Een Shire/Clydesdale als eerste paard..?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Een Shire/Clydesdale als eerste paard..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 21:15

Ik heb de laatste tijd een beetje op internet rondgekeken, met de vraag in mijn hoofd "Welk paard zou ik nou graag als eerste paard willen?".
Ik heb bijna alle rassen bekeken, van gangenpaarden tot trekpaarden tot mini's. De Shire en Clydesdale sprongen er voor mij echt uit...
Wat denken jullie? Is dit een slimme keuze als eerste paard? Waarom wel/niet? Of andere ervaringen misschien?
Ik zal in de nabije toekomst geen paarden aanschaffen maar het is altijd leuk wat meer informatie te zoeken.

Ketly

Re: Een Shire/Clydesdale als eerste paard..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 21:16

Waarom zou je deze willen? Alleen qua uiterlijk of zoek je ook iets in een paard? Wat wil je graag met het paard doen?

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 21:20

Waarom zou je geen Shire/Clydesdale als eerste paard kunnen nemen, en wel een KWPN ofzo?

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 21:20

wat zoek je precies in een paard ?

ik heb meerdere paarden gereden en nu een shire .

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 21:22

Qua uiterlijk vind ik ze heel erg mooi. Ik heb altijd al wat met trekpaarden gehad en het feit dat 99% van de mensen die je het vraagt ze de "gentle giants" noemen... Dat spreekt me raar genoeg echt aan. Vaak zegt men ook dat de grotere paarden veel rustiger en koeler in hun hoofden zijn, dit heb ik ook liever dan een paardje dat wegschiet bij een krakend takje. Ik zou misschien wel met ze willen gaan mennen of gewoon lekker (buiten)rijden. Niks in de wedstrijden in ieder geval.

@Dyoka: Ik weet niet, misschien hebben ze een veeeel grotere stal of heel veel meer voer nodig, en is dit geen goed idee voor een eerste paard omdat het heel duur is? Dit soort verhalen hoor ik wel eens op stal, zovan "had ik maar een pony of kleiner paard gekocht, die kosten minder in de stalling/hebben minder voer nodig.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 21:24

Wij hebben op stal een tinker x shire staan, super lief dier echt heel aangenaam in omgang en om mee te rijden (heb er zelf al mee gereden) zij heeft niet veel meer voer nodig dan andere paarden en staat ook gewoon in stal.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 21:24

Als het om het geld gaat dan zowiezo niet doen.. Paarden kosten nou eenmaal geld of het nou een shet of een Shire is!

Voor de rest is het gewoon kijken naar het paard opzich of die bij je past elk paard heeft z'n eigen karakter

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 21:29

een shire kan ook koppig zijn of schrikken en weg schieten .
ook kunnen ze bokken .

het is wel zo dat het allemaal (over het al gemeen) wat rustiger gaat .
en ze wat koeler in het hoofd zijn .

maar ze zijn ook loei sterk , dus als ze de andere kant op lopen .... dan ben je beter slim dan sterk :P

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 21:31

Het paard waarover ik het hebt komt van een fokkerij en heeft van een goede opvoeding genoten. Is zeer rustig en kan je los opzadelen en afzadelen. Ze is het ook gewoon om met een opstapje te werken want ja het is een eindje naar boven voordat je uiteindelijk in het zadel belandt. Als het je eerste paardje zou zijn zou ik hiernaar kijken. Vind ik toch wel erg belangrijk als eerste paardeneigenaar, ben ik zelf ook. Ik heb en quarter ruintje en heeft zeer goede manieren wat het voor mij als eerste eigenaar makkelijker maakt om met hem om te gaan. Pas op, elk paard zal wel eens gaan testen en uitproberen, maar er zitten verschillen in qua karakter en dergelijke. Mocht ik kiezen zou ik ook voor zo'n paard gaan als ze het karakter hebben van het paard dat ik ken. Ideaal voor in de bak en op buitenritten. Zoals eerder als gezegd is geweest goed zoeken en sparen !

