welk type tinker?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MelanieS

Berichten: 1044
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 22:34

Mariska_28 schreef:
Dat gaat voor bijna alle landen op, maar hier is het gewoon lastiger omdat er ook nog een NTS is.. En ga nu niet zeggen dat een "NTS-tinker" en een "ICS-Irish Cob" hetzelfde zijn, want de kampioen bij de merries bij het NTS had zeker niet vooraan gestaan bij het ICS. En wat bij het ICS vooraan staat zou bij het NTS als "te zwaar" bestempeld worden.

In Duitsland is het nu zo dat er een Tinker Stamboek is, en de paarden die daar ingeschreven zijn kunnen zich laten keuren op een ICS keuring en bij voldoende raseigenschappen zich een Irish Cob noemen.

Het is trouwens met de naam Irish Cob net zoals met bijv. de naam Merens: Een paard mag alleen die naam genoemd worden als hij ook bij het desbetreffende stamboek opgenomen is. Een Merens zonder papier mag dus geen Merens genoemd worden. En voor mij is een Tinker een meestal bonte pony die weinig tot veel sok heeft, en of geen papieren heeft of bij het NTS opgenomen is.


In mijn ogen is het gewoon hetzelfde paard waar veel verschillende typen van zijn, waarvan Cob er 1 is. Volgens mij, maar dat kan ik ook mis hebben, bestond de benaming "Irish Cob" al voordat het stamboek bestond en was het gewoon een omschrijving voor ons type paard.

In ieder geval krijg ik steeds het idee dat er bewust een verschil tussen de twee benamingen wordt gecreeerd, want zoals ik al zei heb ik bovenstaande opmerking al zo vaak voorbij zien komen. En het voelt als steken onder water naar het NST. (ja, ik ben lid van het NST, maar ben wel objectief en als ik geen lid was geweest, had ik die opmerkingen net zo opgevat)

Ik vind het gewoon zo frappant dat er door ICSers op gehamerd wordt dat het niet hetzelfde paard is, terwijl het ICS op de sites het ook over Tinkers heeft (Tinkerboek, quote: "Doelstelling van Irish Cob Society Nederland is de Irish Cob of Ierse Tinker..."), dus dan is het toch gewoon hetzelfde paard?? Verward Snap ik gewoon niet!! Blond

Als je de benaming van het paard wil veranderen omdat Tinker nou eenmaal een beetje ongelukkig gekozen/ingeburgerd is en het er op die manier wil proberen uit te krijgen...o.k., kan ik inkomen, maar het is toch echt hetzelfde paard.

Omdat ik niet mee heb kunnen doen aan de laatste NST keuring kan ik helaas niet zeggen of Kieran, type Vanner, hoge punten zou hebben behaald, maar ik denk dat men bij het NST ook op zwaardere typen valt.

Ik denk dat als je uit beide stamboeken een aantal willekeurige paarden op een rij zet, er niet aan af te zien valt bij welk stamboek ze zijn ingeschreven.

In ieder geval; pas als Kieran uit het NST gegooid zou worden omdat hij geen raskenmerken zou hebben, zou ik me achter mijn oren gaan krabben! Haha!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 23:27

ik denk dat er ook naar de bewegingen moet worden gekeken.

Mariska_28

Berichten: 10518
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 08:08

MelanieS schreef:
In ieder geval krijg ik steeds het idee dat er bewust een verschil tussen de twee benamingen wordt gecreeerd, want zoals ik al zei heb ik bovenstaande opmerking al zo vaak voorbij zien komen. En het voelt als steken onder water naar het NST. (ja, ik ben lid van het NST, maar ben wel objectief en als ik geen lid was geweest, had ik die opmerkingen net zo opgevat)
Er wordt inderdaad steeds meer een verschil gecreeerd tussen de naam Tinker en de naam Irish Cob. Dit omdat het ten eerste moet van het PVE, en ten tweede omdat het voor de mensen duidelijk moet zijn wat nou het verschil is tussen die 2. Als jij vind dat er geen verschil is, dan raad ik je toch eens aan op een ICS keuring te gaan kijken... En anders moet je het maar eens aan Djana vragen (zo heet ze hier op bokt).

