konikspaarden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ja_nee

Berichten: 1351
Geregistreerd: 25-11-04
Woonplaats: Limburg

konikspaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 18:54

Via kenissen heb ik gehoord dat deze paarden in duitsland gebruikt worden op maneges voor gehandicapten, dat ze dus echt braaf zijn (anders worden ze niet voor deze doelgroep gebruikt). Echter vertelde zij mij ook, dat deze paarden in Nederland niet te koop zijn, maar je ze wél uit duitsland mag halen.
Zijn dit nu echt zo'n brave en kindvriendelijke paarden, of zijn deze paarden toch écht niet geschrikt om te rijden? Verward Ik vind het namelijk raar, dat je ze dan niet in nederland mag kopen.

wat is hierover waar, of wie weet hier meer informatie over? Of verwissel ik deze 'wilde' paarden (zij lopen toch ook in natuurreservaten) met een ander ras.

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 22:51

De Konikspaarden (en ijslanders) lopen hier in Nederland in verschillende natuurgebieden, ook in de ooipolder, bij Nijmegen.
Maar hoe het eigenlijk zit als rijpaard, geen idee.
Maar het lijkt me stug dat je ze in Nederland niet mag kopen.

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 11:14

ik wou er eerst een kopen en via iemand kwam ik terecht by iemand die ze kleinschalig fokt....verder kan ik je helaas neit helpen want ik ben alle gegevens kwijt.....

Sjintoo

Berichten: 3226
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Belgenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 13:44

Ik heb er ooit nog op eentje gereden. Was een oersterk ding maar gigantisch koppig als hij het in zijn hoofdje had.

Spikers

Berichten: 2205
Geregistreerd: 28-11-03
Woonplaats: Way up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 14:12

Het zijn eigenlijk poolse paardjes daar worden ze gebruikt door de kleine boertjes op het land en als rijpaard.
Het zijn ideale paardjes om te houden ze zijn zeer sober en sterk in het beenwerk en met een sterk gestel ik heb er zelf een gehad en leuke paardjes om te rijden.
Hier worden ze alleen maar in de natuurgebieden uitgezet voor begrazing.

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 14:20

Konikspaarden zijn gewoon geschikt als rijpaard hoor

De reden dat je ze in NL niet kan kopen (zogezegd, er zijn wel manieren) is dat de stichting die de meeste (zo niet alle) van deze paarden in bezit heeft, heeft besloten dat de paarden niet aan particulieren mogen worden verkocht. Deze stichting is nl. van memning dat Konikspaarden in NL alleen voor begrazingsprojecten gebruikt mogen worden. Dit omdat deze stichting heeft bedacht dat ze uit deze Koniks de uitgestorven wilde paardensoort de Tarpan gaat terugfokken (althans iets wat erop lijkt), en dan is het natuurlijk niet de bedoeling dat allerlei particulieren met hun zogenaamde "wilde" paarden leuk wedstrijden gaan rijden oid Haha!

Konikspaarden zijn namelijk ontstaan uit het kruisen van de laatste overgebleven Tarpans met lokale boerenrassen in Polen. Dit werd door de boeren gedaan om een sterke en betrouwbare werkpony te fokken en dat is ze gelukt. Vandaar dat de Konik nu de "eer" heeft om als basis te dienen voor het "nieuwe" wilde paard.

Oja. Ik ben het dus niet met deze stichting en wat ze doet eens Scheve mond

Spikers

Berichten: 2205
Geregistreerd: 28-11-03
Woonplaats: Way up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 14:30

Wel ze worden wel eens verkocht, en de jonge hengsten gaan vaak naar de slager omdat deze niet in de kuddes kunnen blijven wegens overbevolking en als ze volwassen zijn, zijn ze ook geslachtsrijp en kunnen vechten om de kuddes en hier niet genoeg ruimte voor is.
En ze zijn bijna allemaal van staasbosbeheer en die wil nog wel eens wat verkopen aan jonge paarden omdat het anders veel te vol word in de natuurgebieden en er anders geen genoeg eten is voor te grote kuddes.
Dus ze moeten wel eens wat verkopen.
Zo heb ik die van mij toen ook gekocht.

Spikers

Berichten: 2205
Geregistreerd: 28-11-03
Woonplaats: Way up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 14:37

Dit was mijn Koniksveulen genaamd; MAUS rechtstreeks uit het Lauwersmeergebied vandaan.
Ze had geen mensen van dichtbij gezien totdat ik haar kocht bij een van de round ups van de kuddes.
Ze was wild toen ze kwam maar binnen een week vertrouwde ze je en liet ze alles braaf met zich doen.
Super veulen.
Afbeelding
Afbeelding

Olympic
Berichten: 120
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 14:55

ik heb een keertje op een paardenmarkt gezien dat ze verkocht werden..
weet niet meer welke maaj, en oh ja het waren allemal hengsten.
ik heb ook een keertje op tv gezien dat een meisje een wilde konik beleerd had en tot M2 dressuur had gereden.
Groetjes!!

