Hét Engelse Volbloeden topic!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 00:45

AlwaysH schreef:
Eerlijk kan ik me wel in vinden.
Nobli is erg vergevingsgezind, maar als zijn emmertje door prikkels overloopt is alles teveel.
Terwijl hij in training best prima om kon gaan met prikkels, getuige zijn races. Paarden die écht moeite hebben met prikkels verwerken, schieten vaak weg zodra het hek opengaat en kunnen ook flink trekken — hij lijkt het allemaal wel prima te vinden. :))

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-21 00:52

san4nie schreef:
kyrkelover schreef:
Weet je het zijn echt hele fijne dieren, maar je moet gewoon een beetje een no nonsense attitude hebben.
Eerlijk behandelen en niet te veel miepen eigenlijk. Eigenlijk zijn ze dus gewoon heel eerlijk en recht door zee. IK zou nooit niet meer anders willen.


Ik zou graag willen dat ik zo was. Maar helaas ben ik niet zo. En denk ook niet dat dat ooit nog gaat lukken. (Mede doordat ik een paar jaar geleden nogal hard gevallen ben van m’n vorige paard.) Steeds vaker durf ik meer en met een beetje bluffen kom ik blijkbaar ook nog wel een beetje verder.
Het no nonsense gedeelte dan hè. Niet het eerlijk behandelen.
Want ik denk dat dat wel voor de mijne geldt.. als je over z’n grenzen gaat dat ie gauw klaar is met je.


Ik ben precies hetzelfde.
Toch gaat het heel goed samen. <3

Maar wij kochten Nobli niet omdat het een volbloed was, maar omdat ‘ie lief en braaf was en niet rillerig. Maakt ons verder geen zak uit welk ras.

maralyn

Berichten: 10421
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 09:04

Mkango schreef:
Maar de jouwe is toch een ISH, geen volbloed? Die heeft dus een heel andere basistraining gehad dan de paarden die beleerd zijn voor races.


Ze mag misschien een ish zijn, maar of ,ze wel of niet is getraind voor het racen, dat weet ik niet.

Wat ik wel weet, is dat ze hier in Nederland wel heel snel en braaf onder het zadel was en is.
Dus het verbaast mij niks, als ze in Ierland wel wat hebben gedaan.

Karakter wat het aangaat, blijft hetzelfde.

Ik heb nooit uitgezocht hoeveel Engels volbloed ze nu eigenlijk voert.

Maar karakter herken ik er zeker weten wel in!

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9333
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 09:35

AlwaysH schreef:
san4nie schreef:


Ik zou graag willen dat ik zo was. Maar helaas ben ik niet zo. En denk ook niet dat dat ooit nog gaat lukken. (Mede doordat ik een paar jaar geleden nogal hard gevallen ben van m’n vorige paard.) Steeds vaker durf ik meer en met een beetje bluffen kom ik blijkbaar ook nog wel een beetje verder.
Het no nonsense gedeelte dan hè. Niet het eerlijk behandelen.
Want ik denk dat dat wel voor de mijne geldt.. als je over z’n grenzen gaat dat ie gauw klaar is met je.


Ik ben precies hetzelfde.
Toch gaat het heel goed samen. <3

Maar wij kochten Nobli niet omdat het een volbloed was, maar omdat ‘ie lief en braaf was en niet rillerig. Maakt ons verder geen zak uit welk ras.


Maar eigenlijk beschrijf je hier precies wat ik beschrijf, ik zou het alleen om willen draaien.
Zoals je zelf schrijft ben je toch wat onzeker en gespannen zeker op het moment dat hij wat spanning opbouwt of er wat ritselt of net wat.

Het is dus niet als zijn emmertje overloopt.. nee op het moment dat jouw emmertje overloopt. In principe geef je zelf inderdaad al aan dat hij heel vergevingsgezind is en totaal niet ril. Dat klopt dus absoluut want hij kan erg veel verwerken en handelen zonder dat er dus iemand de leiding heeft die no nonsense is. Want let wel ze spiegelen. Dit is overigens geen verwijt naar jou, maar gewoon iets om over na te denken. Niet iedereen is emotioneel even stabiel of de meest handige of gedurfde ruiter.
Ook ik heb meerdere periodes gehad dat ik echt niet zo zeker was of net wat. Gevolg bijna ieder paard waar ik op stapte was net wat drukker, meer jumpy etc. De paarden die minder vergevingsgezind waren, tja die gingen dan met mij aan de kletter :')
Niet goed voor je zelfvertrouwen kan ik je vertellen -O-
Toch heb ik ontzettend veel geleerd door deze ervaringen en ben er een betere ruiter door geworden.

