Het Connemara topic, deel 2!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Saaams

Berichten: 13276
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 22:08

Wat fijn nieuws!
Dus de behandeling slaat aan?

Wij gaan morgen weer naar de kliniek. Ben benieuwd.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 22:57

Top Esther!!! *\%/*
Spannend Samantha. Hoe doet bjoet het onder het zadel nu?

2e winter aan huis. Vorig jaar was ze al best netjes op gewicht gebleven. Nu is ze prachtig in conditie. Zo blij mee. Zie nu pas hoeveel stress ze heeft van op stal staan en er niet uit kunnen. Ze kan nu in en uit lopen wat ze wil. Bij Ciara was madam niet naar binnen te trimmen ... bij Dennis was alles oke en gaat ze alleen af en toe buiten checken.
Afbeelding

En ja ze ziet er ook uit als een ranzig schaap. :Y)

Saaams

Berichten: 13276
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 23:38

Wat ziet ze er goed uit!
Echt dik (zoals beaut)! Zal ze nooit worden maar dit is een prima conditie!
Je hebt een droomplekje daar.


De ene dag beter dan de andere dag. In de bak twijfel ik soms nog. Maar ik ben dan ook wel echt extreem een pietleut. Er zijn een aantal zaken die voor mijn gevoel nog niet helemaal kloppen, dus daar gaan we morgen mee aan de slag.
In het bos is ze echt typisch Beaut. Neemt ze teveel initiatief en moet ik er soms echt even beschermen tegen zichzelf.

We gaan eerst naar de dierenarts om half 11 en aansluitend heeft ze fysiotherapie. Ik gebruik nu de hartslagmeter om dingen te monitoren. Dat gaan we ook even bespreken.

Ik heb 2 weken geleden filmpjes ohz en longe naar de dierenarts gestuurd vanwege mijn twijfel en daar kwam wel uit dat ze rechter SI echter nog steeds beperkt gebruikt.

Punz

Berichten: 8577
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 23:42

Oh.. Esje: dat is goed nieuws! Wat ongelofelijk fijn!! Ik blijf duimen!

Sky: wat fijn dat je nu thuis het ritme/ wijze van houden kunt hebben wat past bij haar. Ze ziet er echt góed uit!

Saams: ik blijf ook voor jullie duimen!! Hoop dat bij jullie de twijfel ook ooit weg gaat, dat het gewoon góed is.

TinekeVD
Berichten: 1523
Geregistreerd: 10-11-14

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 09:02

Esje ik vind t hartstikke fijn voor je.

Sky wat heerlijk dat je t nu allemaal zelf in de hand hebt en merkt wat wel en niet werkt en je daar je management op kunt aanpassen.

Saams hoe was het met beaut?

Saaams

Berichten: 13276
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 10:11

Beaut is een beetje dubbel.
Klinisch is ze rad. Loopt niet meer korter met rechtsachter ed. Galop is goed.
Maar de fysio behandelingen helpen niet. Na 3 behandelingen zijn paarden vaak weer volledig belastbaar. Maar de spierspanning in haar lendengebied blijft te hoog. Het verbeterd wel na behandelen maar valt te snel terug in het oude patroon. Wat dus inhoud dat ze nog steeds niet 100% belastbaar is.

Dus we gaan nu wat zaken afvinken:
Zadelcontrole, als deze te krap is geworden brugt het op haar lendenen.
Pssm1 test.

Over een maand moeten we filmpjes doorsturen. Over twee maanden terug. In het ergste geval, dus als ze dan nog steeds niet beter belastbaar is zou ze in aanmerking komen voor een botscan (scintigrafie) om de oorzaak te achterhalen.
Maar financieel is dat even niet haalbaar.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 11:30

Oh balen samantha dat de bevindingen niet 1 kant op gaan. Maar goed er is nog wat weg te strepen voordat een eventuele scintigrafie aan de orde is. Geen idee wat zo'n grapje kost eigenlijk.

Hier is gisteren de tandarts geweest. Taartje is volop aan het wisselen. Is een soort gatenkaas in de kiezen. Er missen er de nodige. Verder net bekkie.
Zoef, hoe klein ze ook is, was het totaal niet eens met de prik voor de verdoving....kleine draak heeft een partij stennis staan schoppen. _O- Maar ook zij met haar 17 jaar een net smoeltje ondanks dat er 2 lossen voortanden zijn verwijderd. Geven verder geen problemen voor het eten.
Sky de normale haakjes, maar ook een voorbeeldig giecheltje.
Firo tot slot ook niks bijzonders. Wel had hij nog 1 melktandje tussen de voortanden zitten die niet gewisseld is. 1,5 jaar geleden zat deze nog muurvast. Nu bleek hij afgebroken en is het gisteren als nog verwijderd.
Oftewel 1 en al gatenkaas, maar wel mooie smoeltjes. *D

Saaams

Berichten: 13276
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 11:43

Scintigrafie is €1600. Dat is incl verblijf aangezien ze daarna radio actief zijn :+
Maar dan is het natuurlijk nog de vraag wat vinden ze, is dat het probleem en moet je nog gaan behandelen. Dus al met al een heleboel geld.

Er staat wel met koeienletters in het verslag: GEEN PIJN!
Dus dat is natuurlijk erg fijn!


Fijn dat alle smoeltjes weer goed zijn. Hoe oud zijn Firo en Sky inmiddels?

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 11:50

Geen pijn is fijn en de strakke spier lijkt haar dus niet in de beweging te belemmeren? Maar is wel een potentieel risico voor blessures op den duur? Begrijp ik het dan goed?

Sky is 11 en Firo 8.


