Het Connemara topic, deel 2!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 08:54

esje007 schreef:
Rebel krijgt iedere dag een summerfit koek. Of hij het nodig heeft kan ik niet echt zeggen. Het is een gewoonte en hij kreeg het bij zijn vorige eigenaar ook al. Inmiddels krijgt hij er na het rijden al jaren een schep sportbrok bij en natuurlijk de basis.

hier gisteren geoefend voor de dressuur van volgende week. De bak leverde -ondanks knipperende kerstversiering- weinig spannende taferelen op. Maar het rijden ging niet fantastisch. Beetje rennerig, snel te veel opgepropte hals en ook niet fijn aan het been. Zucht..... wat is dressuur rijden toch lastig.


Thanks! Ik ben beetje einde raad. Heb nu een vitamine brok van lexa, maar hier wordt hij vrij heet van..

girlyggirl

Berichten: 3095
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 10:59

Gizeppie schreef:
esje007 schreef:
Rebel krijgt iedere dag een summerfit koek. Of hij het nodig heeft kan ik niet echt zeggen. Het is een gewoonte en hij kreeg het bij zijn vorige eigenaar ook al. Inmiddels krijgt hij er na het rijden al jaren een schep sportbrok bij en natuurlijk de basis.

hier gisteren geoefend voor de dressuur van volgende week. De bak leverde -ondanks knipperende kerstversiering- weinig spannende taferelen op. Maar het rijden ging niet fantastisch. Beetje rennerig, snel te veel opgepropte hals en ook niet fijn aan het been. Zucht..... wat is dressuur rijden toch lastig.


Thanks! Ik ben beetje einde raad. Heb nu een vitamine brok van lexa, maar hier wordt hij vrij heet van..


#komtondersteenvandaan..
Ik voer mijn con. marstall force vitamine brokjes en dat gaat perfect.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 12:49

De voer vraag komt steeds weer terug merk ik. Connemara's hebben iha vrij weinig nodig.
Die van mij stonden tot voor kort op een krappe halve kg Pavo Natures Best, onbeperkt schraal hooi, met daarbij een portie rijk hooi ( afhankelijk van de voedingstoestand)
Mijn merrie heeft nog steeds niet meer nodig, mijn ruin krijgt nu sinds kort ( Nu hij op Z2 nivo loopt en we begonnen te merken dat hij wel wat extra energie kon gebruiken , een kilo haver erbij..

Maar tot het Z2 deed hij het dus op een hooi mix en een halve kg Natures best ( per dag, niet per voerbeurt.)

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 13:26

Punz schreef:
De voer vraag komt steeds weer terug merk ik. Connemara's hebben iha vrij weinig nodig.
Die van mij stonden tot voor kort op een krappe halve kg Pavo Natures Best, onbeperkt schraal hooi, met daarbij een portie rijk hooi ( afhankelijk van de voedingstoestand)
Mijn merrie heeft nog steeds niet meer nodig, mijn ruin krijgt nu sinds kort ( Nu hij op Z2 nivo loopt en we begonnen te merken dat hij wel wat extra energie kon gebruiken , een kilo haver erbij..

Maar tot het Z2 deed hij het dus op een hooi mix en een halve kg Natures best ( per dag, niet per voerbeurt.)



Ik vind het zo moeilijk om te kiezen voor juist voer! Ik heb hem nu staan op 100 gram lexa amino zuren vitamine brok, 150 gram pavo condition en halve kg luzerne per dag..

Veertje2

Berichten: 166
Geregistreerd: 28-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 15:11

Ik voer pavo vital nog geen 100 gram op een dag met daarbij voor het lekere een 200 gram nature best en een scheutje lijnzaadolie. Meneer word hier absoluut niet heet van, buiten het feit dat hij nog genoeg voerdroog krijgt.

Is het hete een tijdje aan de gang? want het weer werkt ook wel mee hoe kouder hoe scherper hij is.

Saaams

Berichten: 13267
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 15:13

Beaut krijgt echt bizar te eten en word er gelukkig niet heet van :+

ingaa

Berichten: 1161
Geregistreerd: 14-03-10
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 15:31

Wauw gaaf Punz een mini serie wissels!

Fijn dat ze het tweede rondje beter sprong Saams, ik vind haar zo op de foto's keurig springen. Gewoon door trainen, springen kan ze!

