Ervaring connemara pony's.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Change3x

Berichten: 6590
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Ervaring connemara pony's.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 10:24

Ik zou graag naar die veiling gaan en nog een connemara nemen

Punzel is leuk! Ga je haar meenemen naar het onck?

Punz

Berichten: 8589
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Ervaring connemara pony's.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 10:36

Het ONCK gaat dit jaar waarschijnlijk nog net even te vroeg zijn voor haar ( ze is ingereden en vervolgens weer op rust gezet : zo rond maart wordt ze weer opgepakt ),
Maar wie weet, als ik denk dat het kán, schrijf ik haar in. Jou-Jou gaat in ieder geval. Die start ik in de dressuur, en misschien dit jaar voor het eerst ook in het springen.

Change3x

Berichten: 6590
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 10:40

Punz schreef:
Het ONCK gaat dit jaar waarschijnlijk nog net even te vroeg zijn voor haar ( ze is ingereden en vervolgens weer op rust gezet : zo rond maart wordt ze weer opgepakt ),
Maar wie weet, als ik denk dat het kán, schrijf ik haar in. Jou-Jou gaat in ieder geval. Die start ik in de dressuur, en misschien dit jaar voor het eerst ook in het springen.


Kwaad kan het nooit!
En leuk, springen, dan kom ik even kijken!

famkeee
Berichten: 14
Geregistreerd: 27-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 10:41

Punz schreef:
Famkee: Ook een leuke pony zeg! Wat zijn de ouders ( namen) van je pony?


Punz: Haar vader heet Mountain Cascade en haar moeder Bailey's Delight.
Ik heb al heel veel informatie van haar vader zijn kant gevonden maar van haar moeders kant kan ik hrlaas niks vinden :(

kirsten4

Berichten: 2902
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Overijssel

Re: Ervaring connemara pony's.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 10:46

Als het allemaal mee zit hoop ik dit jaar op het ONCK te komen kijken & te fotograferen :)

MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Re: Ervaring connemara pony's.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 11:27

Ook ik ben in het bezit van een connemara merrie van 7jr. Op 3jr uit Ierland gekomen en sinds augustus 2014 van mij. Ze is een afstammeling van Blessington Earl x Glencarr Ginger. Hele lieve, betrouwbare pony maar wel een heel gevoelige, pittige pony.

Punz

Berichten: 8589
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 12:19

Kijk, kijk.... leuk hoor, al deze Connemara bezitters.

Bij deze nogmaals de uitnodiging aan jullie allemaal om er mee naar het ONCK te komen!
Altijd leuk om nieuwe Connemara liefhebbers te leren kennen!

En Ooohhh..

Spontaan idee:
We zóuden natuurlijk een keer ( in de zomer....) een Connemara fotoshoot kunnen organiseren...
Bar: wat denk je: Zou Leliaardje hier voor te porren zijn?

En verder:
Vanuit het stamboek worden er regelmatig crosstrainingen georganiseerd ( volgens mij ook voor niet stamboek leden ( toch Bar?). Dus als er hier mensen zijn die daar belangstelling voor hebben: Als je via pb je mailadres geeft, dan kan ik dat doorspelen aan degenen die dit organiseert.

Zo.. en dan ga ik nu zo even internet afstruinen voor info over de afstamming van de pony's die hier genoemd zijn...


Edit: Change:
Mbt meenemen van Punzel naar het ONCK... en of het "kwaad" kan:
Ik wil zelf wel het gevoel hebben dat ik tijdens het ONCK óp haar kan blijven :) :)
En ze is braaf hoor.... maar ik ben een schijtbak :D :D

Zonnetje81
Berichten: 18696
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 12:48

Oh hier ook een schijtbak :+ :D Maar ik heb een meisje wat ik er eerst op zet en mee sleur naar wedstrijden om te kijken wat ie doet! *ERG HE?* _O-

Mijn merrie zit ik sterk over te denken om haar mee te nemen voor de keuring maar ja dan komen we weer op voorbrengen gedoe etc... :+ Plus het is geen bewegingswonder dus of het nut heeft...?

S.aartje kan niet springen :') :') :')

Zonnetje81
Berichten: 18696
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 12:51

Change3x schreef:
Ik zou graag naar die veiling gaan en nog een connemara nemen

Punzel is leuk! Ga je haar meenemen naar het onck?