Afbeelding

:)) slome drol :+
Afbeelding

Klein juichmomentje. 1e helft van het hek zit er in. Nu hopen dat het weer een beetje mee wil werken voor de andere helft.
Afbeelding

Saaams

Berichten: 13276
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 12:07

De strakke spieren belemmeren haar wel in de beweging. Je hebt wat minder souplesse in het lijf. Maar goed. Elastisch is ze nooit geweest.
We hebben wat oefeningen om het thuis wat losser te houden.

TinekeVD
Berichten: 1523
Geregistreerd: 10-11-14

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 16:01

Hé bah saams geen nieuws waar je op hoopt al is klinisch goed natuurlijk wel fijn, hopelijk geven de oefeningen die je mee hebt gekregen wat meer ontspanning bij haar.

Sky is voor de nu afgebroken tand ook nooit iets in de plaats gekomen?
Ik gok binnenkort een kunstgebitje voor de kleinste en verder wat orthodontie werk :=

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 16:02

Nee daarom is die tand in eerste plaatst al niet gewisseld. Mist er 1 id rij. Op zich niks ernstigs.

TinekeVD
Berichten: 1523
Geregistreerd: 10-11-14

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 17:15

Gebeurt idd vaker, krijgen ze een heel speciale glimlach van. Fijn dat de afgebroken tand eenvoudig verwijderd kon worden

esje007

Berichten: 620
Geregistreerd: 14-05-12
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 22:53

Jeetje, Saaams, wat vervelend dat het beeld niet helemaal positief is. Maar gelukkig geen pijn, en nog een aantal zaken om verder te onderzoeken. Ik hoop dat het met een aanpassing van het zadel opgelost kan worden.
Naar aanleiding van de tandarts verhalen: Rebel mist tegenwoordig ook een voortand. Toen we m kochten was er niks aan te zien, na een jaar of iets langer viel op dat 1 tand niet meegroeide. Inmiddels is ie er uit, nooit last van gehad en de tandarts voorziet ook geen risico in de toekomst.

Punz

Berichten: 8577
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 22:58

Saams: kan me voorstellen dat dit toch wat dubbel voelt. Maar inderdaad: klinisch goed is fijn en ik sluit me bij de hoop van Tineke aan: dat de oefeningen die je meegekregen hebt toch ook gaan helpen.

Sky: altijd fijn.. tandencheck weer gedaan. En mooi hek!!

Hier vandaag thuis genoten van Punzeltje.. Die heeft even stilgestaan vanwege wat stijf ivm vermoedelijk een wei-sliding, gevolgd door mijn mini Texel vakantie... en nu dus weer een anderhalve week onder het zadel.. De vakantie die Punzel daarmee gehad heeft, heeft weer voor iets meer galoppeer stress gezorgd bij haar, waardoor ze weer wat enthousiaster aanspringt, maar ook makkelijker in de verkeerde galop aanspringt... Dus we moeten maar even kijken of meedoen de 8ste haalbaar is.

Vanmiddag vervolgens met Jou-Jou gelest bij Ineke... En oohh... Zo fijn, echt zo heel erg genoten. Ben dan wel echt blij dat Eline hem zo voor me uit geschoold heeft. Kan nu zoveel meer werken aan mijn eigen ontwikkeling. En wat kun je dan voldaan zijn he.. na zo'n fijne les!


Afbeelding

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 10:30

Dat is de mooiste vorm van moe en voldaan thuis op de bank ploffen Ria. Heerlijk. :j

Met een beetje geluk heb ik voor Taart een passend 2e hands wow zadel gevonden. Het voldoet zeker aan mijn wensen en hooguit dat er voor haar een onderdeel vervangen dient te worden. :D
Inmiddels ook een keuze gemaakt voor het inrijden. Als diegene dat ook nog kan en wil wordt ze hopelijk dit voorjaar (mei/juni? ) ingereden.

Punz

Berichten: 8577
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 23:13

Oh... spannend!

Saaams

Berichten: 13276
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 23:16

Gefeliciteerd Ria!

Spannend zeg! Een goede opleiding is goud waard. Ben benieuwd hoe Taartje het gaat op pakken

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 23:55

Het wordt iets later, maar er is een plekje gereserveerd. :j

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 13:16

Zadel is binnengekomen. Exact hetzelfde type wat de andere 2 ook hebben. Alleen hebben zij allebei een andere afstelling en headplate. Moge duidelijk zijn dat firo een ietsiepietsie beetje breder is dan Sky. Als het goed is moet het passend te krijgen op Taart.

Leuk programma voor de HK. Heb er zin in. :j

Saaams

Berichten: 13276
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 13:43

Wat fijn! Ook een mooie bruine?

Ik ben benieuwd naar de hengst van Eline. Die heb ik vorig jaar nog niet zien lopen. Alleen in de wei bij EK thuis zien staan.
Ik schrijf bij de wedstrijd. Heel benieuwd en leuk!

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 14:24

Nee zwart. Ik heb een vrij ongebruikelijk type zitting in dressuurland ( heel heel plat). Dus de spoeling is 2e hands al dun. Laat staan in het bruin. Gelukkig vind ik zwart ook heel mooi.

Wat tof dat je gaat schrijven. +:)+

TinekeVD
Berichten: 1523
Geregistreerd: 10-11-14

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 18:18

Fijn een zadel en ook dat het adresje voor het beleren gelukt is, altijd fijn als dat geregeld is

Marrit13

Berichten: 3383
Geregistreerd: 25-04-09
Woonplaats: een Friezin in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 19:51

Nou Saams dan heb je meteen entertainment bij de eerste combi :')

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 21:24

Moet ze al een extra pen meenemen? :))