Kruissing tussen Appaloosa en Ijslander?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 23:55


Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 00:12

De gen die verantwoordelijk is voor de stippen heet ook de Leopard gen (Lp) en niet de Appaloosa gen.

Overigens stammen de Amerikaanse Appaloosa's af van de Andalusiers van way way back...

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 12:27

Dat zou best eens kunnen maar daarom is het nog wel een ras ,net als bijv. de quarter, de paint of kwpn. Allemaal stammen ze ergens van af ,voor mijn part van een zebrakameelgordeldierpaard Haha! . Feit is dat Appaloosa een ras is en geen kleur! Want hoe ziet die kleur er dan uit? De kenmerken van dit wonderschone en bijzonder veelzijdige RAS kun je zien in de genoemde link.

Of zijn nu ineens bijvoorbeeld alle bonte paarden ook paints, Jeddah? Knipoog

En dat die appies van de andalusiers afstammen daar ondervind ik nog dagelijks de gevolgen van! Haha!

Maar we dwalen af , mijn mening is deze: als jij vindt dat je een appaloosa met een ijslander moet kruisen en er is een redelijke kans dat er een gezond veulen uitkomt moet je dat gewoon doen. Je moet natuurlijk wel goed nadenken en informeren of het op een of andere manier kwaad kan voor de merrie of het veulen zelf en niet alleen maar fokken om eenvoudig te vermeerderen maar als je serieus een dergelijke combinatie wilt; waarom niet?

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 13:40

sflj schreef:
Dat zou best eens kunnen maar daarom is het nog wel een ras ,net als bijv. de quarter, de paint of kwpn. Allemaal stammen ze ergens van af ,voor mijn part van een zebrakameelgordeldierpaard Haha! . Feit is dat Appaloosa een ras is en geen kleur! Want hoe ziet die kleur er dan uit? De kenmerken van dit wonderschone en bijzonder veelzijdige RAS kun je zien in de genoemde link.

Of zijn nu ineens bijvoorbeeld alle bonte paarden ook paints, Jeddah? Knipoog

En dat die appies van de andalusiers afstammen daar ondervind ik nog dagelijks de gevolgen van! Haha!

Maar we dwalen af , mijn mening is deze: als jij vindt dat je een appaloosa met een ijslander moet kruisen en er is een redelijke kans dat er een gezond veulen uitkomt moet je dat gewoon doen. Je moet natuurlijk wel goed nadenken en informeren of het op een of andere manier kwaad kan voor de merrie of het veulen zelf en niet alleen maar fokken om eenvoudig te vermeerderen maar als je serieus een dergelijke combinatie wilt; waarom niet?


Juist om te illustreren dat de Appaloosa een ras is, vertelde ik dat het gen voor de kleur ook de Leopard heet, en dus NIET de Appaloosa!
Omdat iedereen een paard met stippen een Appy noemt en dat is dus eigenlijk hartstikke fout.

En dat van de Andalusiers was puur ter info , ik bedoelde absoluut niet dat alle Leopard paarden Appaloosa's zijn, inderdaad, net als alle bonte paarden geen Paints zijn!

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 13:49

sflj"]
Dat zou best eens kunnen maar daarom is het nog wel een ras ,net als bijv. de quarter, de paint of kwpn. Allemaal stammen ze ergens van af ,voor mijn part van een zebrakameelgordeldierpaard Haha! . Feit is dat Appaloosa een ras is en geen kleur! Want hoe ziet die kleur er dan uit? De kenmerken van dit wonderschone en bijzonder veelzijdige RAS kun je zien in de genoemde link.

Of zijn nu ineens bijvoorbeeld alle bonte paarden ook paints, Jeddah? Knipoog

En dat die appies van de andalusiers afstammen daar ondervind ik nog dagelijks de gevolgen van! Haha!

Maar we dwalen af , mijn mening is deze: als jij vindt dat je een [size=18]appaloosa met een ijslander moet kruisen [/size]en er is een redelijke kans dat er een gezond veulen uitkomt moet je dat gewoon doen. Je moet natuurlijk wel goed nadenken en informeren of het op een of andere manier kwaad kan voor de merrie of het veulen zelf en niet alleen maar fokken om eenvoudig te vermeerderen maar als je serieus een dergelijke combinatie wilt; waarom niet?
[/quote]

[quote="jeddah schreef:
Omdat iedereen een paard met stippen een Appy noemt en dat is dus eigenlijk hartstikke fout.