Beth krijgt twee keer per dag 200 gram vitalbix en 500 gram Pavo care4life, deed het eerder ook goed op de nature's best maar mag geen (hele) granen meer. Verder aangevuld met hooi van eigen land en dagelijks op het gras. Ze lopen in een natuurgebied dus alles is vrij schraal en het stuk grasland gebruiken we om te maaien. Ze doet het hier super op, een stuk voedzaam grasland hoef ik haar niet op te zetten en op de krachtvoer ook niet, dan schuurt ze zich kapot en word modder vet.

Fysio heeft Beth echt goed gedaan, ondanks dat het meeviel merk ik echt verschil met rijden, ze is weer heerlijk los in de hals. Helaas alles nog steeds nat dus meer dan loswerken kunnen we op moment ook niet. Van het weekend was alles bevroren hier en heeft het zelfs gesneeuwd.

Afbeelding

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 16:41

Veertje2 schreef:
Ik voer pavo vital nog geen 100 gram op een dag met daarbij voor het lekere een 200 gram nature best en een scheutje lijnzaadolie. Meneer word hier absoluut niet heet van, buiten het feit dat hij nog genoeg voerdroog krijgt.

Is het hete een tijdje aan de gang? want het weer werkt ook wel mee hoe kouder hoe scherper hij is.


Ja klopt, merk duidelijk verschil met het weer.. Hij is heter geworden sinds ik dus dit voer.. Kou heeft er inderdaad ook wel mee te maken zeker als t regend Haha dat vindt hij verschrikkelijk..

Ik twijfel alleen zo erg of ik m niet te hoog in de eiwitten heb zitten..

Hij krijgt voldoende voordroog

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 17:35

Jack krijgt 2 x per dag 750 gram havens draversbrok en een handje pavo sportsfit met wat lijnzaadolie.

Overigens heb ik leuk nieuws: mijn paarden komen aan huis te staan! Aanstaande zaterdag al en er moet nog een hele hoop gebeuren. Hier leg ik het allemaal uit: [VSW] Paarden met een week aan huis

TinekeVD
Berichten: 1523
Geregistreerd: 10-11-14

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 21:10

Tribunals wat heerlijk!

Hier krijgt onze pony onbeperkt hooi/kuil en een halve schep voermeester basis, dit sinds kort, hiervoor kreeg hij subli basisbrok. Van sportbrok wordt hij echt te heet en onze vorige pony werd knettergek van summerfit koek. Het is soms echt even uit proberen.
Hij krijgt 's morgens een beetje omega 369 erbij en s avonds wortels en beide keren een halve schep luzerne. We zijn van subli over gegaan op voermeester omdat hier de grondstoffen niet zo fijn gemalen worden voor ze tot brok geperst worden, brokken zijn groter en hij vindt ze heerlijk.

Saaams

Berichten: 13267
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 21:14

Ik heb de proefzakjes van voermeester. Ideaal. Ik gebruik ze als beloningssnoepje :+ daar zijn ze inderdaad groot genoeg voor.

Beaut doet het met 2-3 wortels, muesli zonder suiker en melasse 500gr met lijnzaad en naf fit M, 2 handjes luzerne, 3x daags hooi/kuil en zo nu en dan een appel/banaan of een klein bakje slobber als ze echt hard gewerkt heeft en 2x 100 gr subli sportbrok van stal. Menig pony had er wss al bevangen van gestaan :=

Marrit13

Berichten: 3383
Geregistreerd: 25-04-09
Woonplaats: een Friezin in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 21:59

Gizeppie schreef:
Veertje2 schreef:
Ik voer pavo vital nog geen 100 gram op een dag met daarbij voor het lekere een 200 gram nature best en een scheutje lijnzaadolie. Meneer word hier absoluut niet heet van, buiten het feit dat hij nog genoeg voerdroog krijgt.

Is het hete een tijdje aan de gang? want het weer werkt ook wel mee hoe kouder hoe scherper hij is.


Ja klopt, merk duidelijk verschil met het weer.. Hij is heter geworden sinds ik dus dit voer.. Kou heeft er inderdaad ook wel mee te maken zeker als t regend Haha dat vindt hij verschrikkelijk..

Ik twijfel alleen zo erg of ik m niet te hoog in de eiwitten heb zitten..

Hij krijgt voldoende voordroog


En als je schraal hooi probeert? Voordroog is aardig energierijk volgens mij, meer suikers dan hooi ook dacht ik (maar ben niet zo’n expert :+ ) Ik moet, net als Punz, ook schraal hooi voeren. Is niet altijd voor handen bij ons helaas, maar kuil/voordroog/rijk hooi resulteert meteen in nattere poep, natte scheten etc. En verder; zelfs mijn altijd rustige pony was vd week tintelfris in het bos dus die kou helpt ook niet zo mee. Was ook ineens vriespunt voor mijn gevoel, geen overgang :D

Je ziet het niet aan Beauty af, dat ze zoveel krijgt haha!

