Verschil nieuwe luxe type-oude grove type FRIES

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 10:07

snowdon schreef:
Hier hebben we wat aan! OK dan! Bij de Tinkers (en de Welsh, en vast nog wel meer stamboeken) bijvoorbeeld is er wel verschil in types! Vandaar de verwarring!

Dus de type-indeling is echt in de "volksmond" en niet bij het stamboek.


Ja dat klopt idd Knipoog Ik had niet in de gaten dat je dát bedoelde Lachen
Ik heb laatst op de keuring van een keurmeester wel gehoord dat ze bij de veulentjes erg letten op een lang voorbeen.

@horsey, dat weet jij vast wel Knipoog Vind je niet dat de keurmeester de laatste jaren op de keuring toch de modernere fries wil zien?
Nou moet ik zeggen dat een van onze paarden van het oude type vorig jaar wel een 1e premie ster heeft gekregen, dus wdb snap ik het ook weer niet helemaal. De fokdag kampioene Sietske van de Meerhoeve (?) van een paar jaar geleden kreeg nu geen 1e premie meer omdat het voorbeen nu ineens te kort zou zijn. Dat was toen ook niet langer, alleen waren er toen veel minder friezen met een superlang voorbeen, of vergis ik me nu?

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 11:31

Het is altijd een optelsom van verschillende positieve en negatieve punten. Als een merrie super stapt en draaft, verder heel goed gebouwd is en een kort voorbeen is het enige minpuntje dan krijgt ze echt wel een eerste premie. Ze zal dus waarschijnlijk nog enkele andere mindere onderdelen hebben gehad en toevallig is het korte voorbeen als één van die punten genoemd door de jury en/of blijven hangen bij de eigenaar.
Als er twee gelijkwaardige paarden geplaatst moeten worden dan zet de jury idd het paard op kop wat het meest voldoet aan het rasideaal. Als er echter een paard kwalitatief beter is dan een andere dan gaat dat voor.
Het gaat dus in eerste instantie om kwaliteit van beenwerk, bouw en beweging en dat kan een ouderwets type net zo goed hebben als een modern type.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-04 12:51

Starbreeze schreef:
@horsey, dat weet jij vast wel Knipoog Vind je niet dat de keurmeester de laatste jaren op de keuring toch de modernere fries wil zien?
Nou moet ik zeggen dat een van onze paarden van het oude type vorig jaar wel een 1e premie ster heeft gekregen, dus wdb snap ik het ook weer niet helemaal. De fokdag kampioene Sietske van de Meerhoeve (?) van een paar jaar geleden kreeg nu geen 1e premie meer omdat het voorbeen nu ineens te kort zou zijn. Dat was toen ook niet langer, alleen waren er toen veel minder friezen met een superlang voorbeen, of vergis ik me nu?



Jij bedoelt nu met modern > luxe en met oud > grof? *LOL* We waren er net over uit dat modern en oud-indeling zo'n verwarring veroorzaakte Tong uitsteken Dus we maar luxe en grof gebruiken Tong uitsteken

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 13:43

snowdon schreef:
Jij bedoelt nu met modern > luxe en met oud > grof? *LOL* We waren er net over uit dat modern en oud-indeling zo'n verwarring veroorzaakte Tong uitsteken Dus we maar luxe en grof gebruiken Tong uitsteken


Tong uitsteken ja okee Knipoog wat ik voorheen bedoelde met luxe uitstraling is dat ook een grove fries er sjiek uit kan zien Knipoog Dus dat het geen aftandse boerenknol is Knipoog

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-04 13:04

Starbreeze schreef:
:P ja okee Knipoog wat ik voorheen bedoelde met luxe uitstraling is dat ook een grove fries er sjiek uit kan zien Knipoog Dus dat het geen aftandse boerenknol is Knipoog



Ow ik heb ook absoluut niets tegen Friezen, vind het schitterende paard om te zien in de meeste gevallen, vind het een zeer boeiend ras in elk geval. Dus bedoel er niets mee verder Haha!

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 13:52

snowdon schreef:
Ow ik heb ook absoluut niets tegen Friezen, vind het schitterende paard om te zien in de meeste gevallen, vind het een zeer boeiend ras in elk geval. Dus bedoel er niets mee verder Haha!


Zo had ik het ook niet opgepakt hoor Knipoog