Waarbij je het ook op een compleet andere manier kunt zien is bij het op social media bekende renpaard thoughtsofbean. Over het algemeen rijdt de dochter van de trainer dit paard. Een rijdster die veel weg lacht, prima kan rijden, netjes zit, MAAR toch niet het meeste lef heeft. Bij het stappen dus al vaak teugels toch wat kort, wat gespannen houding, handjes op de schoft geparkeerd etc. Diertje reageert dan ook zowat op alles door sprongetjes te maken met hoofd te slaan en weet ik het. Nu is dochter ook wel eens weg en dan rijdt ander stalpersoneel hem. Het gedoe is dan spontaan voor 80% verdwenen. Wordt hij met dochter ooit echt gevaarlijk of oneerlijk of net wat, nee zeker niet! Echt de moeite van het kijken waard.

Met dochter.. kijk vooral de reacties als hij wat drukker wordt. Teugels nog korter, nerveuze stem etc.

https://www.instagram.com/p/CU0O6wmoG4A ... =copy_link

Met een andere stalruiter. Ja hij kijkt en zij zit van don't fiets care.

https://www.instagram.com/p/CTULsaQItBj ... =copy_link

Met stalruiter 2: exact zelfde beeld.

https://www.instagram.com/p/CPaY_YCnZwZ ... =copy_link

Wat vind ik nu zo mooi aan deze filmpjes. Nou je kunt in een paar seconde precies zien met wat ik bedoel met spiegelen. En wat ik bedoel met het als ruiter chill zijn.
We kunnen nog zo hard roepen ik vind het niet spannend.. de volbloed prikt daar dwars doorheen

Thioro

Berichten: 3998
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 10:12

Op het eerste filmpje zie je hem idd gewoon denken 'give me a break en laat die teugels los'.

Was ook een puntje met mijn volbloed in den beginne. In de bak galopperen was een opgave. Haar oplossing als het moeilijk wordt: snelheid maken. Mijn eerste reflex toendertijd: vasthouden, klemmen en bidden dat we niet door het hek gingen. Need I say more? :+ . Heb toen echt moeten leren loslaten en het voorwaartse aanvaarden. Op buitenrit hetzelfde, vaak discussie over welke gang we bedoelden. Stap was dribbel, draf was hertjesgalop en elke poging om trager te gaan was keren en draaien of zelfs wat omhoog.
Op een mooie dag was ik die discussies zat. Men neme een laaaang pad. Zet aan in draf (ok 1 pas discussie, we hadden draf gezegd, niet dralop) en wil mevrouw gaan draven alsof haar leven er van af hing, be my guest. Gewoon teugels los. Die oren gingen alle kanten uit 'hoezo ik wordt niet afgeremd' en na 500m vond ze dat jakkeren wel goed geweest en konden we de rest van het pad in normaal tempo draven. Dat was voor ons beiden een aha-erlebenis. Voor mij dat loslaten dus 10x beter werkt dan telkens proberen reguleren en voor haar dat er geen nood was om te gaan jagen.
In de bak daarna ook, ging ze over tempo, dan ging ik niet terugwerken. Maar kreeg ze wel alle mogelijke en onmogelijke voltes en slangenvoltes op haar bord en zoek het naar uit op welk tempo je dat denkt te kunnen lopen.
Dat voorwaartse moet je idd gewoon aanvaarden. Er zijn dagen dat ik liever een lummelstapbuitenritje doe, en zij weer zonodig een trein moet halen. Nu krijg ik letterlijk buikpijn van dat snelle stappen (je wordt toch flink geschud eigenlijk) dus af en toe een ophouding van hé niet overdrijven please, maar daarna gewoon weer los.
Ik ben ook geen sterruiter, en rijd meer met hand dan met been. Maar er niet steeds aan zitten heb ik toen snel geleerd.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9333
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 10:19

Thioro schreef:
Op het eerste filmpje zie je hem idd gewoon denken 'give me a break en laat die teugels los'.