Oh wat heerlijk Tribu! Wat een gaaf vooruitzicht, pony’s aan huis! Hou ons op de hoogte 8-)

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 22:33

Ik zou ten alle tijden een mineralen brok geven als je verder weinig brok voert.
Ook al denk je dat je paard het het goed op doet, als je bloed gaat prikken weet je pas echt of ze er voldoende aan hebben.
Selenium komt bijna niet voor in de nederlandse grond en als ze nog maar weinig gras eten krijgen ze ook nog maar weinig vitamine e binnen.
Rex had een fors mineralen te kort terwijl ik weinig aan hem merkte.

Ik voer ook vrij veel rex lijkt niet snel dik te worden. Hij krijgt 2 x daags halve schep omega 3 mix van equifirst en iets lina mix. Avonds daarbij op lucerne 300 gram ongeveer. En hij krijgt nog een bekertje mineralen brok en nog een ander soort poeder met onder andere probiotica maar als dat op is stop ik er mee merk weining verschil.

Een tijdje dacht ik dat ik te veel suikers voerde hij schuurde wat heb toen wat geminderd. Maar ondertussen voer ik gewoon weer meer en schuurt hij niks.

Hoe vaak zijn die van jullie al geschoren. Rex nu 2 keer maar het kan al weer.
Hij staat harstikke dik in gepakt maar nog krijgt hij al weer snel vacht maar ook veel van die dikke varkens haren er tussen. Normaal zie je dat als ze het te koud hebben na het scheren maar dat kan ik bijna niet voorstellen bij rex. Staat nu onder 500 gram al denk ik dat hij morgen terug gaat naar 400 nu het niet vriest

Marrit13

Berichten: 3383
Geregistreerd: 25-04-09
Woonplaats: een Friezin in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 22:44

500 gram? Serieus? :wow: Wow, hoe wil je dat doen als het straks écht koud wordt :D Ik wist niet eens dat ze 500gr dekens hadden joh haha!

Saaams

Berichten: 13267
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 22:49

Wow. Dat is bizar. Staat hij buiten 24/7?

Beaut staat onder 200gram, is wel geschoren maar haar hals is alweer een teddybeertje en je ziet nog minimaal haar ‘zadeldekje’. Ze krijgt onder de 0 graden haar hals op. Ik ga/heb eigenlijk niet hoger dan 300 gr (zonder hals helaas) omdat ze het van zichzelf altijd best warm kan hebben.

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 22:59

Jack staat ook onder 500 gram hoor. :D sinds een paar dagen want het is hier ‘s Nachts nu rond -3/-4.

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 23:40

Ik heb een rambo van 100 gram met een 100,200,300 en 400 grams onderdeken.
Rex staat van 06.00 tot 22.30 buiten zonder schuil stal en gaat dan op stal maar die is open aan de voorkant. In de winter bevriezen de drollen in de stal. Dus het is geen warm hok. Enkel droog en uit de wind.

Hij draagt ook een hals deken van 150 gram. Zadeltje op de rug kan ik nu nog wel iets zien maar zijn haren zijn echt lang en stug. Mijn vorige pony scheerde ik rond de zelfde tijd en die deed ik eind januari nog eens en dan was het klaar. Die stond ook met met 500 gram als het vroor oosten wind en dus echt koud was.
Daarom doe ik morgen ook weer dunnere onder deken er onder want 500 gram doe ik normaal alleen is het echt koud is dat vind ik het nu niet

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 23:43

Marrit13 schreef:
500 gram? Serieus? :wow: Wow, hoe wil je dat doen als het straks écht koud wordt :D Ik wist niet eens dat ze 500gr dekens hadden joh haha!


Nou het was hier ook knap koud. Ze staan hier helemaal open en hij was ijskoud onder zijn deken.
En morgen dus weer dunnere deken op want als het dan weer zo koud word kan weer de 500 op.

