Welk tweede paard bij haflinger in noorwegen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mirei

Welk tweede paard bij haflinger in noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 11:57

Hallo Allemaal,

Ik zou graag wat tips van jullie ontvangen.
Zelf hebben wij al 7 jaar met erg veel plezier een haflinger, hij is nu 11 jaar. Zeker geen sloompie, we hebben onze handen er aan vol maar hij is zeker niet vals.

Nu gaan wij naar Noord Noorwegen verhuizen en uiteraard gaat hij mee. Maar we zoeken er nog een tweede paardje bij. Ik ben op zoek naar een jaarling, zodat ik voorlopig nog alleen mijn hafje hoef te rijden, en de tweede uiteraard wel opvoeden maar die staat er dan vooral nog als gezelligheid bij.
Wel is het de bedoeling dat we deze met 4 jaar gaan inrijden.

Eerst dacht ik eraan om nog een haflinger erbij te nemen, maar je weet natuurlijk nooit hoe groot een jaarling uiteindelijk wordt. Mijn haf is nu 1.52m en nog een beetje het "ouderwetse" type wat ik juist zo mooi vindt. Kleiner dan 1.50m zou ik hem niet willen hebben.
Maar een tinker vindt ik ook erg mooi, net als de IJslander.

Ik wil het risico niet lopen dat ik straks 4 jaar voor mijn tweede paardje hebt gezorgd en er dan uiteindelijk niet op kan rijden omdat die te klein is gebleven. Vandaar mijn twijfel over de haflinger, een tinker is dan vaak net heel ietsjes groter. Maar gisteren werd ik op het idee gebracht over een IJslander.

Wat zouden jullie doen? Het moet een dier zijn die wel echt tegen veel sneeuw en kou kan :-)
Zijn ijslanders nou echt zoveel moeilijker in te rijden als "gewone" paarden ivm hun extra gangen?
Je ziet namelijk ontzettend veel ijslanders in het noorden, vandaar dat ik op dat idee werd gebracht....

Ik heb de tijd nog om het een en ander uit te zoeken en neem zeker geen overhaaste beslissingen ;)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 12:01

Een haf wil je niet kleiner hebbend dan 1,50, maar je beseft wel dat IJslander nog kleiner zijn? Ik vind IJslanders trouwens niet per se moeilijker rijden, met inrijden mot je eigenlijk die gangen er goed uit kunnen halen.
Ik denk dat Tinkers goed kunnen aarden in het klimaat, dus dat is geen slechte optie, maar er zijn nog meer rassen wel geschikt natuurlijk. Misschien kan je hier neerzetten wat je precies wilt gaan doen met rijden en je toekomstige paardje?

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 12:07

IJslander is natuurlijk wel een heel specifiek ras. Je hoeft hem natuurlijk niet die extra gangen OHZ te leren, maar het is wel 'zonde' misschien als jij dat niet kan. Dus weet niet hoe ja van plan was hem of haar in te rijden? Zelf of laten doen. IJslander is natuurlijk wel een duur ras en, bij een IJslanderjaarling weet je nog minder goed of het gaat passen omdat die toch weer vrij klein zijn.
Ik heb zelf een Tinker jaarling, die nu al over de 1.50 is dus die wordt zeker wel groot genoeg voor mij (1,80). Erg gaaf beest, wel echt een puber af en toe, maar dat ik hem zelf kan opvoeden is erg fijn.
Tinkerras heeft ook alles wat je zoekt, en ik blijf Tinkers wel het gaafste ras vinden wat er is. Ze hebben ze ook in alle maten, dus als je bang bent dat ze te klein blijven zou ik gewoon een grote jaarling kopen.
Ken ook een Noriker, Oostenrijks ras, heel stevig, en die vind ook erg gaaf. Hele brede paarden, dus ben je niet snel te klein voor, en lekker robuust, tegen de kou kunnen ze wel.

Edit: Zie in je profiel dat je vrind wil leren rijden. Is hij veel groter/zwaarder dan jij? Dan zou ik voor een grote maat Tinker of zoiets als een Noriker gaan en niet voor de kleinere rassen.

charissiej

Re: Welk tweede paard bij haflinger in noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 12:11

Een fries!

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 12:22

LovesSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 12:23

inderdaad, ik dacht ook meteen aan het Noord Zweeds paard :D Ik zag ze met hun stamboek op het horse-event staan, was opslag verliefd <3

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 12:24

Een fjord. ;)

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 14:56

Heb zelf ook in Noorwegen gewoond en IJslanders zijn ideaal in Noorwegen: ze zijn tredzeker en kunnen tegen lage temperaturen. Bovendien houden ze van schraal land, beter dan het rijke Nederlandse gras. Maar er zijn in Noorwegen ook veel andere rassen te vinden die aan jouw omschrijving voldoen: zoals hierboven genoemd de noordzweed, en de koudbloedsdraver (kaldblodstraver) bijvoorbeeld.