Waarmee aangegeven dat sflj een stippeltjespaard ook net zo goed appaloosa noemt.
En dat jij zo weg bent van je ras is prachtig maar je zal er toch mee moeten leren leven dat andere mensen alle spikkeltjespaarden appaloosa noemen. Net als je zelf doet.
Bovendien is er nog zoiets als een Nederlands Appaloosa Stamboek dus daarmee is dé Appaloosa niet alleen Amerikaans.

Het is maar waar je je druk over wilt maken Haha! .

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 15:57

Ik maak me druk als mensen onwaarheden verkondigen. En dat andere mensen alle spikkels appaloosa noemen kan ik mee leven, is weliswaar fout maar het gaat me te ver als ze beweren dat appaloosa geen ras is. Dat is net zo dom als dat ik zou zeggen dat bijv. de ijslander geen ras is maar ja ,ik kan er mee leven als ze mijn shetlander wel zo noemen Haha!
Dus ook als jij zegt dat ik alle spikkelpaarden appaloosa's noem maak ik me druk. Waar staat dat? De topic starter vroeg naar kruisingen tussen appaloosa en ijslander. Het is -dacht ik- duidelijk wat IK onder appaloosa versta. Cool

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 18:40

sflj schreef:
Ik maak me druk als mensen onwaarheden verkondigen. En dat andere mensen alle spikkels appaloosa noemen kan ik mee leven, is weliswaar fout maar het gaat me te ver als ze beweren dat appaloosa geen ras is. Dat is net zo dom als dat ik zou zeggen dat bijv. de ijslander geen ras is maar ja ,ik kan er mee leven als ze mijn shetlander wel zo noemen Haha!
Dus ook als jij zegt dat ik alle spikkelpaarden appaloosa's noem maak ik me druk. Waar staat dat? De topic starter vroeg naar kruisingen tussen appaloosa en ijslander. Het is -dacht ik- duidelijk wat IK onder appaloosa versta. Cool


Omdat ik altijd het laatste woord moet hebben Cool (zal me vast niet lukken ) wil ik graag dit nog even tegen je zeggen:
Het ras is Amerikaanse Appaloosa (of officieel American Appaloosa ?) en als iemand het over een Appaloosa heeft gaat het meestal over de kleur.
Misschien niet correct maar wel gangbaar en gewoon een feit.
Het Nederlandse Stamboek voor deze kleurfokkerij heet namelijk ook niet voor niets Appaloosa stamboek.
Dus als je je iets minder druk wilt maken kan je beter spreken over Amerikaanse Appaloosa en dan zal niemand ontkennen dat dat een ras is.

Een geweldig ras: spikkels met dikke konten ! Schijnheilig Haha!

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 20:03

Gaitkeeper schreef:
Omdat ik altijd het laatste woord moet hebben Cool (zal me vast niet lukken ) wil ik graag dit nog even tegen je zeggen:
Het ras is Amerikaanse Appaloosa (of officieel American Appaloosa ?) en als iemand het over een Appaloosa heeft gaat het meestal over de kleur.
Misschien niet correct maar wel gangbaar en gewoon een feit.
Het Nederlandse Stamboek voor deze kleurfokkerij heet namelijk ook niet voor niets Appaloosa stamboek.
Dus als je je iets minder druk wilt maken kan je beter spreken over Amerikaanse Appaloosa en dan zal niemand ontkennen dat dat een ras is.

Een geweldig ras: spikkels met dikke konten ! Schijnheilig Haha!


