Nederlandstrekpaard probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

missjoy86

Nederlandstrekpaard probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 23:29

zondag hebben mijn vriendin en ik voor het eerst op onze nieuwe verzorgpaarden gereden
2 nederlandse trekpaarden en super leuke beesten!
1 probleem...Als je ze iets aan spoort om wat sneller te stappen dan gaan ze meteen in draf. Vooral degene waar ik op reed.
Mijn vriendin adviseerde mij om het wat strakker aan de teugel te laten lopen maar hoe ik hem ook aan spoor hij gaat meteen in draf en niet sneller stapper Verdrietig
Iemand tips?
Alvast bedankt,

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 23:53

Ik denk dat het heel moeilijk is. Deze paarden hebben nu eenmaal een enorm gewicht om rekening mee te houden en het is dus moeilijk om meer tempo te vragen in de gang. In draf zullen ze waarschijnlijk ook gewoon een tempo aanhouden en in galop ook. Maar waarom moeten ze sneller stappen, willen jullie serieus gaan dressuren. Trouwens, de beweging voelt misschien langzaam aan maar dat wil niet zeggen dat het tempo laag is! Er al eens naast gelopen om te kijken hoe snel ze echt gaan?

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 23:58

Ik weet niet hoe het voelt om op een Belgisch Trekpaard te zitten, maar heb wel enigzins ervaring met Shires etc. Haha! En idd lijkt het vaak of ze traag stappen, omdat ze zulke grote passen maken.

Tijdje geleden heeft een Z-rijdende amazone op één van de Shires gereden en ze liet het paard behoorlijk overhaast stappen omdat het zo traag aanvoelde.

Dus dat idee van Lusitana om er zelf eens naast te gaan lopen is niet zo gek Knipoog

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 16:16

Hoe wil je trouwens je paard sneller laten stappen als je hem van voren inhoud? Blond

missjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 16:25

ja ik weet het ook niet...advies was van een vriendin. en tuurlijk hebben ze een zwaar gewicht en mischien gaan ze wel niet zo langzaam,Maar is dat meer het gevoel. In iedergeval bedankt voor jullie reacties'/commentaar.

Zijn er trouwens ook nog mensen die regelmatig een Nederlands trekpaard berijden?

Ludovicus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 19:51

Ha Missjoy ! Ja, ik rijd er ook wel eens op, en als je dan met een paar Friezen meerijdt, gaan trekpaarden idd veel langzamer... Hetzelfde heb je trouwens ook met de grotere Tinkers... Scheve mond Misschien moet er eerst meer mee gelongeerd worden en kan je zo de stap wat vlotter en wat ruimer krijgen.
Maar voor het zo ver is ben je dan wel een paar maanden verder, denk ik

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 21:23

ik vind trouwens wel, dat als je op een trekpaard gaat rijden, je gewoon rekening moet houden met beperkingen. Ze zijn niet gefokt voor dressuur... Het is leuk dat je er op wilt rijden, maar je moet wel redelijk zijn in je verwachtingen. Kijk er zijn ook trekpaardrassen die wat hoger op de been staan, en dat gaat dan wel weer beter onder het zadel, denk aan Boullonais (eh, msisschien spel ik het verkeerd), Shire. Zo´n Belg heeft meer weg van een sterk uitvergrootte Shetlander -groot lijf, korte hals en korte beentjes-en die kunnen ook niet zo best stappen (hoewel je ze ook best in de Z ziet ).