Mirei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 16:35

Bedankt allemaal voor de reacties's :)

Ik wil er gewoon alleen maar recreatief mee rijden, meer niet.
Mijn vriend is juist heel smal gebouwd en weegt ook niet meer dan 65 kg, dus voor hem hoef ik geen stevig paard te hebben :D

Ik ga eens bij dat noordzweedse paard kijken, ziet er zeker leuk uit!
En ik weet inderdaad dat ijslanders kleiner zijn dan haflingers, dat is ook mijn bezwaar maar daarentegen kom je ze vaak tegen met volwassenen er op. Zelf ben ik 1.80 dus zat daarom ook te twijfelen aan een IJslander.

Persoonlijk wil ik ze zelf inrijden maar wel met hulp van een instructrice/instructeur.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 16:53

Cowgirl schreef:
Een fjord. ;)

_O-
Zat ik ook te denken, zeker in combinatie met de locatie, Noorwegen....

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 16:58

kan heel goed zijn dat TS niet van Fjorden houdt, als ze naar Noorwegen gaat kan het heel goed dat ze daar al aan had gedacht :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 17:07

Nordsvensk Kallblod Travare of Nordsvensk Brukshäst! Vrienden van ons in Zweden hebben er een paar, geweldige paarden zijn het! Ze kunnen 's winters gewoon buiten blijven staan, beiden rassen zijn heel erg sterk, en hebben een erg vriendelijk karakter. Ze kunnen ook nog voor de kar. Deze rassen werden vroeger gebruikt om boomstammen uit de bossen te slepen, die dan in de ijzerindustrie gebruikt werden.

Het zijn ook nog eens heel mooie paarden om te zien. Iets fijner dan een trekpaard/tinker, maar wel nog met sokken. Ze worden nu ook steeds vaker dressuurmatig gebruikt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-01-14 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 17:14

Wat te denken van een echt Noors paardje, zoals de Döle Gudbrandsdal en het al eerder genoemde paardje als de Noord Zweed, die vast een tegenhanger in Noorwegen heeft (de Döle Gudbrandsdal lijkt trouwens heel veel op die Noordzweed). Geweldige diertjes en misstaan zeker niet naast een Haflinger!
Zijn bovendien van nature aan het klimaat gewend, wat wil je nog meer? :)

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 17:17

Volgens mij heb ik je wel eens via de mail gesproken, leuk dat de stap toch genomen is! :)
Wanneer gaan jullie?

Wil je een paard in NL kopen en die samen met je haf meenemen, of zoek je er eentje hier?
Als het recreatief is zou ik toch eens kijken voor een døl, ik heb er zelf 1 te koop maar die is helaas geen 4 meer. Wordt dit jaar 10.
Kijk eens op http://www.finn.no onder Torget bij Dyr og Utstyr, Hester.
Daar staat meer dan genoeg te koop en zo kun je ook alvast zoeken in je eigen omgeving daar zodat je niet een paard vind waar je 10u voor rijden moet.

Heel veel succes, ben erg benieuwd hoe het bevalt! :D

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 21:06

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 01:04

Oh ja, ik kon het streepje door de O van "Dole Gudbrandsdal" zo snel niet vinden...
Maar ik denk dat je al aardig wat leuke ideeën hebt gekregen.
Ben je er al een beetje uit, TS?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 01:10

Mirei schreef:
Bedankt allemaal voor de reacties's :)

Ik wil er gewoon alleen maar recreatief mee rijden, meer niet.
Mijn vriend is juist heel smal gebouwd en weegt ook niet meer dan 65 kg, dus voor hem hoef ik geen stevig paard te hebben :D

Ik ga eens bij dat noordzweedse paard kijken, ziet er zeker leuk uit!
En ik weet inderdaad dat ijslanders kleiner zijn dan haflingers, dat is ook mijn bezwaar maar daarentegen kom je ze vaak tegen met volwassenen er op. Zelf ben ik 1.80 dus zat daarom ook te twijfelen aan een IJslander.

Persoonlijk wil ik ze zelf inrijden maar wel met hulp van een instructrice/instructeur.

Maar zou je dan niet liever toch een Haflinger hebben, als je de issue "maat" toch opzij schuift?

janneke_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 01:40

Even iets terzijde, maar kan je anders niet beter daar op zoek gaan naar een geschikt paardje?
Dan hoef je niet 2 paarden te vervoeren en ik denk dat de paarden die daar te koop aangeboden worden tegen het weer kunnen, omdat ze dat gewend zijn.

Het is maar een idee he :)

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 10:53

Ik zou kijken voor een Noordszweedspaard :))[RPA] Noordzweden In Nederland zijn ze moeilijker te krijgen. Maar er zijn wel zweden te koop in Nederland.. In Noorwegen heb je meer keus ;)