fokker haflinger

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kopen bij een handelaar is beter dan bij een (vooraf onbekende) particulier

Ja
2 (10%)
Nee
18 (90%)

Totaal aantal stemmen: 20

Whoa

fokker haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-04 18:58

heyhey,

ik zou graag eens op internet wat site´s van fokkers bekijken, wat een haflinger ongeveer kost en hoe die fokkerijen overkomen. Ik kan natuurlijk wel op veel ´aanbodpagina´s´ haflingers te koop zien, maar dat loop allemaal zo uiteen en is natuurlijk ook particulier (en dus persoonlijk). Dus waar hebben jullie je haf vandaan, of weet je nog een goede site?? Please tell me Knipoog !

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 11:29

Hoi! Ik ga geen stem uitbrengen, want dat is net hoeveel je van haflingers en exterieur afweet! Ik zou het persoonlijk wel aandurven om bij een handelaar of een particulier (die ik beide niet ken) een haf weg te halen. Het hangt van het paard af en niet van de eigenaar! Als je er echt weinig van af weet, vraag dan een wat grotere fokker wat die er van zegt. De prijzen zijn vooral wat de gek er voor geeft. Op het moment staan er heel veel haflingers oa op marktplaats voor over de 2000,- Dit zijn echt woekerprijzen, en je zou gek zijn om ze te betalen! Voor rond de 1500,- moet je echt wel een volwassen beleerde merrie kunnen vinden! Als je een leuk paardje weet te staan en je weet niet wat ie ongeveer moet kosten mag je me gerust een pbtje sturen!

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 12:40

Je hebt zowel betrouwbare als onbetrouwbare particulieren en betrouwbare en onbetrouwbare handelaars. De kosten zijn ook heel afhankelijk van wat je wil, voor 1500 euro moet je idd wel een volwassen beleerde merrie kunnen kopen, maar geen goede keuringsmerrie, geen geweldige fokmerrie en geen pony met veel wedstrijdervaring.

Op www.haflinger.beginthier.nl staan sites van fokkers, sommige ook met verkooppaarden erop. Bij het stamboek kun je ook een lijst met fokkers krijgen.

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 12:57

Ik heb mijn beide haflingers bij onbekende particulieren gekocht. Amulet bij mensen die hem van de fokker gekocht hadden (ik was dus 3e eigenaar) en Stupa heb ik rechtstreeks bij zijn fokker vandaan. Tsja, wat is het dan bij Stupa; iemand die voor de lol af en toe een veulen fokt en wil kijken welke combinatie het beste resultaat geeft (tot nu toe is dat Stupa geweest geloof ik Knipoog Haha! ). Beide keren enorm goed bevallen, Amulet is nu dood en de fokster van Stupa zie ik nog wekelijks. Hartstikke leuk. Amulet was trouwens 2300 gulden en Stupa 1500 euro, beide ruin maar allebei niet zo heel ver onder het zadel.

Hier in de buurt zitten niet zo heel veel fokkers (niet van het type pony dat ik als haflinger mooi vind iig) dus ik ben sowieso aangewezen op particulieren -als ik niet tever wil reizen-.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 17:31

Een goede pony kun je vinden bij partikulier, handelaar en fokker. Een handelaar kan een pony kopen bij een fokker of partikulier, een fokker bij een handelaar of partikulier en een partikulier bij een fokker of handelaar. Het heeft ermee te maken of je zelf kunt zien wat een goede pony is en wat niet, waar die vandaan komt, maakt geen fluit uit.

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 17:44

Ja,en je kunt bij een particulier een niet zo goed paard kopen die later toch een toppertje blijkt OK dan! En je kunt bij een fokker een geweldige kopen die toch niet goed bij je linkt Verward
Oftewel,het is een kwestie van op een rijtje zetten van wat je wilt,wat je kunt en dan tegen de juiste aanlopen.

Oja,mijn oudste komt van een particulier en de jongste van een handelaar.
Beide fijne,brave paardjes,dus overal kun je iets leuks vandaan halen.
Uiteraard gaat er in elk nieuw paard veel werk zitten en duurt het vaak even voordat het je droompaard is geworden.

Groet Dagmach

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 19:06

Klopt het is net wat je zoekt, maar ik ben het er niet mee eens dat je voor 1500,- geen goeie fokmerrie kunt krijgen, mét klassering in de sport etc. Al onze haflingers zijn niet duurder geweest als 1400,- Waaronder onze fokmerrie die in de kampioensring meeliep en bestgaand kampioen werd. Ze heeft ook wedstrijden gelopen, was L startgerechtigd, beheerst de oefeningen van de M. (en ja dit heeft ze dus niet op wedstrijden gelopen) Een haf die M dressuur is hoeft echt niet duurder te zijn als een net beleerde! Je moet alleen even de goeie tegenkomen. Een vriendin van mij heeft zelfs een haflinger die als veulen voor een kapitaal op de veulenveiling in ebbs is verkocht, voor een prikkie kunnen krijgen. (ik meende van 1500,- maar dat kan 100 meer of minder zijn, iets in die richting in elk geval.) dit is een puur oostenrijkse merrie met bloedlijnen om van te watertanden, en een superexterieurtje! Maar het scheelt ook natuurlijk in welk gedeelte van het land je zit, want hier in het noorden zijn ze ook te krenterig (over het algemeen genomen voor nu iemand kwaad word) om te veel te betalen! Haha!

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 22:04

Ik zit in de Randstad, zal ook wel wat schelen. Wat ik nu zie, is dat de vraag naar grotere bereden Haflingers flink stijgt, en dat de prijzen mee gaan. Natuurlijk kun je mazzel hebben, zeker als je al in het wereldje zit en via via aan gegevens kan komen. Als je vriendin zo'n bedrag betaald, ga ik me ook al afvragen wat er mis is met dat paard (er vanuit gaande dat het paard niet oud is ofzo). In de handel had zo'n paard meer op kunnen leveren. Ik heb iig meer betaald voor mijn Oostenrijkse merrie, ook op de veulenveiling verkocht ooit, keuringstopper maar nog vrij groen toen ik haar kocht.
Maar uiteindelijk maakt een paar 100 euro ook niet zoveel uit, de jaarlijkse kosten zijn veel hoger en het belangrijkste is dat je plezier hebt met je paard!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 22:09

Zelfde als Miran. Ewalda komt ook van de veulenveiling in ebbs. In dat jaar hebben zelfs paarden uit de bII klasse nog rong de 10.000 euro opgeleverd daar.

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 23:25

Ik heb mijn haflinger gekocht van een bekende, de pensionstaleigenaar. Mijn merrie is de dochter van mijn toenmalige bijrijdhaf. Ik heb haar gekocht als bijna 3 jarige. Heb toen 1750 voor haar betaald maar hoefde het eerste halfjaar geen stalgeld te betalen!! Als je dat eraf trekt heb ik haar echt voor een prikkie gekregen.

Daarnaast ligt het er echt wel aan waar je je paard koopt, randstad of het noorden bijvoorbeeld. Het scheelt nou eenmaal in de prijs. Het stikt van de haflingers, er zijn er ontzettend veel te koop en er wordt vaak veel meer voor gevraagd dan ze werkelijk waard zijn!

Whoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 12:41

bedankt voor de reacties Lachen Ik ben zelf idd ook van mening dat als je zelf goed oplet het in feite niets uithaalt waar je een paard koopt.