Erkenning ICS definitief ingetrokken!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 23:52

ikzou het erg erg erg zonde vinden als een moederstamboek als het Iers/Engelse ICS opgeven zou worden om wélke reden dan ook!!!!


eeuhm ooh ja...
met groet Pellie Haha!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 23:57

het zou idd zonde zijn als het moederstamboek ogeheven zou worden
waarom??
er is schijnbaar best een grote groep mensen die zich bij dit stamboek thuisvoelen en achter het stamboek staan
zou jammer zijn als die mensen hetgeen waar ze hun hobby mee beleven zou ontvallen, een groot deel van de stamboekers steekt best wat tijd in de hobby doormiddel van deel te nemen aan keuringen e.d.

maar het zou helemaal erg zijn als een stamboek word opgeheven op basis van ongegronde of erger geen redenen

enne tinkernikky
dankje

irishcob

Berichten: 118
Geregistreerd: 11-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 10:24

Ten eerste ik ben niet gisteren lid geworden van bokt om mijn zegje te kunnen doen,ik was al langer lid, maar er zijn maar een paar mensen die weten dat je bij mw. vonk moet wezen voor informatie dus dat komt van binnen uit.
Ten tweede ga ik me helemaal niet bemoeien met de ruzie tussen ics en nst, maar zoals ik al zei, ik heb een ervaring met mw vonk waarbij dubbele paspoorten waren uitgegeven dus dat is niet iets van horen zeggen.
Ten derde reageerde ik op het feit dat het laf is om je naam en dergelijke er niet bij te zetten.
En ik vind dat ieder zich aan moet sluiten bij het stamboek waar hij of zij zich het prettigste bij voelt zonder dat je nou altijd gelijk het andere stamboek afkraakt en daar gaat het om een irish cob is een heel ander type dan vaak bij het nst is en dat is toch prima ik begrijp al die ruzie niet en ik vind het ook niet nodig al dat touwtrekken om zoveel mogelijk mensen bij je stamboek te krijgen en het liefst bij een ander vandaan dat is waar ik moeite mee heb laat ieder in zijn eigen waarde en laat elkaar met rust proberer niet de ander zwart te maken dat is wat er aan de hand is van beide kanten. Jeannette

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 10:48

irishcob schreef:
Ten eerste ik ben niet gisteren lid geworden van bokt om mijn zegje te kunnen doen,ik was al langer lid,

"Geregistreerd op 11-03-2004" staat er in je profiel.
Bij mijn weten was dat gisteren. Blond

clau

Berichten: 864
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Aan de belse grens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 10:48

Nou, die naam Vonk is al zovaak genoemd betreft deze toestand , dat die bij de meeste wel bekend is..

Ik ben onpartijdig verder, en ik snap dat jij als hengstenhouder met ICS hengtsen ( overig een paar hele mooie ) best ongerust mag zijn, en meerdere mensen die zich met fokker bezighouden, ik vind alleen dat je niet met een vinger naar het NST moet wijzen want dit komt vanuit een heel andere hoek..
En ik vind nog steeds dat jullie als ICS l4eden deze info van jullie bestuur hadden moeten krijgen, zeker als hengstenhouder...

irishcob

Berichten: 118
Geregistreerd: 11-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 11:32

Waarom vallen jullie nou mij persoonlijk aan ik wijs niet alleen naar het nst ik geef beide de schuld van de ruzie, het ics had inderdaad best eerder kunnen vertellen wat er aan de hand was dus daar hebben jullie gelijk in. en ik was al eerder geregistreerd maar via gipsy spirit en ik wist het wachtwoord niet meer maar volgens mij is dat niet zo belangrijk waneer je geregistreerd bent of is het alleen voorbehouden aan mensen die al langer lid zijn. Tuurlijk maak ik mij als hengsthouder zorgen maar ik vertrouw erop dat het goed komt. p.s. ik ben niet blond

FotoDesign

Berichten: 1803
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 11:32

zo zo ....

Ik loop nu al een tijdje mee met de tinkers..

Ik ben nog van 1 van de oude garde die op de website kwam van Tinkervereniging en NL stamboek samen van fneels...
Daar begon het ook al te rommelen al voordat er 2 stamboeken waren!!!!!!! Met precies dezelfde mensen !!
Op het forum en in de chat was alles 1, wij hadden gezamelijk Tinkers..Dat was een gezellige tijd.

irish cob schrijft: ik begrijp al die ruzie niet en ik vind het ook niet nodig al dat touwtrekken om zoveel mogelijk mensen bij je stamboek te krijgen en het liefst bij een ander vandaan dat is waar ik moeite mee heb laat ieder in zijn eigen waarde en laat elkaar met rust proberer niet de ander zwart te maken dat is wat er aan de hand is van beide kanten.

