Het enige dat ik weet is dat zijn moede dezelfde kleur had, dus dat helpt niet erg, en dat hij met een handelaar vanuit Spanje, waarschijnlijk regio Salamanca, zonder zijn moeder, naar Portugal (waar ik woon) is gekomen.
Hij is helemaal uitgegroeid naar zoals ik dacht dat hij zou worden, en niemand dacht dat hij kon worden.
Maar ik kan niet thuis brengen wat hij is. Hij doet van uiterlijk en doen en laten veel meer aan als een primitief gebleven ras , zoals ik het ken van Britse inheemse ponies, en niet als een Iberiër zoals ik ze gewend ben.
Dit zorgt trouwens ook voor de nodige situaties omdat hij behalve dom -en dat bedoel ik niet naar, maar het is duidelijk dat hij een bepaalde achterstand heeft, wellicht door zijn slechte start, hij leert slecht en langzaam- ook volhardend kan zijn.
Zoals gewoon vier keer achter elkaar schriklint aanraken "jee hij prikt weer?" en dan er naar schoppen "rot lint", om maar een voorbeeld te geven, en problemen het liefst met kracht/doorduwen oplost. Zoals dan door dat lint heengaan, want wat kan jou het schelen dat dat rotlint lelijk tegen je doet, je wilt gewoon aan de andere kant komen...

Het heeft me een jaar gekost om te leren normaal voetje te geven, al vroeg ik ze alle dagen... en nog komt hij bv met een rechtervoet omhoog als ik links vraag...(en ik heb hem inmiddels al 8 jaar ofzo)
Hij kan geweldig springen, maar als iets niet solide is, walst hij er net zo makkelijk doorheen.
Moedig is hij niet, zijn vriendje moet voorop, maar als hij dan over zijn angst heen is wil hij best een stok die eng was "doodtrappen" hoor.

Hij is verder gewoon vrij langzaam, snel moe/bezweet (in vergelijking met de rest van de kudde).
Wel heel lief en knuffelbaar.
Nou heb ik eens voor mezelf bedacht dat "stel het is helemaal geen (hele) Spanjaard, maar zijn moeder is met een expat meegekomen uit Groot Brittanië?"
En het is gewoon een Highlander.
Of een Welsh cob.
Of er zit weet ik het wat in.
Waarom zou ik er van uit gaan dat het een Iberiër is?
Of misschien is het een primitievere. Of een met trekpaard bloed?
Maar ik zie ook wel eens cruzados dat ik denk, "nou daar heeft hij best wel wat van weg" en daar zit dan niks buitenlands in.
Ik weet het niet meer.
Iemand die bekend is met Highlanders en een oordeel wil vellen?
Of andere ideeën?
Paard in kwestie:
Ongeveer 1.45m en best zwaar gebouwd, enorme pijpomvang, zwaar hoofd.
Weelderige manen en weelderige golvende staart, iets behang (had meer toen ik nog in het noorden woonde, hij is wat aangepast aan de hitte van het zuiden), lange sporen, grote zwilwratten.
Zeer sober. Behoorlijk hard voor zichzelf. Surefooted. (Weet niet hoe dat in het nederlands heet)

Alvast bedankt voor het meedenken en suggesties!