Het Connemara topic, deel 2!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Birgit01

Berichten: 780
Geregistreerd: 12-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 10:16

Hier ook dekenloos, maar kan me voorstellen als je wedstrijden rijdt, dat je ze wel scheert.

Tribunals, ik denk wel dat het een groot voordeel is, als je al op een soort van boerenbedrijf woont. Maar het is toch een hoop werk eer alles loopt zoals het moet. En je zit natuurlijk ook met vakanties, heb vorige week zelf de ochtendshift op de manege gedaan omdat die een midweekje weg gingen, nou er is echt een clubje mensen nodig om er 1tje te vervangen.

En had vorige winter een mooie paddock aangelegd, die bleek niet helemaal bestand tegen de vele regen, dus dat werd weer greppeltjes graven!
Afbeelding

En ik heb al uren en uren doorgebracht in mijn wei met giftige blaadjes verzamelen, eikels rapen, uitschieters vd helicoptertjes uittrekken, met de hand bemesten en dagelijks mest verzamelen natuurlijk. Af en toe denk ik wel eens.....

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 10:25

Ik heb wel winters mee gemaakt hoor met -10/-14

Oef dat klinkt best oud eigenlijk :+

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 10:52

Saaams schreef:
Gelukkig krijgen wij geen -14 :=


Dat hoop ik toch ook

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 12:07

Vanmorgen dikke schik bij rex en otje. Ze zijn vanmorgen voor het eerst de winter wei op gegaan.

https://youtu.be/6eA2HuSXUuI

Hierna hebben ze nog een paar keer een rondje lopen scheuren voor ze gingen eten.

Birgit01

Berichten: 780
Geregistreerd: 12-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 12:10

Nog niet zo gek lang geleden hoor! Denk een jaar of 5/6. Toen had ik nog konijnen en ik had gelezen dat ze tot -10 buiten konden blijven en toen werd het -13. Toen dacht ik 'wat nou?'. Heb ze maar buiten gelaten overigens, naar binnen leek me ook wat te grote overgang en ze hebben het overleefd ( toen tenminste).

Birgit01

Berichten: 780
Geregistreerd: 12-01-15

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 12:55

Wat een geweldige winterwei Koetjeboe, die kunnen zich lekker uitleven!

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 13:07

Ik merk bij mijn connie eens het de temperatuur onder de 5 graden komt - dat ze toch echt een stuk dikker moet worden ingepakt. Zo stond ze te zweten in september/begin oktober onder een 0gram (vers geschoren)en zo warm was het toen echt niet hoor. Ik werd scheef bekeken door mijn stalgenoten dat ik haar een tijdje bloot en geschoren heb gehouden....maar mevrouw vond het heerlijk.

Maar nu het echt koud is is ze niet langer een ijsbeer en moet ze toch ingepakt worden.

Nu staat ze onder 450gram + 100gram hals. Laaste geschoren 1 maand geleden en is al een stukje terug gegroeid (zomervacht lengte).

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 13:26

Birgit01 schreef:
Wat een geweldige winterwei Koetjeboe, die kunnen zich lekker uitleven!


In de zomer hooien we dat stuk en normaal gaan ze er dan eind september op. Maar otje was geopereerd en die moest zich nog even rustig houden. Maar nu was het dan eindelijk zo ver.

Het is een heel fijn stuk land. Ligt vrij hoog dus nooit veel blubber en het is wel zo groot dat ze het nooit kapot lopen met zijn 2en

Punz

Berichten: 8565
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 00:46

Oh god...

Jou is volledig geschoren... stond daarna in eerste instantie onder 200 gram, maar dat bleek echt te warm. Dus terug naar honderd gram.

Met het koude weer vorige week 100 gram erbij, dus nu weer op 200 gram. Maar moet toch in de gaten houden dat hij het niet te warm heeft.

En hij komt dan wel savonds op stal, maar overdag staat hij gewoon de hele dag buiten, met wel mogelijkheid tot wat beschutting (achter muur van de kapschuur) maar geen schuilstal buiten.
Doe hem wel zijn halsstuk op als het regent.

Afbeelding
Afbeelding

Saaams

Berichten: 13272
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 09:30

Grappig hoe ze qua temp verschillen. Beaut is van zichzelf ook echt wat warmer. JouJou dus ook.

Beaut heeft vanavond springles thuis en we hebben nieuw hindernis materiaal. Ik zie de bui al hangen :+
Gisteravond dressuurles gehad. Ze ging best goed en eigenlijk 100x beter dan hoe ze eerst liep.

Wat zijn hier de plannen?

Marrit13

Berichten: 3383
Geregistreerd: 25-04-09
Woonplaats: een Friezin in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 19:29

Op de bank zitten :D Ben uit mijn werk al geweest, stalletje schoon, halsje omgeknoopt ivm guur weer morgen, en vanavond doet stalgenoot de laatste voerronde.

