Verschil tinker/irish cob?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Verschil tinker/irish cob?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 13:30

Gister op paard en koets zag ik 2 stamboeken, maar naar mijn iedee was een tinker een ander woord voor irish cob. Verward

Zijn het 2 verschillende rassen?

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 14:39

oei oei.....weet waar je aan begint met deze vraag Haha!
Gebruik je zoekfunctie eens......zul je talloze discussies vinden en tot de conclusie komen (net als ik Knipoog ) dat je een IrishTink hebt Haha! Haha!
Laatst bijgewerkt door djuno op 15-11-04 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

yarka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 15:03

zolang jij voor je zelf maar weet wat je hebt!
En het is iid een eideloze discussie waar je nooit uitkomt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 15:09

hhaaha ik heb een shetlander Knipoog hihi

tja viel me gewoon op... maar duidelijke verschillen zijn er niet dus?

yarka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 15:13

Het is maar net vanuit welk oogpunt je kijkt of wilt kijken.
Voor mij persoonlijk zijn het de zelfde paarden, maar ziet het ene stamboek liever de iets groffer gebouwde tinker en deelt het andere stamboek het paard in in 4 verschillende types.
In principe komt het op het zelfde neer.
Eigenlijk moet ik er niet verder op ingaan, zoals gezegt, je komt er niet uit...

twist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 18:24

ik ga er niet eens over beginnen pfffffffff
ik heb een tink en daar blijft het bij en wat voor
of iets doet er voor mij niets toe ik heb hem en ik ben er blij mee Knipoog

groet jaimy

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 19:26

nee ik ga hier ook niet meer verder op in
ik heb een tinkercob hahahaha
groetjes petroes

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 19:52

tinkert_tje schreef:
nee ik ga hier ook niet meer verder op in
ik heb een tinkercob hahahaha
groetjes petroes

hihihi....wij zijn het 3e stamboek....jij een tinkercob en ik een irishtink Haha!

P.s. ...wat is jouw tinkercob onwijs mooi!

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 20:03

Irishtink... Vind hem heel leuk !!
Die discussie is al heel vaak geweest op bokt.
Ik heb ook een tinker. Ik zal het bij de irish tanker houden Lachen

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 20:09

Over de stamboeken weet ik weinig, maar de term Irish Cob is in Ierland wijd geaccepteerd. Tinker is een scheldwoord voor zigeuners, dus dat een stamboek het in zijn hoofd haalt zich zo te noemen vind ik echt bizar.

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 20:20

djuno schreef:
hihihi....wij zijn het 3e stamboek....jij een tinkercob en ik een irishtink Haha!

P.s. ...wat is jouw tinkercob onwijs mooi!

dankje wel OK dan!
het is ook echt mijn kanjer Lovers
die van jou is ook een poepie
ze is net zo oud als d-jee
d-jee is van 2 mei 2002
en ja irishtink is ook een goeie hahaha of irishtinkercob nog beter hahaha

groetjes petroes Haha!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 21:06

Absoluut. tinker is eigenlijk gewoon iets als vuilnisbakkeras, maar dan voor paarden. Irish cob is een zware pony met eventueel paarden maat en eigenlijk ook geen ras (net als de Tinker eigenlijk geen ras is). een Tinker kan best een Irish Cob zijn, maar een Irish Cob nooit een Tinker...

eh,snapt iemand het nog? Een Irish Cob hoeft helemaal niet bont te zijn, sterker nog van oorsproong helemaal niet.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 21:08

O, en voordat iedereen boos wordt, dat vuilnisbakkeras is natuurlijk wel al jarenlang gefokt in een richting... ze lijken dus allemaal op elkaar. Net als het boomerhondje eigenlijk ook een kruising is.. zucht, lastig uitleggen, maar ik hoop dat niemand boos wordt door deze uitleg,. Tinkers zijn echt heus wel tof en verdienen inmiddels ook de naam "ras" wel...

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 22:04

een tinker hoeft ook niet bont te zijn..
Gooi 100 tinkers met ics in 1 wei.. je ziet het verschil niet hoor!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 22:12

batje schreef:
Over de stamboeken weet ik weinig, maar de term Irish Cob is in Ierland wijd geaccepteerd. Tinker is een scheldwoord voor zigeuners, dus dat een stamboek het in zijn hoofd haalt zich zo te noemen vind ik echt bizar.

In Nederland is Tinker geen scheldwoord. In Engeland wordt je raar aangekeken als je het over een Irish Cob hebt Knipoog Het is maar net waar je bent, hoe het heet.

Als het beestje maar een naam heeft, beter een naam dan een afkorting!

Zoals KWPN en NRPS

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 22:13

whaaa debo niks van aantrekken van wat je zag!!! Clown

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 22:24

snowdon schreef:
In Engeland wordt je raar aangekeken als je het over een Irish Cob hebt Knipoog
Weet je dat wel zeker.... Een kennis van mij (Henk Janssen) Is al meerdere malen in zowel Ierland als Engeland geweest, en hij vertelde mij dat ze daar "cobs" genoemd worden. Ik denk dat ze de naam Tinker in Engeland ook niet gebruiken (ja de handelaren die ze overzee`s verkopen en weten dat ze hier zo genoemd worden)..

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 22:43

Mariska_28 schreef:
Weet je dat wel zeker.... Een kennis van mij (Henk Janssen) Is al meerdere malen in zowel Ierland als Engeland geweest, en hij vertelde mij dat ze daar "cobs" genoemd worden. Ik denk dat ze de naam Tinker in Engeland ook niet gebruiken (ja de handelaren die ze overzee`s verkopen en weten dat ze hier zo genoemd worden)..

