minder wervels bij Arabieren (& kruisingen)?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

minder wervels bij Arabieren (& kruisingen)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-03 19:48

Wie kan mij uitleggen hoe het het zit met het kleinere aantal ribben, lenden- en staartwervels dat Arabieren hebben in vergelijking met andere rassen? Ik heb daar verschillende keren iets over gehoord, maar ik kan er op internet niet echt sluitende info over vinden. Ook de zoekfunctie van Bokt geeft geen antwoord.

Verder vraag ik me af hoe dat dan zit bij kruisingen met Arabisch bloed. Ameretto is 50% Arabier, heeft hij dan standaard de hoeveelheid ribben en wervels meegekregen van zijn paps de Arabier, of kan het zijn dat de ene kruising Arabier de 'normale' hoeveelheid ribben en wervels heeft, en de andere kruising de 'Arabieren'-hoeveelheid? Bij Ameretto kan ik ze niet zo gemakkelijk tellen. Knipoog

Ik ben ook van plan deze vraag voor te leggen aan het AVS en het NRPS, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd of er op Bokt mensen zitten die hier wat meer van weten.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 19:52

Als ik het goed heb, heeft een arabier (uit m'n hoofd) 2 lendewervels, en 2 / 3 staartwervels minder als 'normale' paarden. Maar dit zijn niet echt vaste getallen, sommige arab's minder, sommige meer.
Kruisingen hebben dus een grote kans dat ze ook 1 / 2 lende- en staartwervels minder hebben.

Vanwaar je interesse? In de praktijk zul je het niet echt merken, behalve dan dat arab's wat korter in de rug kunnen zijn.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 19:55

Als die staartwervels minder zijn...
Zou het daardoor ook kunnen dat ze vaker hun staart zo hoog dragen?
Omdat de staart gewoon meer omhoog steekt (en niet "afbuigt" zoals bij andere paarden) dan bij andere paarden?

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-03 19:56

Geen specifieke invalshoek, gewoon nieuwsgierig. Knipoog

Toen ik Ret gisteren aan het poetsen was en zijn staartwortel eens goed bekeek, dacht ik ineens aan dat verhaal over het kleinere aantal wervels. Ben net meteen op internet gaan zoeken, maar echt veel wijzer ben ik er nog niet van geworden.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 21:13

Feetje schreef:
Als die staartwervels minder zijn...
Zou het daardoor ook kunnen dat ze vaker hun staart zo hoog dragen?
Omdat de staart gewoon meer omhoog steekt (en niet "afbuigt" zoals bij andere paarden) dan bij andere paarden?


Ook een arabier kan gewoon zn staart laag houden, of tussen zn billen trekken. De hoge staartdracht heeft niks te maken met het aantal staartwervels. Eerlijk gezegd weet ik niet eens zeker of een arabier minder staartwervels heeft dan andere rassen, het aantal rugwervels is inderdaad minder.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 22:25

Sabiy"]
[quote="Feetje schreef:
Als die staartwervels minder zijn...
Zou het daardoor ook kunnen dat ze vaker hun staart zo hoog dragen?
Omdat de staart gewoon meer omhoog steekt (en niet "afbuigt" zoals bij andere paarden) dan bij andere paarden?


Ook een arabier kan gewoon zn staart laag houden, of tussen zn billen trekken.
[/quote]

Goh echt? Tong uitsteken
Dta wist ik ook wel hoor, maar zij dragen hun staart vaker zo hoog dan een gemiddeld ander paard.
Ook op standfoto's e.d. zie je het vaak, daarom vroeg ik het mij af.

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 22:32

volgens mij hebben arabieren 17 ribben, als ik tijd heb zal ik nog ff verder zoeken voor je.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 22:37

Wat ik nog weet van mijn boekentijd is dat arabieren een wervel minder hebben als andere rassen. Een arabier heeft er 16 en de rest 17. Ik weet niet hoe het zit met halfbloedjes en staartwervels. Daar heb ik raar maar waar nooit iets over gelezen. Heb namelijk zowat alle paardenboeken van vroeger zitten uitpluizen toen ik nog begin tiener was, zo goed dat ik vroeger alle ponyrassen kon herkennen! Nu helaas niet meer...

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

prompter

Berichten: 10914
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 22:45

Arabieren hebben meestal 1 borstwervel minder dan andere rassen (17 ipv 18), en dus ook 1 rib minder. De andere wervels zouder er wel in dezelfde mate moeten zijn, het aantal staartwervels kan afwijken. Ik heb dit niet van mezelf, maar uit een boek over Arabische volbloeds Lachen. Geen idee hoe het met kruisingen zit.

Extremely rare and Beyond Compare

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 22:47

Ook boeken verschillen dus merk ik...

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-03 22:59

Zowel minder ribben als minder wervels, is mij verteld. En dat vond ik ook op internet. Maar het hoe en waarom, en hoe dat zit bij kruisingen, dat kon ik dus niet vinden.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 00:03

edit:
Hier stukje van het AVS web:
7 ribbenparen ipv het gebruikelijke 8-10.
5 lendenwervels ipv 6
16 staartwervels ipv 18.

Galactica Wadim X Gemini

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-03 00:06

Onder deze link vond ik het volgende citaat:

Citaat:
Interesante feiten: De arabier heeft 17 ribben en andere paarden 18, 5 lendenwervels en andere paarden 6 en 16 staartwervels en andere paarden 18.


Helaas staat er geen bronvermelding bij.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 00:11

Dus overal zeggen ze het anders!? Raar zeg...

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 00:15

Mmm...nooit zo over nagedacht. Zou het ook zo kunnen zijn dat dat wat te maken heeft met het wel of niet langgelijnd zijn van de welsh mountain ? Zou een interessante invalshoek zijn, omdat dat gewoon objectief te meten/tellen is. Hoe doe je dat trouwens Lachen Wel eens geprobeerd ?

Hazzebaz

Berichten: 827
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Schipluiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 10:23

De enige reden waarom een Arabier anders in elkaar zit, is puur door het feit dat dit het enige ras ter wereld is, wat nog helemaal zuiver is. Het is het oudste ras, en de grondlegger van 99% van de paarden die nu op deze wereld rondlopen.

Ook de griggelbeentjes en sesambeentjes kunnen hierdoor verder ontwikkeld zijn dan bij andere paarden.

Het dragen van de staart heeft hier niets mee te maken, er zijn zat andere paarden die ook hun staart rechtop dragen. ( denk aan: tuigers, hackneys, enz.)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 11:50

Ik heb het in mijn paardenenceclopedie staan. Geldt vaak ook voor Falabella's trouwens


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers