Al die stamboeken *zucht*

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LittleKathyJarig

Al die stamboeken *zucht*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 16:08

Kathy is nu eindelijk gechipt, en het paspoort wordt aangevraagd bij het KWPN. Maar je hebt ook BPW (of BWP?) en NRPS???
Ik snap daar niks van, stom he? Hoe wordt dat nou bepaalt bij welk stamboek je paard hoort? En dat is dan echt stamboek of niet omdat je ook wel ns mensen hoort zeggen dat het dan ras is. Kathy is een halfbloedarabier. Wie kan me hier wat meer over vertellen? Lachen

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 16:58

Ik heb er niet zo heel veel verstand van, maar bij een halfbloed arabier denk ik al snel aan NRPS.

vivanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 16:59

NRPS en KWPN zijn stamboeken en geen rassen.

Surion

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 20:51

Wel in het BWP stamboek zijn bijna alle rassen toegelaten,mijn dravertje is goedgekeurd en nu mag ik haar met volle overtuiging een BWP noemen...

LittleKathyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-04 16:57

Maar het is toch blijkbaar raar dat ze bij het KWPN word ingeschreven.
Wat zijn de eisen nou van die stamboeken? Kan iemand me dat vertellen?
Waar moet je KWPN? NRPS? en etc. paard nou aan voldoen om bij dat stamboek te komen Verward

LittleKathyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 19:38

Weet niemand het? Verward

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 19:53

Ik weet alleen van Nrps een bepaald percentage arabisch bloed. De preciese getallen weet ik niet, ben niet zo thuis in dat wereldje.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 19:53

Ik gok erop dat beide stamboeken een website hebbem, waar dat vast wel op te vinden is Knipoog Ik weet wel dat ze bij het NRPS een bepaald percentage arabisch bloed moeten hebben.

LittleKathyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 16:08

@whooekoek: Dat ik daar zelf niet aan gedacht heb

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 21:32

NRPS is volgens mij 12,5 procent en anglo-arabier kan daar dus ook terecht.

LittleKathyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 22:53

12,5%???Ik heb gehoord (als ik het ten minste goed heb verstaan)75%!
Dat is wel ff iets anders Bloos! Dus anglo arabieren worden daar ook toegelaten.Maar ik heb een halfbloedarabier en ik vind haar niet echt een KWPN paard Scheve mond Aaaargh, word er helemaal gek van Ziek

Mijn DA schreef direct het adres van het KWPN achterop dat formulier.
Dat formulier heb ik al samen met die ''streepjescodes'' opgestuurt naar het KWPN. Ik ga morgen maar even naar hun site, maar op bokt leggen ze het meestal fijner uit Bloos

Als nog meer mensen het aandurven om het mij uit te gaan leggen...... Cool

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 09:03

Als je paard nog geen paspoort heeft dan wordt er vaak een paspoort aangevraagt bij het KWPN. Toen ik mijn shet en haf liet chippen kreeg ik ook chip formuleiren van het KWPN, heb ze alleen naar het NMPRS gestuurd

LittleKathyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 10:03

OK, dus omdat Kathy nog geen paspoort had worden ze automatisch bij het KWPN aangevraagd? Scheve mond

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 10:09

Yup, maar je kan de papieren naar elk gewenst stamboek sturen *naar mijn weten*
Mijn DA heeft niet van elk stamboek papieren liggen, dus gebruikt ie maar KWPN, omdat hij die het meeste chipt (was zijn verklaring)
Maar ik heb ze zonder problemen naar het NMPRS gestuurd

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 10:12

manonnetjoe schreef:
OK, dus omdat Kathy nog geen paspoort had worden ze automatisch bij het KWPN aangevraagd? Scheve mond

Ik denk dat het idd zo zit. Heeft ze trouwens papieren? Of is haar afstamming op een andere manier bekend?

Eventueel zou ze (als ze geen papieren heeft) in het hulpstamboek bij het NRPS ingeschreven kunnen worden. De regels daarvoor vind je op de website van het NRPS (www.nrps.nl).

En het minimale percentage zit idd op 12.5%, voor pony's gaat het dan om Arabisch bloed en voor paarden om (Anglo-)Arabisch bloed. Bij paarden telt dus ook het percentage Engels volbloed mee (maar dat hoeft niet).

LittleKathyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 10:30

Aha Ziek
Kathy heeft wel papieren uit Belgie ( Arabisch huppeldepup nog wat Schijnheilig )
Haar vader is een volbloed arabier (zijn stamboom staat er dus op)
En haar moeder heet Fleur en daar is verder niks over bekend (geen stamboom ofzo)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 10:31

Als haar vader een volbloed Arabier is met papieren, dan kan ze in NL worden ingeschreven bij het NRPS.

Ik denk dat ze ingeschreven staat bij het Belgisch Arabisch Paarden Stamboek (register C): http://www.arabianhorse.be/

toscana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 10:57

Als een paard een paspoort heeft van het KWPN wilt niets zeggen. Enkel en alleen dat het paard en paspoort heeft. Omdat hij een KWPN paspoort heeft maakt het paard nog geen KWPN. Daarvoor moeten ze ingeschreven worden in het stamboek en daarvoor moeten ze aan bepaalde eisen voldoen en dat is heel iets anders dan een paspoort.

LittleKathyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 10:57

Ja, maar ze wordt dus bij het KWPN ingeschreven, wat zijn daar dan de eisen van? Ze heeft idd papieren van het Belgisch Arabisch Paardenstamboek Lachen

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 10:59

Nee, zoals Toscana al zegt krijgt ze alleen een paspoort dat is uitgegeven door het KWPN. Ze wordt daar niet ingeschreven. Lachen

Wil je haar bij een Nederlands stamboek laten inschrijven, dan maak je de meeste kans bij het NRPS. Het KWPN neemt naar mijn weten geen paarden aan met een Arabisch volbloed als vader en een moeder met onbekende afstamming, het NRPS wel.

LittleKathyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 11:07

Dus ik krijg wel een paspoort van het KWPN maar ik word er niet ingescreven? Moet je uberhaupt wel ergens ingeschreven staan of is alleen een paspoort voldoende?Sorry voor al die vragen Bloos

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 11:10

Er zijn genoeg 'papierloze' paarden in NL. En die kunnen ook allemaal een paspoort aanvragen. Sterker nog: die moeten een paspoort aanvragen. En dat kan dan bij instanties als de KNHS, het KWPN en het NRPS (en misschien ook wel bij andere stamboeken, maar dat weet ik zo niet). Maar in de laatste twee gevallen wil dat dus niet zeggen dat je paard ook in dat stamboek is opgenomen. Knipoog

Jouw paard heeft papieren van het BAPS, als ik het goed begrijp. Dat kun je in principe gewoon zo laten. Wil je echt Nederlandse papieren bij haar (i.v.m. eventuele toekomstige verkoop of het fokken van een veulentje) dan kun je haar dus waarschijnlijk wel laten overschrijven naar het NRPS. Maar dat is niet verplicht.

LittleKathyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 22:10

Dank je wel!