Het Connemara topic, deel 2!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Punz

Berichten: 8569
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 17:30

Mbt afvallen:
Overdag als ze op het gras staan graasmaskers, om. Sinds ik dat doe geen te dikke pony’s meer.

En het feit dat JJ nu ivm het stomen geportioneerd hooi krijgt helpt toch ook.

Maar vooral de graasmaskers zijn hier een zegen!

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 17:52

Netjes Saams. +:)+

Ik heb een connemara met een gematigde eetlust en een vette new forest. De laatste heeft nu een kleine 2 maand ook een graasmasker op als hij op de wei staat. Hij valt geleidelijk aan af.

Pony’s kan ik ook vanuit het raam zien, maar niet wat ze ‘s nachts doen. Nu is dat patroon wel grotendeels in beeld.

Saaams

Berichten: 13272
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 18:03

Beaut kreeg al niet veel krachtvoer. Ik ben van kuil over op nat hooi. En minder appels en wortels. Verder staat ze overdag wel van 8-4 op gras. Maar is kaal. Ook krijgt ze elke week een oud bruintje :=

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 18:40

Firo krijgt geen krachtvoer meer. Enkel 2x daags wat luzerne en 1 x daags dosering equilin balancer. Overdag nu nog weidegang met masker en ‘s nachts op de paddock met hooi/stro. In de winter geen gras meer. Qua lekkers alleen metazoa lekkers.

Marrit13

Berichten: 3383
Geregistreerd: 25-04-09
Woonplaats: een Friezin in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 18:53

ja graasmasker en beweging, hier ook de sleutel tot succes! Echt slank zal hij nooit worden, maar het is controleerbaar en ben nu ook echt streng met porties. Gaf echt veel te veel,l :') en ik geef deze zomer GlucoBalance bij, en ik heb het idee dat dat het wel echt stabiel houdt. Ik merk ook echt dat ie even door het mindere hooi voeren heen moest; zal wel net als bij mensen zijn dat de maag rekt. En als je minder geeft, dan wennen ze daar vanzelf aan (althans mijn theorie :P )

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 20:31

Oh ja beweging :)*
Firo liep niet zoveel, omdat hij om de haverklap op rollatorniveau rondstrompelde. Dat is nu ook weg en hij wordt merkbaar fitter en dus ook slanker. En toch ook wel het masker. Hij bleef maar eten. :')
Sky niet. Die ziet het gras, doet een ronde dansje en gaat eerst een uur liggen meuren. :roll:

Punz

Berichten: 8569
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 21:58

Krachtvoer hier overigens ook met mate: JJ doet zijn ZZlicht werk op een halve kilo Natures Best per dag. Als hij weer fanatieker in de wedstrijden uitgebracht wordt, kreeg hij daar in het verleden wat haver bij , maar dat wil ik nu vanwege toch makkelijk stoffig zijn niet meer doen. Dus daar gaan we tzt naar kijken, wat ik er bij ga voeren als dat nodig blijkt.

Maar op dit moment dus een halve kilo Natures Best. Gras via graasmasker, en samen met Punzel savonds op het paddock zo'n 10 a 15 kg hooi ( schraal graszaadhooi, gemengd met hooi van ons eigen weidegras/fructaanarm paardenmengesn) Thats it..

Verder geen appels, als beloning een metazoa snackje en in de winter zo nu en dan een wortel. Maar dat is het dan ook.

Hij wordt anders ondanks zijn werk toch heel makkelijk (veel) te dik, ondanks zijn werk.


Punzel krijgt in principe hetzelfde als JJ, ook zij wordt makkelijk te dik en krijgt bij te rijk voer ook makkelijk wat weerstands probleempjes gaat dan makkelijk schuren ed. Dus qua krachtvoer krijgt ze hetzelfde, maar omdat ze toch wel een stukje groter en massaler is dan JJ , zetten we haar sochtends een kleine anderhalf uur op stal, voor een extra portie wat rijker hooi.

