Het Connemara topic, deel 2!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EllyC

Berichten: 8128
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 20:22

Meiden hier moeten er van mij ook mee rijden, elke dag :) Met warm weer hoor ik ze wel eens wat mopperen over zweten maar verder merken ze amper dat ze ze nog aan hebben.

Binnenkort mogen ze met deze ponies zonder muv het springen. Het zijn tenslotte kinderen van een ander dus ben er extra zuinig op.

Vandaag oefenspringconcours gedaan. 1 parcours nog wat aarzelend, tweede ging al mooie vloeiend. Toch wel fijn hoor om een beetje in het ritme te komen dat je gewoon zelf de hoogte kunt uitkiezen en gewoon door mag na evt. 2 weigeringen.

TinekeVD
Berichten: 1523
Geregistreerd: 10-11-14

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 17:50

Elly oefenparcoursen zijn ideaal en zijn ze bij jullie dan ook met begeleiding?

na een week kalmpjes aan nadat melody mee was geweest op vakantie en alles mooi even heeft laten bezinken, was het vandaag Sanne haar verjaardag en wat doe je dan als er een hele leuke wedstrijd vlakbij is? juist visite komt maar lekker een andere x en we gaan lekker op concours. Was het ineens een drukke dag. B parcours stond er in dus we hebben daar mooi naar staan kijken, het parcours een beetje in je hoofd zitten, wordt als de L begint een ander parcours opgehangen, dus eerst maar even verkennen. moeilijkheid viel mee, maar de barrage was pittig, met veel moeilijke wendingen die we eigenlijk nog niet zoveel hebben gedaan met melody, maar ach, wie weet hebben ze een balk.....dus na verkennen opzadelen, lekker losrijden en de ring is. pony deed het super, dus die barrage moest ook en ook dat ging mooi en foutloos. Was er net een nieuw parcours voor het M opgehangen, dus nadat Sanne de ring uit kwam, zij van de pony af, parcours bestuderen, ik met melow aan de wandel. toen moest ze er ineens op en de ring in want ze was eerste, na de ere ronde....vol trots gereden.....er weer af en parcours lopen, er weer op, en rondje springen met 1 balk niet slecht. wordt er omgeroepen dat ze toch barrage moet rijden, want er was niemand foutloos in het M, dus degene met 1 balk moesten barrage. sanne had een snelle tijd en na haar moest er nog een C pony, die zijn dus veel sneller en wendbaarder, maar....toch een ruime seconde langzamer en dat betekende weer de ring in voor nog een ereronde.....verjaardag kan niet meer stuk, dat begrijpen jullie wel. zo super super trots op onze pony en ook op sanne natuurlijk. zo een leuk team samen!!!!

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 18:01

Dubbel gefeliciteerd!

EllyC

Berichten: 8128
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 19:03

ja er was ook begeleiding bij. Je mocht het evt. ook zelf doen.
Ik vind dit vele malen beter dan gelijk op wedstrijd gaan. Eerst dit maar een goed laten gaan en dan de juiste hoogte opzoeken voordat het voor het echt moet.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 19:05

Nogmaals gefeliciteerd Tineke! Hele mooie prestaties, en wat gaan ze idioot snel door de klasses heen! Ze start hem toch nog maar best kort toch ? Of vergis ik me nu?

TinekeVD
Berichten: 1523
Geregistreerd: 10-11-14

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 19:52

Klopt punz, sept vorig jaar is ze begonnen en we rijden echt niet veel wedstrijden. 1x per maand zoiets, dus ja gaat idd snel.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 19:57

:oo In nog geen jaar van nul naar "gewoon" een M parcours winnen. Stóer!!! Geweldige verjaardag heeft ze zo!! Echt heel gaaf!
Enne.... Straks als ze Z is... Dan ook cross ambities?

Marieke33

Berichten: 382
Geregistreerd: 31-07-13
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 00:09

Gaaf hoor!! Topdag met jullie topspringer!! *\o/* Gefeliciteerd Tineke!!

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 00:22

Z voor de E pony's is zooo hoog! Echt heel knap als dat al zo snel gaat komen! :j Respect!

Had toevallig deze foto van een kennis op m'n telefoon staan.. (ja, dit is hoe de Z hier in de buurt gebouwd staat. :+ Echt belachelijk )
Afbeelding

Dat doe ik ze niet na! :wow:

TinekeVD
Berichten: 1523
Geregistreerd: 10-11-14

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 07:04

Nou, de Z wachten we nog even mee hoor. Tja wat betreft de hoogte dat is voor de E pony's 1.20 dus hoger dan dat kan niet, soms bouwen ze wel lager. Ik hoor het hier ook wel dat ze zeggen dat de M hoog gebouwd was, maar M is Mdenk ik dan maar. Foto's volgen nog als het goed is, want er stond een fotograaf .....ben heel benieuwd.
En idd vanaf nul punz, hij is nu ruim een jaar onder het zadel, vanaf juni vorig jaar.
En bedankt voor de felicitaties, ik geef ze door en ja haar verjaardag was nu natuurlijk geweldig :D

EllyC

Berichten: 8128
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 07:06

Ik vind B voor de DE ponies al heel hoog.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 09:20

Oh, klopt ook, heb je ook verteld, dat hij vorig jaar pas ingereden is!! Ongelofelijk dan eigenlijk he? En hoe het dan kan gaan: je doet je best om het niet al te hard te laten gaan met zo'n groen dier, maar stiekem gáát het gewoon hard !
Duidelijk een combi met heel veel kwaliteit/ talent!
Had je dochter al wel op dit niveau gereden of ontwikkeld zij zich net zo snel als de pony?

