Big lick/soring

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 11:51

Een tijdje terug kreeg ik ook weer zo’n plaatje op m’n Facebook tijdlijn. Alleen dan niet anti, maar pro big lick. Ik heb namelijk een fb vriend die in het TWH wereldje zit (doet zelf niet aan de big lick, maar support het wel). Ik vraag me zó af hoe je met je volle verstand deze plaatjes positief kan vinden? Paard is 2(!!!!) jaar oud.. Hoe kan je trots zijn dat een twee jarige zo onder het zadel loopt (überhaupt onder het zadel loopt maargoed) Afbeelding

Equikitt

Berichten: 96
Geregistreerd: 04-02-20
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 12:48

Eileen_ schreef:
Een tijdje terug kreeg ik ook weer zo’n plaatje op m’n Facebook tijdlijn. Alleen dan niet anti, maar pro big lick. Ik heb namelijk een fb vriend die in het TWH wereldje zit (doet zelf niet aan de big lick, maar support het wel). Ik vraag me zó af hoe je met je volle verstand deze plaatjes positief kan vinden? Paard is 2(!!!!) jaar oud.. Hoe kan je trots zijn dat een twee jarige zo onder het zadel loopt (überhaupt onder het zadel loopt maargoed) [ [url=m/VHEuya.jpg]Afbeelding[/url] ]


Oh man… -O-

Je hebt blijkbaar zelfs shows die er specifiek voor zijn om de tweejarigen voor te stellen. Kun je nagaan hoe vroeg ze dan al niet zullen beginnen met inrijden en trainen…



Deze video is overigens ook van een erg interessant Youtube-kanaal over dit thema. Om even een wat vrolijker beeld in dit topic te brengen, hier nog een video van hetzelfde account, een gered voormalig big lick paard die eindelijk mag genieten van lekker de beentjes kunnen strekken op het land. <3


Kabayo

Berichten: 13986
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Big lick/soring

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 13:28

Het lijken wel Duitse herders met de kont zo laag. Ik snap dit soort praktijken ook echt niet, het is niet eens mooi >;)

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 13:51

Eileen_ schreef:
Een tijdje terug kreeg ik ook weer zo’n plaatje op m’n Facebook tijdlijn. Alleen dan niet anti, maar pro big lick. Ik heb namelijk een fb vriend die in het TWH wereldje zit (doet zelf niet aan de big lick, maar support het wel). Ik vraag me zó af hoe je met je volle verstand deze plaatjes positief kan vinden? Paard is 2(!!!!) jaar oud.. Hoe kan je trots zijn dat een twee jarige zo onder het zadel loopt (überhaupt onder het zadel loopt maargoed) [ [url=m/VHEuya.jpg]Afbeelding[/url] ]


Nu vraag ik me stiekem af of jij het al eens besproken hebt met diegene?
Ik zou echt moeite hebben met een vriendschap op deze manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 14:05

Kabayo schreef:
Het lijken wel Duitse herders met de kont zo laag. Ik snap dit soort praktijken ook echt niet, het is niet eens mooi >;)
Daar denken de Amerikanen anders over, die vinden dit prachtig. :=

AmyJamess

Berichten: 2119
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Re: Big lick/soring

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 14:46

Ik vind amerikanen en paarden uberhaupt lastig te begrijpen. En dan vooral de manieren van trainen.
Bij de twh heb je de biglick, en bij de western heb je hobbling (de voor benen van het paard worden met een touw aan elkaar vast geknoopt)
Kan aan mij liggen, krijg soms echt de kriebels als ik filmpjes op socialmedia voorbij zie komen.

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 14:58

AmyJamess schreef:
Ik vind amerikanen en paarden uberhaupt lastig te begrijpen. En dan vooral de manieren van trainen.
Bij de twh heb je de biglick, en bij de western heb je hobbling (de voor benen van het paard worden met een touw aan elkaar vast geknoopt)
Kan aan mij liggen, krijg soms echt de kriebels als ik filmpjes op socialmedia voorbij zie komen.


Ik heb dit net opgezocht en snap dat als je in de bergen bent je je paard wilt laten grazen zonder dat ze ver komen. Maar ik zie ook dat ze het bij jaarlingen gebruiken om te leren stil staan, dan ben je gewoon te lui om ze iets aan te leren.

996981
Berichten: 9720
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 15:03

AmyJamess schreef:
Ik vind amerikanen en paarden uberhaupt lastig te begrijpen. En dan vooral de manieren van trainen.
Bij de twh heb je de biglick, en bij de western heb je hobbling (de voor benen van het paard worden met een touw aan elkaar vast geknoopt)
Kan aan mij liggen, krijg soms echt de kriebels als ik filmpjes op socialmedia voorbij zie komen.

Zelfde geldt voor Hunter classes. In die wereld is ltd (longe till death) een veelgebruikte methode om het relaxte plaatje te krijgen. Deze paarden worden uren achter elkaar gelongeerd, voor ze onder het zadel hun rondje moeten springen.

Walgelijk

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 15:09

Afschuwelijk inderdaad.Ik zag een filmpje over een bloedboerderij met IJslandse paarden daar werd ik ook nog al naar van .Er is nog zo veel leed waar wij niks van af weten .