Jaaa, Cobs en Irish Cobs... das niet hetzelfde he Knipoog

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 23:32

snowdon schreef:
In Nederland is Tinker geen scheldwoord. In Engeland wordt je raar aangekeken als je het over een Irish Cob hebt Knipoog Het is maar net waar je bent, hoe het heet.

In Engeland is tinker ook wijd bekend als scheldwoord voor zigeuner. Daar kennen ze trouwens ook de Welsh en Irish Cob, alleen noemen sommigen het, net zoals hier, Tinker.

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 09:43

Ik vind dit altijd zooooo'n gezeik! Tinker en Irish Cob = gewoon hetzelfde. Het Irish Cob Stamboek is gewoon zo eigenwijs dat ze perse een wat zwaarder type mooier vinden. Maar ik weet 400% zeker dat er in dit stamboek ook wat fijner gebouwde tinkers (of Irish Cob whatever) rondlopen.
Dat de naam Tinker eigenlijk een scheldwoord is, daar ben ik het volledig mee eens. Maar weet je, dat is het woord Koelie ook. En 9 van de 10 hindoestaanse surinamers worden in Nederland EN in Suriname Koelie genoemd.
Dus mensen van het ICS zijn eigenlijk gewoon een stelletje zeikers. Het is allemaal 1 pot nat Tinkers en Irish Cob.

Heel veel mensen zullen het hier weer niet mee eens zijn. Maar zoals
Cayusejuhh zei. Zet ze met z'n allen maar eens in een wei. Er is NIEMAND die het verschil zal zien hoor! Of ga eens met een Tinker naar een ICS stamboekkeuring. Wedden dat ie dan gewoon wordt opgenomen??? Daar durf ik 1 miljoen voor te verwedden!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 09:50

Tis gelijk duidelijk dat jij dus bij het tinkerstamboek zit Haha!
Je kan toch gewoon debo's vraag beantwoorden zonder moeilijk te doen over een ander stamboek?
Mijn stalgenoot heeft voor het ICS gekozen omdat ze daar op de keuring wat strenger zouden zijn, maar het fijne weet ik er ook niet van.

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 10:01

Ik heb het toch ook uitgelegd. Ik heb verteld dat er dus geen verschil is. Maar dat sommige mensen vinden dat dat wel is, en dat dit meestal mensen van het ICS zijn die dit vinden.
En op zich heb ik niks tegen het ICS hoor, dus begrijp me niet verkeerd. De tinker bij de ICS stand zag er ook geweldig uit, en ik hou ook het meest van compact en breed. Maar ja ik kan nogal fel uit de hoek komen omdat ik sommige dingen zoals dit onderwerp oneerlijk vind.
Mijn tinker is ook lekker breed en compact. Voor iemand van het ICS dus een mooie tinker. (denk ik)

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 11:23

tinkert_tje schreef:
die van jou is ook een poepie
Haha!

Haha! Thnx.....ja een poepie met een gouden karakter

FotoDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 12:01

Heeeey Debo..
Het is een lang verhaal Debora hoe het nou eigenlijk zit met de stamboeken! Zo'n lang verhaal dat je broek er van af zakt.
De meeste mensen staan al stijf bij zo'n vraag die jij steld, en of vinden het een leuke aanleiding om er negatief hetzij ruzie achtig op in te gaan.

De stamboeken staan verder op zich op zich zelf, maar het zijn de mensen van de stamboeken die kaarst recht tegen over elkaar staan.
En waar in het verleden nogal wat praat is ontstaan. Verhalen die niet allemaal erg positief zijn.

Om je er in te verdiepen zou je kunnen zoeken zelfs op bokt naar oude topics die er al eerder over gingen.

Ik pb je nog over het geen ik je wilde vertellen dit weeken whahahhhhaa
gr monique en Riccardo

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 12:46

batje schreef:
In Engeland is tinker ook wijd bekend als scheldwoord voor zigeuner. Daar kennen ze trouwens ook de Welsh en Irish Cob, alleen noemen sommigen het, net zoals hier, Tinker.

In Engeland noemen ze het echt niet de Irish Cob hoor Daar spreken ze van Cob, Tinker of Gypsy Horse. Is afhankelijk van de streek en zigeuner of niet.

"Cob" is een breed begrip en dat is in hun ogen geen ras, maar een type paard. Waar bijvoorbeeld de Welsh Cob ook toe behoort. En de Fell- en de Dales-kruisingen bijvoorbeeld.

Als men het dan over een Tinker of Gypsy Horse heeft, bedoelen ze letterlijk de paarden van de zigeuners. Het wordt als scheldwoord gezien, omdat de zigeuners, oftewel de ketellappers ("Tinceards") in een negatief daglicht worden gesteld. Net als hier de woonwagenbewoners bijvoorbeeld. Het is toch heel normaal dat een paardenras of type vernoemd wordt naar de streek of de mensen waar het vandaan komt?

Andalusier, Lusitano, Shetlander, Welsh, Fjord, Shire, Camarque.... Allemaal paardenrassen die naar het gebied zijn vernoemd. Wat als het desbetreffende type paard, wat men graag als ras ziet, geen daadwerkelijk gebied heeft? Het verspreidt zich over heel Groot-Brittanie en Ierland. Dan ligt het wat lastiger om een naam te kiezen die naar het gebied verwijst. De Zigeneurs/ Tinceards reisten nu eenmaal veel met hun welbekende paarden.

Zoals elke zigeuner verschilde, zo verschilden ook de paarden. Verschillende doeleinden, dus verschillende types. Je hebt Ierse Zigeuners en Engelse Zigeuners. Dus ik vindt het niet vreemd dat er twee stamboeken zijn ontstaan. Het ene groepje "aanhangers" gaat meer voor de ene ideologie en het andere groepje "aanhanger" gaat meer voor de andere ideologie.