En ook zij geen appels oid. Swinters zo nu en dan een wortel... verder niets

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 09:42

Die van mij is een uitzondering denk ik.. blijft juist moeilijker op gewicht. Deze zomer voor het eerst een dikke graspens gezien :')
Ze staat nu ook nog gewoon 24/7 op de wei en krijgt elke dag een vitaminekoek.
Ze stond vorige week nog op een weiland waar weinig stond, heb ik haar elke dag een emmer bietenpulp extra gegeven. Dit krijgt ze ook in de winter, ondanks veel hooi.
Door de bietenpulp gaan dan 2 handjes biks of een vitaminebrok..
Die bietenpulp vind ik de ontdekking van de eeuw, ze is daar zo van opgeknapt!

Birgit01

Berichten: 780
Geregistreerd: 12-01-15

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 19:34

O, hier ook een te dikke pony! Dierenarts was er vanmorgen voor te enten en die meet ze dan ook gelijk met het meetlint. Pandora was ongeveer hetzelfde, maar Rocks was 100 kilo aangekomen :o in 2 jaar tijd! Nu krijgen ze vast wel wat meer massa van hun vijfde naar hun zevende levensjaar en die zomer was hij wel iets te mager, maar toch! Werk aan de winkel!

Jij hebt het al goed voor mekaar Saaams, ze ziet er sportief, slank uit!

Super Ria, dat je lekker met Punzel op pad kan!

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 23:56

Hier met Karel geen problemen met snel te dik of juist te dun. Wel fijn want het lijkt me wel lastig.
Ze krijgt elke avond een 1/2 schep voermeesters sport torso. Daarnaast samen met haar matties 2 x daags een plak voordroog (bijna hooi) en een strookje gras.

De afgelopen 2 wk kreeg ze wat extra om net effe iets meer spekkies te kweken voor de keuring.

Gister nog wezen scannen en ze was nog mooi drachtig, volgend jaar een veulentje als alles goed gaat


Afbeelding

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 06:37

L’Otje uit de loterij die Karel van jou. <3

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 11:33

SkyMarian schreef:
L’Otje uit de loterij die Karel van jou. <3


:') :') :')

Ze is wel leuk opgedroogd ja *\o/*

Saaams

Berichten: 13272
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 13:16

Beauty is morgen niet aanwezig op de merrie keuring. Heb er vanochtend terug getrokken bij Ilja.

Ze leek aan de betere hand. Maar toch vond ik er vandaag pijnlijker bewegen.
Maandag om half 11 komt de dierenarts.

https://youtu.be/kyFqsheTMTk

EllyC

Berichten: 8138
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 13:49

Ach die Beauty, loopt niet lekker. Snap dat je zo niet naar de keuring kan. Balen, maar gezondheid staat voorop.

Hier heb ik ook mijn dag niet.
- Paarden van mij en de buren door dubbele schrikdraadomheining gegaan vanacht. Resultaat mijn paard en die van buren kreupel.
- Kunnen we 1 onderpin van een afgebroken paaltje nergens terugvinden.......
- Was veel te laat voor boodschappen (normaal doe ik dat om 8 uur) en dus lekker druk.
- Kan ik mijn mobiel nergens meer vinden (uiteindelijk gevonden op een plek waar ik al 3 x gekeken had, maar ondertussen wel een uur later).
- Wil ik de bak weer slepen (iemand had gisteravond de sproeiers aan laten staan en was dus beetje nat geworden) is de benzine op.
- Zit ik uiteindelijk op de bank ff bij te komen, voel ik iets in mijn haar, zit er echt een mega grote spin. IEIEIEIEIE!!!!

Geloof niet dat dit mijn dag is.....

Marrit13

Berichten: 3383
Geregistreerd: 25-04-09
Woonplaats: een Friezin in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 14:10

Saaams schreef:
Beauty is morgen niet aanwezig op de merrie keuring. Heb er vanochtend terug getrokken bij Ilja.

Ze leek aan de betere hand. Maar toch vond ik er vandaag pijnlijker bewegen.
Maandag om half 11 komt de dierenarts.

https://youtu.be/kyFqsheTMTk


Ah nee he ;( Onze shet loopt ook precies zo als ze hoefbevangen is, zou daar ook even goed op laten testen. Potverdikkie zeg, ben je net weer lekker aan de gang en dan dit. Sterkte en hou ons op de hoogte!

