Hanoveraan???

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kyan

Berichten: 278
Geregistreerd: 08-06-03
Woonplaats: Haarlem

Hanoveraan???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-04 23:23

Omdat mijn paardje geen papieren heeft en wij eigenlijk tocn wel nieuwschierig zijn naar het ras, zijn wij een beetje aan het puzzelen geslagen.

De staleigenaresse gokt dat Jerom een Hanoveraan x KWPN er is of iets dergelijks. Nou ken ik het ras hanoveraan niet zo goed. Heeft iemand hier misschien meer info over en foto's van, dan kan ik een beetje vergelijken enzo.

Het blijft natuurlijk altijd gokken maar toch..... leuk tijdverdrijf!! Haha!

Groetjes Gerda

kirstin
Berichten: 478
Geregistreerd: 05-12-03
Woonplaats: berkel city!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 17:07

hier is een trotse hannoveraan bezitster... haha! Mijn merrie heeft hannoveraan papieren en kwpn papieren... ik heb hier geen foto's van haar, maar wil er best wat e-mailen!

dis een foto van eentje!

Afbeelding

Over de Hannoveraan

Het Duitse krijgspaard uit de middeleeuwen was de voorvader van de Hannoveraan. Door het met Spaanse en Oosterse paarden te kruisen, kon er van dit paard een lichter krijgspaard worden gemaakt. Vanaf 1735 is de Hannoveraan officieel en systematisch gefokt. In dat jaar richtte de Engelse koning George II (een Duitser) het beroemde Landgestet Celle op, vandaag de dag nog steeds de officiƫle stoeterij. Inmiddels is de Hannoveraan ook gekruist met de Engelse Volbloed en de Trakehner. Dit blijkt een voortreffelijk jacht-, dressuur- en springpaard voort te brengen.



Lichaamsbouw

De lichaamsbouw van de Hannoveraan geeft de invloeden van deze paarden goed weer. De stokmaat van het paard is ongeveer 1.65 m. De middenhand is zeer goed van bouw. De schouders en borst zijn ruim en de rug is lang. De hals is heeft voldoende lengte en is niet te zwaar, niet te licht. Het hoofd is een tikkeltje lang en smal. Het beenwerk is degelijk. De Hannoveraan komt voor in verschillende effen kleuren, maar bruin, vos, lichtbruin en zwart zijn het meest voorkomend.



Geschiedenis

De Hannoveraan dankt zijn naam aan de provincie Hannover, in Duitsland. Het oorspronkelijke ras stamt uit de middeleeuwen, de moderne Hannoveraan echter uit het begin van de 18e eeuw. Dit paard is onder meer gekruist met de Engelse Volbloed en de Trakehner.



En verder...

De Keurvorst Ernest Augustus (1629-1698) nam een wit paard op in zijn heraldisch wapen. De keurvorstin Sophia begon daarop aan de ontwikkeling van de beroemde witte of roomkleurige Hannoveraanse koetspaarden. Vrij lang was er een voorkeur voor witte Duitse paarden. De Hannoveraanse Creams, ook bekend als Isabellen, werden tijdens de koningschappen van George I tot George V in de Britse koninklijke stoeten gebruikt. Daarna zijn ze vervangen door de Windsor Greys.



Invloeden

Engelse Volbloed
Holsteiner
Trakehner

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 17:14

Ik dacht dat een kruising KWPN/Hanoveraan gewoon bij het KWPN kon worden ingeschreven?

kirstin
Berichten: 478
Geregistreerd: 05-12-03
Woonplaats: berkel city!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 17:23

klopt, ik weet niet precies hoe het zit, heb een paard met een brandmerk van het hannoveraans stamboom en kwpn papieren....

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 17:35

Dat is dan denk ik dat ze uit duitsland kwam, en daar dus ingeschreven stond bij het hanoveraansstamboek, en toen ze in nederland kwam is ggk voor de fokkerij binnen het kwnp en daar dus is ingeschreven?

Ik probeerde dan ook aan te geven dat het paard van de topicstartster niet nz deze kruising hoeft te zijn. Dan had hij waarschijnlijk ook wel papieren gehad.

kirstin
Berichten: 478
Geregistreerd: 05-12-03
Woonplaats: berkel city!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 19:29

o ok:D die van mij komt uit limburg... dus dat is het niet :S

maar ik kan verder ook niet helpen