en ik vraag me af waarom?
Van de 11 welshjes die ik verzorg is er geen één echt eenkennig, dat kan toch geen toeval zijn? Verward

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 17:33

Nynke15 schreef:
Van de 11 welshjes die ik verzorg is er geen één echt eenkennig, dat kan toch geen toeval zijn? Verward

Komt misschien omdat ze veel in handen zijn geweest van verschillende mensen? Maar mijn pony (charly) is egt wel eenkennig.. Niet zo zeer dat hij alleen naar mij luistert... Maar hij kijkt alleen maar op wanneer ík op stal kom, de rest interesseert hem niet. En hij laat zich niet egt makkelijk vangen bij andere... Haha Cool

Evenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 17:46

Het ligt natuurlijk ook aan de opvoeding en daarbij is geen een paard hetzelfde. Elk ras heeft eenkennige en allemansvriendjes Lachen
Welshjes zijn in principe winterhard (bijna elke pony), zolang ze maar gewend zijn buiten te staan. Jouw pony was dat al gewend toch?
Het ligt ook erg aan de beschutting en de conditie van de pony. Als je ziet dat je pony het koud heeft kan je hem het beste ruwvoer geven, bij het verteringsproces komt warmte vrij. Eigenlijk zouden ponies sowieso de hele dag door ruwvoer tot hun beschikking moeten hebben.
Als je hem trouwens nu went aan een deken kan hij (in ieder geval deze winter) niet meer zonder. Ik weet niet of het je bedoeling was om hem onder deken te zetten en wat je plannen met hem zijn.......

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 20:36

Nynke15 schreef:

ik denk dat ze gewoon heel veel mensen zien en iet echt de kans hebben er eentje goed te kennen??

Heleen1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-05 02:13

Bram was wel gewend om buiten te staan. Bij ons heeft hij samen met 1 IJslander een grote loopstal van 3 x 6 meter en daar staat hij graag in. Hij is een tè goede conditie (te dik dus, je kunt de ribben nu met moeite voelen). Van de week had hij het duidelijk koud: haren waren niet als dakpannetjes, de rug opgetrokken en de huid zichtbaar en nat. Hij draagt nu een hele dunne regendeken en houd die ook deze winter op. Hij is nu weer een stuk vrolijker dan van de week met de sneeuw. Mocht het nodig zijn, dan heb ik nog een winterdeken die hij ws. wel past, maar die doe ik hem niet zomaar op.

AL_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 02:31

veel welshjes zijn ook erg dominant, wees consuquent.....!

Nynke15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 16:44

denice schreef:
ik denk dat ze gewoon heel veel mensen zien en iet echt de kans hebben er eentje goed te kennen??

Ze zien alleen de eigenaren en mij, dus dat valt wel mee.
Maar als er een vreemde komt, laten ze zich gewoon pakken.

Citaat:
Komt misschien omdat ze veel in handen zijn geweest van verschillende mensen?

Misschien, maar dat is bij elk ras zo. Dat maakt de welsh niet bepaald eenkennig.

wondertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 10:31

ik heb zelf 2 welshjes.
Deze zijn helemaal niet gemeen maar juist heel lief. Als ze eenmaal je vertrouwen hebben doen ze bijna alles voor je.
Maar je moet ze niet beledigen. Je moet dus wel consuquent zijn maar niet boos worden

Heleen1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 19:32

Ik ben wel consequent, maar boos worden is bij Bram soms wel nodig, hoor. Dan wordt ie als het ware even wakker geschud en luistert daarna een stuk beter. Bram volgt mij overal waar ik ga en wil mij graag een plezier doen.

Toen ik van de week een zadel op hem pastte hadden we elkaars vertrouwen dat ik wel kon opstappen. Ik was alleen, dus deed het natuurlijk niet... Maar ik gaf met mijn elleboog wat meer druk op het zadel en daar reageerde hij niet op. Daarna mijn voet in de beugel gedaan en weer iets druk gezet. Ik stond in "opstaphouding" naast hem. Zelfs toen ik zoveel druk zette dat het zadel iets verschoof reageerde hij nog niet. Ook voorzichtig aansingelen gaf geen enkel probleem. Ik hoop dat ik binnenkort op hem kan zitten en iemand wat met hem gaat lopen. Alleen het bit geeft hem erg veel stress en waarom weet ik niet. Hij heeft hem wel een paar keer met zijn voortanden van mijn hand gepakt, dus misschien als ik dat vaker oefen dat ie hem een keer helemaal in zijn mond neemt. Het is het eerste paard wat ik zelf inrijd, dus ik doe het kalm aan. Na Bram volgen nog de jonge Tinker en de IJslander. De Tinker wordt in juni 2 jaar en heeft als jaarling al een keer speels een bitje in gehad. Dat bit had ik net gekocht en hij was nieuwsgierig wat ik in mijn handen had. Hij pakte hem zelf in zijn mond en sabbelde er wat op.

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 11:07

ik ben binnen kort ook de trotste eigenaar van ene 2 jarige welsh B Ruin maar ik wil er graag ook meer info over te weten te komen ook zoals tot welk gewicht je op zo'n welshje kan.