En klopt natuurlijk :M is gewoon M, maximale hoogte is gewoon door de bond vastgelegd.
Maar eerlijk is eerlijk: als ik een BB parcours zou moeten springen zou ik ook van denken dat de parcoursbouwer het véél te hoog had gezet :o

En voor de sportfanaten: had ik hier al een filmpje geplaatst van de winnares van het puissance springen in Clifden ? Deze gaat over max vijf ronden ( uiterste hoogte rond de 1.60), dit jaar was het met vier ronden klaar . Pony Ardfry Skye was de enige ( met zijn héle jonge amazone) die foutloos over 1.47 ging:


(Excuus als ik het al geplaatst heb. Kon het terugkijkend niet vinden , maar misschien heb ik het over het hoofd gezien )

Marrit13

Berichten: 3383
Geregistreerd: 25-04-09
Woonplaats: een Friezin in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 09:39

Zo, echt superknap Tineke! Zo kort nog met de pony bezig, en dan al zulke resultaten *\o/* Dan doen weinige haar na :j M is M, waar je het ook springt: ik vind het gewoon hoog en de lijntjes worden ook steeds moeilijker.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 10:42

Het is wel bekend dat ze hier in Twente veel hoger, breder en moeilijker bouwen dan in andere delen van Nl. Wij gaan met jonge pony's en paarden dan ook vaak eerst nog naar Gelderland of Drenthe toe omdat het daar gewoon vaak toch lager staat dan moet.

Ik kom op wedstrijden waar de D/M echt dik een meter of zelfs iets hoger staat (en ja officieel mag het niet (behalve in barrages en een progressief parcours) maar het gebeurt echt) en op wedstrijden waar het echt wel lager staat.

Kom je bijvoorbeeld in Geesteren OV. dan kun je verwachten dat het hoog en breed staat, een van de redenen waarom heel veel mensen er dus gewoon niet heen gaan.

Maar ik vind het in ieder geval heel knap dat jullie binnen een jaar al zo ver gekomen zijn! Pony met talent!

Dat Puissance springen is ook zo hoog, echt heel erg knap!

Marrit13

Berichten: 3383
Geregistreerd: 25-04-09
Woonplaats: een Friezin in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 11:14

Dat heb je in elke provincie Elyse :D Ook in het noorden heb je best wat parcoursen waar het hoger, breder en lastiger is. Vaak kun je het aan de naam van de parcoursbouwer ook al zien wat de moeilijkheid gaat worden :+ :))

Ik was in ieder geval blij dat het ONCK zich gewoon aan de BB regels hield _O- _O-

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 11:19

Klopt! Maar Twente staat er echt om bekend. :') Afgelopen winter waren de Overijsselse kampioenschappen bij mijn club. Het eerste parcours in de klasse L stond heel normaal en het tweede parcours trokken ze zo 3/4 gaten omhoog. Ik was toen blij dat ik niet mee deed en er waren zelfs een aantal huilende mensen die bang waren. :o Er waren er toen ook maar 2 foutloos van de ongeveer 40. :')

Dat van die parcoursbouwers is inderdaad waar, vooral die oudjes kunnen er wat van. :=

Op het ONCK stond het heel normaal! Vond het zelfs aan de lage kant, dus helemaal prima! :)

Bar

Berichten: 3993
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 11:31

Idd Twente staat wel bekend/berucht om zijn hoge, pittige parcoursen := Zowel bij de pony's als bij de paarden.
Maar ja, dat moet ook wel met de hoeveelheden starts die ze daar te verwerken krijgen.

Op het ONCK willen we het graag wat laagdrempeliger houden.

Tineke, wat ontzettend goed van Sanne en Melody *\o/*

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 11:33

Wordt er dan geen klacht ingediend Elysa? Als het hoger staat dan officieel mag? Kan me niet voorstellen dat dit wedstrijd na wedstrijd geaccepteerd word. Gewoon een klacht indienen en de betreffende parcoursbouwer/organiserende vereniging heeft een probleem.
Ik heb zelf zo'n 15 jaar een groot springparcours georganiseerd ( ok...is alweer een eeuw geleden, maar ik heb niet de indruk dat het met de regelgeving makkelijker is geworden), en ik heb nog geen parcoursbouwer meegemaakt die hoger/breder bouwde dan mocht. De een maakt gebruik van moeilijkere lijnen dan de ander, maar hoger bouwen dan mag? No way... wat dacht je, dat een parcoursbouwer zijn licentie wil kwijtraken?