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 21:33

Nouja... dat klinkt ook meteen zo hard, "als het om het geld gaat". Ik wil gewoon niet voor verrassingen komen te staan. Hoe zit het eigenlijk met het tuig? Heb je voor een shire/clydesdale speciaal groter tuig nodig? Dit zijn misschien domme vragen maar ik wil liever domme vragen stellen en dan veel weten in plaats van opeens met mn mond vol tanden staan.

Weet iemand toevallig een shire/clydesdale stal in nederland? Of een pagina met veel informatie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 21:35

kan je ook naar een tinker kijken? zijn volgensmij ook gemiddeld wat makkelijker te 'krijgen' dan shires en clydesdales, ook wat minder enorm, ze mogen dan wel heel lief en rustig zijn, maar het idee dat als ze op je voet gaan staan en dat je die dan meteen verbrijzeld :') nee dankje zou ik liever naar een tinker kijken, zelfde type, koudbloed, rustig, maar wat minder enorm groot en zwaar en sterk...

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 21:36

momopaws schreef:
Nouja... dat klinkt ook meteen zo hard, "als het om het geld gaat". Ik wil gewoon niet voor verrassingen komen te staan. Hoe zit het eigenlijk met het tuig? Heb je voor een shire/clydesdale speciaal groter tuig nodig? Dit zijn misschien domme vragen maar ik wil liever domme vragen stellen en dan veel weten in plaats van opeens met mn mond vol tanden staan.

Weet iemand toevallig een shire/clydesdale stal in nederland? Of een pagina met veel informatie?

Het tuig dat de personen gebruiken is een gewoon zadel maar met een brede boom, omdat deze paarden nu eenmaal goed breed gebouwd zijn. Daarbij een hoofdstel die iets groter is zonder neusriem. Ik denk dat dit dan een extra full zou kunnen zijn dus misschien iets duurder in prijs, maar ik denk niet dat dit een zeer groot verschil zal uitmaken. Qua zadel kan het dan wel weer prijzig worden omdat niet alle zadels brede bomen zullen hebben, maar daar kan je weer voor sparen denk ik dan. Zou er geen pagina op bokt zijn met shire/clydesdale paarden? Vind het wel heel goed dat je je zo wilt voorbereiden.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 21:36

En als ze wegschieten gaat dat ook met grof geweld haha! :P
Tenminste hier wel.. Ik moet bij mijn verzorgpaard hem wel elke pas bezig houden telkens voor hem aan blijven denken anders kan die ook flink etteren..

Blijven dieren en alle paarden kunnen een keer weg springen van een krakend takje of een bak/berm kabouter..

Het is niet hard het is gewoon waar sorry als het er bot uit komt..

Shire die ik rijd komt van de robin hood stables
En ligt er natuurlijk ook aan wat voor tuig je er zelf bij wil.. Je kunt eens zoeken op koudbloed hoofdstellen.. En zadel tja goeie zadelmaker/passer laten kijken

Dagele

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 21:41

Momopaws, Hier iemand die echt als eerste paard'je' een Shire heeft gekocht.
Ik ben helemaal verliefd op mijn Dame en wil haar niet meer kwijt.
Maar neem een ding van mij aan. Leg je niet vast op het idee dat je PER SE een Shire of Clydesdale wilt.
Gewoon kijken waar je een klik mee hebt en wat liefde op het eerste gezicht is.
Mocht je verder vragen er over hebben kun je het mij altijd vragen of een PB sturen :)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 21:42

Ik zou ook naar een tinker kunnen kijken ja... Ik verzorg en rijd op dit moment ook een tinker. Maar de grootte is nou net een groot deel van wat mij aanspreekt van het ras... De gedachte dat je meteen je voet verbrijzeld hebt, nouja daar heb ik dus nog niet bij stil gestaan :+ Waar zijn deze rassen (clydesdale, tinker, shire) over het algemeen goed in? Dat ze geen 1 meter gaan springen met die zware botten en bouw, dat snap ik nog. Of natural horsemanship bijvoorbeeld? Het zijn alle drie trekpaarden dus dat spreekt wel een beetje voor zichzelf... haha.

@Dagele: dankjewel! als ik ooit een vraag heb zal ik die zeker stellen!

