Tinkers

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 14:13

Ik vind het in ieder geval al heel goed van Wirona dat ze advies vraagt!!!
Ja ga eens kijken op tinkersites en stallen. Dan zie je vanzelf al of t klikt tussen de meiden en tinkers en wat er eventueel allemaal te koop is. Er zijn ook vast wel stallen waar jullie bv al een keer een tinker kunnen rijden en ze veel kunnen vertellen over karakter/verzorging/rantsoen e.d. Ik ken genoeg meiden van een jaar of 10-12 die op tinkers rijden en waarbij het heel goed gaat. Maar er zijn er ook die er niet mee overweg kunnen --> en daar maken tinkers snel gebruik van (alsof ze t ruiken Verward ). Ook hier op bokt al heel wat topics over de "niet doorsnee" tinkers die dan ook niet/minder geschikt zijn voor onervaren en jeugdige ruiters.
Menig mens komt er pas na een slechte ervaring achter, dus ik ben blij dat je vooraf informeerd.
Net als ook veel andere rassen is een tinker graag buiten en met vrienden!! Bij weer en wind staat ons tinkercluppie+nrpser+kwpner buiten terwijl ze een inloopstal hebben, maar alleen als t warm wordt en de zon brand --> dan gaan ze allemaal naar binnen ) Of ze nu in een zandbak staan of in de wei dat maakt dan denk ik nog niet zoveel uit. T zijn wel echte grasmaaier dus noodgedwongen worden ze ook vaak op paddocks gehouden (rantsoen). Natuurlijk dan wel opletten dat ze geen zand gaan eten, maar dat gebeurt vooral als er nog hele kleine grassprietjes staan en je kunt ook preventief een kuur geven tegen zandkoliek.
Kunnen ze niet ook gewoon allemaal lekker de hele dag in de bak staan?!
Ik ken tinkers die er helemaal geen moeite mee hebben om bv 's nachts op stal te staan, maar ik ken er ook die dan niet meer te rijden zijn/ ronduit gefrustreerd,chagerijnig enz.enz..

DianaH

Berichten: 256
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: Munnekeburen (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 15:14

Ik denk namens ons allen: graag gedaan en succes!

Gwendolynn

Berichten: 220
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 15:55

hoi wirona,
Ik zelf heb twee tinkers een van 12 en haar dochter van 2. Ze staan zomers dag en nacht buiten maar in de winter alleen overdag en 's avonds in buiten boxen. De tinker is net als ieder paard het liefst buiten en met ruimte om zich heen maar mijn tinkers hebben ook in een padock gestaan en werden daar niet slechter van, wat ik concludeer uit hun gedrag en karakter, het is misschien niet ideaal, maar ik begrijp dat jouw paarden wel buiten komen dus ik zou de tinker niet gelijk uit mijn hoofd zetten en gewoon goed informeren.
De tinker is een sterk sober paard met een sterk karakter en eigen mening, zou zie ik ze in ieder geval, ze zijn vaak vriendelijk en rustig van aard en aardig cool in de kop maar ook niet voor iedereen geschikt, zelf heb ik een merrie die heel dominant is en waar ik duidelijk leider voor moet zijn anders loopt ze over me heen als ik wat vraag, een kind van drie dat niets vraagt zal er zo mee weg rijden mits ik maar in de buurt ben want ze is ook eenkennig. Mijn tinker heeft echter een flinke geschiedenis en een hoop mee gemaakt en dat maakt haar tot wie ze nu is, een sterke dame, lief van aard maar met een flinke eigen mening.

Een kind van 10? dat hangt af van het kind en van de tinker die je koopt, ik zeg niet gelijk nee maar wil je wel een tip geven dat het echt paard afhankelijk is.