Was ook een puntje met mijn volbloed in den beginne. In de bak galopperen was een opgave. Haar oplossing als het moeilijk wordt: snelheid maken. Mijn eerste reflex toendertijd: vasthouden, klemmen en bidden dat we niet door het hek gingen. Need I say more? :+ . Heb toen echt moeten leren loslaten en het voorwaartse aanvaarden. Op buitenrit hetzelfde, vaak discussie over welke gang we bedoelden. Stap was dribbel, draf was hertjesgalop en elke poging om trager te gaan was keren en draaien of zelfs wat omhoog.
Op een mooie dag was ik die discussies zat. Men neme een laaaang pad. Zet aan in draf (ok 1 pas discussie, we hadden draf gezegd, niet dralop) en wil mevrouw gaan draven alsof haar leven er van af hing, be my guest. Gewoon teugels los. Die oren gingen alle kanten uit 'hoezo ik wordt niet afgeremd' en na 500m vond ze dat jakkeren wel goed geweest en konden we de rest van het pad in normaal tempo draven. Dat was voor ons beiden een aha-erlebenis. Voor mij dat loslaten dus 10x beter werkt dan telkens proberen reguleren en voor haar dat er geen nood was om te gaan jagen.
In de bak daarna ook, ging ze over tempo, dan ging ik niet terugwerken. Maar kreeg ze wel alle mogelijke en onmogelijke voltes en slangenvoltes op haar bord en zoek het naar uit op welk tempo je dat denkt te kunnen lopen.
Dat voorwaartse moet je idd gewoon aanvaarden. Er zijn dagen dat ik liever een lummelstapbuitenritje doe, en zij weer zonodig een trein moet halen. Nu krijg ik letterlijk buikpijn van dat snelle stappen (je wordt toch flink geschud eigenlijk) dus af en toe een ophouding van hé niet overdrijven please, maar daarna gewoon weer los.
Ik ben ook geen sterruiter, en rijd meer met hand dan met been. Maar er niet steeds aan zitten heb ik toen snel geleerd.


Ja maar dit is ook echt exact hoe het is. En tot het moment dat je als ruiter niet op dit punt bent beland is het uitstel van executie. Zijn ook vaak de ruiters die bang zijn dat ze buiten gaan rennen of eigenlijk bang zijn om controle te verliezen. Dit terwijl het "loslaten" van die controle juist lijdt tot controle.
Op de manier zoals jij hier beschrijft rijdt ik alle volbloeds(eigenlijk de meeste pony's/paarden,maar ok). Duidelijk en consequent, maar wel ruimte voor onderhandeling. Waarschijnlijk heb je ook sinds dat AHA moment geweldige momenten beleefd. En ja ook dan kunnen ze nog steeds wel eens je geduld etc testen, maarja het zijn dan ook dieren geen machines.

Thioro

Berichten: 3998
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 10:59

Goh,op zich was de aha niet dat je de teugels moest loslaten, dat deed ik ervoor ook al. Toen ik haar ging testen was het ook 2 rondjes door de bak en daarna naar buiten (wilde namelijk een buitenrijpaard) en blokje om aan los teugeltje, keertje voorop sturen etc. Heb haar toen gekocht juist omdat het een braaf no-nonsense paard is.
De aha was dat je juìst in de moeilijke momenten los moet laten. En dat moet je eigenlijk ook gewoon durven, het gaat namelijk volledig tegen je gevoel in als ze ongewenst snelheid beginnen maken en je liefst ter plekke wil afstappen (op een beschaafde manier :+ ).
En idd er zijn nog steeds discussies van tijd tot tijd. En er wordt soms nog gedribbeld omdat het echt niet het moment of de plek is om vaart te maken.
Ze vertrekt nog steeds alsof ze de grand prix moet winnen. Maar dat duurt 2 passen en dan loopt ze normaal. Zou ik haar in die 2 passen afremmen dan zijn we vertrokken voor een strijd. Dus mag ze als een kanonskogel vertrekken, ook als het plat door de bocht is, of verkeerd aangesprongen. Dat lossen we allemaal 3 passen verder op.
Enige plek waar het geen goed idee is om haar 'los' te laten is op de graanvelden, of je moet zeker zijn dat je voldoende remweg hebt. Op het strand kunnen we rustig galopperen, in het bos ook, op de renbaan ook als het moet. Maar nìet op een graanveld, dat staat geformateerd als turbo aan en volgas naar het ander eind :+ . Eigen fout ook, allereerste keer op een graanveld hebben we zo ook echt laten gaan, moest je geen 2 keer zeggen.