Maar waarom is het een steek onder water naar het NTS als ik mijn paard Irish Cob noem i.p.v. Tinker? In de hele wereld zijn er veel meer mensen die dat doen... en de meesten kennen het NTS niet eens. Het feit dat jij je paard Tinker noemt is toch ook niet als anti-ICS bedoeld? Kun je mij het uitleggen waarom het dan als steek onder water overkomt bij jullie?

Mariska_28

Berichten: 10518
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 08:09

Pellie schreef:
ik denk dat er ook naar de bewegingen moet worden gekeken.
Hoe bedoel je dit Pellie? Dat een Irish Cob die voorop loopt op een keuring andere gangen heeft dan een NTS Tinker die voorop loopt? Is trouwens wel zo, maar weet niet of je dit bedoeld?

Annick

Berichten: 1371
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 08:39

Ik ben naar een keuring van het ICS geweest en naar keuringen van NST
en de paarden vond ik niet echt veel verschillend, er werd alleen anders gekeurd, bij de ICS zijn het aardige mensen, het keuren vondt ik wat chaotish, kon als toeschouwer niet echt volgen wat er gebeurde.

NTS ook wel aardige mensen, iets minder spontaan als bij ICS .
Keuringen zijn goed te volgen , er word zelfs uitleg gegeven waarom het paard in dit type word gezet, enz enz.

wat ik eigenlijk wil zeggen is dat de mensen anders zijn en niet de paarden.
vind het ook jammer dat er altijd weer zoon drukte word gemaakt hierom.
je kan het toch niet uitgepraat krijgen.
het enigste wat al die mensen gemeen hebben zijn hun liefde voor het paard en dan met naame het zigeuner paard Knipoog

yarka

Berichten: 761
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: gelderland; Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 08:52

Zucht...
Laat iedereen zijn paard noemen zoals hij/zij dat wil en stop eens met dat geneuzel. Repecteer iemands benaming gewoon. De 1 is echt niet minder dan de ander. Ik vind het jammer van de ruimte op het forum.

Wat Annick zegt is waar: we houden allemaal van paarden en met name van het zigeunerpaard. OK dan!

Mariska_28

Berichten: 10518
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 08:53

Er komen misschien we dezelfde paarden, maar ze worden anders gekeurd. Bij het NTS ligt de nadruk heel ergens anders dan bij het ICS. Neem de merrie die bij het NTS ned. Kampioen geworden is:
Afbeelding

Een goed voorbeeld van een paard dat bij het NTS heel anders beoordeeld zou worden dan bij het ICS.
Daar zou zoiets vooraan staan:
Afbeelding

En dat maakt echt niet het ene paard minder dan het andere...

Edit: De reden dat ik reageer is omdat er gezegd werd dat een Irish Cob en een NTS-Tinker hetzelfde paard zijn, en ik dat toch iets anders zie..

Annick

Berichten: 1371
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 09:12

als ik het goed heb , heb je deze foto van een franse site??
zijn allemaal mooie paarden.
er staan in frankrijk trouwens ook hele mooie zigeunerpaarden

Mariska_28

Berichten: 10518
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 09:13

Annick schreef:
als ik het goed heb , heb je deze foto van een franse site??
zijn allemaal mooie paarden.
er staan in frankrijk trouwens ook hele mooie zigeunerpaarden
Klopt, is een keuring van ICS-Frankrijk. Kon zo snel geen andere duidelijke foto vinden. En inderdaad lopen daar ook een boel mooie paardjes rond.

MelanieS

Berichten: 1044
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 09:31

Annick schreef:
wat ik eigenlijk wil zeggen is dat de mensen anders zijn en niet de paarden.
het enigste wat al die mensen gemeen hebben zijn hun liefde voor het paard en dan met naame het zigeuner paard Knipoog


Helemaal mee eens! Ik wilde eigenlijk ook geen ophef zaaien want dat gebeurd bijna elke keer in een Tinker topic. Scheve mond Maar nu had ik het gewoon even gehad met het geneuzel. Er zal heus anders worden gekeurd, maar in mijn ogen blijft het hetzelfde paard hoe je het ook went of keert. Als iemand mijn paard zou zien zou hij waarschijnlijk door die persoon aan het ICS toegeschreven worden, afgaande op zijn voorkomen, maar hij staat ingeschreven bij het NST, dus het maakt echt niet uit.