Ik weet een handelaar die met stal Tieks enzo contacten heeft maar ik denk dan maar weer, op die manier heb je je pony altijd duurder en zij bieden mij niet de mooiste/beste Connemara aan. Dus ik dacht misschien is een tripje naar Ierland wel zo wijs :+

Zonnetje81
Berichten: 18696
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 12:58

Oh ja Punz je hebt een leuke Valk :D :D Ik heb geen idee wat valk x zwartbruin doet...?

Punz

Berichten: 8589
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 13:12

Alleen is die van mij geen hengst meer...

Valken en palomino's hebben een verdunningsgen.
Een pony krijgt dan van zijn ouders zijn kleur.. en eventueel van 1 van de ouders het verdunningsgen.

Bruin plus het verdunningsgen geeft een valk
Vos plus het verdunningsgen geeft een palomino
Zwart plus het verdunningsgen geeft een smokeyblack

Kruis je twee valken of palomino's met elkaar, en het dier krijgt van beide ouders het verdunningsgen dan heb je een perlino of een cremello. ( in principe niet toegestaan binnen het stamboek. Dergelijke dieren worden opgenomen in klasse 2 ipv klasse 1)

Als jouw pony genetisch homozygoot bruin is, en je zet er een valk op, heb je kans op een valk of een smokey black( als de valkhengst zijn verdunningsfactor doorgeeft, en afhankelijk dus van wel (bruin) of geen (zwart) agouti .)

Is jouw pony genetische heterozygoot bruin ( dus de vosfactor er verstopt onder, en de valk heeft ook nog een vosfactor verborgen) dan zou je ook nog een palomino kunnen krijgen.

Hoe is de oogkleur van jouw pony overigens? Gewoon zoals bij andere paarden, of duidelijk lichter van kleur ( een beetje geitenogen achtig??) Want in dat geval zou het ook nog een ( heel donkere) valk kunnen zijn. ( Zie bv ook foto's van Rory Ryan... dat is ook een donkervalk)
Maar dit kan dus alleen als een van de ouders van je pony valk was. Heb daar nog niet naar gekeken.
Laatst bijgewerkt door Punz op 17-01-15 13:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Blixem
Berichten: 1942
Geregistreerd: 13-11-13

Re: Ervaring connemara pony's.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 13:14

Ik zou niet een connemara nemen die uit ierland is geimporteerd

Bar

Berichten: 3993
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 13:30

Zonnetje81 schreef:
Oh hier ook een schijtbak :+ :D Maar ik heb een meisje wat ik er eerst op zet en mee sleur naar wedstrijden om te kijken wat ie doet! *ERG HE?* _O-

Mijn merrie zit ik sterk over te denken om haar mee te nemen voor de keuring maar ja dan komen we weer op voorbrengen gedoe etc... :+ Plus het is geen bewegingswonder dus of het nut heeft...?

S.aartje kan niet springen :') :') :')



Moet je vooral doen Zonnetje! De keuring bij ons is altijd heel informeel, echt niet te vergelijken met een keuring bij KWPN of NRPS.
En een Connemara die niet kan springen???? :oo


@punz, geen idee of Leliaardje nog veel fotografeert?

De crosslessen zijn idd ook voor niet-stamboekleden.

Punz

Berichten: 8589
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 13:41

@myrthe: Zou ik niet direct zo willen zeggen. Maar bij Ierse import weet je vaak niet wie de fokker is. Een goede klinische en röntgenologische keuring ( en bij merries een drachtigheidscheck!) is dan wel aan te raden. Simpelweg omdat je gewoon minder weet van de achtergrond ( weet de handelaar zelf vaak ook niet hoor). Maar een Iers klasse 1 dier, is hier in Nederland ook gewoon een klasse 1 dier. En een goed bewegende/ goed presterende pony, is een goed bewegende/presterende pony. Of deze nu in Nederland gefokt is of in Ierland. Dat maakt natuurlijk niet uit.

