Heel lang geleden, in 2012, begon mijn reis in de fotografie met de welbekende Bokt-fotomeetings. Nog met een kitlens en een Canon 550D ging ik naar mijn eerste meeting op de Ginkelse Heide om paarden te fotograferen. Nu, 12 jaar later, heeft fotografie mij over de wereld gebracht om paarden en hun eigenaren vast te leggen.
De afgelopen vier jaar heb ik mijn tijd gewijd aan een conservatie project genaamd 'The Equine Legacy', met als missie aandacht te vragen voor uitstervende of zeldzame paardenrassen. Samen met een schrijfster en videograaf ben ik naar zeven landen afgereisd om deze rassen vast te leggen in hun natuurlijke omgeving. We werken aan het maken van een koffietafelboek en een documentaire om te laten zien waarom deze paarden bijzonder zijn en waarom ze behouden moeten worden.
We zijn nog druk bezig met het bewerken van foto's en video's, schrijven en interviewen. Het plan is dat het boek in augustus naar de drukkerij gaat en dat we het in november in handen hebben.
Graag deel ik elke week een kijkje van elk ras! Dit topic gaat over de Clydesdale.
De vorige topics gingen over de Fell pony & de Marwari
--------------
Het Clydesdale paard is een groot en krachtig trekpaard dat zijn oorsprong vindt in de regio Clydesdale in Schotland, rond het begin van de 18e eeuw. Het ras werd ontwikkeld door het kruisen van inheemse Schotse merries met geïmporteerde Vlaamse hengsten om een sterk werkpaard te creëren voor landbouw en zwaar werk.
Clydesdales zijn indrukwekkend groot, vaak meer dan 1,80 meter hoog, en staan bekend om hun gespierde bouw en opvallende beharing aan de benen. Hun voeten zijn even groot als borden maar ondanks hij grootheid zijn ze ontzettend lief en rustig. Ze worden daarom ook wel de gentle giants van Schotland genoemd.
De meeste trekpaarden worden met uitsterven bedreigd omdat hun oorspronkelijke functie, dat van het werken op landbouw, vrijwel niet meer nodig is. Clydesdales blijven een symbool van kracht en traditie in Schotland en worden wereldwijd gewaardeerd om hun indrukwekkende uiterlijk en werkkracht.
1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

Kende jij dit ras al en welke foto is jouw favoriet?