AmyJamess

Berichten: 2119
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 15:11

996981 schreef:
AmyJamess schreef:
Ik vind amerikanen en paarden uberhaupt lastig te begrijpen. En dan vooral de manieren van trainen.
Bij de twh heb je de biglick, en bij de western heb je hobbling (de voor benen van het paard worden met een touw aan elkaar vast geknoopt)
Kan aan mij liggen, krijg soms echt de kriebels als ik filmpjes op socialmedia voorbij zie komen.

Zelfde geldt voor Hunter classes. In die wereld is ltd (longe till death) een veelgebruikte methode om het relaxte plaatje te krijgen. Deze paarden worden uren achter elkaar gelongeerd, voor ze onder het zadel hun rondje moeten springen.

Walgelijk


Daar had ik nog niet eerder van gehoord. :n

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 15:19

Hobbling is juist ideaal! mits goed aangeleerd.
Het wordt meer gedaan om weglopen tijdens buitenritten te voorkomen, en wat denk je van parden die de wagen kort en klein slaan, dat doen ze niet meer met kluisters om.
En paarden die zichzelf molesteren, die hadden wij op stal. Stond gekluisterd en redde zich prima op stal. Kon rondlopen, liggen . opstaan maar niet zichzelf slaan.....

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 15:30

ElCamino schreef:
Hobbling is juist ideaal! mits goed aangeleerd.
Het wordt meer gedaan om weglopen tijdens buitenritten te voorkomen, en wat denk je van parden die de wagen kort en klein slaan, dat doen ze niet meer met kluisters om.
En paarden die zichzelf molesteren, die hadden wij op stal. Stond gekluisterd en redde zich prima op stal. Kon rondlopen, liggen . opstaan maar niet zichzelf slaan.....


Voor weglopen snap ik het ook. Maar voor die andere zaken, daar leer je het paard niks mee. Je voorkomt dat ze het gedrag niet kunnen tonen maar haalt de oorzaak niet weg.

Picopico
Berichten: 884
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 15:44

Ik kwam recent ook achter het bestaan van deze 'sport'. Walgelijk gewoon :n
Gelukkig hebben andere stamboeken big lick inmiddels afgeschaft.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 17:09

AlwaysH schreef:
Eileen_ schreef:
Een tijdje terug kreeg ik ook weer zo’n plaatje op m’n Facebook tijdlijn. Alleen dan niet anti, maar pro big lick. Ik heb namelijk een fb vriend die in het TWH wereldje zit (doet zelf niet aan de big lick, maar support het wel). Ik vraag me zó af hoe je met je volle verstand deze plaatjes positief kan vinden? Paard is 2(!!!!) jaar oud.. Hoe kan je trots zijn dat een twee jarige zo onder het zadel loopt (überhaupt onder het zadel loopt maargoed) [ [url=m/VHEuya.jpg]Afbeelding[/url] ]


Nu vraag ik me stiekem af of jij het al eens besproken hebt met diegene?
Ik zou echt moeite hebben met een vriendschap op deze manier.

Ik heb haar al jaren niet meer gezien, aangezien ze aan de andere kant vd wereld woont en ik er niet heen kon ivm Corona :D Ik heb 5 jaar geleden bij deze vrouw tijdelijk ingewoond terwijl ik bij een paardentrainer werkte (die overigens niks met gangenpaarden te maken had). Ondertussen ook op haar 6 TWH gereden en getraind. Ik heb het er destijds zeker met haar over gehad, maar toen wist ik er nog weinig over. Zij zien het allemaal heel anders en hebben echt oogkleppen op wat dat betreft. Het is een heel apart wereldje. Denk niet dat je ze kan overtuigen dat het niet oké is. Een paard is geen paard als het geen TWH is in hun hoofd.
Zelf niks van de big lick gezien hoor. Trainingsstallen zijn allemaal zo streng beveiligd. Ze vertelde zelf ook dat zij er nauwelijks binnen komen (in Tennessee zelf), je moet echt een bekende zijn en geen telefoon enzo mee nemen. Omdat ze vaak last hebben van activisten.
Zegt mij al genoeg maargoed.
Ze zijn ook sterke Trump supporters, dus er zijn meer punten waar we sterk van mening verschillen :D Maar ze hebben wel ontzettend veel voor mij gedaan en hebben ook een leuke/ lieve kant. Zou ze daarom ook niet verwijderen, ondanks dat we verschillende visies en meningen hebben over bepaalde onderwerpen.

053j
Berichten: 1
Geregistreerd: 14-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 11:38

Zou iemand mij kunnen vertellen waar de jury precies naar kijkt bij dit soort shows? Ik maak een examen opdracht voor school over de big lick en wil dit graag weten.

kally
Berichten: 5246
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Big lick/soring

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 11:58

Horse Plus Humane Society waar Tawnee van is zijn daar erg mee bezig en redden ook vaak paarden uit de veilingen die kapot zijn en anders aan de opkopers verkocht worden en in Mexico of Canada terecht komen en daar niet zo fijn aan hun eind komen!
Er loopt ook een petitie bij Change Org om hier wat aan te doen.