Belgisch trekpaard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Belgisch trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 16:22

Heyhoi,
Een vriendin van mij(ze heeft helaas zelf geen bokt account) is helemaal gek van het Belgisch trekpaard en zou er later eentje willen kopen.
Nu vroeg zij zich dus af hoeveel een Belgisch trekpaard nou kost, en of er dingen zijn waar ze speciaal op moet letten.
Zij wil net zoals ik gaan sparen voor een eigen paard.
Ik heb tot nu toe alleen maar topics uit 2009 of 2011 gezien, dus misschien dat de prijzen alweer wat veranderd zijn(volgens die topics ligt de trekpaarden markt op zn gat en kun je ze voor slachtprijsjes kopen)
Alvast bedankt!

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 16:26

In de aankoop kosten ze niet zoveel maar hou er wel rekening mee dat ze dubbel zoveel eten dan andere paarden, ook door hun grote is het niet zo simpel om stalling te vinden.
En dan nog bijkomende dingen, als je met paard en trailer oppad wil moet je ook al een zware auto hebben. Zelf ben ik ook gek van zo'n paarden, maar heb me bewust een ander paard gekocht

Nala

Re: Belgisch trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 16:37

Ik weet zelf door een ander topic over shires dat ze sober gevoerd moeten worden, geld dit ook voor een belgisch trekpaard?

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 17:02

ja, maar sober wil niet zeggen dat ze niet veel mogen eten he, je moet opletten met veel suikers, eiwitten, zetmeel :)

Susie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 17:09

Wij hebben onze merrie destijds 1,5 voor €600 gekocht. Daarvoor is ze ook nog klinische gekeurd. Wat betreft voeren was ik niet echt meer kwijt dan voor mijn haflinger. Kijk maar eens op de site trekpaard.be daar zetten ook veel Nederlanders hun paard te koop. Houdt er wel rekening mee dat niet elke smid een trekpaard wil bekappen, het is ook duurder. We hebben de onze zo opgevoed dat ze gewoon uit de hand gedaan kan worden en niet in een bekap stal hoeft.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 17:14

Okay, ik schrijf dit allemaal op in een word-bestandje en stuur het haar vanavond allemaal even door :+ .
Dankjewel voor de link!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 17:16

Ook valt het ons op dat nog steeds ontzettend veel paarden(ook hele jonge van 1 of 2) de staart heel kort hebben... Was dit niet verboden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 17:20

momopaws schreef:
Ook valt het ons op dat nog steeds ontzettend veel paarden(ook hele jonge van 1 of 2) de staart heel kort hebben... Was dit niet verboden?

Als je er een koopt, koop er dan asjeblieft een MET staart.
Ja, helaas wordt er nog steeds gecoupeerd. Van mij mogen ze zulke paardenhouders opname in het stamboek onthouden.(maar dat is een hele andere discussie)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 17:23

Ja klopt, ik vind het ook vreselijk en mijn vriendin ook. Het is hun wapen tegen de vliegen en het os gewoon minder mooi zonder.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 17:23

dit is sinds 2000 verboden in belgie in nederland.
in frankrijk echter niet, dus veulens worden vaak (op papier) vanuit belgie of nederland verkocht naar frankrijk, daar gecoupeerd, en terug verkocht naar belgie. voila, legaal. Of paard heeft toevallig met de staart tussen een deur gezeten = medische reden = legaal ...

Een veulen kun je voor een 500 euro wel kopen, een volwassen dier, redelijk droog op de benen en beleerd, gaat tussen de 1200 - 2000 euro, afhankelijk van de leeftijd.

Aanschaf is dus goedkoop, onderhoud is het dubbel van een gewoon paard.
De mijne kosten 40 euro voor de hoefsmid, want ze moeten in de hoefstal (bekappen, ze worden niet beslagen van mij).
Ontworming = 1.5 spuit per keer (als je bv tegen lintworm met horseminth doet heb je 2.5 spuiten nodig, voor 2 paarden is dat 50-60 euro)
In de winter eten ze per dag minimum 1 baal hooi (3 euro per baal, 30 dagen = 90 € per maand)
In een box van 3*3 passen ze maar net aan, box moet dus groter, en steviger, want als ze hun kont ertegen zetten splijten ze hem open (heeft mijn jongste onlangs bewezen, maar die haalt ook betonpalen uit de grond, plooit grote ijzeren poorten, heft ze uit hun hengsels, etc)
Stalling vinden is niet evident, op manege's raak je vaak niet binnen (door de stallen en het voer), bij particulieren zijn ze vaak bang dat de weides kapot gelopen worden.
Trailers voor twee trekpaarden heb je een nodig met mtm 2700 kg, dus zware auto.
Als je maar een hebt passen ze wel in een eenpaardstrailer, maar je gewicht is meestal te krap, dus voor een paard heb je een tweepaardstrailer nodig met mtm 2000 kilo.

trekpaarden hebben bijna altijd last van cpl (chronisch progressief lymfeoedeem), het is chronisch, dus kan niet genezen worden, progressief, dus het verslechterd alleen maar. Als ze het hebben is het vrij arbeidsintensief en duur (medicijnen en zalfjes) om het onder controle te houden. Google maar eens.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 17:32

Is CPL een beetje vergelijkbaar met mok? Qua behandeling? En ja dat een gewone stal niet voldoet, moge dat duidelijk zijn, zoiezo ben ik een voorstander van wei met schuilstal, maarja, dan heb je meestal geen bak om het hele jaar door te kunnen rijden oid. Wat zou een goed doorgereden en voor de kar beleerde belg van rond de 5/7 jaar oud kosten?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 17:44

ik denk voor een 1800 euro dat je wel zou moeten kunnen slagen hoor.