Avalanche

Berichten: 16015
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 11:25

Avalanche81 schreef:
Mkango schreef:
Bovendien moet je ze er ook niet teveel “aan” willen rijden. In mijn ervaring zijn ze over het algemeen heel makkelijk nageeflijk te rijden, mits je daar niet teveel mee bezig bent. Een stille, heel zachte hand met héél licht contact en niet elke pas bijdrijven. Als ze echt de hele tijd lopen te rommelen, en niet als ze wat energie moeten laten afvloeien, zit je er teveel aan in mijn ervaring. Ze zijn idd gewend om vooral op eigen benen te lopen en de gemiddelde “rijpaardruiter” wil vaak toch wat teveel controle hebben wat zich uit in teveel been, teveel teugel, teveel hulpen.

Imo bij elk paard :j Heel veel mensen doen gewoon veel te veel, en ruiters die met elke pas been geven irriteren me mateloos.
Mensen kunnen niet rijden. Zetten het paard op de handrem en klagen vervolgens dat ie niet doorloopt en veel paarden pikken die onzin ook nog.EV's vaak niet, en dan zijn ze zó moeilijk........ :roll:


maralyn schreef:
Yepp!!

En tegelijkertijd vraagt een ev ook wel interactie.
Niet mee liften en wachten, nee gewoon lekker rijden. Bochtje hier, stukje veruiming daar, en weer terug, stap, draf, stukje ruimer en terug.
Alles zo veel mogelijk op zit. Handen zijn bijzaak.
Wel vaak dat ik even de schouder moet begrenzen. Mijn merrie heeft een balans van een thee lepeltje.

Heb er nu meerdere ruiters op gehad die zeiden. "Dat kan ik wel!!!!" En mevrouw nam er toch een loopje mee!
En hoe harder je aan die teugels zit, hoe harder zij gaat lopen!

Nee! Zitten, adem uit, rijdt een volte, beetje naar achteren zitten en klaar! Kleine ophouding eventueel voor bevestiging? En ze gaat van draf naar halt.

Ik ben echt geen sterruiter, en waan mij er ook niet aan.

Maar als je haar niet op gevoel rijdt? Niet op techniek? Ga je er gewoon aan.


Ik ben een technische ruiter. Ja ik rijd ook op gevoel maar ik doe veel meer op techniek. Ik zoek wel contact, maar ik hou van een licht contact, als het paard zelf meer pakt vind ik dat prima, tot het moment dat ze gaan hangen en dan corrigeer ik.
Maar veel is zitten, ademhaling, wat met je gewicht spelen, en die buitenteugel, die veel mensen vergeten.
Vaak is het ook gewoon dat een paard de ruimte moet krijgen om te lopen en dan gaan ze wel (nu heb ik altijd paarden met veel go, dat helpt) maar ik ben ook van mening dat als je elke pas been geeft, je je paard effectief aan het leren bent dat je been niets betekent. En ik vind het ronduit ergerlijk om naar te kijken.

Sintara

Berichten: 7398
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 13:12

Maar, mijn paard was écht wel heel onzeker in het bos en vind alleen weggaan echt een ding.
Ik heb het ook geprobeerd met een trainer, die kwam amper tot de bak laat staan het bos in. Dat ligt niet aan onzekerheid van mij..

Overigens klikte dat bos redelijk plotseling en is sindsdien geen enkel probleem meer. Maar ik heb het idee dat het zonder ander paard naar buiten gaan nog steeds puur op band gaat en een nieuwe dat niet redt.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9333
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 13:43

Sintara schreef:
Maar, mijn paard was écht wel heel onzeker in het bos en vind alleen weggaan echt een ding.
Ik heb het ook geprobeerd met een trainer, die kwam amper tot de bak laat staan het bos in. Dat ligt niet aan onzekerheid van mij..