Het trouw trekken is pas begonnen toen ics op kwam, en leden moest werven! want een stamboek zonder leden is geen stamboek.
Die leden moesten ergens vandaan komen..

monique varekamp
Laatst bijgewerkt door FotoDesign op 12-03-04 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

irishcob

Berichten: 118
Geregistreerd: 11-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 11:35

Ik vind nog steeds dat je paarden hebt voor je lol en alles erom heen is zo'n machtstrijd, dat is niet nodig

FotoDesign

Berichten: 1803
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 11:58

Gefeliciteerd met je verjaardag..Ik wens je een hele fijne dag toe.

clau

Berichten: 864
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Aan de belse grens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 12:06

Inderdaad, waar is die goeie oude tijd gebleven..

Jeanette: ook van deze kant een fijne verjaardag en gewoon lol blijven hebben met je paardjes, hebben wij ook..

Die machtstrijd is inderdaad niet nodig, maar dat is nou eenmaal zo gelopen..
De oude garde weet door wie en wat en zonde dat daar misschien nu mensen het dupe van worden die ECHT serieus met hun paarden, fokken , keuringen ed. bezig zijn..

sommige zijn alleen serieus bezig met alles behalve hun paarden..Denk daar maar eens over na...

Gr. Claudia

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 16:01

Ok... ik ben benieuwd naar hoe dit afloopt...

Vind het ook erg jammer dat nu weer het onderwerp "moddergooien" aan wordt gekaart...

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 17:50

Tja Ik ben ook heel erg benieuwd hoe dit gaat aflopen. Ik volg dit nu ook al ongeveer 6 jaar zonder me erin te mengen. Mijn Tinker is ook nog steeds niet gekeurd. Dus ik vraag me echt wel af wat er nu uit de bus gaat komen.

Caira
Berichten: 26072
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 22:28

waarschijnlijk storm in een glas water

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 22:38

Proficiat met je verjaardag

Enne...laten we het vooral leuk houden hier!

Caira
Berichten: 26072
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 22:41

Tuurlijk houden we het leuk, een leuke discussie.

Hompie
Berichten: 35
Geregistreerd: 01-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 00:19

Quinzy schreef:
Tja Ik ben ook heel erg benieuwd hoe dit gaat aflopen. Ik volg dit nu ook al ongeveer 6 jaar zonder me erin te mengen. Mijn Tinker is ook nog steeds niet gekeurd. Dus ik vraag me echt wel af wat er nu uit de bus gaat komen.


6 jaar. Verward Het NTS bestaat pas 4 jaar en het ICS Nederland kwam daarna.

Nikita_1995

Berichten: 2171
Geregistreerd: 12-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 00:27

Hallo Allemaal,

Ik ben hier nieuw en heb sinds gisteren deze site leren kennen en alle berichtjes gelezen. Ik ben blij dat ik op de hoogte ben wat er zich zoal afspeelt tussen de 2 stamboeken ICS en NSvT in Nederland.

Ik ben in het bezit van 2 merries en 3 hengsten die allemaal bij het ICS zijn ingeschreven.

Op 6 maart 2004 is mijn hengst Chester de Mes Amis als Bestgaand Paard van de ICS in Velddriel uitgeroepen en ben daar ontzettend blij mee.

Wat ik zeer betreur is dat er 2 stamboeken in Nederland zijn, 1 voor de Irish Cob en 1 stamboek voor de Tinker. Liever had ik gezien dat beide stamboeken met elkaar zouden samenwerken en 1 club zouden vormen. Tot heden is dat helaas niet gerealiseerd om diverse redenen.

Verder behoud ik mij voor elk commentaar!

Groetjes Dienie

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 01:49

Citaat:
OVER HET BLOKKEREN VAN DE LICENTIE VAN DE ICS IN IERLAND

In mei 2003 is de ICS administratie in Ierland in verband met de verplichte 5-jaarlijkse Review gecontroleerd door twee medewerkers van het ministerie, het Department of Agriculture and Food (kortweg DAF).

Beide medewerkers gaven mondeling aan dat alles in orde was, en lieten zich uitgebreid voorlichten over de gekoppelde stamboekdatabase die alle ICS organisaties gebruiken. Zoiets hadden ze nog nooit gezien.

Geen enkele overtreding van de EU- of Ierse regelgeving werd geconstateerd.

Daarna is niet meer op de zaak teruggekomen totdat in augustus - september DAF aangaf zich niet geheel te kunnen vinden in de ICS stamboekregels, opgesteld door Evelyn met hulp van iemand van de EU die in Brussel belast is met de controle op de naleving van de regels voor stamboeken. Over het verlopen van de licentie werd met geen woord gerept.

