haflingers met ijzers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

geeek

haflingers met ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 18:50

hebben jullie je haflinger ook op ronddom op ijzers zoniet brokkelen de hoeven dan niet? en rij je er wel elke dag mee?
ik heb mijn haf altijd ronddom op ijzers ik wou wel eens zonder doen omdat men zeg dat dat ook wel eens goed is maar ik durf het niet omdat ik een stuk over de weg moet naar de bos.

Dees1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 19:20

Ik heb mijn haffie ook rondom op ijzers staan, heb ze er in het begin 2 maandjes af gehad maar dat was een ramp en het lopen ging echt zeer doen bij der.

BabethJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 19:21

Ik heb bij Milka geen ijzers. Met ijzers werd Milka's brokkelhoef alleen maar erger Ik ben gestopt met ijzers en heb lekker veel gewandeld op verschillend terrein. Nu heeft ze super sterke hoeven!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 19:45

ewalda heeft ook rondom ijzers.

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 21:33

Ze lopen op blote voetjes.
Ik probeer zoveel mogelijk in de berm te rijden en gewoon op de ruiterpaden.
Gaat prima,ondanks het dagelijks rijden redt ik het zo.
Is prettig,geen ijzers die ik kan verliezen en het bekappen 1 keer in de 8 weken drukt ook de kosten.
Als ik in het voorjaar meer slijt dan groeit dan zet ik mijn Haf die steeds meegaat op dagtochten een paar maandjes voor op ijzers.
Dit is meer uitzondering dan regel.meestal redden we het net.
Groet dagmach

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 21:53

ja, rondom ijzers.. Zonder ijzers loopt ze zo extreem gevoelig dat het gewoon zielig is.. liever had ik haar zonder ijzers natuurlijk omdat dat veel beter is voor de voet, maar het gaat niet anders.
Daarnaast groeien haar hoeven niet snel en gaat ze binnenkort voor de wagen, zonder ijzers had ze dan maar een paar stompjes overhouden vrees ik Knipoog

ze heeft brokkelhoeven, maar met ijzers heeft ze er minder last van dan zonder!

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 22:02

Geen ijzers;
1. vind het te gevaarlijk in de wei
2. hij heeft ze niet nodig (zo vaak loopt hij niet op het asfalt)
3. het is niet goed voor de hoeven

Brokkelhoeven heeft hij eigenlijk nauwelijks, staat 24/7 buiten.

geeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 22:08

Amulet schreef:
Geen ijzers;
1. vind het te gevaarlijk in de wei
2. hij heeft ze niet nodig (zo vaak loopt hij niet op het asfalt)
3. het is niet goed voor de hoeven

Brokkelhoeven heeft hij eigenlijk nauwelijks, staat 24/7 buiten.

hoezo gevaarlijk in de wei? bedoel je met andere paarden?
en waarom is het niet goed voor de hoeven dan?

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 22:29

Ik denk dat dit per paard verschilt en niet eens zo zeer met het ras te maken heeft. Als jouw hoefsmid zegt dat jouw haflinger geen ijzers onder hoeft dan kun je dat proberen. Bevalt het je niet dan zet je 'm wel op ijzers. Lachen

Wat Amulet bedoelt is waarschijnlijk het evt uitglijden in de wei met nat gras. Waarom het niet goed voor de hoeven zou zijn zie ik ook niet helemaal in.

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 23:33

geeek schreef:
hoezo gevaarlijk in de wei? bedoel je met andere paarden?
en waarom is het niet goed voor de hoeven dan?

Inderdaad in combinatie met andere paarden Lachen Een klap met een ijzer komt vele malen harder aan dan een zonder.

Ik ben overtuigd *en gelukkig mijn hoefsmid ook* dat je een paard dat geen ijzers nodig heeft ook niet op ijzers moet zetten. Blote voeten blijft in zo'n geval (het geval van de gezonde voeten, voordat de 'bokt story' van al die uitzonderingsgevallen zicht weer voor gaat doen Tong uitsteken ) gewoon het gezondst.

Lisanne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 10:49

mijn haf draagt helemaal geen ijzers! hij heeft hele harde hoeven.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 11:08

Wouter heeft geen hoefijzers en zijn hoeven brokkelen niet af. De manegehaflingers hebben ook geen hoefijzer die rijden vaak ook buiten en hebben nergens last van. Wouter komt alleen ooit op hoefijzers als hij ooit voor de kar komt te staan

Lisanne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 11:10

jah asl winston voor de kar komt te staan krijgt hij ook wel ijzers Tong uitsteken

krummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 12:53

geen ijzers ze loopt op blote voeten ze heeft echt keiharde hoeven die bijna niet slijten en ja ik rij er ook iedere dag mee als het kan naar buiten en anders in de binnen/buiten bak

_Clien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 16:19

iris (verzorghaf van mij) heeft alleen van voren hoefijzers...van achteren niet.
Eerst zaten we erover na te denken of we misschien toch achter ook zouden doen want ze brokkelden een beetje af.
Maar we hebben besloten om het toch niet te doen, want we rijden nu toch niet meer buitenritten en opzich gaat het wel weer beter Knipoog

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 17:13

max heeft alleen voor ijzers,maar eigenlijk alleen om hem iets te helpen omdat hij achter overbouwd is..

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 17:15

Mijn verzorghaf heeft geen ijzers,maar wel harde hoeven. Buiten rijden we meestal in de berm.

oxborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 12:36

Jip staat rondom op ijzers vanwege erge brokkelhoeven en gevoelig lopen zonder ijzers.
Maar het liefst had ik ze er weer af hoor, want ze loopt nooit op asfalt.

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 13:17

Mijn bijrijd Haflinger is rondom beslagen.
Wordt op moment niet dagelijks bereden.
Zonder hoefijzers scheuren en brokkelen de hoeven.

Stinkmodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 17:12

Hof en Ayco hebben in de zomer wel ijzers, omdat we dan wel veel op de weg rijden en anders beginnen hun hoeven te brokkelen.
's Winters staan ze niet op ijzers, maar dan valt het brokkelen (gelukkig) ook wel mee.

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 17:44

Nancy heeft alleen voor ijzers. Ze heeft eerst heel lang geen ijzers gehad, maar omdat ze na herstel van spierbevangenheid elke dag in de stapmolen moest. Heeft ze nu alleen voor ijzers.

Steff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 19:14

Mijn haf had eerst geen ijzers. Toen kreeg hij een grote scheur in zijn hoef enz.. en toen kreeg hij voor ijzers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 19:33

Voor het rijden in de zomer wordt ze wel beslagen omdat ik dan veel intensiever rijd, en ik ook over asfalt kom. En dan wil ik de hoeven gewoon net iets meer beschermen, ze heeft van nature vrij korte hoeven helaas. In de winter gaan ze eraf, omdat het anders te glad is op de paddock, en ze er vaak afgezogen worden door de modder, dat is duur en niet goed voor de hoeven.

La_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 13:40

Lady staat ook rondom op ijzers.
Ze is op ijzers gegaan omdat ik erg veel buitenrij op de verharde weg, hierdoor sleten haar hoeven gigantisch en liep ze erg gevoelig op de weg.
Afgelopen zomer heeft ze een tijd zonder ijzers gestaan (wilde haar niet op ijzers hebben vanwege haar veulen) maar haar hoeven brokkelden behoorlijk af en werden ondanks dat ik niet over de weg reed weer erg kort. Dus nadat het veulen afgespeend was is ze weer op ijzers gegaan

pluimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 15:48

stybren heeft ook geen ijzers, omdat hij supersterke hoeven heeft, en ik niet veel op de weg rij