Hellup!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kaatje345

Hellup!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 19:20

Hallo allemaal.
Mijn paard Kareltje gaat er steeds vaker vandoor.
Het is een Belgisch trekpaard. Als je daar opzit in rengalop terwijl je er helemaal niets over te zeggen heb, word je echt niet vrolijk van.

Heeft iemand ervaring met trekpaarden?
Ik rij met een bokbit (utrechtse stang). Nou, daar kan ik op dat moment helemaal niets mee. Dus ik zal toch een scherper bit moeten pakken. Helaas want ik wil het liefst zo zacht mogelijk. Maar zo is het echt gevaarlijk.
Hij krijgt genoeg beweging en goed voer. Ik denk dat hij in zijn pubertijd is (6 jaar). Hij heeft het nu eenmaal door dus hup, hij gaat steeds.

Iemand tips of ervaring?

melanie0906

Re: Hellup!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 19:25

Had ik op mijn vorige Pecheron ook. Ik heb maar gewoon aangekeken en gewoon gedaan wat ik kon, als hij begon te protesteren stopte ik gewoon en dan elke keer tochnet iets verder gaan.

Elsemiekex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 19:28

Doet hij dit meteen als je erop zit, of zodra je gaat galopperen?

Kaatje345

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 19:31

Zodra ik ga galopperen, en als dat te lang duurt verzint hij zelf wel wat.

Kaatje345

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 19:32

@Melanie Dat is het probleem, ik kan niet meer stoppen :/

Elsemiekex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 19:34

Dan heeft je paard denk ik in het algemeen gebrek aan discipline. Luistert hij wel goed naar je als je niet op hem zit? Zo ja, dan is dat mooi. Nu moet hij het wel ook echt gaan leren onder het zadel, anders ben ik bang dat het niet snel meer goed komt..

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 19:44

Waar rij je altijd? Heb je een bak of een longeerbak waar je kan oefenen?

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 20:02

ik zeg les nemen en voer even onder de loep nemen misschien te veel of te hoog in de eletrode

Kaatje345

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 20:10

Ik heb verderop een bak waar ik in kan rijden. Dit doe ik ook regelmatig. Ik wil niet arrogant zijn maar ik rij 30 jaar met veel lessen dus ik denk niet dat dat de oplossing is.
Als ik ernaast of erop zit luistert hij verder heel goed. Ook is hij gevoelig op been en in de mond. Maar het is net of hij het nu ontdekt heeft. Wel heeft hij vaker kuren waarbij hij zijn kracht in de strijd goot Dus aan die discipline valt wel wat te sleutelen. maar ik hou hem gewoon niet dus hoe?

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 20:14

Maar even een vraagje. Als jij zegt dat je 30 jaar les hebt gehad en je kan dit blijkbaar niet oplossen dan heb je toch wel les nodig? Hoe kunnen wij weten dat je al 30 jaar veel les krijgt? Je blijft altijd doorleren ;)

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 20:16

momomo schreef:
Ik heb verderop een bak waar ik in kan rijden. Dit doe ik ook regelmatig. Ik wil niet arrogant zijn maar ik rij 30 jaar met veel lessen dus ik denk niet dat dat de oplossing is.
Als ik ernaast of erop zit luistert hij verder heel goed. Ook is hij gevoelig op been en in de mond. Maar het is net of hij het nu ontdekt heeft. Wel heeft hij vaker kuren waarbij hij zijn kracht in de strijd goot Dus aan die discipline valt wel wat te sleutelen. maar ik hou hem gewoon niet dus hoe?

Ik begrijp je punt betreft je 30 jaar rijden maar het ene paard is andere niet ik merk zelf dat als ik van iemand anders een objectief beeld krijg dat ik dan pas achter dingen kom die zelf niet door had..

Had dit namelijk met me haflinger ook die ging er ook eens wel een vol vandoor of andere rare dingen doen en onbewust triggerde ik dat schijnbaar zelf terwijl ik dacht dit niet te doen en me er niet bewust van was.