Cpl is eigenlijk een aandoening van de lymfeklieren, het lymfevocht blijft in de benen en wordt niet rondgecirculeerd. Gevolg daarvan is dikke benen en verminderde elastine in de huid (simpel uitgelegd: de huid is kwetsbaarder, kan gemakkelijker openscheuren/beschadigen).
Daar trekpaarden sokken hebben, en die huid wat twijfelachtig is, is het een ideale plek voor schurftmijten, die eten zich lekker rond, graven gangetjes, etc. Paard krijgt jeuk, en gaat krabben.
De huid gaat kapot door die mijten en het schuren, en geneest maar traag (door het teweinig aan elasticine), waardoor de mijten nog een betere bodem hebben, en zo heb je een vicieuze cirkel.
De mijten is iets dat moet bestreden worden, kun je behandelen met cydectin pour-on (250 euro voor 1 liter, je hebt 100 ml nodig per behandeling), of sarnacuran (33 euro voor 250 ml, heb je wel maar 1 cc per liter water nodig, nadeel, het is minder effectief en moeilijker aan te brengen omdat je de sokken moet doordrenken)
de cpl is daarmee niet weg (dat kan ook niet), dus die benen gaan van binnenaf regelmatig kapot. die wondjes moet je behandelen met wondzalf zodat ze niet infecteren en snel weer sluiten. Er worden ook kloven gevormd, en in een erg stadium zijn die kloven zo erg dat ze open spatten als het paard beweegt. erg pijnlijk dus, en zo goed als élk belgisch en nederlands trekpaard heeft die aandoening.
Mijn bijna 18 jarige heb ik vrij goed onder controle (meestal worden ze zo oud niet omdat de mensen de aandoening nog niet kennen), maar deze zomer heb ik bij mijn jongste de eerste uitbraak gehad ...

herhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 17:49

Niet iedere hoefsmid wil een trekpaard bekappen of beslaan.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 22:28

Sorry dat ik het topic weer omhoog moet halen maar we vroegen ons af hoe het zit met het tuig en of ze makkelijk te krijgen zijn in nl? Voornamelijk zuid limburg. Ook vroegen wij ons af of iemand van 1.70 een trekpaard zou kunnen houden? Of zijn ze daar te sterk voor en word jet dan gevaarlijk?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 22:45

momopaws schreef:
Sorry dat ik het topic weer omhoog moet halen maar we vroegen ons af hoe het zit met het tuig en of ze makkelijk te krijgen zijn in nl? Voornamelijk zuid limburg. Ook vroegen wij ons af of iemand van 1.70 een trekpaard zou kunnen houden? Of zijn ze daar te sterk voor en word jet dan gevaarlijk?

trekpaarden zijn niet gevaarlijker dan gewone paarden, mits goed opgevoed. Mijn twee trekpaarden (1.65 en 1.70) zijn beide op een halstertje overal te "houden" en lopen onder het zadel met een dubbelgebroken watertrensje (en zijn op de pinken te rijden).
Tuig vind je meestal wel in XXL maat, betaalbare tuigen zijn de sieltec tuigen (google op sieltec)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 22:47

Denk je dat ze ook bit en boomloos gereden kunnen worden? Dit zou ik namelijk graag later doen en mijn vriendin heeft mij ook een beetje trekpaard gek gemaakt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 22:56

momopaws schreef:
Denk je dat ze ook bit en boomloos gereden kunnen worden? Dit zou ik namelijk graag later doen en mijn vriendin heeft mij ook een beetje trekpaard gek gemaakt.

ik heb jaren met barefoots gereden, buiten rijden gaat prima op een touwhalstertje of een hackamore ...
Opvoeding bepaald alles...

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 20:34

Ga wel idd met Duhelo mee dat je toch wel redelijk wat kosten in de maand kwijt bent.
Ze eten wel degelijk meer hooi/kuil dan een gewoon paard!
Brokken niet maar ze hebben echt flink wat ruwvoer nodig.
Ti's wel aan te raden om een plekje te vinden waar ze heel t jaar in ieder geval overdag buiten kunnen.
(Vind ik eigenlijk voor alle paarden maar goed das ieders keuze).
Een goede hoefsmid en pensionstalling is soms ook even zoeken, je bent niet overal welkom.
Denk dat je voor zo'n 2000 euro wel een beleerd paard kunt vinden.
Maar zeg er wel bij dat ze echt niet voor t oprapen liggen, de goede en doorgereden met staart.
Tuig zadels hoofdstellen etc ik zeg gooi t Google eens open en er is wel eea te vinden.

De site is niet meer up to date maar in spaubeek zitten de broers hornesch, hebben al jarenlang ook meerdere trekpaarden, geven show etc en de een beslaat ook. Misschien kun je daar wat info inwinnen?

_Lot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 20:58

Mijn oude trekpaard reed ik altijd boomloos, dat ging super! Bitloos zou ik niet weten, nooit geprobeerd, maar ik hoorde van iemand dat trekpaarden niet goed reageren op druk (ik weet niet of het waar is) En of iemand van 1,70 een trekpaard aankan, dat ligt er echt aan hoe het paard opgevoed is. Mijn oude verzorgpaard (totaal niet opgevoed en ook nog eens verwaarloosd) liep altijd dwars door iedereen heen, inclusief mij :+ . Heb ik haar wel aardig (niet helemaal) afgeleerd. Ikzelf ben trouwens 1 meter 68, en kon haar dus best aardig aan, maar daar had ik wel veel kracht voor nodig...