Bewust kruisingen fokken?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Zou je een kruising kopen?

Ja alleen voor onder de 5000 euro
184 (51%)
Ja ook voor boven de 5000 euro
102 (28%)
Nee
45 (12%)
Ik fok liever zelf
17 (4%)
Anders namelijk...
12 (3%)

Totaal aantal stemmen: 360


AnoukWelsh
Berichten: 370
Geregistreerd: 23-05-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 22:47

janderegelaa schreef:
_Caithlynn schreef:
Er worden in Nederland veel paarden gefokt. Vaak zie je voorbij komen dat de paarden die niet goed genoeg zijn voor de professional niet te rijden zijn voor de amateur. En niet iedereen wil perse een paard wat hoog in het bloed zit. Tuurlijk zijn er ook veel brave sportpaarden waar we als amateur mee kunnen rijden.

Hier op bokt zie ik ook best veel kruisingen voorbij komen. O.a. veel met Friezen gekruist. Nu vroeg ik me af hoe jullie hier in staan. Dat iemand bijvoorbeeld bewust een fokkerij opzet met het fokken van een kruising Fries x kwpn of juist een fjord met kwpn etc. Zodat je over het algemeen paarden krijgt die wat makkelijker in de omgang zijn. Maar ook leuk is, om de sport mee in te gaan. Let op wel fokken met gezonde paarden en juiste exterieur.

Of ben je van mening dat het raszuiver moet blijven. Of dat je een kruising alleen moet fokken voor jezelf.

Ik ben dan ook benieuwd zou je voor een kruising die zowel klinisch als rontgonologisch gekeurd is ook gerust 5000 euro er voor durven neer te leggen? Want opfok kosten blijven voor elke paard redelijk gelijk.

Ik ben benieuwd hoe jullie erover denken.


Zo’n kruising wil ik toch geen fokkerij noemen eigenlijk...Dat is gewoon vermenigvuldigen. Zelfs de BP fokkerij is niet goed want die blijven maar Samber bloed infokken.



Hier een kruising 'barok pinto ' 50% fries 50% kwpn. Met je raad het al samber als opa! Enorm sensibel.
Helaas zijn er amper homozygote hengsten vrij van samber bloed.
En de gene zonder dit bloed dekt enkel natuurlijk, a 350 km verderop... gaat m niet worden dus :+

Edit: mijne is helaas zo goed als zwart gebleven en dus niet bont :o

Ook heb ik voor een kruising gekozen omdat
a: naar mijn idee zijn die wat gezonder/sterker.
B: financieel oogpunt: als ze wel de juiste aftekening was zou ze zon €4000 meer kosten
C: ik wil een allround paard en die heb ik nu

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Bewust kruisingen fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 22:51

Toch vind ik de Arabofries dan weer één van de betere geslaagde "experimenten" met kruisingen.
Je merkt ook duidelijk dat een Arabofries over het algemeen iets meer pit en uithoudingsvermogen heeft, wat met name bij het mennen weer goed van pas komt.

AnoukWelsh
Berichten: 370
Geregistreerd: 23-05-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 22:52

Cayenne schreef:
Toch vind ik de Arabofries dan weer één van de betere geslaagde "experimenten" met kruisingen.
Je merkt ook duidelijk dat een Arabofries over het algemeen iets meer pit en uithoudingsvermogen heeft, wat met name bij het mennen weer goed van pas komt.


Ohja! Ik heb een dochter van dark laes gehad en wat een fijn beest!
Veel meer pit als haar volle Friese moeder, beter uithoudingsvermogen.
Vind alleen dat er erg weinig van zijn... meeste ken ik nog van de fokdagen en facebookgroep :)

Poosje81
Berichten: 21194
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 23:02

Afbeelding

Ik fok met een NRPS merrie en mijn tinkerhengst (ggk) en dit is resultaat van dit jaar.
Was overigens binnen 24 uur verkocht. Krijg papiertje in register kruisingen NSvT.

Al met al, ik zou geen weide volzetten ermee, maar ik zie de voordelen absoluut. Voor iemand die in de basis sport wil meedoen en lekker wil boscrossen is dit en vele andere kruisingen ideaal.

DJZ

Berichten: 3109
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Re: Bewust kruisingen fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 23:13

Ik heb eerder een kruising kwpn x American paint gehad :)

Afbeelding

xLiez

Berichten: 1893
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 23:45

Ik heb zelf een aparte kruising. Voor mijn volgende paard zou ik zo weer een koudbloed kruising kopen. Dan iets groter dan de mijne nu (1,47cm). Ben al wel langzaam op zoek, mijn pony is nu 19. Dus als iemand nog een knappe kruising heeft rondlopen ergens :P (liefst een jonkie)

Wat er in deze zit geen idee, alles is onbekend helaas. Denk iets met haflinger?