Maar normaal heb ik er ook nog niet zo veel op liggen. Maar hij word zo snel koud onder de deken dat had mijn arabier kruising nooit die kon met minder af

Birgit01

Berichten: 780
Geregistreerd: 12-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 00:20

Tribunals ; leuk je paardjes aan huis! Toch voor iedereen met paarden een droom denk ik. Hier staan ze nu sinds half maart bij mij thuis ( en vorige zomer ook een paar maanden) en ik moet zeggen; het heeft z'n voor-en nadelen. Het is natuurlijk super dat ze er gewoon altijd zijn. Nadeel, dat je er thuis ( in mijn geval) gewoon niet zo goed op ingericht bent als een pensionstal. Ik heb geen mesthoop, hooiopslag en bak, wat een hoop gesjouw is. Voordeel dat ik voor hen een plekje heb kunnen creeeren, waar ze dag en nacht lekker buiten kunnen lopen en zelf kunnen kiezen of ze naar binnen willen. En ik ze echt onbeperkt hooi kan geven en zelf kan beslissen om ze vanmiddag toch even op de wei te laten ( ook al is ie eigenlijk te nat), zodat ze zich even uit kunnen leven.

Afbeelding

Maar hier was ik weer op weg naar de mesthoop met mijn kruiwagen ( 1km bij oude stal), dochter liep mee met de pony's ( toch superbraaf zo met z'n 2, indien nodig kon ik er 1 overnemen)

Qua eten: hier krijgen ze per pony per dag 3 handjes pulp en 2 handjes luzerne met een half bakje biks, verdeeld over 2 voerbeurten. En er is altijd hooi.

Afbeelding
Ik vind Rocks eindelijk een beetje volwassener beginnen worden.

O ja, en Dora heeft de laatste 3 dagen vrijwel niet gehoest. Vrijdag was het juist weer wat erger. Afwachten dus!

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 00:28

Heerlijk! Al denk ik dat ik opzich niet tegen dezelfde problemen aan ga lopen. Ons erf is een soort lange rechthoek: het begint met onze woonboerderij, dan een grote schuur, kleine schuur en wat overkappingen, garage, dan de parkeerplaats waar het stallengebouw op wordt gemaakt en dan ons land. Dus wel logisch ingedeeld. Mesthoop is voor ons ook geen probleem, wat lijkt me dat een ellendig gesjouw..

Dit is een deel van het land wat we gaan omheinen:
Afbeelding
Afbeelding

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 01:20

Leuk altijd weer te lezen hoe iedereen voert en de gedachte erachter.

Ik verbaas me iedere "winter weer over de hoeveelheid aan grammen dekens sommige pony's ophebben.

Hier staan ze momenteel onder 200 gram, 24/7 buiten met inloopstal.
Woensdag word Karel geschoren (1e x) en krijgt er dan 100 gram bij. Ik voel iedere dag even onder de deken en als ze behaaglijk voelen denk ik dat het goed is.

Ik vraag me ook oprecht af wat de pony's opkrijgen met -14

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 01:24

Jackson had tot vorige week ook 300 gram op. Als het overdag steeds rond het vriespunt ligt krijgt hij er 100 of 200 gram bij en dat is eigenlijk vooral door de gure wind die er staat. Hij heeft namelijk geen schuilstal. Aankomende dagen wordt het weer rond de 7 graden en dan krijgt hij weer gewoon 300 gram op! Hij is overigens wel geschoren hoor, dat was ik er vergeten bij te zeggen :P

wilma84
Berichten: 400
Geregistreerd: 18-04-08

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 09:06

Curly2day: ik heb hetzelfde. O'Kay (en alle pony's hier) staat gewoon in haar blote velletje. Niet geschoren, geen dekens, wel schuilstallen. Ze heeft niet eens een heel dikke wintervacht en ja, ik rij gewoon. Ze wordt niet uitgebreid gepoetst, dat is eigenlijk de enige concessie die ik doe. Iedereen moet doen waar hij/zij/pony zich goed bij voelt, maar elke winter weer vermeld ik toch een keer dat zoals wij het doen ook een optie is... Het zijn connemara's hè!

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 09:33

curly2day schreef:
Leuk altijd weer te lezen hoe iedereen voert en de gedachte erachter.

Ik verbaas me iedere "winter weer over de hoeveelheid aan grammen dekens sommige pony's ophebben.

Hier staan ze momenteel onder 200 gram, 24/7 buiten met inloopstal.
Woensdag word Karel geschoren (1e x) en krijgt er dan 100 gram bij. Ik voel iedere dag even onder de deken en als ze behaaglijk voelen denk ik dat het goed is.

Ik vraag me ook oprecht af wat de pony's opkrijgen met -14


Bij min - 14 voel ik hoe warm hij onder de deken aan voelt en aan de hand daarvan hoe ik een dikkere of dunnere deken op.

Maar rex is dus wel geschoren en heeft geen schuilstal en staat erg open.

Saaams

Berichten: 13267
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 09:58

Gelukkig krijgen wij geen -14 :=