trekpaarden & dressuur (met link naar foto's)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 11:59

M.U.V. de foto's van sherwood zie ik er weinig dressuur aan. Trouwens, met stamboekwedstrijden van de KVTH moet je wel gewoon presteren hoor, mijn vriendin reed er M met haar haffie, en dat ging echt niet vanzelf.
Leuk dat die mensen lol hebben met hun trekpaard, maar dressuur zie ik er niet in. Dat kan ik ook met de bels bij ons

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 12:03

Hoi,

ik had het er toevallig afgelopen maandag over met mijn instructeur. Kun je met een Tinker (want daar gaat het in mijn geval over) verder komen in de dressuur. En dan bedoel ik M of meer... Volgens mijn instructeur kun je met vrijwel élk ras serieus dressuur rijden. Maar de meeste eigenaren van koudbloeden (Tinker, Bels, Shire etc) heeft daar geen ambitie in. Als je genoeg oefent en op een eerlijke manier met je paard aan het werk gaat kun je winstpunten halen in de dressuur. Uiteraard kom je op sommige punten tekort (een goede gestrekte draf is best lastig met dit type paarden) en zul je door sommige jury's bevooroordeeld veroordeelt worden. Maar gelukkig bestaat een proefje uit meerdere onderdelen en een goede volte ís een goede volte (bijvoorbeeld). Plus het feit dat je niet steeds dezelfde jury hebt.... Maakt dat ik dit jaar toch wel wil gaan starten met mijn tank... Lachen

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 12:09

precies dat probleem kwam ik ook tegen met max (die roan op de foto).
Max kon de zigzag appyumenten al (moeilijk woord) en toen besloot ik eens serieus te gaan starten. Gewoon een simpel b-proefje om mee te beginnen. Hij maakte 2 foutjes tijdens de proef. 1 keer stond ie niet stil bij het groeten, en 1 keer kwam hij vanuit de galop terug naar de stap, ipv draf, mijn fout. De rest ging perfect. Ook de mede ruiters vonden hem goed lopen. Er waren zelfs mensen die het niet eerlijk vonden dat ik met hem in de b ging starten, daar konden ze toch nooit tegenop? Nou niks was minder waar. De jury deed wat lacherig toen ik binnenkwam, en mooi dat ik geen wp had! Hoe gied ie ook ging. Direct was bij mij de lol eraf, en ik doe nu alleen nog maar shows met hem. Vaak komt er na een show iemand naar me toe die jury is in de dressuur, en verteld me dan dat ie beter loopt dan menig kwpn. Dat komt door de rust van die paarden. Helaas kom ik die juryleden nooit tegen op een wedstrijd....

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 12:11

Ik vind het machtige beesten hoor, maar ik vind een trekpaard toch echt mooier uitkomen als ie boomstammen sleept of voor de kar staat. Het is en blijft toch een trekpaard. Dat is het sterke punt van dat ras. Waarom zou je dan perse willen bewijzen dat ze ook kunnen dressuren? Een KWPN'er laat je toch ook geen boomstammen slepen omdat te laten zien dat ze dat ook best kunnen? Uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Misschien zet ik mijn warmbloed op een dag ook voor de kar.
Buiten dat.. als je er lol in hebt dan moet je het gewoon doen natuurlijk.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 12:19

Machtig... ik vind het er machtig uitzien Lachen

Maar jammer, zelfde als wat Sherwood zegt, dat ze niet aan de teugel lopen... het zal wel pennymeisjerig zijn, maar dat vind ik toch bij 'dresuur' horen (en dan bedoel ik niet de krurl, maar de ontspanning)

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 12:22

natuurlijk heb je er gelijk in dat ze er niet voor gemaakt zijn, en de kwpn-er wel. Maar de reden dat wij er zo graag dressuur mee doen is de kalmte van deze paarden. ik heb ook een donnerhall merrie staan, en dat is een lief dier hoor, maar voordat die een betje kalm werd met nieuwe oefeningen, mijn god wat een gedoe. Is ook best leuk rijden, maar leuker is natuurlijk als ze graag meewerken. Die koudbloeden, de shire iig, werken graag mee, en die kun je snel nieuwe oefeningen aanleren. Een volte is een volte en een zigazag appuyement is een zigzag appuyement, wat voor benen er ook rondlopen. Het ziet er wel anders uit, maar volgens veel mensen ziet het er krachtiger uit, en eigenlijk toch ook wel meer gracieus door de sokken en de manen. En dat is ook het doel van de dressuur. Dus als je het zo bekijkt zijn de paarden er wel voor gemaakt. Het ziet er alleen wat anders uit. Ik vind ook lang niet elke warmbloed mooi onder een zadel, en zo ook bij de koudbloeden. Zelfde geld voor de fjorden, haflingers en de arabieren. Niet alle zijn mooi onder het zadel, maar sommigen zijn schitterend om te zien, zeker in de dressuur.

