Ik begrijp niet zo waarom 'alle' (uitzonderingen daargelaten, denk aan knappstruper) paarden met stippels en strepen tot het ras "Appaloosa" gerekend worden. Mijn paard is een "Appaloosa" hij is een Engelse Volbloed waarvan de mams stiekem vreemd gegaan is met iets met stippels en strepen. De shetlander van de buren heeft ook stippels en strepen. Dus is ie ook een appaloosa. Er zijn nog heel veel meer voorbeelden. Sommige mensen zitten meer aan de westernkant dan ik. Zij beweren dat de enige echt appaloosa een soort quarterhorse is maar dan met stippels en strepen én dattie uit een Amerikaanse bloedlijn moet komen. Voor mij blijft het gewoon een quarter met stippels en strepen
De originele appaloosa leefde lang geleden en werd gefokt door de Nez Percé indianen. Toen die laatsten uitgeroeid werden door de blanken is 99% van die dieren afgeschoten, de rest heeft zich vermengd met mustangs. Maar het waren er zo weinig dat de eigenschappen van de indiaanse appaloosa verloren gegaan zijn in die grote genenpool. Niemand kan ook meer met zekerheid zeggen wat de eigenschappen van die beesten waren.
Ik stel dan ook dat Appaloosa meer een kleur aanduiding is dan een ras en het zou juist zijn om te kunnen spreken van een shetlander met appaloosa aftekening.
Kan zijn dat ik het mis heb, maar ik dacht dat je Appaloosa kon gebruiken als ras (dus het Amerikaanse paard), maar ook als kleur (dus bv. een appaloosa shet).
Karen_VM
Geplaatst: 19-08-14 23:52
Ik ga mee met Iolanthe Zo heb je inderdaad ook de verwarring bij pinto's en paints, die zo blijkt wel degelijk allebei bestaande rassen zijn. Het is niet omdat een paard vlekken heeft dat die een pinto of paint is. Het is dus een foutje van de mensen die niet weten wat deze rassen definieert.
Net dat het KWPN ook geen ras is maar een stamboek. Dus mee eens met Iolandthe
Pluizebolpum
Geplaatst: 20-08-14 00:18
Voor zover ik weet is een Pinto een bont paard en heb je Pinto stamboeken die bonte paarden opnemen die aan bepaalde eisen voldoen. Een Paint is kort door de bocht een Quarter met vlekken (Quarters met teveel wit kunnen of konden ook als Paint ingeschreven worden). Een Paint kan daardoor wel een Pinto zijn maar een Pinto is niet per definitie een Paint. Maar een Paint zonder vlekken (breeding stock) mag ook als Paint ingeschreven worden, net zoals een vlekloze American Appaloosa ook bij zijn eigen stamboek terecht kan. Volgens de Bokt wiki is een stamboek een ras als het stamboek gesloten is. Voor zover ik weet is dat bij de Paint en de American Appaloosa inderdaad zo (bij uitzondering mag er, dacht ik, wel een Quarter of Engelse Volbloed bijgeschreven worden maar of die ook een vol stamboekpapier krijgen weet ik niet) en zijn dat dan dus rassen. Om het héél erg zeker te weten zou je een Paint en/of American Appaloosa kenner moeten aanspreken maar dit is wat ik er van mee heb gekregen. De Nederlandse Appaloosa is inderdaad een samenraapsel van gestippelde paarden met verschillende achtergronden dus geen ras maar een stamboek op kleur. Net zoals je in Amerika bv. een stamboek hebt voor palomino's. Geen ras omdat in principe elk paard met de juiste kleur kan worden ingeschreven mits het maar aan bepaalde voorwaarden voldoet.
SanD95
Geplaatst: 15-10-14 16:29
Tussen de paint en de pinto zitten wel meer verschillen dan de vlekken. Zo is een paint veel breder en gespierder en vaak overbouwd. De appaloosa is een echt ras, maar wordt ook vaak gebruikt als kleur omschrijving.