Het Connemara topic, deel 2!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Punz

Berichten: 8565
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 17:39

Reclame is niet de bedoeling in dit topic, ik tem.

TinekeVD
Berichten: 1523
Geregistreerd: 10-11-14

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 18:34

Oh vandaag echt een andere kant van onze lieve melody gezien meer een }:)
Vandaag sinds lange tijd samen met sanne het bos weer eens in, nou meneertje was er niet van gediend wanneer hij achter ons paard moest. Wanneer ik er voorbij wilde ging hij super strekken en zo groot mogelijke passen nemen om maar voor te blijven, sanne had niets te zeggen := dus sanne teugels wat korter uiteraard nadat we een beetje bijgekomen waren van de slappe lach en toen lukte t wel. Ik voorop, ineens oren of eh horens van Mel naar voren en de beuk erin ~~}> echt joh je zou maar achteraan moeten. Kunnen jullie wel raden wat hij de rest van de rit moest _O- zijn ego even wat bijgeschaafd dus vandaag :(:)

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 17:30

En wat doen we op kerst ? Onze pony lekker verwennen.
Tis nog erg wennen op onze nieuwe stal. Aangezien wij met 2 stalgenoten vertrokken zijn kleven onze pony's een beetje. Waardoor ik de eerste dagen sky niet uit de wei heb gehaald om de rust een beetje te houden. Maar vandaag kriebelde het toch wel om eens goed te poetsen.
En inmiddels mijn kast eens goed uitgesorteerd en een heleboel te koop gezet. Moet ook af en toe eens gebeuren. Een mens verzameld zo een zooi.

Verder wens ik ieder van jullie fijne kerstdagen.

Afbeelding

esje007

Berichten: 620
Geregistreerd: 14-05-12
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 22:54

Haha, die Mel!
Rebel heeft hier ook een handje van. Die kan ook buitengewoon gefrustreerd zijn als hij niet voorop mag. }>

Hier ook lekker relaxt dagje. Morgen gaat Rebel weer naar de kapper. Hij is weer erg fluffy en zweet enorm bij inspanning.

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 22:56

Fijne kerstdagen allemaal.

Punz

Berichten: 8565
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 09:12

Haha... jij kon het ook niet laten Tribunals? {:)

Ziet er luxe uit Kitobeer!
En die Melody :=

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 10:02

Haha nope, en we zijn niet de enigen zo te zien! :D

Saaams

Berichten: 13272
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 14:07

Fijne feestdagen!
Hier ook een kerstmuts.

Trainen gaat hier ook gewoon door tussen de familie bezoeken en eetmomenten door. Hebben jullie nog iets leuks gedaan?

Eigenwijs is Melody, Tineke. Maar dat maakt hem natuurlijk wel weer leuk. Karaktertje :D
Beaut loopt altijd liever achterop, tenzij voorganger niet door loopt.

Beaut had gister vrij, afgelopen 2 trainingen liep ze niet fijn. Wilde niet echt haar (denk ik..) li voorbeen optimaal gebruiken en ook li teugel niet aannemen. Voelde ohz wat onregelmatig zelfs maar liep wel in haar afdrukken. Osteopaat komt volgende week dinsdag en tandarts volgende week donderdag. Weer even een onderhoudsbeurt. Vandaag aan de longeerlijn liep ze dan weer lekker te sjouwen en te bokken. Mafkees :’)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 20:31

Fijne kerst allemaal!
{:)

Ik had een vraagje.. zijn hier eigenaren met een connemara met zomer eczeem? Ik ben heel bang dat Mn pony zomer eczeem gaat krijgen.. dit heeft te maken dat ik in t bos sta en t gras heel hoog aan suiker is..

Marrit13

Berichten: 3383
Geregistreerd: 25-04-09
Woonplaats: een Friezin in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 20:42

Zomereczeem heeft in de basis niet veel met suiker te maken volgens mij; is puur een reactie op speeksel van de mugjes. Wat ik wel merk is dat mijn pony van teveel suikerrijk eten meer jeuk krijgt en schilfers. Dus die staat relatief sober. Wel met sweetitch deken hele zomer want ik zit ook in het bos met veel vliegend gespuis :+

Birgit01

Berichten: 780
Geregistreerd: 12-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 21:14

Ze loopt lekker aan de longe Saaams!