Aan de andere kant: Nederland een heeft aantal goede fokkers, die zorgvuldige hun dieren fokken en investeren in een goede opvoeding/opleiding van hun jonge dieren, en daar weet ik zeker van dat ze oog hebben voor de gezondheid en bruikbaarheid van de door hun gefokte dieren. Ook in Duitsland, Belgie, Frankrijk en Denemarken zitten een aantal grote én goede fokkers die Connemara's fokken die in de sport moeten kunnen presteren, en die hun dieren ook uitbrengen in de sport. Google/Youtube bijvoorbeeld maar eens op Dexter Liam Pondy, of Goliath van de Groeneweg, of Wirthsmule Delaneys
(daar weet ik zeker van dat daar veel filmpjes van zijn op YouTube)



Presterende Nederlandse hengsten zijn natuurlijk Easter van de Leliaard, Ben Hur van de Leliaard, maar ook Otto van Strijthagen.... ( en zo vast nog wel een aantal die ik hier nu vergeet...)

Kortom: voor wie een beetje wil zoeken, en eventueel wat wil reizen, zijn er ook binnen Nederland/ Europa heel leuke Connemara's te vinden!

Mijn eigen pony's komen uit Duitsland en Nederland.
Jou-Jou komt uit Duitsland ( zijn officiele naam is Patty's Sweet Masquerade, Patty's Veuve Clicquot x Pattys Maxime), uit de fokkerij van Patricia Smid. Punzel ( officieel Rory Rapunzel, Rory Rasputin x Pilgaards Vogue) is dan weer in Nederland gefokt ( wel uit een Deense merrie ( die jarenlang in Duitsland bij Patty heeft gestaan, uit weer een Nederlandse hengst (die ook gewoon Nederlands gefokt is.)

Maar tja... ik was dus afgelopen najaar in Clifden.. en daar was dus gewoon een halfzus van Jou-Jou te koop... dus zo'n import zou ik bést willen hebben, wát een leuk dier was dat!

Edit:
Bar: hier gewoon eens kijken of er belangstelling voor is... En dan Leliaardje omkopen :D :D ??

Zonnetje81
Berichten: 18696
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Ervaring connemara pony's.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 13:47

De mijne is ook import en heeft een papier. Ik zou ook niet weten waarom je bij voorbaat zou kunnen zeggen: niet doen.

Splinter

Berichten: 4271
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 13:56

Ik heb jarenlang connemaras zadelmak gemaakt en opgeleid, mijn ervaring is dat ze veelzijdig, stoer, nuchter, betrouwbaar zijn en ook lekker een beetje pit hebben :j
Eerste buitenrit voorop nergens bang voor, braaf in omgang

Ik zou er nu nog steeds zo 1 kopen :j

Punz

Berichten: 8589
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 13:59


Majabeestje
Berichten: 3828
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 14:57


MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 14:57

Ik kom dit jaar niet naar de ONCK, mijn pony wordt western gereden en de keuring gaat niet omdat ze hier niet ingeschreven is, ze heeft een Iers stamboek en een papier van het BCP (België), omdat ik ook in België woon.

Afbeelding

Afbeelding

Maar misschien dat we wel eens naar een crossles komen, altijd in om iets nieuws te proberen!

Zonnetje81
Berichten: 18696
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Ervaring connemara pony's.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 15:16

Er zijn een hoop gave connemaras haha.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Re: Ervaring connemara pony's.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 15:22

Heel tof filmpje van Punz :j

famkeee
Berichten: 14
Geregistreerd: 27-10-14

Re: Ervaring connemara pony's.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 16:47

Ik ga naar het ONCK met mijn ouders! Niet met mijn pony maar gewoon om te kijken

Zonnetje81
Berichten: 18696
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 17:11

Punz schreef:
Alleen is die van mij geen hengst meer...

Valken en palomino's hebben een verdunningsgen.
Een pony krijgt dan van zijn ouders zijn kleur.. en eventueel van 1 van de ouders het verdunningsgen.

Bruin plus het verdunningsgen geeft een valk
Vos plus het verdunningsgen geeft een palomino
Zwart plus het verdunningsgen geeft een smokeyblack

Kruis je twee valken of palomino's met elkaar, en het dier krijgt van beide ouders het verdunningsgen dan heb je een perlino of een cremello. ( in principe niet toegestaan binnen het stamboek. Dergelijke dieren worden opgenomen in klasse 2 ipv klasse 1)

Als jouw pony genetisch homozygoot bruin is, en je zet er een valk op, heb je kans op een valk of een smokey black( als de valkhengst zijn verdunningsfactor doorgeeft, en afhankelijk dus van wel (bruin) of geen (zwart) agouti .)