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 15:00

Leuk veulen Haha!

Klopt dat Staatsbosbeheer nog wel af en toe verkoopt, maar die stichting die ik bedoel niet. Overschot wordt verkocht als "wildernisvlees" of verkocht naar natuurbeheerorganisaties in het buitenland. Deze stichting bezit de grootste kuddes Koniks.

De beste man die mij voor mijn opleiding een rondleiding gaf door een natuurgebied met Koniks wist mij te vertellen dat de stichting met een enorm vleesoverschot kampt (de vriezers puilen uit met Koniksvlees). Helaas moest ik hèm vertellen dat Koniks eigenlijk Poolse werkpony's zijn en geen echte wilde paarden. Dat wist hij niet, hij dacht dat ze perongeluk ontstaan zijn & dus nagenoeg wild.

Maargoed, laat ik niet verzanden in een discussie over wat nou wel en niet goed natuurbeheren is... Ik trek de werkwijze van deze stichting iig in twijfel.

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 19:02


gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 02:18

jessy schreef:
Leuk veulen Haha!

Klopt dat Staatsbosbeheer nog wel af en toe verkoopt, maar die stichting die ik bedoel niet. Overschot wordt verkocht als "wildernisvlees" of verkocht naar natuurbeheerorganisaties in het buitenland. Deze stichting bezit de grootste kuddes Koniks.

De beste man die mij voor mijn opleiding een rondleiding gaf door een natuurgebied met Koniks wist mij te vertellen dat de stichting met een enorm vleesoverschot kampt (de vriezers puilen uit met Koniksvlees). Helaas moest ik hèm vertellen dat Koniks eigenlijk Poolse werkpony's zijn en geen echte wilde paarden. Dat wist hij niet, hij dacht dat ze perongeluk ontstaan zijn & dus nagenoeg wild.

Maargoed, laat ik niet verzanden in een discussie over wat nou wel en niet goed natuurbeheren is... Ik trek de werkwijze van deze stichting iig in twijfel.



Mijn vader kreeg ze destijds aangeboden voor repatrieering naar Polen, mijn vader vondt t prima zolang hij die koniki polski zelf uit mocht zoeken.Maw de beheerder slachten die paardjes liever dan dat ze verkocht worden, krom wereldje die natuurbeheerders....
Ik heb koniki polski gereden, ze zijn een tikje eigenwijs, telgangen soms en een kennis van mij in Polen is op Popielno een van de grootste staatsstoeterijen voor koniks afgestudeerd op het gedrag en leefwijze van deze "wildgemaakte " sobere ponys. Hij heeft met een tweespan een toch gemaakt door heel polen, polen is groot!

Ze kunnen prima gebuikt worden alleen hebben natuurbeheerders die bij een instelling als het lnv bepaalt dat koniki niet in de recreatie terug mogen belanden dat zou hun reputatie als wildbeheerders teveel schaden.

Polen hebben de neiging om ze te kruisen met volbloeden en arabieren om ze beter in het gangwerk te krijgen, ze kunnen overigens fantastisch springen!

Nado
Berichten: 3351
Geregistreerd: 23-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 23:09

jessy, helemaal mee eens. het enige wat deze paardjes van de oorspronkelijke tarpan hebben is het mooie kleurtje. in wageningen zijn ze al vrij lang met onderzoeken bezig naar grote grazers in nederlandse natuurgebieden. heb ook de eer gehad om een poosje koniks te observeren (brr, koud! begin februari met nog sneeuw aan de grond), maar heb toen mijn onderzoek moeten afbreken en herschrijven vanwege de uitbreek van MKZ. wat wel duidelijk is, is dat het geen wilde ponies zijn, het zijn gewoon dieren die kunnen overleven (eten, voortplanten, sociale interactie) zonder de inmenging van de mens nodig te hebben. maar, hetzelfde geldt voor vrijwel alle engelse inheemse ponyrassen, ijslanders, en veel bergponyrassen.

de stichting die jij noemt ken ik ook goed. ze houden er af en toe aparte ideeen op na. want alhoewel koeien wel oorspronkelijk in deze regio van europa voorkwamen (goed aangepast aan moerasomstandigheden), was dat met paarden niet zo. terwijl ze bij de stichting beweren dat ze door middel van de grote grazers (dus koeien én paarden), ze de gebieden weer in de oorspronkelijke oerstaat weer terug kunnen brengen. tja, en dan niet snappen dat je als natuurbeheerder bepaalde verantwoordelijkheden hebt tegenover je dieren omdat die nou eenmaal niet écht wild zijn en niet overal heen kunnen waar ze zouden willen vanwege de hekken die er toch wel staan. dus een handjevol paardjes in een overstroomd gebied laten staan en maar zeggen dat ze zelf weg kunnen zwemmen.... hadden ze beter een aantal import -ijslanders neer kunnen zetten, die kennen dat water tenminste.

ik heb een paar maanden in polen gewerkt en het leuke is dat konik niets anders betekend dan 'paard'.