Na uitleg (de betreffende ambtenaren bleken de EU regels niet te kennen) gaf DAF aan akkoord te gaan (oktober) met de ingediende regels mits deze ook door het "Committee" (de ledenvertegenwoordiging in Ierland) ondertekend zouden worden. Op 17 november werd een uiterlijke datum van 9 februari aan het indienen van de regels verbonden, en op 6 februari zijn zij na een bijeenkomst van het Committee ondertekend ingediend. We beschikken over een kopie van de ingediende regels en een ontvangstbevestiging (12 februari) van DAF met de mededeling dat er op zal worden teruggekomen.



Op 3 maart ontving het Ierse ICS bestuur een brief dat de 5 jaars licentie al in juli 2003 was verlopen en dat zij onmiddellijk moesten stoppen met alle stamboekactiviteiten omdat geen nieuwe licentie is afgegeven. Nooit is aangegeven dat er een nieuwe licentie moest worden aangevraagd, het bestuur ging er van uit dat verlenging automatisch plaatsvond. Het staat ook niet in de regels van het departement.

In de brief wordt niet gemeld waarom de licentie niet kon worden vernieuwd, met andere woorden de licentie is gestopt zonder opgaaf van redenen. Ook geeft DAF in de brief aan bij de EU in Brussel te hebben gemeld dat ICS Ierland geen moederstamboek meer is.



Over de op 6 februari ingediende stukken wordt in de brief niet gerept, ook wordt niet aangegeven op welk punt de ICS niet aan de regelgeving voldoet.

Ierse paarden die paspoorten nodig hebben moeten nu worden aangemeld bij de Horse Board, een soort NHS, gedeeltelijk bemand door ministeriemedewerkers, die paspoorten uitschrijft voor alle paarden zonder aanzien van het ras.



Deze opmerking toont meteen de ware bedoeling van DAF: het uitgeven van paspoorten is een bron van inkomsten voor de Horse Board die nog onlangs 4 miljoen Euro subsidie nodig had om overeind te blijven, terwijl de ICS zelf haar financiële broek ophoudt.



De Ierse truuk is dus: je laat een stamboek toe voor 5 jaar, pest het een beetje en als het dan nog bestaat is het blijkbaar erg levensvatbaar. Dan hef je het op, neemt het over en zet het zelf voort.



We plaatsen hierbij de volgende kanttekeningen:



1) Intrekken van de stamboeklicentie van een moederstamboek moet met redenen omkleed worden aangemeld in Brussel. Dit betekent dat Brussel meebepaalt of het terecht is. De eerste geluiden uit Brussel zijn dat het zo niet kan.



2) Van de EU in Brussel vernamen we dat het elke 5 jaar opnieuw goedkeuren van een stamboek tegen de regels is, toestemming om een stamboek te voeren hoort "levenslang" te gelden tenzij het stamboek de EU regels overtreedt.



3) Er is in Ierland regelgeving voor het intrekken van stamboeklicenties. Volgens deze procedure moet een stamboek schriftelijk worden gemeld dat intrekking wordt overwogen onder vermelding van de regels die het overtreedt, en vervolgens voldoende tijd krijgen om de fout te herstellen.
Een dergelijke brief is nooit geschreven, en een Ierse "Principal" van DAF, dr. Byrne, verzekerde ons in december 2003 (dus toen de licentie al 6 maanden was verlopen) nog telefonisch dat er geen serieuze problemen waren.



4) De EU- en Nederlandse regelgeving zegt niets over dochterstamboeken waarvan het moederstamboek niet (meer) bestaat. De conclusie dat ICS Nederland zou moeten ophouden te bestaan omdat er geen moederstamboek meer is, is ook als deze door mevr. Vonk van het PVE wordt geuit op zijn minst voorbarig. Het ras is toch niet weg? Ook het PVE moet zich aan de regels houden in deze.



5) Omdat de begeleiding van aankomende dochterstamboeken in verschillende landen nu in het gedrang komt heeft ICS Nederland bij het PVE gevraagd voorlopig als moederstamboek te mogen functioneren. Tevens is bij de EU commissie in Brussel de vraag neergelegd welke procedure(s) we moeten volgen om de begeleiding van de aankomende stamboeken in andere landen zeker te stellen in de periode dat Ierland lam ligt.



We gaan er in elk geval van uit dat we in Nederland gewoon door kunnen gaan op de ingeslagen weg. Er zijn geen regels die op iets anders wijzen.



In Ierland is meteen een klacht ingediend bij de chief-inspector van DAF, als deze niet op zeer korte termijn actie onderneemt gaat het naar de ombudsman of naar de rechtbank.