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 12:31

Daar heb je gelijk in. Er zijn altijd uitzonderingen. En inderdaad zijn shires lekker koel in hun koppie, maar ook warmbloeden hoeven niet persee heethoofden te wezen. Nou ben ik zowiezo geen dressuurmens hoor. Ook niet met mijn kwpn'er.
Ik vind het een leuk gezicht, shires in de dressuur. Ik vind ze ook meer geschikt dan belgen. Maar toch... ik zie een shire het allerliefst in een 4 span of zo voor een mega bierkar. Dat vind ik mooi.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 12:42

Hoi,

ik kan genieten van een mooi slank gebouwd paard wat prachtige dressuur-ofeningen neerzet. Maar stiekum vind ik een enorm krachtig dier wat dressuur-oefeningen neerzet zo onwijs spetteren! De kracht en tegelijkertijd de finesse en sierlijkheid van zo'n dier... Wauw!

Kan gelukkig ook altijd ontzettend trots zijn op mijn paardje als je haar hoort versnellen/ verruimen. Of als ze spetterend die eerste drafpas zet vanuit een stilstaande houding... Vanavond maar weer eens lekker rijden! Knipoog

xx_Irisje

Berichten: 12346
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 12:52

Ik vind t enorm mooi om die grote beesten zo mooi te zien lopen. ben weleens op zo n show geweest. En je moet dr wel voor werken, maar wie zegt dat je op een kpwn niet hoeft te werken. vaak zijn ze wat feller.. dus die koudbloeden heb je t misshcien nog wel makkelijker mee omdat je neit heoft te vechten.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 12:55

dus die koudbloeden heb je t misshcien nog wel makkelijker mee omdat je neit heoft te vechten.

Bloos!

Wat voor paard heb jij?!

xx_Irisje

Berichten: 12346
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 12:59

Rij een kpwn en een ander warmbloed en af en toe een haf

mickydo

Berichten: 3881
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 13:05

geweldig om te zien !!

Pasterza

Berichten: 2696
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-04 18:15

Waarom zou je met trekpaarden geen dressuur kunnen rijden Verward
Bij dressuur gaat het niet alleen maar om beweging, het gaat om gehoorzaamheid, harmonie, één zijn met je paard. Elk gezond paard ongeacht ras, bouw zou mits goed gereden een Z-proef moeten kunnen lopen. Het gaat immers om basissport!
Voor topsport heb je paarden nodig die ook goed gebouwd en beweging hebben. En als 'dressuur'paarden hier zo geschikt voor waren waarom lopen er dan niet meer paarden in de topsport?

Wat zijn eigenlijk 'dressuur'paarden Verward Dressuur gefokte paarden.. Paarden met mooie bewegingen, goede bouw.. Gaat het tegenwoordig in de dressuursport alleen nog maar om hoe mooi je paard loopt? Maakt niet uit op welke manier, hulpteugels e.d. in de training om zo snel mogelijk je paard 'mooi' te laten lopen, ookal is dit niet op een eerlijke manier? Zodat het doel van dressuur verloren gaat?
Doel: Artikel 101 Doel en algemene principes

Ook trekpaarden kunnen gehoorzaam zijn en mits goed gereden/getraind in harmonie een proef lopen.
Dressuur is geen doel opzich maar een middel om het doel te bereiken!!

Pasterza

Berichten: 2696
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-04 18:17

Irre schreef:
Ik vind het machtige beesten hoor, maar ik vind een trekpaard toch echt mooier uitkomen als ie boomstammen sleept of voor de kar staat. Het is en blijft toch een trekpaard.


Tegenwoordig heeft de trekker al het werk van het trekpaard overgenomen, dus de meeste trekpaarden zitten zonder werk.

DEESenJAMBO
Berichten: 1260
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 00:22

Ik weet eigenlijk niet echt wat ik er van moet vinden. Het ziet er allemaal veeel groffer. Das voor het oog even wennen denk ik. Wereld van veschil natuurlijk met een slanke kwpn-er. Maar ik vind t wel lef hebben als je op zown TANK wedstrijden gaat rijden... want niet veel jurys houden ervan.
Ik vind het persoonlijk zelf ook een slank paard mooier tonen met wedstrijden. Ik heb t dan ook echt over de groffe trekpaarden, belsen enzo. Ik denk dat t voor mensen ook gewoon wennen is om te zien, want trekpaarden zie je nou eenmaal niet veel op wedstrijden. Ik vind tinkers/haflingers trouwens wel mooi met wedstrijden.