Gizeppie, ik heb het idee dat Pandora er ook wat last van heeft. Gek genoeg niet als ze op de paddock blijft. Maar in de zomer mogen ze ongeveer 2 uur op het gras. Doe ik dat 's ochtends is er niks aan de hand. Als ik het doe als ik na mijn werk thuis kom om een uur of 18, rent ze vaak al na 10 min terug naar haar stal omdat ze vergaat vd jeuk. Rollen en schuren ook. Vliegendeken helpt dan ook niet echt, exceemdeken wil ik volgend jaar aanschaffen om dat te proberen.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 21:57

Dank voor jullie reacties! Wat voor omgeving in Nederland staan jullie? Ik sta in t bos in Gelderland. Er zijn meer stal genoten waarvan de paarden geen eczeem hadden toen ze kwamen maar t wel ontwikkelde toen ze hier kwamen..

Dus er zijn dus best veel connemara s die dit hebben.. Ik ben idd ook aan t zoeken naar een goed laag suikergehalte voer. Heb nu andere vitamine brok, laag in suikers.. en wil nog iets aanvullends hebben.. Zat te denken aan dieetmix..

Maar heb t idee dat hooi ook vet is. T gras is soweiso suikerrijk..

Marrit13

Berichten: 3383
Geregistreerd: 25-04-09
Woonplaats: een Friezin in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 22:00

Wacht even; heel veel Connemara’s is niet waar. Die van mij heeft het dus niet he? :+ die is alleen gevoelig voor suikerrijk eten, dat is iets heel anders. Ik heb wel eens gehoord dat de vliegjes die eczeem veroorzaken graag bijten op plaatsen waar vet zit/suiker opgeslagen (vaak dus bij staartwortel en manenkam) maar of dit waar is weet ik niet :D

Dus; eczeem en jeuk krijgen van teveel suiker is niet zelfde :)

Ik sta ook in Gelderland overigens!

Saaams

Berichten: 13272
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 22:04

Beaut heeft ook geen last van suikers. Schuurt niet. Heel zelden eens eiwitbulten maar dat is alleen in gras seizoenen. Wij staat aan het bos. Dus genoeg beestjes.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 22:10

Marrit13 schreef:
Wacht even; heel veel Connemara’s is niet waar. Die van mij heeft het dus niet he? :+ die is alleen gevoelig voor suikerrijk eten, dat is iets heel anders. Ik heb wel eens gehoord dat de vliegjes die eczeem veroorzaken graag bijten op plaatsen waar vet zit/suiker opgeslagen (vaak dus bij staartwortel en manenkam) maar of dit waar is weet ik niet :D

Dus; eczeem en jeuk krijgen van teveel suiker is niet zelfde :)

Ik sta ook in Gelderland overigens!


Dan denk ik idd dat mensen bij mij op stal allemaal paarden hebben met gevoeligheid voor suiker.. ik zag t bij een paard dat t opgeslagen zit in de manenkam..

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 22:12

Saaams schreef:
Beaut heeft ook geen last van suikers. Schuurt niet. Heel zelden eens eiwitbulten maar dat is alleen in gras seizoenen. Wij staat aan het bos. Dus genoeg beestjes.



Wat een verschil zeg weer in de connemara’s!

Birgit01

Berichten: 780
Geregistreerd: 12-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 22:13

Rocks heeft ook nergens last van. Suikers zijn het niet bij Pandora (waarschijnlijk). Glucosamine gaf geen verbetering en heb ook de da gevraagd of ze binnen 10min al last zou kunnen krijgen vd suikers uit het gras en zo snel gaat dat niet volgens hem. Waarschijnlijk allergisch voor de mugjes die opvliegen als ze door het gras beginnen lopen. Wij wonen in Zeeland, 20 km vd kust.

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 22:14

Ook sky heeft geen zomerexceem zijn zusje wel. Beide zijn even oud. Ik doe toch ook in de zomer een vliegendeken op. Omdat ik soms merk dat wanneer ze op het gras gaan hij soms wel is wil schuren aan zijn staart. Met vliegendeken niet. Maar mijn vorige connemara had ook geen zomerexceem maar af en toe ging die ook wel eens schuren. Maar dat doet elk paard wel eens. Ik heb toen van de paardendrogist een lotion mogen testen die ik erg goed vond. 4 x in de week gebruiken en niks schuren.