Overigens klikte dat bos redelijk plotseling en is sindsdien geen enkel probleem meer. Maar ik heb het idee dat het zonder ander paard naar buiten gaan nog steeds puur op band gaat en een nieuwe dat niet redt.

Die zogenaamde trainer had hij dus in 5min ontmaskerd :+
Ze zijn natuurlijk gewend om in een groep naar buiten te gaan dus ze hebben dan steun aan elkaar als in een kudde.
Ga je alleen met ze naar buiten moet JIJ die stabiele "kudde/ leider" zijn.
Tegenover mensen kun je nog een masker opzetten, tegenover dieren doorgaans niet.
Ga jij dus al met het idee naar buiten van oh spannend eerste keer. Of met het gevoel oh misschien vind hij het wel spannend of net wat, zie je dus heel vaak dat het niet werkt. :knuffel: Ondanks dat je wellicht zelf echt wel het idee hebt van hup ik ga naar buiten we gaan er voor, jou ware gevoel kun je niet veranderen.

Als ik volbloeden van een trainer krijg zijn ze doorgaans nog nooit alleen op buitenrit geweest. Ik zadel op, ga er op zitten, mobiel mee, app mijn pa dat ik weg ben en dan zie ik wel waar het schip strand.
Heel eerlijk heb ik er nog niet eentje gehad waarbij ik binnen een aantal minuten al filmend dwars door het dorp, langs de 100 weg en door het maasheggen gebied reed :D
Nu snap ik ook heus wel dat ik zeer vrij rijdt en dat dat niet te vergelijken is met vele andere. Ik ben zo iemand die al smilend voorbij komt op een stuiterend paard waarbij andere denken, oh god no way dat ik daar op ga zitten. Ik was zo iemand op de renstal als er dan nieuwe jonkies kwamen en andere eerst de kat uit de boom wilde kijken, ik zei van jow ik kruip er wel op. Zo reed ik in Engeland The Shuffler. Een vriendin van mij kon NIETS met dat dier. Had een bloedhekel aan hem. Nadat mijn vriendin stopte mocht ik hem gaan rijden en eigenlijk wist ik niets van het dier. Ja enkel hoe hij onder haar was en dat was vooral een stuiterbal en erg vlug :+ Ik klikte direct met hem en ondanks dat iedereen zei van ja maar die mag jij echt nooit galopperen van de baas, was het toch ik die uiteindelijk de vaste ruiter werd. Wat heb ik gelachen met dat dier. Iedere ochtend eerst door de bosjes omdat hij vond dat ie al mocht vertrekken terwijl hij toch echt moest wachten op zijn beurt. Op de galop zijn hoofd zoo laag dat hij soms letterlijk zijn tanden aantikte. Om dan vervolgens op een zeker moment in een keer boem zijn hoofd omhoog te doen en proberen er vandoor te schieten. Of een jonge hengst die zoo traag ging lopen om achter in de string bij de merries te komen. Eenmaal op de baan kon hij wel als een raket :Y) Ja dat zijn echt mijn soort paarden }>
Afbeelding

Sintara

Berichten: 7398
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 13:58

Nou de trainer was stomverbaasd, want ze had het mij al een paar keer zien doen en wist niet dat dat een ding was hahaah.

Maar je bent welkom hoor, ik ga wel mee op de fiets :D

Thioro

Berichten: 3998
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 14:11

Alleen naar buiten is hier ook nooit een punt geweest.
De allereerste keer heeft ze wat drama staan maken over een waterplas (doet ze nu nog, ze heeft krokodillenfobie :P ) maar verder was het opstappen en wegrijden.
Maargoed in mijn jonge jaren was ik ook de ruiter die onbezonnen een net zadelmakke 3 jarige opzadelde en ermee op buitenrit vertrok, alleen. Nooit grote problemen mee gehad.
In onze moeilijke periode ben ik zo ook eens gewoon de bak uitgereden en op buitenrit vertrokken. Les ging voor geen meter, paard over de zeik, ik in het rood en de lesgever bleef flabbergasted alleen in de bak achter. Jij helpt mij niet, toedels wij gaan even buiten onze gedachten verzetten :+ .
Diezelfde lesgever had haar daarvoor al een keer overgenomen want het kon toch niet dat ik haar niet kon stoppen. Ze was toen niet aan het rennen maar zodanig in de adrenaline dat ze geen voet stil kon houden, onhandig om af te stappen. Lesgever vond het een mooi moment om stilstaan te oefenen. Lesgever is net als mij al stappend afgesprongen omdat dat the next best thing was. Stilstaan was die dag geen optie, tenzij je dat niet persé op 4 benen wilde :+ .
Stilstaan is nu overigens geen probleem meer, minutenlang als je wil, je kan de krant lezen :') .
Ik heb die lesgever uiteindelijk gewoon gestopt en ben op eigen houtje gaan buitenrijden met af en toe wat bakwerk. Duurde even voor we een voor ons beiden werkend compromis hadden maar daarna nooit meer grote issues gehad.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9333
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 14:17