Vinessa

Berichten: 497
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: Rijnwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 20:58

sherwood schreef:
en dat is eigenlijk nou juist zo beledigend!
Het paard hoeft niet aan de teugel te lopen, als ie het proefje maar uitrijd..... ofwel, het niveau van een normaal proefje is toch veel te hoog, dus doe maar je best om in de baan te blijven, dat is al heel wat. Wat een belediging zeg! Elk paard kan aan de teugel lopen, en elk paard kan een b-proefje lopen en een winstpunt halen. geen gel*l in de krul Haha! elk paard kan het, en het ziet er stukken beter uit!


Ik denk idd dat het nivo heel wat lager ligt. Maar ik geloof je wel hoor Daphne. Ik ben er zelf zo persoonlijk nog niet zo mee bezig. Maar mocht het rond die tijd zover zijn, dan kom ik wel (met een eigen knollie Bloos ) bij je langs. Kan jij het aan me leren dat het wel kan!

Daarnaast vind ik het een beetje suggestief om te denken dat trekpaarden alleen nog voor een boomstam of voor een kar horen. Waarom zou je er niet op kunnen rijden? Ik doe dat al anderhalf jaar, niks mis mee hoor...:|

supertammy

Berichten: 2235
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Meliskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 20:41

Chubby schreef:
Hoi,

ik had het er toevallig afgelopen maandag over met mijn instructeur. Kun je met een Tinker (want daar gaat het in mijn geval over) verder komen in de dressuur. En dan bedoel ik M of meer...


Ik ken een meisje die met haar Tinker M rijd... en ze wint 't nog wel eens ook!
Verder heeft iemand bij ons op de manege wel eens met een trekpaard mee gedaan bij het hoogspringen tijdens ene demonstratie van onze club. Hij kwam wel over 1,20 m. geloof ik.

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 11:32

haha ja ze komen ook wel hoog, aan kracht geen gebrek! Alleen de techniek van het springen is echt om te huilen.... benen opvouwen? Nou nee niet echt, en een mooie afzet en de sprong afmaken? Nee erover is erover wat nou afmaken Tong uitsteken

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 12:37

Maarrehm Sherwood... Hij deed toch wat de bedoeling was: óver die hindernis...

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 17:31

ja dat wel.... ook wel over een omheining, als het te eng word. 1 keer meegemaakt. Na lang onderzoek bleek dat het paard had liggen slapen (midden in de nacht gebeurd) en precies onder hem een mol naar boven kwam graven hahahahaha Haha! Hoe krijgt ie het voor elkaar! iig het paard stond daarna naast het slaapkamer raam van mijn ouders, naar binnen te gluren. ???????
Niks kapot, wel een enorme afzet bij het hek, en een flinke deuk erachten in de aarde.... goh wat zou ie gedaan hebben?

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 18:55

sherwood schreef:


IMO is dit trekpaard niet te vergelijken met de trekpaarden op die eerste foto's (vind het niet netjes om die foto's te kopieren als je geen toestemming hebt of eigenaar ze er niet zelf op heeft gezet). Deze staat (letterlijk Haha! ) hoger op de benen. Is qua bouw toch weer anders dan die 'belgen', die zijn in verhouding korter/ gedrongener.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 18:55

IMO zijn de trekpaarden van sherwood niet te vergelijken met de trekpaarden op die eerste foto's (vind het niet netjes om die foto's te kopieren als je geen toestemming hebt of eigenaar ze er niet zelf op heeft gezet). Deze staat (letterlijk Haha! ) hoger op de benen. Is qua bouw toch weer anders dan die 'belgen', die zijn in verhouding korter/ gedrongener.

EkmiC
Berichten: 882
Geregistreerd: 23-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 21:40

zitten wel mooie trekpaarden tussen, maar om zo'n paard nou aan de teugel te laten lopen...... nee, toch niet, daar zijn ze niet voor, volgens mij hebben ze daar een veel te korte nek voor

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 21:58

verbazingwekkend!! Haha!

mijn mond viel open op die haflinger en trekpaardenWEDSTRIJD te nistelrode toen ik de dames op de trekpaarden prachtige proeven zag lopen!!

en ja van de 5 liepen er 4 continu aan de teugel hoor!! *LOL*

ze hebben goed geoefend,de paarden waren prachtig en van mij krijgen ze een pluim...

Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 21:58

immie13xx schreef:
zitten wel mooie trekpaarden tussen, maar om zo'n paard nou aan de teugel te laten lopen...... nee, toch niet, daar zijn ze niet voor, volgens mij hebben ze daar een veel te korte nek voor


Sorry hoor, maar hoe kan het dan dat de trekpaarden van ons, wel aan de teugel lopen? Hebben ze dan een te lange nek of wat? Verward
En het zijn rasechte Belgische trekpaarden.