Bij de EU in Brussel is een klacht ingediend over de speciale behandeling die ons stamboek in Ierland te beurt is gevallen. We hebben daar in elk geval de toezegging dat het met aandacht en spoed op hoog niveau wordt opgepakt.



Als er meer nieuws is zullen we het via het forum melden.



We denken onze agenda voor 2004 gewoon te kunnen afwerken.



Het Bestuur ICS Nederland.



zo, nu is het voor iedereen duidelijk toch?

FotoDesign

Berichten: 1803
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 02:08

Hompie"]
[quote="Quinzy schreef:
Tja Ik ben ook heel erg benieuwd hoe dit gaat aflopen. Ik volg dit nu ook al ongeveer 6 jaar zonder me erin te mengen. Mijn Tinker is ook nog steeds niet gekeurd. Dus ik vraag me echt wel af wat er nu uit de bus gaat komen.


6 jaar. Verward Het NTS bestaat pas 4 jaar en het ICS Nederland kwam daarna.
[/quote]

Ik heb me laten vertellen dat het NTS 5 jaar bestaat.
Maar iedereen kan zich vergissen..

Bonte
Berichten: 6056
Geregistreerd: 02-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 12:36

tinkernikky"]
[quote="Hompie"][quote="Quinzy schreef:
Tja Ik ben ook heel erg benieuwd hoe dit gaat aflopen. Ik volg dit nu ook al ongeveer 6 jaar zonder me erin te mengen. Mijn Tinker is ook nog steeds niet gekeurd. Dus ik vraag me echt wel af wat er nu uit de bus gaat komen.


6 jaar. Verward Het NTS bestaat pas 4 jaar en het ICS Nederland kwam daarna.
[/quote]

Ik heb me laten vertellen dat het NTS 5 jaar bestaat.
Maar iedereen kan zich vergissen..
[/quote]

Zal nu ook even van me laten horen. Het NTS bestaat officieel pas in november 5 jaar.

FotoDesign

Berichten: 1803
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 12:43

Dat is dan een maand nadat ik Ric kocht, die heb ik gekocht in okt 1999
En 27 okt 1999 heb ik hem opgehaald en mee naar huis genomen..En was hij officieel van mij..

sproetendame
Berichten: 26
Geregistreerd: 19-02-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-04 14:53

Ook ik wacht af wat er gaat gebeuren. Persoonlijk heb ik wat moeite de reactie/verhalen van het ICS bestuur te geloven. Maar ja, dat is mijn persoonlijke mening.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 17:27

ik ben vandaag bij Miranda Sauter gweest (voorzitter van het NTS) en die vondt het ook allemaal erg vaag. Ze zei wel dat het NTS niets heeft gedaan om het ICS zwart te maken of wat dan ook, niet van haar in ieder geval. dus laten we dat moddergooien toch lekker, we hebben er niets aan. zolang we maar van de Tinkers kunnen genieten, toch?

Bonte
Berichten: 6056
Geregistreerd: 02-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 19:07

lowara schreef:
ik ben vandaag bij Miranda Sauter gweest (voorzitter van het NTS) en die vondt het ook allemaal erg vaag. Ze zei wel dat het NTS niets heeft gedaan om het ICS zwart te maken of wat dan ook, niet van haar in ieder geval. dus laten we dat moddergooien toch lekker, we hebben er niets aan. zolang we maar van de Tinkers kunnen genieten, toch?


AMEN Haha!

Gwendolynn

Berichten: 220
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 16:13

Ik ben het nu ook maar gaan volgen, wat een verhalen. Ik ben benieuwd wanneer er meer duidelijkheid komt. Ik ga al een tijdje mee in de tinker wereld vanaf 1997 ongeveer en heb er zelf een vanaf 21-07-99!! Het is jammer dat het zo moet gaan want we hebben allemaal een gezamelijke passie en dat zijn tinkers of hoe je ze ook wilt noemen. Wel zou ik ook vanwege het fokken nu wel eens duidelijkheid willen, hoe kan een dochterstamboek nu wel bestaan als het moederstamboek er niet meer zou zijn? en wat voor gevolgen heeft dat voor de gekeurde tinkers? die mensen zijn een hoop geld kwijt. Voor de goede orde mijn tinker is een NTS en haar veulen ook!! maar deze discussie roept wel de nodige vragen op. We zijn allemaal gek op onze tinkers en welk label er aan hangt, wat maakt het uit? het moet echter wel leuk en duidelijk blijven want al die verwarring daar heeft toch niemand wat aan? We moeten niet vergeten van onze tinkers te blijven genieten. Hopelijk komt er snel duidelijkheid. Ik hoop nog steeds dat er ooit 1 stamboek is, voor alle tinkers, duidelijkheid voorop en met maar een doel!!

Groeten Marije de Heer