Ik zit nu al vanaf 1996 in de tinkers waarvan ik dik vijf jaar een eigen merrie heb en heb een hoop voorbij zien komen
Ik verwijs je dan ook naar een voor MIJ betrouwbaar adres kijk eens op www.tinkerhoeve.nl

Je mag me ook pben voor meer info over het ras

succes

Marije

twist

Berichten: 701
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 16:02

hoi ik ben jaimy en ik heb ook een tinker
het is mijn eerste paard en ik heb er helemaal geen spijt
van dat ik een tinker heb
hij is helemaal tegek
en ook een beetje gek
ze zeggen dat als je een tinker koopt niet jij de
tinker uitkiest maar de tinker jou
ik vind dat ze daar helemaal gelijk in hebben
waar ik mijn tinker vandaan
heb stonden er 13 en tja zoek daar maar eens 1 van uit want
kwa mijn meening zijn ze allemaal wel leuk en tegek
maar goed daar stond hij dan twister helemaal vrolijk en hij kwam naar mij toe en het was een klik ik zag
het al voor me wij samen over het strand en door het bos
we waren gelijk vrienden
en dat hoop ik ook voor de rest van zijn paarden leven Knipoog
maar kijk wel uit wat je koopt ik ben ook eenheleboel tinkers tegen gekomen die er niet zo goed uitzagen en dan denk je ahhhhhh
wat zielig maar goed als je deze tinkers koopt dan is het
niet zo mooi voor je want het kan veel probleemen met zich mee brengen
mijn vriendin heeft zo een tinker gekocht en natuurlijk
is hij leuk en niet zo duur maar
daar kijkt ze nu wel op terug want de dierenarts
kosten zijn niet zo goedkoop
en kwa rijden nou als ze dat nog wel kan doen is de vraag met hem
het is wat rot maar je doet er niets aan want die tinkers
worden ook verkocht het gene wat je ken doen
is goed op letten en iemand mee nemen die verstand
heeft van paarden
dat kan een stuk helpen
nouhier nog een foto van mij tinkkie groet van jaimy en twist

Afbeelding

Afbeelding

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 19:36

Snowdon is er ook zo een die in de winter, als hij dus vele dagen achter elkaar heel veel binnen staat echt een ramp wordt Scheve mond Maar hij staat juist bekend als de lieveling van iedereen waar iedereen, jong en oud, beginner en gevorderd zo mee weg kan rijden > dat is dus de 'normale' Snowdon als hij veel naar buiten kan en dus lekker zijn eigen gang kan gaan... Dan doet hij die paar uurtjes dat ie iets moet doen echt alles voor je...

twist

Berichten: 701
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 11:02

twister staat de heledag en nacht in de wei!
dat vind hij het lekkerst dan is hij echt in zijn hum
maar ik had hem ook eens een week op stal door mok
en mocht het niet nat worden dus dan maar wandelen over
straat maar verder veel binnen
nou dan is hij echt wel een wilde hoor maar dat is ook niet zo gek
want als je een tinker leert
kennen dan kom je er achter dat hij gewoon buiten hoort
en niet binnen ze kunnen ook best tegen een stootje hoor
in de winter staat mijn tinker ook buiten en zelfs een kwpner
ze blijven allemaal buiten en daar
genieten ze echt van

maar goed een tinker is ook een paard en ja als je die stil een lange tijd
op stal laat staan tja dan is er een reactie van een gezonde paard die
stil staat

teminsten wel de paarden waar ik het heb meegemaakt Knipoog
je zou er ook wel aparte tussen hebben die dan gewoon zijn zoals altijd
maar goe dat verschilt van paard tot paard Knipoog

groet jaimy

p.s tinker hoort buiten zo hou je een vriendelijke tinker Knipoog

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 10:35

Tinker of geen tinker...altijd op stal is gewoon niet goed. En hier hoor je verhalen van tinkers die dat niet accepteren op hun manier en andere paarden doen dat misschien op een andere manier :
[PP] Weer jong paard opgesloten.. tegenwoordig nomaal?

En paarden die het wel accepteren en zich braaf gedragen zijn nog minder af.....want dan vinden ze het leuk Verward

Voor álle paarden vind ik het belangrijk dat ze elke dag buiten kunnen staan mét paardengezelschap. En of dat nou op een wei is of in een bak....