Sintara schreef:
Nou de trainer was stomverbaasd, want ze had het mij al een paar keer zien doen en wist niet dat dat een ding was hahaah.

Maar je bent welkom hoor, ik ga wel mee op de fiets :D

Als je op de fiets mee gaat is het effect weg, want dan zal ze aan jou hangen.
Mijn eigen Roi vind het overigens wel lastig om van huis weg te rijden. Een stukje verlatingsangst wat ik zelf veroorzaakt heb. Alle verkoop paarden koppelde ik aan hem en die gingen natuurlijk na een korte periode weer weg. Dat heeft voor hem niet zo goed gedaan. Mijn eigen dikke schuld.
Op andere locaties heb ik daar dan weer geen last van gelukkig.
We kunnen overigens wel bijna van start met de renbaan en stal tours dus dat is wel leuk.
Dus dat wordt binnenkort gepland.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-21 14:17

Interessant om allemaal te lezen! Stilstaan is een van de makkelijkste dingen (lang is dan weer lastig maar ook dan is ‘ie super makkelijk hoor). Als ‘ie echt overprikkeld is gaat ie piafferen (poging tot). :+

Wel knap dat jullie zo easy peasy naar buiten gaan! Dat is mijn minst sterke punt. Maar dat komt ook omdat ik het zelf nooit heb kunnen doen, dus dat komt nog wel! Scheelt dat ze al vrij goed tegen auto’s etc khnnen. +:)+

Kijk, de staart van Nobli ziet er top uit! :)) Afbeelding

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9333
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 14:27

Zei je heet worden hihih
En ja deze "pony" kan dus zonder zadel gereden, door jonge kindjes gereden, de lespony uithangen you name it.

Sintara

Berichten: 7398
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 14:43

Tja, wat hij daar doet vind ik niet spannend en in de situatie een beetje te begrijpen (maar ik zou er zeker niet trots op zijn).
Voor thuis vind ik dat niet acceptabel gedrag, en ik zou dat eerst oplossen voor ik andere dingen wil gaan aanleren.
Waarschijnlijk doet hij dat thuis niet, kyrke, aangezien niet elk kind dat een leuke manier van opstappen vindt :P

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-21 14:46

Sintara schreef:
Tja, wat hij daar doet vind ik niet spannend en in de situatie een beetje te begrijpen (maar ik zou er zeker niet trots op zijn).
Voor thuis vind ik dat niet acceptabel gedrag, en ik zou dat eerst oplossen voor ik andere dingen wil gaan aanleren.
Waarschijnlijk doet hij dat thuis niet, kyrke, aangezien niet elk kind dat een leuke manier van opstappen vindt :P


Haha, hier ben ik het inderdaad helemaal mee eens.
Rust en ontspanning is de basis voor alles hier. En consequent handelen hoort daar bij, betekent niet afwachten en ‘pussy’ doen. Maar nieuwe dingen zijn voor de een nou eenmaal spannender dan de ander. Ik ben niet zo’n held, tot ik het een of twee keer heb gedaan; dan gaat het! :j

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9333
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 15:02

Maarja wat wil je oplossen dan. Hij heeft spanning, immers adrenaline bouwt op want je gaat richting startbox. Hij mag alleen nog niet weg met galopperen. Kan ik hem tegen houden dan gaan we alle kanten op en wellicht ook hele rare praktijken en sprongen. Nee je laat ze voorwaarts gaan en dus de spanning geleidelijk wat afvloeien zodat de pan niet over de kook raakt, maar wel bijna kookt zodra ze gereed in de startbox staan. Ruiter zit er hier overigens al even op want daarvoor loop je natuurlijk in de paddock en op weg naar de baan.

