Irish Draught in Nederland

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
paljaslaura

Berichten: 2743
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 17:44

Ik vind m echt super leuk friesam :D
Die van mij is een Grey Gentleman (ISH) (v. Silver Granite RID) https://www.allbreedpedigree.com/grey+gentleman2
De moeder is een thoroughbred van Red Sunset x French Beige
Dus vooral op het volbloed gefokt maar dat vind ik voor de eventing en het springen juist wel heel fijn.

Sille55

Berichten: 253
Geregistreerd: 08-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-18 18:09

ellenimar schreef:
Maar hoeveel van jullie hebben er nu ECHT een ID??? :D


Ik uiteraard :D

Berdien

Berichten: 64523
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 18:18

Volgens haar paspoort is Sil (Silver Link, vader Gold Link) een ID :j

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 18:24

Hunter heet op papier Lackyle dunkerrin
Vader Dunkerrin Grey Mist
Vm UIBH FHaili

En moeder is een premier broodmare

egnie

Berichten: 2369
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: oet ut Oosten

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 18:55

Zo Friesam die is goed bijgetrokken! Wat een verschil. Ik vind hem ook echt een knapperd.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 19:13

egnie schreef:
Zo Friesam die is goed bijgetrokken! Wat een verschil. Ik vind hem ook echt een knapperd.

Thanks...
Toen ik hem kocht dacht ik ook..Uhh weet niet of ik er heel blij mee ben, maar nu zeker wel (al is het best een ondeugend paard)

egnie

Berichten: 2369
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: oet ut Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 14:31

Afbeelding
Dit is mijn kruising <3 op zijn papier heet hij gydens first toutch maar ik noem hem Ed.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 16:03

egnie schreef:
[ [url=m/LnUnqg.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit is mijn kruising <3 op zijn papier heet hij gydens first toutch maar ik noem hem Ed.


Prachtige spierbundel

Sille55

Berichten: 253
Geregistreerd: 08-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-18 17:22

egnie schreef:
[ [url=m/LnUnqg.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit is mijn kruising <3 op zijn papier heet hij gydens first toutch maar ik noem hem Ed.


Stoer beest!

Beardog

Berichten: 46
Geregistreerd: 17-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 17:27

egnie schreef:
[ [url=m/LnUnqg.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit is mijn kruising <3 op zijn papier heet hij gydens first toutch maar ik noem hem Ed.


Stoer dier! Ed past ook wel bij hem.

egnie

Berichten: 2369
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: oet ut Oosten

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 18:45

Dank jullie wel. Ik vind hem zelf ook erg stoer. Hem hem dus sinds december en hij was wat schraal. Hebben nog niet veel gereden door verschillende omstandigheden. Dit was weer de 3e keer erop na een maand vakantie. Hij vindt zijn balans nog erg moeilijk en de galop was eerder altijd standje hard maar kan hem nu al veel meer bij mij houden. Nu druk bezig om hem fatsoenlijk te laten buigen om mijn been. In het begin was been gas, maar hij begint langzaam te snappen dat er meer mogelijkheden zijn.

san4nie
Berichten: 3567
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 17:57

Wat een gaaf dier egnie!
Die van mij snapt onder het zadel wijken voor druk best heel goed. Op de grond alleen als die goed oplet, anders wil die me ook wel eens omver lopen. Vooral als ik moet kriebelen.

Toevallig dat er hier meer zijn die in het begin wat schraal waren. Of zal dat geen toeval zijn?

Wij hebben vandaag hard gewerkt en daarna mocht ie lekker rollen.
Afbeelding

egnie

Berichten: 2369
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: oet ut Oosten

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 18:29

Lekker rollen in het zand.

De mijne was ook erg schraal toen ik hem kocht. Hij was ook nog niet heel lang in Nederland. Ik denk dat paarden die zo'n trip achter de kiezen hebben er allemaal minder uitzien. Het lijkt mij echt een hele klap voor een paard om zo'n reis te ondergaan. Eenmaal bij ons op stal kreeg hij schimmel wat eerst lastig onder controle was te krijgen. Ik heb de mijne seniores priores gevoerd. Dat had ik nog liggen van mijn oudje, die werd er niet dik van, maar Ed liet zien dat het goed voer was.

Hier is vandaag de smid geweest. Ed heeft met name een lastige rechtervoorhoef. Die heeft kennelijk al eens een trauma opgelopen met als gevolg dat ie dus is voorzien van een barst. Nu met die enorm droge weer en een vakantie was de hoef er niet al te best aan toe. Hoop dat het zo blijft dan kan ik gerust doorrijden, wel met beleid. Over 6 wkn komt de smid weer.

Tevens kwam er een fysio op stal, ze werkt met naalden (dry needling). Ze kwam voor de paarden van 2 stalgenoten. Echter de ene krijgt een nabehandeling en ik heb gevraagd of ze dan ook naar Ed wilde kijken. Kan geen kwaad en bij mijn vorige kwam ze ook. Echter toen ik door zijn leeftijd veel minder ben gaan rijden vond ik het niet meer nodig. Hobbelde alleen nog maar in het bos. Nu maar weer oppakken en kijken wat zij ervan zegt.

O en ik heb een draadloze tondeuse gekocht. Die akelige sokken moeten er makkelijker af kunnen dan met een schaar.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 18:42

Ik laat de sokken eraan!
Maar de mijne was ook schraal en hoeven zijn ook waardeloos. Heel veel droogte scheuren als ik niet iedere dag vet en voor moet er een ijzer onder en dan springschoenen anders trapt hij ze af.

