Welke Gelderse hengst...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Naomi_88

Berichten: 95
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Alkmaar

Welke Gelderse hengst...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-04 18:31

...vinden jullie het absolute top-vaderpaard? Welke Gelderse hengsten vinden jullie noodzakelijk in een afstamming? Wij hebben een Gelderse merrie van 7 jaar, Elegant x Rentheer. Nu zeggen er veel mensen dat Rentheer een te ouderwetse invloed heeft en vaak wordt ze daarom laag becijferd bij keuringen e.d. Wat vinden jullie hiervan?


AnkeD

Berichten: 290
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 19:53

Ik heb dan wel niet echt verstand qua vererving, maar mijn paard ook een Gelderse is een Zichem x Satelliet heeft echt het kruis van vaders, plat en recht dus. Dit schijnt ook een ouderwets model te zijn.
Maar of dat dit ook in het nadeel kan werken weet ik dus niet. Het is een typische bouw van een Gelderse.

Z1+1!!

Naomi_88

Berichten: 95
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-04 21:09

ja precies, bij onze merrie zeurden ze ook over het ouderwetse platte kruis. Eigenlijk best vreemd, want aan de ene kant willen ze het 'echte' Gelderse type bewaren maar aan de andere kant willen ze topsportpaarden zoals Parcival fokken Verward

Glitch

Berichten: 8457
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 17:40

Patrick is geweldig Lovers

Afbeelding

Patrick (Jonkheer Stb x Geoloog Sgldt). De zuiver Gelderse hengst Patrick stond ter dekking in Amerika. Hij heeft zelf op internationaal niveau gepresteerd als springpaard. Op de lijst van vaders van internationale dressuurpaarden staat hij daar met 14 nakomelingen op de tweede plaats van de KWPN-hengsten, alleen voorafgegaan door Roemer, een KWPN-hengst uit Westfalen.

De hengst Patrick is 25 jaar oud geworden en had prima gebruikt kunnen worden voor bloedverruiming binnen de Gelders fokkerij. Het KWPN was van diens bestaan goed op de hoogte, maar heeft deze informatie voor de Gelderse fokkers verzwegen en in Amerika verteld: that the Gelderlander horses are "dead".
De hengst Patrick is september 1999 gestorven zonder nog een bijdrage te hebben kunnen leveren aan bloedverruiming voor het Gelders paard.

Afbeelding

Bloeme-Rose (Special D x Gribaldi)
Wieke (Ymte x Leffert)

Naomi_88

Berichten: 95
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-04 20:23

ik heb hem al een paar keer gezien op sites. Prachtig paard, had een goede promoter kunnen zijn voor het Gelders Paard als het KWPN hem niet 'weggestopt' had. Patrick is wel duidelijk modern gebouwd, sprong hij alleen maar of heeft hij ook tussen de witte hekjes gepresteerd? Weet je misschien of er nog nakomelingen van hem zijn, misschien in USA?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 37 bezoekers