Is jouw pony genetische heterozygoot bruin ( dus de vosfactor er verstopt onder, en de valk heeft ook nog een vosfactor verborgen) dan zou je ook nog een palomino kunnen krijgen.

Hoe is de oogkleur van jouw pony overigens? Gewoon zoals bij andere paarden, of duidelijk lichter van kleur ( een beetje geitenogen achtig??) Want in dat geval zou het ook nog een ( heel donkere) valk kunnen zijn. ( Zie bv ook foto's van Rory Ryan... dat is ook een donkervalk)
Maar dit kan dus alleen als een van de ouders van je pony valk was. Heb daar nog niet naar gekeken.


Naar die oogkleur moet ik gaan kijken! Edit: Als ik de foto's bekijk zijn ze gewoon donker...

Oh je opmerking over een valk was niet specifiek op een bepaalde hengst gericht? :D

In haar papier staan de kleuren van de ouders niet vermeld....beetje jammer. Ook kan ik die hengst nog niet gevonden krijgen.

Punz

Berichten: 8589
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 18:35


Blixem
Berichten: 1942
Geregistreerd: 13-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 18:38

Punz schreef:
@[naam verwijderd]: Zou ik niet direct zo willen zeggen. Maar bij Ierse import weet je vaak niet wie de fokker is. Een goede klinische en röntgenologische keuring ( en bij merries een drachtigheidscheck!) is dan wel aan te raden. Simpelweg omdat je gewoon minder weet van de achtergrond ( weet de handelaar zelf vaak ook niet hoor). Maar een Iers klasse 1 dier, is hier in Nederland ook gewoon een klasse 1 dier. En een goed bewegende/ goed presterende pony, is een goed bewegende/presterende pony. Of deze nu in Nederland gefokt is of in Ierland. Dat maakt natuurlijk niet uit.

Aan de andere kant: Nederland een heeft aantal goede fokkers, die zorgvuldige hun dieren fokken en investeren in een goede opvoeding/opleiding van hun jonge dieren, en daar weet ik zeker van dat ze oog hebben voor de gezondheid en bruikbaarheid van de door hun gefokte dieren. Ook in Duitsland, Belgie, Frankrijk en Denemarken zitten een aantal grote én goede fokkers die Connemara's fokken die in de sport moeten kunnen presteren, en die hun dieren ook uitbrengen in de sport. Google/Youtube bijvoorbeeld maar eens op Dexter Liam Pondy, of Goliath van de Groeneweg, of Wirthsmule Delaneys
(daar weet ik zeker van dat daar veel filmpjes van zijn op YouTube)



Presterende Nederlandse hengsten zijn natuurlijk Easter van de Leliaard, Ben Hur van de Leliaard, maar ook Otto van Strijthagen.... ( en zo vast nog wel een aantal die ik hier nu vergeet...)

Kortom: voor wie een beetje wil zoeken, en eventueel wat wil reizen, zijn er ook binnen Nederland/ Europa heel leuke Connemara's te vinden!

Mijn eigen pony's komen uit Duitsland en Nederland.
Jou-Jou komt uit Duitsland ( zijn officiele naam is Patty's Sweet Masquerade, Patty's Veuve Clicquot x Pattys Maxime), uit de fokkerij van Patricia Smid. Punzel ( officieel Rory Rapunzel, Rory Rasputin x Pilgaards Vogue) is dan weer in Nederland gefokt ( wel uit een Deense merrie ( die jarenlang in Duitsland bij Patty heeft gestaan, uit weer een Nederlandse hengst (die ook gewoon Nederlands gefokt is.)

Maar tja... ik was dus afgelopen najaar in Clifden.. en daar was dus gewoon een halfzus van Jou-Jou te koop... dus zo'n import zou ik bést willen hebben, wát een leuk dier was dat!

Edit:
Bar: hier gewoon eens kijken of er belangstelling voor is... En dan Leliaardje omkopen :D :D ??



Ja ligt eraan bij welke fokker je je connemara koopt mijn vriendin kocht een connemara die,had droes en zeiden dat ie niks. Had en hij was heel slecht ingereden zo van zadel erop hoofdstel erin en wegrijden maar ik bedoel niet dat alle connemara's zo zijn