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 17:46

Konik betekend klein paardje en kon is paard! Haha!

Nado
Berichten: 3351
Geregistreerd: 23-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 17:56

djen kuje gabrycha

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 17:49

Nado schreef:
het zijn gewoon dieren die kunnen overleven (eten, voortplanten, sociale interactie) zonder de inmenging van de mens nodig te hebben. maar, hetzelfde geldt voor vrijwel alle engelse inheemse ponyrassen, ijslanders, en veel bergponyrassen.

...en andalusiërs Knipoog Die lopen hier in grote getalen in voor landbouw te ruige streken rond; een vorm van extensieve veeteelt die veel oplevert. De Mustang is tenslotte niet meer of minder dan een verwildere Andalusiër

Tja, wildbeheer, natuurbeheer.... laten we realistisch zijn, Nederland kent geen natuur; tis allemaal park. Zelfs de oostvaardersplassen zijn eerst kunstmatig drooggepompte Zuiderzeebodem en daarna met behóórlijk wat kunstgrepen beheerd en nu een park met extensieve veeteelt. Het gebied is niet natuurlijk en de dieren zijn niet wild.

Een voorgaande opmerking sloeg de spijker op de kop: als de Konik en het Heck-rund 'gewoon' paarden en koeien zijn dan wordt het voor natuurbeheer én lastig om te scoren bij het brede publiek én onmogelijk om de terechte kritiek van veehouders op hun uitzonderingspositie van zich af te houden.

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 23:40

Nado schreef:
djen kuje gabrycha


nie ma za co! Knipoog

Helen88

Berichten: 1026
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 23:56

Op de manege waar ik heb leren rijden was een Konik, poeh wat eigenwijs beest was dat zeg! Als hem iets niet beviel sprong hij met vier benen tegelijkertijd de lucht in. Haha! Maar in de omgang en op stal een schatje. Waar ze hem vandaan hadden? Geen idee...

Nado
Berichten: 3351
Geregistreerd: 23-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 00:27

@huertecilla, sorry, ik ben nogal noordelijk gericht Knipoog natuurlijk horen andalusiers hier ook bij, net als een aantal andere rassen. dat ondersteunt alleen nog meer mijn stelling dat het onzin dat deze natuurbeheerders beweren dat de konik een speciaal wild paard is.

Tibamar

Berichten: 8365
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 18:52

Ik heb wel eens iemand gezien die een Konik voor de kar had...samen met een Haflinger...

skara

Berichten: 1250
Geregistreerd: 20-06-04
Woonplaats: 't stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 17:21

In België worden ze ook samen met de hekrunderen gebruikt als begrazing in natuurgebieden. Ik ken een boswachter die eens op koniks had gereden die opgeleerd waren en in een natuurgebied stonden.
Koniks mogen in België wel verkocht worden. Maar ik merk wel dat de veulens van de koninks die in natuurgebieden staan naar de slacht gaan.

Maar euhm. Tarpans kun je toch niet terugkweken, die zijn toch volledig uitgestorven Verward

Ik spreek geen Pools. Kunnen jullie dat niet vertalen. Haha!

lovemangga
Berichten: 319
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 18:18

mijn vriendin heeft er 1 gehad.
toen die tijd gekocht op een paardenmarkt. een jonge hengst. is later gecastereerd, omdat ie giga eigenwijs was. ze heeft hem helemaal zelf ingereden en kon super lopen dat beestje! springen was ook geen probleem, hij sprong over de omheining heen, ongeveer 1.00m beesie was zelf net 1.35.
als ie iemand op de rug had waar hij het niet mee eens was, gooide die je er af.
nu is hij verkocht naar een jong meisje, en het gaat super! ik dagt dat ze nu dressuur wedstrijden met hem reed. (b, maar je moet ergens beginnen Knipoog)

singlefooter

Berichten: 220
Geregistreerd: 07-11-02
Woonplaats: Scherpenzeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 21:05

wij hebben een hele lieve kruising Konik x Arabier merrie die alle kenmerken van een Konik heeft, alleen haar stokmaat (1.50) en gangen heeft ze weer duidelijk van de arabier. Ze is superbraaf en betrouwbaar, kleine kinderen kunnen rustig op haar rijden. Ze is tevens een leuke fokmerrie, haar veulen heeft precies haar kleur alleen op dit moment meer rood, maar dat kan nog veranderen.
Ze zijn vrij sober te houden, hebben goede hoeven en een lekkere wintervacht.
Foto's van haar staan op www.singlefooter.nl