Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
cissy schreef:Ik vind de originele quarter leuker dan de kruisingen. Vooral de ouderwetse bulldog paarden, de werklijnen niet de halter types. Waarom kruisen als het origineel al perfect is?
Met een QH kun je ook veel meer wedstrijden starten in de ras klassen dan met een kruising.
Maar goed dat is mijn persoonlijke voorkeur.
cissy schreef:Ik vind de originele quarter leuker dan de kruisingen. Vooral de ouderwetse bulldog paarden, de werklijnen niet de halter types. Waarom kruisen als het origineel al perfect is?
Met een QH kun je ook veel meer wedstrijden starten in de ras klassen dan met een kruising.
Maar goed dat is mijn persoonlijke voorkeur.
[***] schreef:Qua verkoopwaarde is het misschien niet heel handig om te kruisen, maar mijn persoonlijke ervaring met Quarters is dat ze niet direct het meest gezonde ras zijn. Dan heb ik het niet alleen over genetische zaken waar je op kan testen, maar ik heb heel veel beenproblemen gezien bij Quarters die flink aan de prijs waren. Ik had een Quarter met heel veel lichaam, maar hele dunne beentjes.
Dan snap ik wel dat als het dier voor jezelf is om lekker mee op pad te gaan en soms een wedstrijdje meepakken dat je dan kruist met dieren met wat steviger beenwerk.
Ik ben gek op het ras, maar ik denk niet dat er ooit nog een volle komt hier.
[***] schreef:Qua verkoopwaarde is het misschien niet heel handig om te kruisen, maar mijn persoonlijke ervaring met Quarters is dat ze niet direct het meest gezonde ras zijn. Dan heb ik het niet alleen over genetische zaken waar je op kan testen, maar ik heb heel veel beenproblemen gezien bij Quarters die flink aan de prijs waren. Ik had een Quarter met heel veel lichaam, maar hele dunne beentjes.
Dan snap ik wel dat als het dier voor jezelf is om lekker mee op pad te gaan en soms een wedstrijdje meepakken dat je dan kruist met dieren met wat steviger beenwerk.
Kayley95 schreef:[***] schreef:Qua verkoopwaarde is het misschien niet heel handig om te kruisen, maar mijn persoonlijke ervaring met Quarters is dat ze niet direct het meest gezonde ras zijn. Dan heb ik het niet alleen over genetische zaken waar je op kan testen, maar ik heb heel veel beenproblemen gezien bij Quarters die flink aan de prijs waren. Ik had een Quarter met heel veel lichaam, maar hele dunne beentjes.
En dit is exact de reden waarom ik het niet gedaan heb. De bloedtoevoering in de benen is niet altijd optimaal inderdaad, door de dunne beentjes. Ik heb er al verschillende op stal gezien die dit hadden, daar word je echter niet vrolijk van als je die ziet lopen.
superpony schreef:Kayley95 schreef:En dit is exact de reden waarom ik het niet gedaan heb. De bloedtoevoering in de benen is niet altijd optimaal inderdaad, door de dunne beentjes. Ik heb er al verschillende op stal gezien die dit hadden, daar word je echter niet vrolijk van als je die ziet lopen.
Dat komt 9 van de 10x echt door hele andere dingen. Mijn tank staat op slanke benen en iets te kleine hoeven, maar is 23, heeft show verleden en loopt prima.
Meesten lopen gewoon te weinig buiten, worden verkeerd gevoerd en teveel gepusht. Mn merrie van 29 had nog steeds slanke beentjes tot het einde en genoeg pit.
Maar juist dan!!! een reden om goed te fokken en niet zomaar wat op elkaar te gooien.