Afbeelding

Afbeelding

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 00:02

Er lopen best veel leuke kruisingen rond en het heeft altijd bestaan. Extremen gebruiken vind ik ook nog niet zo gek. Wel vind ik het jammer als er bewust papierloos wordt gefokt. Je weet niets van de gebruikte lijnen en als je dan een fijn goed lopend model hebt kun je niet officieel starten.
Er is ook een veel grotere vraag naar brave allround paarden, dan naar hete en sensibele spring of dressuurpaarden waar de doorsnee amateur niet mee rond geraakt. Karakter is voor de prijs toch doorslag gevend. Je paard mag nog zo mooi gebouwd chique en lichtvoetig zijn, als 95% van de ruiters er niet mee rond geraken zal je hem ook niet snel voor meer als 5000 verkopen. Helaas laatst zelf mijn paard verkocht voor weinig ondanks fijne afstamming en kwaliteit van gangen. Karakter zat niet mee en zo goed als alle geïnteresseerden zochten een braaf ongecompliceerd paard. Best zuur -O-

Marigo
Berichten: 1043
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 00:33

xLiez schreef:
Ik heb zelf een aparte kruising. Voor mijn volgende paard zou ik zo weer een koudbloed kruising kopen. Dan iets groter dan de mijne nu (1,47cm). Ben al wel langzaam op zoek, mijn pony is nu 19. Dus als iemand nog een knappe kruising heeft rondlopen ergens :P (liefst een jonkie)

Wat er in deze zit geen idee, alles is onbekend helaas. Denk iets met haflinger?

[ [url=m/OV3A7I.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/cwIDWs.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat een leuke! Ik zie er ook wel iets fjord in? Misschien fjordxhaflinger?

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 00:47

kevinsky schreef:
Mijn merrie heeft nog voor 50% volbloed een scheut holsteiner en een vleugje uit oldenburg :')

Papa de Hannoveraan heeft ook oldenburgs en westfaals bloed door zijn aderen stromen. :+

Niks raszuiver, gewoon een inteelt vrij veulen wat hopelijk uit mag groeien tot een degelijk allround rijpaard met wat extra talent voor dressuur.

Mama en papa vulde elkaar mooi aan. En dit is het resultaat <3

[ [url=m/XUYG2j.jpg]Afbeelding[/url] ]

Prachtig veulen

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 00:58

Afbeelding
Afbeelding

Dit is mijn kruizing.
Moeder: Fries
Vader: NRPS.
Ik ben gek op Friezen en op bont dus toen dit als veulentje voorbij kwam op mp was ik op slag verliefd.
Hier zit ook een heel eind verderop Samber achter en zoals iemand al eerder in dit topic reageerde: enorm sensibel helaas.

Ik heb hem vanaf dat hij 9 maand oud is en dit jaar wordt hij 13.
Hij is vooral mijn hobby-hobbelknol en ik ben gek met hem maar 50% van de tijd is er geen land mee te bezeilen. _O-
Als hij 'in een goede bui is' is het een heerlijk rijpaard, enorm leergierig en hij zou een leuk M proefje kunnen lopen.
En hij is kerngezond tot nu toe, dus dat is ook zeer prettig.
Nog nooit een dierenarts bij gehad muv entingen natuurlijk.

Als ik ooit een ander paard zou kopen zou ik wel graag een Friese x haflinger willen.

SjonnieZ

Berichten: 2320
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 01:03

ClaudiaHS schreef:
[ [url=m/bCV99J.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/WcFArI.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is mijn kruizing.
Moeder: Fries
Vader: NRPS.
Ik ben gek op Friezen en op bont dus toen dit als veulentje voorbij kwam op mp was ik op slag verliefd.
Hier zit ook een heel eind verderop Samber achter en zoals iemand al eerder in dit topic reageerde: enorm sensibel helaas..


Komt dat sensibele door het samber bloed?
Of zijn friezenmixen vaak gewoon sensibel?

Leuk paard btw

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Bewust kruisingen fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 01:47

Geen idee maar het viel me op dat AnoukWelsh hetzelfde noemde.
Hij heeft in ieder geval niet het karakter van zn moeder want dat was echt zo'n ouderwetse boeren Fries. :')

Zinzi_jewel

Berichten: 8805
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Bewust kruisingen fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 09:44

Friezen zijn vaak sensibel hoor . Echt niet de koele kikkers wat gedacht wordt
Vindt een Gelderse veel stoerder in karakter, terwijl dat ook geen slapers zijn .
Heb in t verleden een Friese x gelders gefokt .
Apart karakter
Nu is ze volwassen (10) en wordt gereden door een jonge meid .
Zie heerlijke filmpjes voorbij komen op oa insta

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Bewust kruisingen fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 09:48

Mijn ervaring met Friezen is toch anders.
Ik heb er 10tallen gereden maar dit waren bijna allemaal hele fijne relaxte paarden.
Maar misschien hadden wij geluk haha.
Was er slechts 1 bij die wat gevoeliger was.

kevinsky

Berichten: 1979
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Ergens in het noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 09:53

Ik heb een directe afstammeling van Samber gereden. Hij keek nergens na, liep zichzelf dood voor je.. Maar als ie echt aan het werk moest. Dan was het één groot drama. |o
Echt sensibel was hij niet, niet schrikkerig, rill wel safe. Maar in het werk wel wat heet en loperig. Maar vooral enorm koppig. :+

Hij was kei hard, nooit een dag kreupel. En op zijn 28ste ingeslapen door koliek.