Wat je hier ook weer ziet is dat bijna alle paarden aan het stuiteren zijn. Jockeys en handlers zijn allemaal met elkaar aan het kletsen. Teugels wordt een knoop in gemaakt, beugels gecheckt voetjes in en uit de beugels.

Even later laden in de startbox




Kan hij dit thuis ook doen, jazeker. Oplossing is eigenlijk hetzelfde voorwaarts en zijn power en energie in goede banen leiden. De jonge kids die sportponys gewend zijn kunnen dat ook, immers die pony's doen hetzelfde. Maar nee ik wil dat dus niet fiksen ik gebruik die power, energie en werkwilligheid om het om te buigen in dingen die ik wel van hem wil.
Ik wil ze niet veranderen, maar zorgen dat ze zich lekker blijven uiten. Zo kan Roi rennend en piepend door de wei heen sjeezen al bokkend en doen. Heerlijk vind ik dat. 2 weken stil staan en dan met jonge meid op de rug zich gedragen terwijl ze zonder zadel in de rondte rijdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 15:26

AlwaysH schreef:
Sintara schreef:
Tja, wat hij daar doet vind ik niet spannend en in de situatie een beetje te begrijpen (maar ik zou er zeker niet trots op zijn).
Voor thuis vind ik dat niet acceptabel gedrag, en ik zou dat eerst oplossen voor ik andere dingen wil gaan aanleren.
Waarschijnlijk doet hij dat thuis niet, kyrke, aangezien niet elk kind dat een leuke manier van opstappen vindt :P


Haha, hier ben ik het inderdaad helemaal mee eens.
Rust en ontspanning is de basis voor alles hier. En consequent handelen hoort daar bij, betekent niet afwachten en ‘pussy’ doen. Maar nieuwe dingen zijn voor de een nou eenmaal spannender dan de ander. Ik ben niet zo’n held, tot ik het een of twee keer heb gedaan; dan gaat het! :j
Rust en ontspanning als basis is een mooi streven, maar betekent niet dat het dier nooit spanning ervaart. Dingen spannend vinden, spanning opbouwen of gewoon een keer vol adrenaline zitten, horen bij een leerproces en bij het sporten met een dier. De vraag is echter hoe je dat als ruiter laat afvloeien: geef je een paard dat beetje vrijheid zodat hij misschien een beetje schudt of stuitert, maar het allemaal wel beheersbaar blijft, of blijf je de deksel erop proberen te houden met als resultaat dat het paard uiteindelijk ontploft?

Volbloeden zijn gewend aan dat eerste. Ook in de rensport zijn rust en ontspanning de basis, maar het zijn uitgesproken paarden die uiteraard hoog in het bloed staan en hoog in het voer, en ze zijn gewend om ook uiting te kunnen geven aan die uitgesprokenheid. Dat houdt ze rustig en beheersbaar; nog even de teugels extra aantrekken of ze op hun sodemieter geven, werkt alleen maar averechts. Bij een paard dat een paar maatjes groter is dan de paarden die hier in Nederland terechtkomen, heb je dan echt een probleem. In het beste geval gooien ze je eraf of eindig je naast de baan in de bosjes, in het slechtste geval gooien ze zichzelf achterover met jou erop. Het eerste wat je leert als je een lead up hebt op de races, is: nooit stil gaan staan zodra de jockey erop zit, maar in beweging blijven. Die half-ontwrichte schouder neem je maar voor lief. :)) Ga je stilstaan, dan begint het gedonder en wordt het gevaarlijk.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-21 15:41

Gelukkig weet mijn grondwerkinstructrice alles van gedrag (en bijbehoren het afvloeien van spanning) en werpen de lessen geweldige vruchten af! Ik zeg nooit dat er geen spanning mag zijn. Wel dat ik wil dat een paard zelfstandig genoeg is om dit uiteindelijk af te vloeien. En wat ik hierboven zie? Logisch in die situatie, maar dat moet die van mij écht niet doen hoor. :+ Dat hier training voor nodig is, is logisch.
Maar ik geniet niet echt van deze discussies, als ik heel eerlijk mag zijn. Komt op mij over alsof ik telkens maar die uitleg nodig zou moeten hebben van Volbloeden liefhebbers/kenners. Vind ik niet zo heel chill, eigenlijk! Het wordt telkens erg uitvergroot en uit context gehaald en daarnaast hoor ik telkens dat die en die wel weet hoe mijn paard op iets reageert (uh, nee).
Amen :)

Sintara

Berichten: 7398
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 15:53

Eens met AlwaysH, inderdaad.