Ik heb een grijze schimmel met oranje sokken, een echte ginger Ier dus

egnie

Berichten: 2369
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: oet ut Oosten

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 19:46

Whahahahaha Ed is jou omgekeerde schimmel: oranje van boven en wit van onderen. Hij heeft tinkersokken en die vind ik lelijk. Dus die zijn er direct afgegaan bij aankomst.

Apple

Berichten: 76190
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 19:55

Wij hebben meerdere paarden uit de UK/Ierland gehaald en alles was nogal ribbig bij aankomst :-) De reis heeft echt wel zn weerslag.

san4nie
Berichten: 3567
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 20:09

Ik had al het vermoeden dat die reis echt wel zwaar is geweest voor hem en dat het flink invloed heeft gehad op z’n gewicht en lijf in het algemeen. Maar die herkenning is wel fijn.
Hij was ook nog geen 2 weken in Nederland toen ik hem kocht. We doen nu ook nog lekker rustig aan met rijden. Vorige week heeft ie een massage gehad en een wormspuit en volgende week is de tandarts terug van vakantie. Dan is die eind september een week vrij en hoop ik dat ie dan al een stuk bijgetrokken is.
Sokken heb ik geen last van, hij is echt sportpaard type en ik ben niet zo van het boenen en knippen. :o

Sille55

Berichten: 253
Geregistreerd: 08-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-18 22:21

De reis naar Nederland had op die van mij ook best een impact, ook al liet hij dat eerst niet echt merken. Toen hij hier een maand was, had hij ineens koliek, en daarna is hij heel veel gewicht verloren.. Heeft aardig wat maandjes geduurd voordat hij weer mooi rond was.

Sokken heb ik overigens geen last van, hij heeft redelijk gladde beentjes :D

Oh en hij heeft juist supergoede hoeven, rij er ook gewoon (af en toe) mee op straat zonder ijzers. Zelfs in de droge periode geen scheuren etc gehad.

egnie

Berichten: 2369
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: oet ut Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 09:13

Ik heb het ook rustig aangedaan met Ed. Was ook niet altijd heel bewust, maar met drie kids en een man die ook nog veel voor het dorp doet was er niet altijd tijd. Daarbij was ik ook op zoek naar een dier dat niet dagelijks gereden moest worden.

Bij de stal waar ik hem gekocht heb hadden ze meer import. Ed werd voorgesteld omdat het dier waar ik voor kwam echt veels te ril was. (werd omschreven als familiepaard maar greep al naar mijn vriendin toen wij in de stal stonden en met rijden schoot ie weg bij iets onbalans of geluidje. Bij het voorrijden zat het meisje er ook absoluut niet aan met haar been en na max 3 stappen in stap werd er al aangedraafd) Ben niet eens opgestapt en toen lieten ze Ed zien. Meisje er weer op nu met spoor en daar ging het dan. Neus in de wolken en verder liep hij braaf zijn rondjes.

Inmiddels is Ed geen trapzak, hij wil heeeeel graaaaaag. Echter hij kan gerust een maand in de wei lopen en dan kan ik er zo weer op.

Ed is nu na 8 maanden echt zichzelf. Hij voelt zich lekker en is goed bijgekomen. Ook onder het zadel is hij enorm gegroeid. Ik heb hem zeker in het begin max 3 x in de week gereden/gelongeerd. Ik hoop het nu wat meer op te kunnen pakken, wil ook weer gaan lessen om de boel goed voor elkaar te krijgen.

Sille wat fijn dat hij zulke goede voeten heeft!

san4nie
Berichten: 3567
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 22:28

De mijne had ook keiharde hoeven met die droogte, maar wel een beetje rotstraal achter. Stond overigens nog rondom op z’n Engelse ijzers, nu alleen nog voor.

Grappig egnie, ik kwam ook voor een ander paard te kijken. Daarover zeiden ze wel eerlijk dat ie toch niet zo braaf was als ik zocht. Maar dat deze dat wel was. En dat blijkt!

Ik rijd nu 4 keer in de week ongeveer, of 1 keer daarvan longeren. Niet te lang en maximaal 3 dagen achter elkaar. Hij heeft nu op z’n langst 2 dagen stil gestaan. Heb ook regelmatig les, dan zijn we vooral bezig met lossigheid, aan de hulpen zijn en vertrouwen krijgen.

Maar dit alles meer omdat ik het zo spannend vind dan dat hij het nodig heeft.

Berdien

Berichten: 64523
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 14:23

Met Sil pak ik het ook rustig aan. Nou is zij al vier jaar hier, maar het is wel weer een verhuizing.

Vandaag buitenritje gemaakt. Ze loopt overal voorop, oortjes erop en gaan. Zo heerlijk!

Afbeelding

Afbeelding

ellenimar
Berichten: 379
Geregistreerd: 18-09-09

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 16:38

friesam wat is dat een leukerd geworden!! :P

san4nie
Berichten: 3567
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 09:55

Heerlijk Berdien, was er ook mooi weer voor.

Waar sta jij dan? Omgeving ziet er mooi uit!

egnie

Berichten: 2369
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: oet ut Oosten

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 16:43

Leuke foto's Berdien! Ik ben met de mijne nog niet naar buiten geweest, maar het begint steeds meer te kriebelen.

Berdien

Berichten: 64523
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 18:47

san4nie schreef:
Heerlijk Berdien, was er ook mooi weer voor.

Waar sta jij dan? Omgeving ziet er mooi uit!


Noordlaren! Heerlijke plek en práchtige uitrijdmogeljkheden :D