Haf of IJslander ??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Summer7

Haf of IJslander ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 08:03

Ik ben oorspronkelijk op zoek naar een IJslander, ik ben er altijd al weg van geweest, het karakter spreekt mij enorm aan, voorwaarts maar toch over het algemeen cool in het hoofd, ik zoek wel type "stevig modelletje", liefs rond de 1.50, ben her en der geweest, die zijn er niet heel veel. Omdat ik dressuren echt nog wel heel leuk vind (kom van de grote paarden) kwamen haflingers ook voorbij in mijn hoofd, en die hebben veelal wel de schofthoogte die ik zoek.
Nu heb ik IJslandse trainers gesproken die gewoon aangeven dat zij ook dressuren met de IJsjes, de gangen zijn gewoon een extra toevoeging en ook wel een moeilijkheids graad wat ook wel weer een uitdaging is . . . Ik heb (nog) geen ervaring met IJslanders rijden en zou mij daar zeker in laten begeleiden, en goede instructie nemen. Ik heb de ambitie toch wel weer wedstrijden te starten, hetzij in de dressuur hetzij de proeven op IJslands niveau, mijn vraag is ook, mocht ik een stevige IJslandse beer tegen het lijf lopen is dat lastiger er aan rijden als een fijner modelletje ? Is het uberhaupt wel mogenlijk ? Ben paar keer op wedstrijd gaan kijken, daar zie je toch over het algemeen de kleinere/fijnere modellen . . . . kijk wordt er nou gezegd het is wat lastiger en heeft meer tijd nodig om sterker te worden vind ik het prima heb alle tijd, juist leuk zo'n leer proces, of is het toch wel beetje kansloos en moet je met een stevig model meer recreatief gaan denken, want daarin zou ik dan naar de haffies neigen. Dilemma dilemma, mijn vraag is dus ook, kan ik een stevig model IJS leuk een bak of baan door krijgen (uiteraard met instructie tijd en geduld)?? Uiteraard ben ik met mijn aanstaande paardje meerdere dingen van plan, fijne buiten ritten, lekker wandelen grondwerk etc ben geen kakkie dressuur meut maar wil niet alleen maar bos-hobbelen maar ook serieus aan het werk ook om mijn paardje gymnastisch te houden . . . . what to do ?? IJS OF HAF

friesiszwart

Re: Haf of IJslander ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 17:35

volgens mij heb jij je keuze al gemaakt --> IJslander.

Isatjuuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 17:37

Ik denk dat je moet gaan voor een IJslander want de hele tekst gaat er bijna over

SanD95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 16:24

Waar een wil is is een weg. Dat hebben we afgelopen wereldruiterspelen wel gezien toen er ineens een fries in de ring verscheen.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 16:28

Ik zou eerst eens een tijdje op ijslanders gaan rijden en dan pas een keuze maken. Dan leer je ook een beetje smaak ontwikkelen qua gangen. De een vindt een vijfganger prettiger en een ander misschien een vierganger. Dat is toch een wereld van verschil.

SoSoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 17:16

ik zou ook een Ijslander aanraden, zijn heel fijn paardjes om mee te werken!

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 17:21

Uiteraard een IJslander !!

Tegen de 1.50 aan is mss wat lastiger te vinden, maar ze zijn er heus wel.
En je kan er zeker leuk mee voor de dag komen op wedstrijd (ook een grotere). Ik kan alleen nou niet precies uit je verhaal opmaken of je dressuur wedstrijden wil doen of gangen wedstrijden?

Tegenwoordig is er juist veel meer vraag naar de wat grotere IJslanders.

Ik zou je aanraden om lekker hier en daar wat IJslanders te proberen en als je de mogelijkheid hebt ergens wat lesjes te nemen.