Omdat ik ook graag het laatste woord wil hebben nog even dit: Het stamboek waar mijn paard is ingeschreven heet Appaloosa Horse Club (APHC) en is idd gevestigd in de Verenigde Staten, waar deze paarden oorspronkelijk zijn gefokt. De meeste mensen die ík ken bedoelen dan ook zo'n paard als ze het over een appaloosa hebben. Ik had tot dit & het andere topic nog nooit gehoord van de "kleur" appaloosa en mijn vraag is dan -net als in dit topic [PP] Welke kleur nóóit?? -hoe ziet die kleur er dan uit? Is het bruin/zwart/geel/paars, wat voor kleur? Het Nederlandse stamboek voor alle gespikkelde paarden heet dan ook niet voor niets het Nederlandse Appaloosa Stamboek. Beter was geweest Nederlandse Spikkelpaarden Stamboek of iets dergelijks maar de oprichters konden waarschijnlijk niks beters bedenken, maar "fout" blijft het wel. Ik zou dus bijvoorbeeld morgen ook het Nederlandse Paint Stamboek kunnen oprichten en daarin alle bonte paarden opnemen die je maar bedenken kunt. FEIT blijft dat ,of je het nu over een (Amerikaanse) appaloosa of over een Nederlandse "appaloosa" hebt, het in beide gevallen over een ras gaat en niet over een kleur! Dus: de topicstarter heeft het over een appaloosa, ík denk dan DE appaloosa, het zou dus eventueel nog om een Nederlandse "appaloosa" kunnen gaan maar over een kleur heeft ze het (nog steeds) niet.
Nu jij weer! Haha!

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 20:50

sflj"]
[quote="Gaitkeeper schreef:
Omdat ik altijd het laatste woord moet hebben Cool (zal me vast niet lukken ) wil ik graag dit nog even tegen je zeggen:
Het ras is Amerikaanse Appaloosa (of officieel American Appaloosa ?) en als iemand het over een Appaloosa heeft gaat het meestal over de kleur.
Misschien niet correct maar wel gangbaar en gewoon een feit.
Het Nederlandse Stamboek voor deze kleurfokkerij heet namelijk ook niet voor niets Appaloosa stamboek.
Dus als je je iets minder druk wilt maken kan je beter spreken over Amerikaanse Appaloosa en dan zal niemand ontkennen dat dat een ras is.

Een geweldig ras: spikkels met dikke konten ! Schijnheilig Haha!


Omdat ik ook graag het laatste woord wil hebben nog even dit: Het stamboek waar mijn paard is ingeschreven heet Appaloosa Horse Club (APHC) en is idd gevestigd in de Verenigde Staten, waar deze paarden oorspronkelijk zijn gefokt. De meeste mensen die ík ken bedoelen dan ook zo'n paard als ze het over een appaloosa hebben. Ik had tot dit & het andere topic nog nooit gehoord van de "kleur" appaloosa en mijn vraag is dan -net als in dit topic [PP] Welke kleur nóóit?? -hoe ziet die kleur er dan uit? Is het bruin/zwart/geel/paars, wat voor kleur? Het Nederlandse stamboek voor alle gespikkelde paarden heet dan ook niet voor niets het Nederlandse Appaloosa Stamboek. Beter was geweest Nederlandse Spikkelpaarden Stamboek of iets dergelijks maar de oprichters konden waarschijnlijk niks beters bedenken, maar "fout" blijft het wel. Ik zou dus bijvoorbeeld morgen ook het Nederlandse Paint Stamboek kunnen oprichten en daarin alle bonte paarden opnemen die je maar bedenken kunt. FEIT blijft dat ,of je het nu over een (Amerikaanse) appaloosa of over een Nederlandse "appaloosa" hebt, het in beide gevallen over een ras gaat en niet over een kleur! Dus: de topicstarter heeft het over een appaloosa, ík denk dan DE appaloosa, het zou dus eventueel nog om een Nederlandse "appaloosa" kunnen gaan maar over een kleur heeft ze het (nog steeds) niet.
Nu jij weer! Haha!
[/quote]

Haha, ik wil nie meer Knipoog

Je hebt gelijk als je voor jezelf spreekt dat dat voor jou hét ras is (in alle opzichten waarschijnlijk Haha! ) maar het werkt nu eenmaal gewoon dan 'fout'.

En één ding klopt echt niet in je verhaal. Alle paarden die in het Nederlandse Appaloosa Stamboek zijn ingeschreven behoren niet tot een soort 'Appaloosa-ras".
Het is puur een registratie van paarden die een gemeenschappelijke eigenschap hebben n.l, dat ze appaloosa-aftekeningen hebben.
Natuurlijk zijn hieruit vast bepaalde bloedlijnen ontstaan maar in principe is dit de enige verplichte overeenkomst tussen de geregistreerde paarden.