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 16:24

daar heb je ook absoluut gelijk in gaitkeeper! Geen enkel ras hoor veel op stal, zo simpel is het. Lachen

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 17:47

Mijn Tinker was zo doodongelukkig toen ze 1 maand in de bak moest staan ipv de wei, dat ze broodmager was, de dierenarts is 2X langsgeweest (diagnose, ze miste de wei)
Dus neem je een Tinker, zorg ervoor dat die minstens 6 tot 8 uur (liever meer) naar buiten in een weiland kan. Want vooral Tinkers uit Engeland en Ierland kennen het fenomeen stal niet eens. en de hele dag in een bak is ook niets voor ze, ze zijn nou eenmaal grazers (zoals elk paard)

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 17:53

lowara schreef:
Mijn Tinker was zo doodongelukkig toen ze 1 maand in de bak moest staan ipv de wei, dat ze broodmager was, de dierenarts is 2X langsgeweest (diagnose, ze miste de wei)
Dus neem je een Tinker, zorg ervoor dat die minstens 6 tot 8 uur (liever meer) naar buiten in een weiland kan. Want vooral Tinkers uit Engeland en Ierland kennen het fenomeen stal niet eens. en de hele dag in een bak is ook niets voor ze, ze zijn nou eenmaal grazers (zoals elk paard)


merkwaardige diagnose Verward

Sharmila

Berichten: 4807
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Schouwen Duiveland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 17:41

Mijn tinker staat in de winter dag en nacht op stal en in de zomer dag en nacht in de wei. Het ligt aan het weer wanneer de paarden bij ons naar buiten mogen.
Ik heb op een andere stal gestaan daar mocht hij in de winter ook naar buiten. Maar om eerlijk te zijn merk ik absoluut geen verschil. Of hij nou de hele winter binnen of buiten staat. Hij verandert niet in gedrag en wordt ook niet drukker of magerder. Stalgebreken heeft hij ook niet.
Het liefst wil ik wel dat hij in de winter buiten staat, maar bij ons op stal mag dit niet. Nou pech dan maar....

Maar even over de reden waarom dit topic was gestart. Ik denk dat een tinker een goede keus is voor een kind van 10. Maar je moet wel goed oppassen. Er kunnen draken tussen zitten. Over het algemeen zijn tinkers wel betrouwbaarder dan warmbloedige paarden. Mijn tink is heel braaf en mijn buurmeisje van 4 rijdt er regelmatig op. Hij zou nooit iets uitspoken, het lijkt zelfs als dat kleine kind op zijn rug zit dat hij dan een stuk liever en voorzichtiger is dan normaal.
Maar in het verleden heb ik ook op een haflinger gereden met precies hetzelfde karakter. Dus ik denk ook dat je verder moet kijken dan een tinker. Kijk naar het paard zelf, of hij qua karakter bij je past. Dat is denk ik toch wel het belangrijkste.

Marsan
Berichten: 1302
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 14:10

Mijn vorige tinker kon niet op stal.Voelde zich echt rot dan.
Mijn tinker nu kan evt wel op stal,ookal zie ik het liever niet.....
Mijn dochtertje heeft op haar 4de leren rijden op de eerste tinker.....super lief ,ookal was ie wat te groot.Toch deed ie t wel .
Ze rijdt nu(8 jaar is ze) op Kylian en dat gaat perfect.Kyl doet alles voor haar.......het is gewoon goed orienteren als je gaat kijken naar een paardje.Dat geldt voor elk ras,waar je voor gaat.
Succes ermee!!!!