Je kan wellicht eens iemand keer laten kijken die jullie als combi niet ken en het probleem voorleggen. Misschien dat die een beetje een tip kan geven?

Maar dit is natuurlijk geheeld na eigen keuze :)

Lisan_Vicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 20:22

Ik heb ook niet de makkelijkste en bij mij helpt de figuur linksomkeert volte rechtsomkeert volte enzovoort. Zowel in stap draf als galop is dit een figuur wat ze bezig in blijven en niet snel de mogelijkheid hebben er vandoor te gaan. En voor de afwisseling rij ik voor de rechts/links-omkeert een keer een volte.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 20:23

Galop is impuls opwekkend dus eerst paard bevestigen in draf dat hij op halve ophouding (zit, benen, zachte hand) terug komt naar stap en daarna stilstaan. Pas als dat goed bevestigd is paar passen galop en gelijk weer terug naar draf. Pas als je paard bij je blijft zonder aanstalte maken tot....kun je langer gaan galopperen. Kijk ook eens hoe zacht je bit is en hoe zacht je handen zijn. Mijn oudste merens wordt echt zeer vervelend als er met te harde hand gereden wordt. Dus als hij terug komt gelijk helemaal zacht worden in hand, armen en schouders.
Ik ben dus juist voor zacht, zachter, zachtst want geloof niet in harder bit en hardere ophoudingen. Ik heb bij mijn paard toen hij kwam juist voor zachter bit gekozen en inderdaad na paar weken werd hij daar heel fijn op. Namelijk paard zal altijd harder trekken als jij want is veel sterker dus daar moet je de oplossing niet zoeken. Gisteren mijn bijrijdster geholpen op ons oudste paard. Zodra hij terug kwam werd zij gelijk zacht en beloonde hem. Ach wat straalde ze op het einde dat paard zo braaf was gebleven zonder er vandoor te gaan of stout te zijn. Maar met koudbloed moet je niet te flauw zijn.
Ho is ho, en voorwaarts is voorwaarts. Draf is draf en stap is stap. 100% consequent gedrag hebben dit soort paarden echt nodig. Hij moet respect voor je krijgen. Dus mijn advies is zoek de oplossing bij jezelf in het zachter worden en consequenter. En natuurlijk mag hij echt wel op zijn kop krijgen als hij stout is. maar kort en krachtig en gelijk weer iets braafs laten doen zodat je weer kunt belonen. Want vaak zijn dit soort paarden gek op aandacht dus laat het dan de positieve aandacht zijn. Succes ermee TS die van mij was in zijn jonge jaren ook een tank (en af en toe nog bij vreemde) maar hij is zo verschrikkelijk braaf geworden, met een los teugeltje rijden we overal met hem buiten. Zelfs mijn man van 70 jaar die echt niet goed kan rijden.
Daarnaast ben ik het eens met een voorganger die aangaf dat je eens goed naar zijn krachtvoer zou kunnen krijgen. Geef hem maar wat meer hooi en minder krachtvoer. Die van ons krijgt 1/2 schep (2 x 1/4) per dag staat 7x 24 uur buiten met nu onbeperkt hooi en overdag weiland wat al aardig kaal gegeten is.

Kaatje345

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 20:41

Nou, ik ben bang dat dat het probleem is. Ik ben veeeeelste zacht voor hem. Ik zie hem nog als mijn babypaard. Ik heb hem zelf ingereden en het is jaren goed gegaan. Hij is echt wel zacht in de mond, ik rijd hem bijna niet op de teugels. Maar als hij er zo vandoor gaat neemt hij lertterlijk en figuurlijk een loopje met me.
Hij staat stil als ik hem poets
Hioj staat stil met opstijgen
Hij loopt mij nooit voorbij
Maarrrr,
Als hij door het water of los zand loopt met mij op zijn rug gaat meneer gerust liggen om te rollen :(
Dus hij neemt mij niet meer serieus. *voelt zich erg verdrietig*

Ik geef hem Kermixbrok maar de boer geeft hem gemalen mais. Ik heb al gevragen om dat te minderen want dat is ook veelte veel eiwit. Maar toch kreeg hij dit voorgaande jaren ook.