Helaas voor je zal het toch gewoon een aftekening blijven voor de meeste Nederlanders. Dus misschien doe je er zelf gewoon goed aan om consequent over je Amerikaanse Appaloosa te spreken en dit te accepteren ?

Nu hou ik op hoor.
Geef je dikkont spikkel maar een Amerikaanse knuffel ! Tong uitsteken Haha!

Jannie

Berichten: 1133
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 20:55

Mijn paard (Amerikaanse appaloosa) komt oorspronkelijk van Zeyen (nu Rossworld) en schijnt toen een keer een ijslander gedekt te hebben.
Ik weet niet of het een leuke combinatie is geworden!

El_vis

Berichten: 3994
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-04 11:20

Jannie:kun je me nog wat info geven daarover?

El_vis

Berichten: 3994
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-04 11:20

P.S Jannie heb je Shy boy gelezen?
Mooi boek ofnie?!

El_vis

Berichten: 3994
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-04 11:21

En trouwens mijn H-pony is zekerweten een Appaloosa!!!!!!!
En ze heeft papieren!!!
(H-Pony staat voor Huurpony)

Jannie

Berichten: 1133
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 12:43

El_vis schreef:
Jannie:kun je me nog wat info geven daarover?


Ik kan je daar geen info over geven want in die tijd was het mijn paard nog niet! Ik heb het alleen gehoord van iemand. Ik heb één keer met het meisje gesproken die het het veulen gekocht heeft, ze stond toen met dat paardje op Rossworld. Ze zou me foto's sturen, maar ik heb nooit wat gezien. Misschien dat ze daar nog staat, misschien kun je eens bij Rossworld informeren.

En ja ik heb Shy Boy gelezen! Vond het een heel mooi boek om te lezen en de foto's zijn natuurlijk ook prachtig!

El_vis

Berichten: 3994
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-04 12:42

P.S iemand zei hier dat mijn huurpony'tje (Lady di) geen Amerikaanse Appaloosa is!!!!!! Boos!
Sorry hoor maar dat is ze wel en een meidje die hier ook op bokt is woont op de stoeterij waar ze gefokt is en dat zijn allemaal Amerikaanse Appaloosa's!!!!
Boos!

desiree13

Berichten: 237
Geregistreerd: 25-02-04
Woonplaats: drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 19:57

waar ik eerst reed stond erook 1

El_vis

Berichten: 3994
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-04 08:30

kun je me wat meer vertellen erover Desiree?

desiree13

Berichten: 237
Geregistreerd: 25-02-04
Woonplaats: drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 19:33

hij was wel lief was een ruintje heb er wel op gereden.
had vlekjes en stipjes heel schattig.

El_vis

Berichten: 3994
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-04 10:25

heb je een foto?
Of een website waar die opstaat ofzo.?

desiree13

Berichten: 237
Geregistreerd: 25-02-04
Woonplaats: drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 19:06

ik heb gekeken maar hij staat er niet op

El_vis

Berichten: 3994
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-04 21:28

oh jammer.


Hey maar ik stap denk ik van het ideee af mensen,maar uh weet iemand mischien nog een een leuke Appaloosa hengst of stoeterij ofzo.
P.S Lady mijn H-Pony is een echte Leopard Appaloosa

woldhoeve

Berichten: 1819
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Foxwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 19:23

jahaa Woldhoeve Appaloosa's ( grapje ) Wie is de vader van Lady Di? Ja ik mag me de ogen uit de kop schamen want we hebben haar zelf gefokt. Volgens mij is zij een Prins merrie of niet. Als dat zo is dan hebben wij nog wel een leuke hengst Zips Jewel.
Afbeelding

woldhoeve

Berichten: 1819
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Foxwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 19:26

Okee dit is ook een real american appaloosa!!!!!!

El_vis

Berichten: 3994
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-04 08:14

ja weet ik,ik heb mijn ogen uitgekeken op jullie site,naar Sunflowers Joy's Jewel vooral maar ook naar Zips Jewel en die nieuwe hengst.Hoe heet hij ook al weer?

woldhoeve

Berichten: 1819
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Foxwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 14:29

Afbeelding
Ja dit is ook een topper. Je moet hem eigenlijk in het echt zien. Maar helaas wil het NAS hem niet goedkeuren en waarom???????? Ik weet het ook niet. Huilen