yarka

Berichten: 761
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: gelderland; Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 09:31

Er stond straks toch echt een andere foto Mariska! Heb je voor je foto's wel gezorgd dat je twee paarden laat zien van de zelfde leeftijd zo'n beetje? Als ze erg in leeftijd verschillen is het geen eerlijk vergelijk natuurlijk.
En het verschil tussen de stamboeken is ook de richtlijnen waar ze op keuren.
Het ICS keurt naar vrij grof gebouwde cobs (dat is wat mij opvalt) en het NSvT keurt weer naar uiteindelijk 4 verschillende types.
Het is dus maar net welke richtlijnen een stamboek aanhoudt. En wat boeit het verder ook. Iedereen is blij met zijn/haar tinker/irish cob. Perfect, zo hoort het ook. En nogmaals een tinker is echt niets minder dan een irish cob. Ze zijn alleen volgens andere richtlijnen gekeurd.

yarka

Berichten: 761
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: gelderland; Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 09:32

MelanieS: Amen!!! Compleet met je eens!

yarka

Berichten: 761
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: gelderland; Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 09:33

ik had me nog zo voorgenomen om er geen energie meer in te steken...zucht...kon het weer niet laten...

Bonte
Berichten: 6056
Geregistreerd: 02-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 10:59

Mariska, ooit van Copyright gehoord. Op mijn site staat het duidelijk en dat betekent dat je zonder MIJN toestemming de foto's niet voor andere internetsites mag gebruiken. Doe dit dus ook niet!!!!!!!!
Ook Nederlands kampioen, maar dan bij de ruinen.
Genoeg behang dacht ik zo.
Afbeelding

Djenny, kampioen 2001
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Bonte op 24-09-04 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Mero

Berichten: 643
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 11:03

Mariska_28 schreef:
Er komen misschien we dezelfde paarden, maar ze worden anders gekeurd. Bij het NTS ligt de nadruk heel ergens anders dan bij het ICS. Neem de merrie die bij het NTS ned. Kampioen geworden is:
[image]

Een goed voorbeeld van een paard dat bij het NTS heel anders beoordeeld zou worden dan bij het ICS.
Daar zou zoiets vooraan staan:
[image]

En dat maakt echt niet het ene paard minder dan het andere...

Edit: De reden dat ik reageer is omdat er gezegd werd dat een Irish Cob en een NTS-Tinker hetzelfde paard zijn, en ik dat toch iets anders zie..



Zet er ook even een foto neer van Flanagan of Gijs, Bo, Djenny etc. want dat zijn mooi zwaar gebouwde tinkers/cobs met kampioenschappen bij het NSvT (toevallig ook ICS Schijnheilig ). Ik kan verscheidene namen opnoemen van paarden opgenomen bij het NSvT en het ICS die bij beiden een 1ste premie kregen!
Je pikt van de kampioenschappen een wat sierlijk gebouwde tinker eruit. Dit is echt een prachtige merrie MET goed gangwerk, in tegenstelling tot de meeste anderen. Daarbij is het geen goed voorbeeld, voorheengaande jaren heeft de merrie Djenny deze resultaten ook bepaald (alleen waren er voor haar geen merriekampioenschappen.) Wanneer ik kijk naar jullie waardering voor deze merrie zie ik dat jullie haar ook de hoogste premie hebben gegeven. Mijn conclusie: het maakt weinig tot geen verschil wanneer je een paard met een goed bouw/conformatie en goed gangwerk aanbied op beide keuringen! Als er verschil is, zit hem dat in het laatste. Het NSvT keurt nadrukkelijker op gangwerk, en dat is ook een pre.


Wanneer de ICS paarden op jouw foto een goede bouw en goed gangwerk hebben ben ik ervan overtuigd dat ze ook bij het NSvT goed scoren. En dat geldt voor elk paard opgenomen bij het ICS!

