Tinker onder de deken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

4leafclover

Tinker onder de deken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 09:49

Ik heb nu sinds een maandje een tinker, aangezien ze van 's morgens tot 's avonds op de wei staan (ook als het regent) en hij er een hobby van heeft om midden in de modder te gaan rollen wil ik er graag een regendeken opleggen. Dus alleen voor het feit dat hij niet zeik nat wordt en onder de modder zit (op de plaats van het zadel en de singel) dus niet om hem kort in de haren te houden.
Wat denken jullie? kan ik hem nu nog onder de deken gaan zetten? Het gaat om een dunne regendeken. Kan het kwaad dat als het wat warmer en droger is dat hij dat gewoon zonder deken buiten staat. Of moet ik ook met een regendeken 24/7 oplaten?

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 10:20

ik vind van niet. een regendeken kun je prima opdoen voor dit soort gelegenheden en af laten als het wat minder fris weer is.

4leafclover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 10:40

Ik ben alleen bang dat hij misschien kou vat als ik de deken af laat als het wat warmer is (althans droog weer) maar zou het ook niet uitmaken dat hij 's nachts met de deken op stal staat? (Hij heeft een stal met een buitenluik) Ze zetten de paarden wel buiten daar opstal, maar ik kan niet van hen verwachten dat ze ook nog eens de deken iedere morgen op doen en 's avonds af.

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 13:22

Ik denk dat je makkelijk de deken op kan doen, maar dan moet je hem inderdaad niet op en af gaan lopen doen, want dat is nooit goed. Daar kunnen ze wel een kouwtje van oplopen.
Ik heb mijn tinker nu geschoren, dus hij staat zowiezo onder een deken. Maar als ik hem niet geschoren zou hebben zou ik hem gewoon een 0 grams regendeken opdoen hoor. Dan ook maar in stal als ze hem niet af zouden doen.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 14:05

Mijn tink heeft een ongevoerde regendeken op op het moment.
Voor het gemak dag en nacht, aangezien ik er niet elke morgen bij kan zijn om de deken op te doen.
En het is ook wel prettig, want soms lijkt het een mooie dag te worden, en dan regent het vervolgens na enkele uren de rest van de dag.
Novia staat overigens overdag buiten en 'snachts op stal.

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 21:19

Ook mijn Tinker heeft in de herfst/winter een deken op omdat ie anders zo ongelooooofelijk vies wordt! Haha! Een dunne regen deken en dan dag en nacht. Hij woont buiten met uitloopstal. In die stal kan het wel behoorlijk warm worden maar afgelopen winter ging het goed. Hij heeft 'm nu nog niet op aangezien de stal nog redelijk schoon is (daar gaat hij languit in de mest liggen) en ik komend weekend nog even naar Emiel Voest moet en niet met dekens wil lopen klooien.

4leafclover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 08:57

Ja die van mij heeft er een hobby van gemaakt: zodra hij helemaal schoon is en gepoetst lekker in de wei in de modder liggen rollen Haha!
Maar als ik het dus goed begrijp kan ik hem dus dag en nacht onder een 0-grams regen deken zetten ook in de stal.
Maar als de deken er af gaat rond maart/april kan dat dan in een keer, aangezien het een 0-grams is? Hij heeft al een aardig wintervachtje.

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 09:13

Ik heb de deken er in het voorjaar ergens in april, volgens mij, er gewoon in 1 x afgehaald. 't Beessie kan wel wat hebben, denk ik!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 09:15

hihi joh die ongevoerde houdt alleen de wind en water tegen, idd geen kou. je hebt hem niet geschoren dus hij heeft een goede vacht voor buitenweer. ik ben van mening dat je zelfs nu zo'n deken goed kunt wisselen met niks. kijk anders even hier even -> klik een verhaal over dekens en de werking van de vacht.

4leafclover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 09:27

Dank je wel Pellie ga eens even kijken daar. Ik heb nooit met dekens gewerkt vandaar dat ik zo onzeker ben met het gebruik daarvan. Sorry maar nog een vraagje: zo'n regendeken die ademd wel? niet dat hij op stal staat te zweten?

4leafclover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 09:37

Ik heb net het verhaal gelezen Pellie! Wat een enorm stuk, maar wel ontzetend interressant

4leafclover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 09:58

Ik heb er eentje gevonden: wat denken jullie?