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 22:20

Hier in Gelderland 3 connie's die nergens last van hebben

Marrit13

Berichten: 3383
Geregistreerd: 25-04-09
Woonplaats: een Friezin in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 22:25

Gizeppie schreef:
Marrit13 schreef:
Wacht even; heel veel Connemara’s is niet waar. Die van mij heeft het dus niet he? :+ die is alleen gevoelig voor suikerrijk eten, dat is iets heel anders. Ik heb wel eens gehoord dat de vliegjes die eczeem veroorzaken graag bijten op plaatsen waar vet zit/suiker opgeslagen (vaak dus bij staartwortel en manenkam) maar of dit waar is weet ik niet :D

Dus; eczeem en jeuk krijgen van teveel suiker is niet zelfde :)

Ik sta ook in Gelderland overigens!


Dan denk ik idd dat mensen bij mij op stal allemaal paarden hebben met gevoeligheid voor suiker.. ik zag t bij een paard dat t opgeslagen zit in de manenkam..


Kan. Kan zoveel oorzaken hebben; jeuk.

Oh jeetje Birgit! In Zeeland nog wel. Moet zeggen dat ik dit ook een heel lang vliegenseizoen vond hoor. Vooral heel veel stalvliegen.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 22:38

marrit 13:

Ja klopt, geloof ik zeker. Maar is wel iets wat ik in de gate moet houden.. omdat 80% van de pony s bij ons op stal eczeem heeft.. of ontwikkeld heeft. Was erg benieuwd naar jullie ervaring.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 22:38

kitobeer schreef:
Ook sky heeft geen zomerexceem zijn zusje wel. Beide zijn even oud. Ik doe toch ook in de zomer een vliegendeken op. Omdat ik soms merk dat wanneer ze op het gras gaan hij soms wel is wil schuren aan zijn staart. Met vliegendeken niet. Maar mijn vorige connemara had ook geen zomerexceem maar af en toe ging die ook wel eens schuren. Maar dat doet elk paard wel eens. Ik heb toen van de paardendrogist een lotion mogen testen die ik erg goed vond. 4 x in de week gebruiken en niks schuren.


Vliegen deken of eczeem deken zou dus voldoende moeten zijn?

Punz

Berichten: 8565
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 22:40

Gizeppie:
Jeuk kan vele oorzaken hebben . Een van de oorzaken is zomereczeem ( allergie voor een beet ve kneutje) wat bij Connemaras naar mijn weten niet vaker voorkomt dan bij andere ponyrassen).

Een andere oorzaak kan zijn te suikerrijk voer, waarbij dan meestal niet de brokken het probleem zijn, maar meestal het ( Engels raai ) gras/ zeker in het voorjaar .

Als dan een héle stal last heeft , zou ik eerder kijken naar het gras/hooi/krachtvoer.


Kortom : niet te snel grote conclusies trekken ( zeker niet als je dan een heel ras een gevoeligheid toedicht die er niet is) en gewoon rustig uitzoeken wat in dit specifieke geval de oorzaak is vd jeuk

Punz

Berichten: 8565
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 22:42

En als het dus het voer is heeft een vliegdeken geen zin.

Als het ZE is ook niet: dan heb je een echte eczeem deken nodig .

Vliegendeken is natuurlijk wel zo comfortabel voor een paard zomers in een insectvrije omgeving

TinekeVD
Berichten: 1523
Geregistreerd: 10-11-14

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 23:01

Onze merrie schuurde nooit tot we 7 jaar geleden hier kwamen wonen nu schuurt ze alles kaal en bij haar komt t van de mugjes. Melody schuurt wanneer hij teveel krachtvoer krijgt en we hebben een paard in training gehad due niet tegen brok kon en zich tot bloedens toe open schuurde, wij haalden hem van de brok af en het schuren was over, nooit meer gedaan en met dikke bos manen en overal weer haar op zijn lijf terug naar de eigenaar gegaan. Deze vond het onzin en ging weer brok voeren en binnen een week weer alles tot bloedens toe kapot. Het kam echt meerdere oorzaken hebben