Mero

Berichten: 643
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 11:04

Mariel, we hadden tegelijk dezelfde gedachte Lachen

Bonte
Berichten: 6056
Geregistreerd: 02-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 11:21

Monique_2 schreef:
Wanneer de ICS paarden op jouw foto een goede bouw en goed gangwerk hebben ben ik ervan overtuigd dat ze ook bij het NSvT goed scoren. En dat geldt voor elk paard opgenomen bij het ICS!


Ja, maar zij zegt ook dat het NST wel alle Irish Cobs zal opnemen, maar andersom niet. Nou, dit is dus echt niet zo, kijk maar naar de hengsten.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 11:23

ik bedoel dat de eerste premie-, en kampioen paarden van het NST erg goede gangen hebben en dat het gehalte behang oid dan niet echt meetelt. Bij het ICS weet ik niet hoe belangrijk de gangen zijn. In Nijetrijne was de ruimte te klein en werd niet goed benut om dit optimaal te laten zien. Over andere keuringsterreinen kan ik niet praten.
Maar er is volgens mij wel een groot verschil tussen ICS en NST werkwijze en tussen de paarden soms maar een klein verschil.

SuperQuinta

Berichten: 1484
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 11:29

Mariska_28 schreef:
Dat gaat voor bijna alle landen op, maar hier is het gewoon lastiger omdat er ook nog een NTS is.. En ga nu niet zeggen dat een "NTS-tinker" en een "ICS-Irish Cob" hetzelfde zijn, want de kampioen bij de merries bij het NTS had zeker niet vooraan gestaan bij het ICS. En wat bij het ICS vooraan staat zou bij het NTS als "te zwaar" bestempeld worden.


zou dat niet aan het jury verschil kunnen liggen?

Bonte
Berichten: 6056
Geregistreerd: 02-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 11:29

Pellie schreef:

Maar er is volgens mij wel een groot verschil tussen ICS en NST werkwijze en tussen de paarden soms maar een klein verschil.

Juist, en daarom moet iedereen elkaar gewoon in waarde laten. Ik wordt het zat om ons altijd te moeten verdedigen (en doe dit ook weinig, maar kan me niet altijd inhouden). Iedereen moet gewoon zijn eigen keuze kunnen maken, zonder scheef aangekeken te worden. Ga naar allebei de stamboeken naar een keuring en maak je keuze.
Als iemand bij het NST staat ingeschreven en naar het ICS wil, dan is dat jammer, maar wordt er niet scheef op aangekeken, dat is hun keuze.
Zo hier laat ik het weer even bij.

Mariska_28

Berichten: 10518
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 11:42

Even voor Mariel: Ik had graag een foto van de Stamboeksite gebruikt, maar daar verwijzen ze alleen maar naar jouw site. Hoe kan ik anders laten zien wat ik bedoel? Verward Een beetje raar dat een stamboek de foto`s van de keuring zo wil beschermen...

yarka

Berichten: 761
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: gelderland; Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 11:44

Hey bonte, ff off topic. Wanneer je bijvoorbeeld een ICS veulen koopt, kan deze dan overgeschreven worden naar het NSvT? Of moet het dan een ICS veulen blijven.
Of zal het dan als register veulen worden opgenomen in het NSvT?

SuperQuinta

Berichten: 1484
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 11:47

waarom zou het stamboek de foto's beschermen? Verward
het zijn toch de foto's van mariel zelf...

Mariska_28

Berichten: 10518
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 11:53

Bonte schreef:
Ja, maar zij zegt ook dat het NST wel alle Irish Cobs zal opnemen, maar andersom niet. Nou, dit is dus echt niet zo, kijk maar naar de hengsten.
Dat zeg ik helemaal niet Verward ?

Wat ik niet snap is dat mensen zich aangevallen voelen als ik zeg dat ik Irish Cobs heb i.p.v. Tinkers. Ik zeg toch niet dat het ene beter of slechter is dan de andere? En wat ik vind is dat de rasomschrijving van het ICS anders is dan die van het NTS, en dat er dus anders gekeurd wordt. Zonder verder waardeoordeel.

En verder zijn we het het elkaar eens. Mensen moeten gewoon bij de keuringen gaan kijken en zien dan vanzelf wel welk stamboek het beste bij hun past.

yarka

Berichten: 761
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: gelderland; Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 11:54

en daar gaat het om, 'waar voelen we ons het best op de plaats...'