Saaams

Berichten: 13272
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 14:14

Hoefbevangen kan van stress.. ik denk namelijk dat dit door teveel stress (binnenvetter) is ontstaan. Ik ga het maandag aankaarten.
Spierbevangen was al zo goed als uitgesloten

Marrit13

Berichten: 3383
Geregistreerd: 25-04-09
Woonplaats: een Friezin in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 14:20

Ja heb je goed! En kan ook bij(na?)werking zijn van medicijnen he? Duim voor je dat het meevalt :(:)

Saaams

Berichten: 13272
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 14:23

Marrit13 schreef:
Ja heb je goed! En kan ook bij(na?)werking zijn van medicijnen he? Duim voor je dat het meevalt :(:)


Na 2,5 maand nog nawerking van de prednison? Ik denk niet dat het kan. Maar wie weet.

Er staat bij hoefbevangenheid dat ze met name kreupel zijn op een harde bodem. Beaut is beter op harde bodem dan zachte.
Hoeven zijn ook niet warm(er) oid. Ze staat ook recht en vierkant op de ijzers.

Iirene
Berichten: 129
Geregistreerd: 31-10-06

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 14:40

Jeetje Saaams, wat vervelend! Sterkte en hopelijk valt het mee!!

ConnemaraP
Berichten: 125
Geregistreerd: 31-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 15:03

Hallo allemaal, na al een tijdje dit forum te hebben gevold toch besloten om me ook aan te melden. Vind het weg leuk om jullie avonturen te volgen. Sinds 3 welen ben ik de trotse eigenaar van een prachtige connemara merrie: Clonmoylan Dawn roepnaam Daantje ze is ontzetten braaf en koel in haar koppie. Ik ben 100% een recreatie ruiter met ambitie lol met je knol. Ik zal dan ook voornamelijk lekker naar het bos gaan en leuke avonturen samen aan gaan. Ben benieuwd of jullie wat meer van haar afstamming weten vader is Learkens cascade Dawn moeders is cahercrea misty.

TinekeVD
Berichten: 1523
Geregistreerd: 10-11-14

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 15:32

Och Saams wat vervelend, arme Beaut, ze loopt echt niet fijn.beterschap met haar.

Melissa welkom hier, gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. Ik ben natuurlijk wel heel benieuwd hoe ze eruit ziet. Heb je een foto? Vader van Besuty van Samantha is ook van learkens cascade down

Marrit13

Berichten: 3383
Geregistreerd: 25-04-09
Woonplaats: een Friezin in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 15:33

Saaams schreef:
Marrit13 schreef:
Ja heb je goed! En kan ook bij(na?)werking zijn van medicijnen he? Duim voor je dat het meevalt :(:)


Na 2,5 maand nog nawerking van de prednison? Ik denk niet dat het kan. Maar wie weet.

Er staat bij hoefbevangenheid dat ze met name kreupel zijn op een harde bodem. Beaut is beter op harde bodem dan zachte.
Hoeven zijn ook niet warm(er) oid. Ze staat ook recht en vierkant op de ijzers.


Ja geen idee hoe het met die bijwerkingen zit. De Shet was zowel op zachte als harde niet goed, dus hoeft niet altijd alleen harde te zijn. Maargoed, DA eerst maar laten kijken en wie weet is het iets simpels.

Welkom Melissa! Leuk dat je je meldt :-) Toevallig fotootje van de nieuwe aanwinst? *\o/*

ConnemaraP
Berichten: 125
Geregistreerd: 31-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 18:08

Afbeelding
Dit is mijn knapperd <3

ConnemaraP
Berichten: 125
Geregistreerd: 31-08-19

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 18:09

Afbeelding

Marrit13

Berichten: 3383
Geregistreerd: 25-04-09
Woonplaats: een Friezin in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 18:12

Oh die ziet er heel relaxed uit <3 Lekker snoetje hoor.