Hoe zit dat bij paarden? Staat raszuiverheid bij paardenrassen hoog in het vaandel, of valt dat wel mee? Wordt het bijvoorbeeld gewaardeerd als een eigenaar van een kruising merrie, of simpelweg een ander ras, of hetzelfde ras maar zonder papieren, een raszuivere hengst benaderd voor een dekking? En rust er ook een soort stigma op gekruiste paarden?
Last but not least, in de hondenwereld worden fokkers vaak uitgekotst als ze op bepaalde kleuren fokken, met name als het vermoeden bestaat dat ze rassen hebben gekruist om bepaalde kleuren voor elkaar te krijgen, zoals bijvoorbeeld bij labradors met het dilute gen ("charcoal" en "zilver"). Na wat rondgekeken te hebben hier op bokt krijg ik het idee dat fokken op kleuren in de paardenwereld best normaal is, waarbij dan bijvoorbeeld rassen gekruist worden om bepaalde aparte kleuren te verkrijgen. Klopt dat?
Brand maar los, ik wil er wel het fijne van weten.
Bij bepaalde dierenfokkers krijg ik heel sterk '40-'45 gevoelens: alles moet perfect zijn....
Overigens vind ik zowel cremello's als zilverappels als veel wildkleuren spuuglelijk dus dat is ook maar weer een kwestie van smaak.
als veulen
als 2 jarige
Jij hebt dus altijd bewust voor kruisingpaarden gekozen? Hoe zijn de fokkers waar je paardjes vandaan komen eigenlijk gekomen op deze combinaties?