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 21:58

Volgens mij heeft Wirona haar beslissing al genomen. En wij tinkerlieden blijven maar doorkletsen Lachen.
De tinkers die ik ken vind ik niet geschikt voor een kind. Ze zijn sterk en best drammerig. Maar ook heel lief in de omgang. Bij de mijne kan een kind in d'r box slapen bijvoorbeeld, ze heeft nog nooit geslagen of gedreigd. Maar als je erop zit is 't soms een ander verhaal, vooral als je tempo rijdt.
Mijn tinker staat best graag op stal, in de winter zeker. Zal wel met aandacht en lekker hooi te maken hebben. Overdag wil ik haar altijd naar buiten hebben, het land op. Vanaf half april tot half november staat ze 24/7 in de wei. Helaas zonder schuilstal want dat zou het beste zijn i.v.m. de zon. Tinkers hebben het snel warm en gaan zweten.
Ik las ergens de opmerking dat wedstrijdpaarden niet naar buiten gaan, nou, over het algemeen gaan ze echt wel naar buiten hoor. Lekker de wei in. Niet 24/7 maar dat hoeft ook niet. Maar een paard is nu eenmaal een grazer en de verveling slaat snel toe tenzij ze wat te zien hebben in hun stal.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 22:10

Citaat:
merkwaardige diagnose

Kan er niets aan doen, dat zei hij, en het klopt, ze kan nu weer in de wei en ze is weer helemaal bijgetrokken en vrolijk. 1+1= de oplossing lijkt mij Lachen

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 18:38

hey
de meesten hebben hun tinker buiten staan. Dat gaat prima, omdat ze een goede wintervacht hebben.
Maar om nu even het verschil aan te duiden: ik heb momenteel nog een sBs paard (3 kwart volbloed) en die wordt pas écht gek als hij altijd binnenstaat (wordt wel los gezet, gereden en gelongeerd; komt er dus elke dag minstens 1,5 u uit) Maar 1,5 u is te weinig voor hem. Toen hij nog op mijn vorige stal stond en dag en nacht op de wei (warme zomer Knipoog ) toen ging het prima.
Daarbij heb ik deze week net gaan kijken bij een tinkerstal, en er eentje uitgeprobeerd. Wel, dies pas 3 weken in België (komt uit Engeland) en staat nu in een stand, gaat af en toe een paddock in met de rest, en wordt een 15 à 20 min gereden per dag (meer gaat nog niet ivm conditie) en hij blijft daarbij superbraaf.
Ik denk dat het gewoon écht afhankelijk is van paard tot paard! Dit is niet alleen bij tinkers, alle paarden staan liever dag en nacht buiten, met een schuilstal waar ze in kunnen als het echt nodig is (en velen die bij een hagelbui nog even onverstoord verder eten)
xxx

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 23:30

een stand?!!?! Bloos! ik verfoei die dingen voor élk dier!!

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 23:53

Ja, ik ook, krijg er de kriebels van maar helaas komt het ook hier in Nederland nog voor. Volgens mij zijn ze er bij de DB flink mee bezig.

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 08:39

tja, dat is niet mijn fout hoor! Hij staat daar op een tinkerstal. Dus als hij nu bij mij zou komen heeft hij een feite een royale stal..
Ik ben ook niet voor die dingen, maja.
xxx

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 08:40

Soxje schreef:
Ja, ik ook, krijg er de kriebels van maar helaas komt het ook hier in Nederland nog voor. Volgens mij zijn ze er bij de DB flink mee bezig.

dat denk ik wel. Ik hoop dat ze het over niet al te lang gaan verbieden!

Belle_Sweety

Berichten: 79
Geregistreerd: 02-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 18:58

Knipoog Ik heb zelf ook een Tinker, en ik rijd op een zeg maar 'Tinkermanege'. Ik rijd daar niet vast, de Tinkers die daar staan, zijn van mijn vriendinnen en we maken vaak buitenritten en soms zet ik mijn Tinker Belle daar. Het was grappig dat je zei over Tinkers in een zandbak, want daar staan ze in een soort paddock met zand, en dan kunnen ze vanaf daar zeg maar altijd naar een 'buitenbak' lopen. Ze staan daar dag en nacht dus dat is helemaal niet erg! Lachen En geen zorgen: ik ben 12, heb een Tinker en Belle is superlief! *LOL* Kennisen van mij hebben zelfs een Tinker voor hun dochter van 5! En het zijn de liefste, en rustigste paarden die ik ken! Nemen dus, zo'n Tinker!