De ene fries is de andere ook echt niet. Ik heb er een stuk of wat gereden. Allemaal wakker en lekker wat go maar wel nuchter en safe.
Maar ken er een paar die zijn echt niet oké.. De Friezen van tegenwoordig zijn wel wakkerder, 'lastiger' en scherper dan een aantal jaren geleden.

En voor alles geldt training, opvoeding en kunde is uiteindelijk net zo belangrijk om een fijn opgeleid paard te krijgen als wat ie van nature aan karakter mee heeft gekregen.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Bewust kruisingen fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 10:01

Kevinsky ik hoop dat mijn paard die leeftijd ook mag halen zonder problemen :)

Die Friezen waar ik het over heb is wel een jaar of 15 geleden.

Ik heb trouwens vroeger ook een haflinger x new Forrest gehad.
Ze was stronteigewijs maar goudeerlijk.
Heerlijk beest.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 10:16

Zinzi_jewel schreef:
Das dan ook een hele leuke .
Ouders wel bekend of is de kruising gegokt?

Het hele verhaal om is vaag.
Fokker: moeder tinker - vader onbekend (zeggen drachtig gekocht) Fokker had haflinger hengst op stal staan.
Fokker moeder: heeft haar als veulen aan deze mensen verkocht.
Opa van haar zou een GGK tinker zijn, dna zegt is haar vader.
Haar vader is dna bewezen Pitalo van de bonte parels. Omdat wij niet beter wisten dat het om haar opa zou gaan hebben ze de test opnieuw gedaan bij het tinker stamboek en kwam wederom vader uit (en bij haar veulen Pitalo als opa).
Dus of het bewust is geweest of een ongelukje? Geen idee. Haar fokker was wel een tinker fokker

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 10:57

Zinzi_jewel schreef:
Friezen zijn vaak sensibel hoor . Echt niet de koele kikkers wat gedacht wordt
Vindt een Gelderse veel stoerder in karakter, terwijl dat ook geen slapers zijn .
Heb in t verleden een Friese x gelders gefokt .
Apart karakter
Nu is ze volwassen (10) en wordt gereden door een jonge meid .
Zie heerlijke filmpjes voorbij komen op oa insta

Helaas zie je nu ook bij de Gelders het rillerige , helaas en waarom. Omdat alles meer sport gericht gefokt moet worden. Terwijl het eerst zo een fijne paarden waren

Zinzi_jewel

Berichten: 8805
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 11:44

keona schreef:
Zinzi_jewel schreef:
Friezen zijn vaak sensibel hoor . Echt niet de koele kikkers wat gedacht wordt
Vindt een Gelderse veel stoerder in karakter, terwijl dat ook geen slapers zijn .
Heb in t verleden een Friese x gelders gefokt .
Apart karakter
Nu is ze volwassen (10) en wordt gereden door een jonge meid .
Zie heerlijke filmpjes voorbij komen op oa insta

Helaas zie je nu ook bij de Gelders het rillerige , helaas en waarom. Omdat alles meer sport gericht gefokt moet worden. Terwijl het eerst zo een fijne paarden waren


Wordt meer en meer dressuurbloed gebruikt.
Heb zelf een gelderse merrie gehad v ahoy
1x fries kruising uitgefokt
2x gelders en wel gelderse echt gelderse hengsten gebruikt..
Kruisingen zijn imo niks mis mee als t maar doordacht is.
Met gezonde ouders

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Bewust kruisingen fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 11:49


AnoukWelsh
Berichten: 370
Geregistreerd: 23-05-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 14:00

kevinsky schreef:
Ik heb een directe afstammeling van Samber gereden. Hij keek nergens na, liep zichzelf dood voor je.. Maar als ie echt aan het werk moest. Dan was het één groot drama. |o
Echt sensibel was hij niet, niet schrikkerig, rill wel safe. Maar in het werk wel wat heet en loperig. Maar vooral enorm koppig. :+

Hij was kei hard, nooit een dag kreupel. En op zijn 28ste ingeslapen door koliek.

De ene fries is de andere ook echt niet. Ik heb er een stuk of wat gereden. Allemaal wakker en lekker wat go maar wel nuchter en safe.
Maar ken er een paar die zijn echt niet oké.. De Friezen van tegenwoordig zijn wel wakkerder, 'lastiger' en scherper dan een aantal jaren geleden.

En voor alles geldt training, opvoeding en kunde is uiteindelijk net zo belangrijk om een fijn opgeleid paard te krijgen als wat ie van nature aan karakter mee heeft gekregen.


En @claudi jaa wat herken ik dit.
Snel weg lopen tijdens het werk omdat het moeilijk is. Erg sensibel, korte inspanningsboog. Maar altijd energie voor 10.
En goud eerlijk, als je goed je best doet doen ze alles voor je .