Ook in de ponysport lopen er genoeg mensen/ouders rond die hun sporen hebben verdiend in de paardensport, zéker in twente... En wat dacht je, dat die niet over regels gaan zeiken als een vereniging zich er niet aan houdt.

En tuurlijk heb je "makkelijkere" wedstrijden, makkelijkere lijnen, misschien hier en daar iets lager ( maar ook dat mag niet te veel lager: hier zijn regels voor, en parcoursbouwers die zich daar niet aan houden hebben uiteindelijk gewoon een probleem. Want er zijn er gewoon KNHS officials aanwezig op een wedstrijd natuurlijk), maar uiteindelijk is B gewoon B, L gewoon L enz enz ..

Kan me voorstellen dat de ene hindernis er hoger/massiever uit ziet dan de ander, en vereniginen hebben natuurlijk steeds min of meer het zelfde materiaal, dat zal misschien meespelen. Net als de entourage ed. Dat maakt ook uit hoe hoog een hindernis er uit ziet.

Bar

Berichten: 3993
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: Bathmen

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 11:38

Voor mijn gevoel accepteert men het als een vaststaand gegeven. Wil je jezelf eens goed testen dan ga je naar een grote wedstrijd in Twente want dan weet je dat het echt alles maximaal gebouwd staat en wil of kun je dat nog niet dan zoek je een wat kleinere wedstrijd uit waar het net wat simpeler staat.

De Overijsselse kampioenschappen indoor heb ik ook een hoop klachten over gehoord. Dat schijnt echt abnormaal te zijn geweest :roll:

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 11:43

Je hoort mensen wel eens klagen maar ik heb nog nooit meegemaakt dat er een klacht werd ingediend. :)

Ja de Overijsselse was niet leuk meer.. Hindernissen die op 90cm moesten staan stonden wel op 110cm , dat was echt uittesten van de combinaties. En dan is de bak bij ons ook nog redelijk smal, dus alles kwam supersnel achter elkaar. Dit was ook niet de eerste keer dat Lonneker zich zo heeft laten zien. Toen ik in 2013 of 2014 mee sprong op de Overijsselse in Lonneker met mijn E pony stond het ook veel te hoog. Onze parcours bouwer die kan er wat van. 8)7

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 11:45

Die parcours bouwer hoeft dan waarschijnlijk niet meer terug te komen mag ik hopen.
En je prijst jezelf als vereniging behoorlijk uit de markt als je dit zo blijft doen. Op den duur blijven deelnemers dan gewoon weg. En nogmaals: als een parcoursbouwer hoger bouwt dan mag, moet je gewoon een klacht indienen..
Ik snap echt niet dat dat niet gedaan wordt, dat ruiters dit accepteren ook, zeker als dit jaar na jaar gebeurd. Parcoursbouwers genoeg zou je zo zeggen..

En je hebt natuurlijk marges waarbinnen je kunt bouwen. Denk dat de lijnen en het type hindernis echt ook veel doet..

Net zoals het feit dat je weet of je er zelf wél of niet over moet natuurlijk. Weet zeker dat ik een B parcours als toeschouwer heel veel simpeler vind dan als deelnemer :+

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 11:52

Hij is hier in de buurt een heel bekende parcourbouwer en bouwt echt naar de gelegenheid. Op de kampioenschappen van Enschede bouwt hij extreem laag en op zo'n Overijsselse dus extreem hoog. Maar hij is nu al dik in de 70 dus zal niet meer eeuwig blijven bouwen.

Klopt, als toeschouwer bekijk je het altijd veel luchtiger. :=

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 11:55

Raar dat hij dan toch nog steeds gevraagd word. Extreem laag slaat nergens op en is gevaarlijk ( mensen verzamelen winstpunten en kunnen promoveren terwijl ze er nog niet aan toe zijn) en extreem hoog natuurlijk ook ( combi's moeten iets springen waar ze nog niet aan toe zijn).

En ik zal dan wel anders in elkaar zitten ( op bepaalde punten rete principieel), maar dit zou ik als organiserende vereniging niet accepteren.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 12:01

Het gebeurt...

Ik was laatst op concours in Haaksbergen, 2 meisjes hielpen met het verhogen/verlagen. Geen idee wie de parcourbouwer was. Er waren een aantal hindernissen best dik gebouwd en zij trokken een oxer nog verder uit elkaar die al klaar was met verhogen/verbreden toen ik er langs stapte. Ik heb ze toen wel even verteld dat ze niet zo achterlijk moesten doen. Ze keken me aan. :')

EllyC

Berichten: 8128
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 12:05

Springen in het oosten van het land is inderdaad anders dan in het westen.
Een oud projectje van me, een C pony is regiokamp. B springen geworden maar ik vind het alleen al heel knap dat ze op die grote concoursen rond komt. De entourage alleen zou voor menig paard al voldoende zijn om niet de ring in te gaan. En dan vaak nog twee springringen met omroeper naast elkaar.