Op mel stap ik op door op het krukje te gaan staan, mel parkeert zich in. Ik pak de gesp van de teugels en stap op. Mevrouw verzet geen stap tot ik het zeg en als ik zeg stap, dan stapt ze met die lange teugel op normaal tempo weg

Thioro

Berichten: 3998
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 15:59

Er is wel een heel verschil tussen spanning op de racebaan of in situaties waarvan ze weten wat er gaat gebeuren of spanning omdat er een mus opvliegt. Die spanning om te mogen vertrekken vloeit alleen af als ze ook mogen vertrekken.

Zo'n gestuiter in de bak of op een buitenritje wil ik ook niet.
Maar op een veld waarvan ze weet dat we het gas even gaan open gooien dan heb ik daar niets over te willen, dan stuiteren we want ze wil gewoon gaan.
Zoals mkango zegt als ik dan ga lopen vloeken en terugwerken wordt het gestuiter alleen maar erger. Dus zitten, handen gesloten houden en tegen mederuiters zeggen dat we geen 5 jaar meer moeten wachten. En alvast pluk manen vasthouden :P . Maar dat is in die specifieke situatie dat ze goed genoeg weten wat er gaat komen en dat je die energie idd ook wel wil.
Zet mijn merrie op een graanveld en je kan gelijkaardige filmpjes maken.
In alle andere situaties wil je (ik) dat gestuiter niet en dat kunnen ze best heel goed snappen.
Wil ik geen gestuiter dan ga ik niet op een graanveld en dènk ik ook niet aan even het gas open gooien.
Wil ik gewoon normaal op/afstappen. Dan parkeer ik mijn paard naast een krukje, laat de teugels los hangen, stap op en bedenk eens wat we gaan doen. Ze veroert geen vin. Zelfde paard, andere situatie.

Is verder geen verwijt naar jou toe, in dit topic delen mensen gewoon hun ervaringen met volbloeden. Van echte racers tot boshobbelknollen zoals de mijne. En vele dingen zijn herkenbaar en zeer vergelijkbaar tussen volbloeden.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9333
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 16:06

Maar jij betrekt dingen die algemeen besproken worden al snel op jezelf Always. Wellicht heb je dat probleem vaker of voel je jezelf snel aangesproken, geen idee.
Als jij je lekker voelt bij een grondwerk instructrice moet je daar heerlijk mee bezig blijven en je ding doen. Tja en wie weet waar je over een aantal jaar staat. Wellicht helemaal happy hacking half Nederland door of misschien wel in de bak grenzen verleggend. Iedereen heeft zo zijn eigen ambities.

Ik zie alleen in zijn algemeenheid, hier in het topic, maar ook op wedstrijd of in legio topics hier op bokt en noem maar op dat mensen hun eigen gemoedstoestand projecteren op het paard.
Het paard is moeilijk, het paard is snel overprikkeld, het paard is nou vul zelf maar in.
Dit terwijl dieren als geen ander reageren op onze gedragingen. Dit is ook iets waar de volbloed heel snel in kan schakelen. Ik zeg wel eens ze zijn aan als ze aan moeten en uit als we dat willen. En dat is eigenlijk de kern van de discussie momenteel. Zie bijvoorbeeld het filmpje langs het strand van zaterdag waarbij we met een 8 tal paarden in een groepje galopperen en ik met complete lange teugels zit. Ga ik echter het springparcours in en weet hij dat hij zo mag starten krijgen we soms interessante dingen. Over een paar maanden als de pony te dik is (is dragend) gaat het meidje van 12 hem uitbrengen tussen de pony's. Erg benieuwd hoe hij zich dan laat zien. En zo heeft iedereen weer andere doelen.

Avalanche

Berichten: 16015
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 16:30

Hahahaha de EV's zijn braver dan mijn KWPN :')

Sintara

Berichten: 7398
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 16:55

Achja. Kwpners heb je ook in veel soorten :D