Natuurlijk weet ik verschillen tussen Fries en KWPN, maar ik twijfel tussen beide.
Ik zou graag voordelen en nadelen van beide rassen horen.
K heb zelf jarenlang op een Fries gereden (was geen 100% Fries) en merkte toch wat meer moeite met aanleuning souplesse en dat soort dingen.
Nu heb ik er maar 1 gereden dus niet echt een uitgaanspunt.
Ik zoek een makkelijk en zeer braaf beginnerspaard. Het is de bedoeling dat mijn vriend hierop kan leren rijden en ik gewoon verder kan lessen en recreatief rijden met neiging naar dressuur.
Springen moet echter ook kunnen wellicht gaat mijn vriend dit erg leuk vinden en ik wil een paard waar wij beide plezier aan kunnen beleven, maar dan weer naar de Fries, het springen ging redelijk met mijn verzorgpaard als we maar laag bleven (werd verder ook niet getraind om te springen).
Hopelijk kunnen jullie me een beetje adviseren.
Ik neig nu vooral naar Fries voor het karakter en uiterlijk, al weet ik dat KWPNers (zelf 1 gehad) ook super braaf en constant kunnen zijn, plus het uiterlijk van de KWPN vind ik ook geweldig

Alles is zo dubbel, bovendien is het niet de bedoeling om direct 1 aan te schaffen we sparen eerst nog een tijdje maar uiteraard wil ik alvast vooruitkijken, aangezien dit toch weer een nieuw doel is voor mij.
Ze zijn zeer verschillend, maar op zich kan je in beide rassen geschikte en minder geschikte paarden tegen komen. 
Is eigenlijk gewoon een bruine fries met springtalent van de kwpn