tinker&fjord

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bayaatje

tinker&fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 11:56

hoi,
zoals jullie waarschijnlijk al wel weten heb ik een fjordenmerrie. nu heb ik een tijd geleden een kruising gezien van een fjord met een tinker. ik vond dit eigenlijk wel een heel knappe kruising. nu is mijn vraag. heeft iemand zo'n kruising. hoeveel kost een dek van een tinkerhengst? moet niet per se met papieren zijn. ik zou graag een tinkerhengst hebben met een korte rug omdat baya vrij lang is. het veulen zou voor te houden zijn aangezien ik nooit een paard kan weg doen. zit er nu voor het moment al met 4 Haha! waarvan eigenlijk één voor te verkopen was maar ik dat niet over mijn hart kreeg. wat ik nog wou weten is als je een fjord met een tinker kruist hoeveel procent kans heb je dan dat het veulen vlekken heeft?
groetjes

Fjordenmaniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 14:01

PB Naisven eens, zij heeft een Fjord (mama) xTinker (papa).
De merrie was uitgebroken en 'wild' gedekt, er werd aangenomen dat hij door een Fjord gedekt was, want die stond er ook tussen, maar blijkbaar was de Tinker zo slim geweest. Het is een merrie die weinig weg heeft van de Fjord behalve de oren en een stukkie staart Haha!

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 14:36

ok ik zal het eens doen. bedankt

Vinaba

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 15:02

whaaa lijkt me echt gaaf zo'n kruising Haha!

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 15:06

ik vond het ook een knappe kruising. ik ben nog wat opzoek naar zo'n kruising, maar ik vind het niet.

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 16:52

Afbeelding

Zoiets kan eruit komen Tong uitsteken

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 17:53

is dit een kruising van een fjord met een tinker? hoe groot is hij?
groetjes

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 21:14

Sorry.. ik heb het verkeerd begrepen. Dit paardje is van een meisje dat ik ken. Maar het is een kruizing tussen een Fjord en Pinto.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 07:12

de hoogte is een beetje afhankelijk van de maat van je merrie en de maat van de hengst.
ik heb zelf een kruising tinker * arabier/appaloosa lopen van 3 maand, en die gaat haar moeder zeker wel overtreffen. Maar dat komt ook dat de hengst, hij is van mijzelf, 164 hoog is.
Of je bont krijgt is afhankelijk of de hengst homozygoot of heterozygoot is. In het eerste 100% bont, in het 2e geval 50% op bont.
Niet goedgekeurde hengsten liggen ongeveer tussen 100 en 200 euro, schat ik (zelf vraag ik 150) en de goedgekeurde gaan dacht ik vanaf 250 euro

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-04 08:10

hoi,
bedankt voor te reageren. maar wat is nu eigenlijk homozygoot en heterozygoot? homo en hetro ken ik maar of het daar iets mee te maken heeft?
groetjes

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 08:16

heeft te maken met de genen. de ene kleur is dominant, de ander ressecief. (
ik leg het uit:ten minste doe poging)

stel. een kleur (neem ff vos voor t gemak) is resessief. dat betekend dat om een veulen te krijgen die ok vos is, zowel de merrie als de hengst beiden het gen voor vos af moeten geven.

bijvoorbeeld: a van de hnegst en a van de merrie.

dat is aa is recessief, dus vos in geval van vossen bijvoorbeedl)

stel nou dat bont dominant is over vos. en je hebt een bonte hengst (ontstaan uit een vosmerrie x bonte hengst ofzo). maar deze hengst heeft dan 1 gen in zijn zaadcellen. dat is of het gen voor vos, of het gen voor bont.
bijvoorbeed A (bomnt)of a (vos) welk gen het is is altijd 50 % kans. het is of de een, of de ander.

als de merrie dan een gen voor vos geeft, maar de hengst geeft een gen af voor bont, krijg je de genen combinatie Aa. omdat bont dominant is over vos krijg je dan dus een bonte.

maar geeft de hengst zijn gen af voor vos en de merrie geeft vos af, dan krijg je dus een aa is vos.

dit is echt super moeilijk uit te leggen je kunt beter zoeken op internet of er een website is die genetica uitlegt:P

overigen swil homozygoot zeggen: de genen zijn gelijk. dus ene recessieve kleur (ondergeschikt) is altijd homozygoot immers, als er een ander gen bij zit is de kleur ondergeschikt onder de andere kleur.

homozygot drukken we uit in aa. deze combinatie kan alleen het gen van de eigen kleur afgeven. dan is het nog niet gezegd dat het veulen die kleur wordt, want je moet immers het gen van de hengst erbij plakken. dat gen kan of ook recessief zijn, of dominant. in het geval van donminant krijgen we dus een andere kleur veulen als de moeder

heterozygoot drukken we uit in Aa. dat is dus bijvoorbeeld de kleur bont, alleen draagt het paard tevens ook een gen voor vos, waardoor een heterozygoot paard dus of een vos gen af geeft, of een bont gen.

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-04 09:40

ok,
bedankt ik denk wel dat ik het begrijp.Lachen