Afbeelding

waterdicht, ademend
600 D ripstop nylon
zonder vulling, nylon netstof voering
loopsplitten
getapete naden
extra zware sluitingen, kruissingels
elastische bilriemen, staartflap

wel een lichtblauwe/zwart Knipoog

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 11:28

Lachen ik vraag me af waarom je nu dan juist bij je tinker met dekens begint te werken?

een regendeken ademt inderdaad dus hij zal er niet onder gaan zweten, tenzij het warm weer is. en voor een tinker is het al snel warm boven de 10 graden. van de week stond gam nog te zweten terwijl het 12 graden was.

dit zijn nette dekens, hier in de buurt staan veel friezen met die dingen op, en langer dan 1 seizoen. alleen is chester nog jong meende ik dus die zal nog wel 1 of 2 maten groeien de komende jaren.

4leafclover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 11:48

Hoe bedoel je Pellie, waarom ik nu juist met dekens begin te werken?
Het is uitsluitend voor de regen en de modder. Chester is 6 jaar ik weet niet of hij nog verder gaat groeien, anders moet ik dan idd een nieuwe kopen. Misschien dat ik dan nog even moet wachten met de deken op te doen, maar het gaat wel om een ongevoerde.

Djana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 21:24

Die van mij heeft ook een ongevoerde regen/staldeken op liggen. Ben zeer tevreden over de bucas regendeken. De regendeken heb ik al 3 jaar en ziet nog uit als nieuw.

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 21:58

Als ongevoerde regendeken heb ik er 1 van Harrys Horse. Mikado staat nu echter onder een 360 grams Pagony, maar hij is dan ook geschoren Knipoog

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 09:48

omdat je eerder 2 paarden hebt gehad en je schreef dat je nog nooit met dekens hebt gewerkt. dan ben je één van de weinigen, dat vond ik wel grappig. en dan juist bij een tinker die er qua vacht geeneen nodig heeft. maar voor de viezigheid kan je het zo prima doen met een ongevoerde, die kun je prima afdoen als het goed weer wordt.
en met 6 zal hij misschien nog een maatje groeien, misschien meer als hij een achterstand heeft gehad maar dat zal haast wel niet. en misschien is hij klaar, moeilijke leeftijd wat dat aangaat.

4leafclover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 10:05

Ja mijn vorige 2 paarden waren allebei bruin (wb) en niet zo'n modderfanaaten Knipoog Ik heb de deken besteld die eerder in dit topic staat ik ben benieuwd.... en mocht het niet werken dan blijf hij gewoon af en gaat de kast in Haha!.
Hij is nu ongeveer 5 maanden geleden gecastreerd denk je dat hij, mede ook daarom, ook nog een stukje door zal groeien? Ook omdat hij nu pas net 4 maanden onder het zadel is? Ik denk zelf niet dat hij een achterstand heeft gehad, zijn verhoudingen zijn goed. Heeft een mooie bouw, al zeg ik het zelf Knipoog

Collinnnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 16:15

Ik heb mijn tinker ook al 3 weken onder dek staan,omdat ik veel met hem rijd en in de winter dus niet droog te krijgen is en omdat hij anders gewoon vreselijk smerig word,als je hem gewoon elke dag weer omdoet,is er geen probleem.

xxx karin

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 14:29

Hey Karin!

Heo is het met Collin? Lang niks van je gelezen hier op Bokt!

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 15:19

Suzanne vd schreef:
Ik heb er eentje gevonden: wat denken jullie?

[image]

waterdicht, ademend
600 D ripstop nylon
zonder vulling, nylon netstof voering
loopsplitten
getapete naden
extra zware sluitingen, kruissingels
elastische bilriemen, staartflap

wel een lichtblauwe/zwart Knipoog

OK dan! Topdekens!
Deze heb ik ook voor Fayette en hij is echt 100% waterdicht.
Enig nadeel van deze deken vind ik de borstsluiting. Dit zijn geen normale borstsluiting maar net als de kruissingels. Nadeel is dat ze dus niet in maat verstelbaar zijn. Vorige winter was Fayette in haar borst nog te smal voor de 185 cm waardoor deze naar achteren trok en de bovenste metalensluiting in het polyester ging snijden waardoor ze kapot gingen. Maar goed, waar een zadelmaker al niet goed voor is Haha!
Deze winter past de deken haar heel wat beter met name omdat ze wat breder is geworden.
Verder vind ik het een erg fijne deken voor een goede prijs.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 10:25

off: jeetje daar is collinnnnn... da's echt lang geleden?/

on: ik denk niet dat het nu nog effect heeft op zijn groeien, dat hij kort geleden is gecastreerd. hij is zo goed als volwassen nu met zijn 6 jaar.