Kaatje345

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 20:46

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 20:49

momomo schreef:
.
Als hij door het water of los zand loopt met mij op zijn rug gaat meneer gerust liggen om te rollen :(
Dus hij neemt mij niet meer serieus. *voelt zich erg verdrietig*

Kijk en dat zijn nu echte streken en dat mag hij maar één keer doen. Ook dat gedrag herken ik van lang geleden. Wij hadden een hele harde springzweep en bij dat soort gedrag ging er vol de lat overheen. Dat gedrag is gevaarlijk en ontoelaatbaar. Dat bedoel ik met mijn opmerking. Ben zo zacht mogelijk, maar streken dat mag echt niet. Poets hem ook maar eens een tijdje niet en behandel hem eens afstandelijk. Zal hij neit leuk vinden en daar leert hij van dat jij zijn leid merrie bent en hij dus gewoon zich netjes moet gedragen. Leer hem het commando terug. Bij stout gedrag kun je hem dan gelijk een stapje terug zetten. Ook als je op hem zit. Heb ik mijn bijrijder gisteren ook laten doen (tja is een vreemde hé dus weer feest) en dat werkt gewoon goed, want terug betekent dat jij boven hem staan.
MAAR dit soort paarden houden ook van wisselend programma, veel nieuwe uitdagingen. Snap je een beetje wat ik bedoel. Jij bent de baas, jij doet leuke dingen met hem en dan pas als hij luistert kun je zijn vriendje worden. Maar nu nog even niet. Even goed de gezachtsverhouding vaststellen. En zeker met een trekpaard moet je heel alert zijn. Als je met hem loopt loop jij schuin voor hem. Neusje mag niet voorbij jouw schouder (want dan is hij de dominante). Inderdaad mais voegt niets toe, maar als het maar een beetje is kan het ook niet zo'n kwaad en de boer niet tegen zijn haren in strijken is ook belangrijk. Succes TS. Pak het maar goed aan, dat kun je best. Hij is baby af en nu een grote jongen dus luusteren!
Filmpje gezien. Houd de teugels eens korter. Heb je zweep bij je. Niet lachen om hem want nu loopt het goed af, maar wat als je er onder terecht komt. Je hebt een gaaf paard die je echt moet gaan aanpakken want anders wordt dat levensgevaarlijk. Hij moet leren om zich respectvol op te stellen tegen over jou.

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 20:52

ik zou hier ook mega hard om lache hoor en natuurlijk dit geval gaat goed maar ooit gaat een keer fout als je pech hebt. Ik denk dat het respect er wel is maar niet onder het zadel.

Wat je ook eens kan proberen. met rijden enkel stap en draf. Als dit goed gaat probeer je galop maar let op maar slecht 3 tot 5 passen en weer draven en controle blijven houden. En dit doe je heel vaak oefen tot dit perfect gaat en dan bereid je het steeds meer uit met meer passen en natuurlijk positief gedrag belonen. Niet luister is gewoon meteen op de rem en weer na de basis stap en draf. En vooral NIET kenbaar maken dat je van plan bent te gaan galopperen.

Bijvoorbeeld geef het signaal dat je een volte wil draaien of een figuur wil inzetten, en in plaats van figuur rij je onverwachts na de galop over

Kaatje345

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 21:14

Harstikke bedankt voor jullie advies.
Hij is inderdaad gek op aandacht dus ik denk met afstand ik hem wel onder de indruk krijgen.
Een figuur rijden gaat niet want het is met buitenrijden. Maar eerst weer terug naar de basis met stap draf is wel een goed idee.

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 21:26

momomo schreef:
Harstikke bedankt voor jullie advies.
Hij is inderdaad gek op aandacht dus ik denk met afstand ik hem wel onder de indruk krijgen.
Een figuur rijden gaat niet want het is met buitenrijden. Maar eerst weer terug naar de basis met stap draf is wel een goed idee.