gentille
Berichten: 1466
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: veendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 19:53

mijn tinker gaat om 10 uur naar buiten en om 5 uur weer naar binnen, 's nachts op stal, en als het echt beestenweer is ook (heb het nu even over de winter) heeft ie geen enkele problemen mee

en over dat drammerige, er zijn genoeg kindermakke tinkers, zoals ook kindermakke paarden, moet je ze alleen wel vinden. niet alle tinkers zijn perse sterk (hard in mond of drammerig) ligt er maar aan hoe ze zijn opgevoed

Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 22:09

mijn 2 tinkers komen nooit op het land. de een is net uit de opfok terug en komt niet meer buiten. Het zijn dan wel hengsten maar toch.
Af en toe in het paddock lopen buiten maar meer niet.
En ze zijn heel erg vrolijk,.
Dat geneuzel van tinkers horen buiten. is en tinker meer dan en ander ras dan? nee hoor.

Het is maar wat je ze went. en als ze niet beter weten is er niks aan de hand!! dus gewoon doen wat je zelf wilt. of het nu een tinker is of een rijpaard

twist

Berichten: 701
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 22:46

ik zeg niet dat alleen tinkers buiten horen te staan
ik denk dat elk paard het heerlijk vind buiten te staan
lekker rennen waneer hij/zij het zelf wilt
het is net als je een vogeltje in een kooitje doet
ik vind ook dat vogels niet in een kooitje horen
ik hou daar niet van mijn tinker staat alleen binne
als het echt niet anders kan en verder staat hij altijd buiten
en we hebben ook warm bloeden buiten staan
en die vinden het ook helemaal geweldig

maar goed ieder zijn voor keur maar ik denk dat het paard
de voorkeur heeft om buiten te staan

(als ik een paard zou zijn wel


groet jaimy

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 12:04

Mijn tinker staad een aantal uur per dag buiten en voor de rest op stal.
Hij kan hier goed mee leven. Maar als hij een dag helemaal niet naar buiten mag dan wordt hij en sjagie.
Hij staad zo`n 3 uurtjes per dag buiten in het weiland en at wordt waneer het weer erg slecht wordt een paddock maar ik weet nu al dat hij dat niks aan vind dan verveelt ie zich.

Wij gaan het bij ons thuis ook veranderen we gaan 2 stallen neer zetten een paddock en een klein stukje weiland maken zodat hij bij huis kan staan want dat willen we toch het liefste. We gaan noch wel op zoek naar een weiland in de buurt want dat landje bij ons thuis is te klein voor altijd

Op mijn tinker kan je ook iedereen zetten jong en oud.
Maar dat is per tinker verschillend, Niet alle tinkers zijn gemakkelijk in de omgang,
Ik zou eens bij verschillende stallen gaan kijken zamen met je dochter en dan kijken of er iets tussen zit wat klikt.

succes in iedergeval

Whoops1
Berichten: 6226
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 10:29

Die van mij moet je niet proberen om op stal te zetten,
dit vind hij echt drie keer niks !! En wordt er heel vervelend van..

Hij staat daarom het hele jaar buiten,
als het weer het toelaat op de wei en anders in de paddock / bak..

Een Tinker kan best op stal worden gezet,
als het maar genoeg ventilatie heeft en het wel een aantal
uurtjes per dag naar buiten kan !!

Een Tinker is er in principe niet voor om op stal gehouden te worden,
hier is het het type paard niet voor..

Voor een kindje van 10, jaa wel degelijk denk ik..
Als je een rustige oudere Tinker zoekt, tuurlijk !!
Ze zijn harstikke werkwillig, en heel erg lief vaak voor kinderen,
je kan vind ik ook echt op ze vertrouwen !!