Ben benieuwd hoe ze het gaat doen Saams! :+

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 19:35

Hier zijn er vandaag 2 geschoren, voor Quint de 1e x en dat ging prima.

Sophie heeft nog even gereden op de E pony van mijn moeder en op winnie gezeten.

Afbeelding


Afbeelding

Marrit13

Berichten: 3383
Geregistreerd: 25-04-09
Woonplaats: een Friezin in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 19:37

Goeie jas <<)

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 19:40

Idd grappig die verschillen! Jack is best een koukleum.

Lekker een kale pony! :D

Wij zijn thuis druk verder aan het bouwen. Nog een paar dagen en dan komen de paarden aan huis! Sneak peak:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Saaams

Berichten: 13272
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 21:43

Ziet er echt gaaf uit maxime! Hij gaat er een top plekje aan krijgen!

Beaut begon als een bommetje met als resultaat dat gesloten galopperen ineens een hele andere tact kreeg. :’) Gek dier. Uiteindelijk haar er door gereden en toen sprong ze als een malle, top!

Ik heb de bucas recuptex therapy deken besteld. Iemand ervaring mee?

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 22:19

Marrit13 schreef:
Goeie jas <<)


_O- En rijbroek en .... en.... en etc *\%/*

Punz

Berichten: 8565
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 22:55

Geweldige foto van je dochter Curly2day!

Tribunals: wat een spannende ontwikkelingen, ben benieuwd hoe het wordt.

Saams; geen ervaring met de bucas, ik zweer bij de Rambo/horseware dekens.

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 22:57

Je kunt alles volgen in mijn topic :D

Ik heb ook bijna al mijn dekens van Horseware, perfecte pasvorm! En hoe kan het ook anders..

Punz

Berichten: 8565
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 23:02

Yup zag ik.

En precies: Gemaakt in Ierland, gepromoot door Emmy met haar Connemara's /3

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 18:16

Ik had een vraagje aan jullie Connemara fans.. Ik twijfel heel erg of ik een extra deken erop moet doen bij mijn pony. De vorige eigenaresse zei dat hij nooit een gevoerde deken op heeft gehad, maar ik heb het idee dat hij ook veel binnen heeft gestaan, waardoor hij weinig wintervacht aangemaakt heeft. Hij heeft op zijn hals en onder de buik wat pluisjes, maar het is niet extreem dik.. Ik heb hem nu wel een regendeken opgedaan tegen de wind en regen.. Maar zal dit genoeg voor hem zijn? Wat denken jullie? Omdat hij nu in de opbouwfase zit werk ik alleen op de grond, dus hij zweet niet.

TinekeVD
Berichten: 1523
Geregistreerd: 10-11-14

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 19:14

Gizeppie onze melody heeft ook geen lange haren maar krijgt een dikke donsvacht, ik denk gewoon in de gaten houden hoe hij is en hoe zijn temperatuur is. Melody is geschoren en staat onder 200 grams deken. Grote kans dat wanneer je een extra deken opdoet hij het te warm krijgt, maar iedere pony si toch verschillend dus ik denk gewoon even in de gaten houden

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 19:57

TinekeVD schreef:
Gizeppie onze melody heeft ook geen lange haren maar krijgt een dikke donsvacht, ik denk gewoon in de gaten houden hoe hij is en hoe zijn temperatuur is. Melody is geschoren en staat onder 200 grams deken. Grote kans dat wanneer je een extra deken opdoet hij het te warm krijgt, maar iedere pony si toch verschillend dus ik denk gewoon even in de gaten houden


Dankjewel voor je reactie! Nouja hij heeft wel dons op zijn hals en buik, maar bij de rug en het overige deel van de buik niet.. vandaar de twijfel..

Marrit13

Berichten: 3383
Geregistreerd: 25-04-09
Woonplaats: een Friezin in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 20:46

Ik voel altijd even onder de deken. Dan weet je het snel genoeg!

wilma84
Berichten: 400
Geregistreerd: 18-04-08

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 21:24

Het beste kun je de temperatuur voelen aan de basis van de oren, aan de achterkant. Daar loopt een grote lichaamsader vlak onder de huid. Dat geeft je een redelijk goede indicatie of je pony het warm genoeg heeft.
En: paarden voelen zich over het algemeen prettig bij een wat lagere temperatuur dan wij mensen!

Punz

Berichten: 8565
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 23:26

Nou... veel anders dan onder de dekens van de pony's voelen om te voelen of ze het koud hadden kon
ik hier vandaag niet doen. Had me er op verheugd om met Jou naar een binnenbak in de buurt te gaan ( gisteren en vandaag).... Maar tja...

Afbeelding


Niet de beste omstandigheden om met je paard op pad te gaan. -O- -O-
Dus dat ook maar niet gedaan..

Jou heeft dus even een mini vakantie nu. Weet zeker dat hij dat niet erg vind...
Afbeelding