Figuur kan wel.
Denk aan dingen zoals een wendig in zetten op een breed bos pad. of een aanzet na wijken/zijwaarts.
Een gebroken lijntje.

Gaat namelijk niet er omdat je het figuur rijd maar doet ALSOF je dit wilt rijden. dus je geeft met been aan dat je wilt afwenden/ wijken/ ect. maar je maakt het figuur niet af je rijd zo gauw hij reageert/aanstalte maakt tot de beweging waar je omvraagt door na een gecontroleerde galop

Kaatje345

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 22:17

ok zo. Ik zal het eens proberen. Voorlopig maar even in de bak blijven.

Jetsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 14:21

Mijn paard deed dat een aantal jaren geleden ook veel.
Ik heb het haar toen afgeleerd door maar gewoon elke keer terug te rijden naar de plek vanaf waar ze er van doorging.
Dat vond ze niet zo leuk omdat ze door wou rijden.
Heb toen tegelijkertijd een galop pad ingevoerd.
Alleen op dat pad mocht ze galopperen.
Dat werkte heel erg snel.
Toen dat goed bleef gaan ben ik weer op andere paden gaan galopperen, daarna heeft ze het nooit meer gedaan.
Behalve als ze schrok maar dan ging ze nooit lang door.

Zelf heb ik ooit 10 lessen op een manege gehad dus volgens mij zegt dat helemaal niks over wat je wel of niet kan.
Je moet naar je paard luisteren en uitzoeken wat werkt voor je paard.
Mijn mening is dat dat het beste werkt.
Straffen met zwepen of wat dan ook heeft denk ik ook niet zoveel zin in dit geval.

Nog een tip : ik heb dit allemaal gedaan zonder zadel zodat ik ook al kon reageren voordat ze er vandoor ging. Dat werkte ook perfect!
Na het elke keer teugsturen ( toen was ze echt niet te houden )
Wist ik precies wanneer ze wat ging doen omdat je de spieren voelt aanspannen.
Dit heb ik ook bij een ander paard geprobeerd en daarbij werkte het ook.
Daarbij duurde het wel wat langer allemaal maar met geduld kom je heel ver!

Misschien wist je dit allemaal al maar ik zweer bij deze methode.
Het is het proberen waard.

Kaatje345

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 02:22

Hoi Arina,
Wat een goed idee, steeds terug naar waar ze ervan door zijn gegaan.
Maar zonder zadel durf ik niet hoor. Dan lig ik er gelijk af volgens mij :/
Het pad waar hij er nu vandoor is gegaan was het galop pad. Maar toen ik dat ging uitbreiden werd hij steeds gekker.
Ik ben nu een keer in stap over het pad gegaan. Viel niet mee. Maar nu met een wat scherper bit kan ik het goed opvangen.
Goh, ik wist niet dat trekpaarden galopperen ook zo leuk vinden!

Jetsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 11:23

De Tinker waarop ik 2 zomers reed, reed ik eerst ook met zadel.
Heb toch na de eerste zomer besloten om het eens zonder zadel te proberen.
Omdat zei er ook vaak vandoor ging en ik er vaak ben afgevallen.
Eerst in de bak en toen ook buiten, ik heb er gewoon niet over nagedacht wat er allemaal mis kan gaan.
Het is niet erg om eraf te vallen maar het hielp wel dat ik veel sneller kon ingrijpen bij dingen.
Zo wou ze de sloot in springen omdat er een landrover met 60 voorbij kwam scheuren op een pad waar het niet paste.
Dus we liepen al in de berm.
zo'n 5 meter voordat de landrover voorbij kwam ben ik eraf gesprongen en heb haar tegen gehouden om in de sloot te springen.
Ik denk dat dit ook niet zo snel was gegaan als ik met zadel zat.
Ik denk juist dat zonder zadel veel veiliger is omdat zo als ik al zei, je het echt aanvoelt wat je paard gaat doen.
En dus minder kans om te vallen!

Mijn eigen paard was een Fjord.
En die andere dus een Tinker.. die vonden het er vandoor gaan ook iets te leuk! :j