Dagele

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 21:45

Dressuur, NH, buitenritten, VH, knuffelen, balkjes lopen kan wel, wandelen, recreatief rijden, moet ik nog even doorgaan? :+
Er zijn genoeg dingen die je kan doen.
wil je iets specifieks gaan doen dan? Een bepaald discipline?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 21:47

Nou nee niet echt... Maar ik zou niet in de situatie willen zijn dat ik denk: ach ik maak even een sprongetje. En dat Knollie daarna kreupel is omdat ie zn eigen gewicht niet op kan vangen, of dat ie zelfs niet van de grond komt en de hele sprong sloopt. Ik wil echt proberen zo veel mogelijk stomme foutjes te vermijden.

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 21:49

ten 1e domme vragen bestaan niet .
ten 2e het tuig licht aan het paard en wat je wil doen .

ik heb voor mijn shire een forestier dressuur zadel (houten boom en past op de meeste paarden).
en een Xfull hoofdstel (wel zit hier wel verschil in , zo heb ik er ook een die niet goed is)

mijn shire is een super lief dier , maar ook wel koppig bij vlagen en ze kan het ook wel op een lopen zetten . ze is er dan ook al wel eens vandoor gegaan en ook wel een (poging tot) een bok gedaan .
maar ik zou haar voor geen goud weg doen .

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 21:49

Het is ook gewoon een prachtgezicht! Maar als een tinker verkeerd op je voet gaat staan kan die ook best verbrijzelen hoor..;-)

Mijn ervaring met shires is vooral dat ze wel willen werken en het buitenrijden ook echt heerlijk vinden! Het zijn inderdaad trekpaarden dat spreekt voor zich.. Maar met m'n verzorgpaard kan ik best af en toe een sprongetje nemen en dit vind hij dan ook helemaal t einde als ie de balken in de bak ziet liggen is ie direct goed gemutst maar ze zijn er gewoon te zwaar voor omdat vaak te doen wij doen het puur voor de afwisseling! En verder wil ik zelf volgend jaar graag met hem starten en mijn instructrice is er van overtuigd dat we het ver kunnen schoppen (eerst zien dan geloven vind ik zelf) maar hij is wel heel leergierig en pakt dit ook goed op..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 21:52

natural horsemanship kan met elk paard! vrijheidsdressuur ook, je moet natuurlijk niet verwachten dat hij hoger dan 40 cm gaat springen (moet je ook niet willen is slecht voor gewrichten etc) en zelfs dressuur kan met een shire hoor! kijk bij wedstrijden ligt misschien niet je ambititie maar dressuur is ook heel gezond voor een paard omdat je ze op die manier 'leert' om het ruiter gewicht op de juiste manier te dragen en het is ook goed voor bespiering, souplesse etc. verder zou je met hem kunnen mennen en alles wat je met een ander paard ook kunt doen :)

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 21:52

momopaws schreef:
Nou nee niet echt... Maar ik zou niet in de situatie willen zijn dat ik denk: ach ik maak even een sprongetje. En dat Knollie daarna kreupel is omdat ie zn eigen gewicht niet op kan vangen, of dat ie zelfs niet van de grond komt en de hele sprong sloopt. Ik wil echt proberen zo veel mogelijk stomme foutjes te vermijden.

ik ken er ook (voornamelijk nerderlands/belgische trekpaarden) die ook nog wel kunnen springen hoor .
kijk maar bij trekpaarden foto topic daar springt er een 70cm of 1 m (weet niet precies meer) .
maar een groot paard kan een heleboel , mits de leraar het goed doet.

en als je paard bij de eerste de beste sprong kreupel is gaat er iets niet goed in de gezondheid , in de wei maken ze ook wel eens een vreugde sprong of een bok .

Dagele

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 21:54

Achter dingen kom je vanzelf...
Mijn shire kan bijvoorbeeld niet zo goed in draf over een hindernisje(30cm) maar in stap gaat ze makkelijk over een hindernis van 50/60cm :+
Tuig kun je zo goedkoop of duur maken als je wilt.
Gewoon goed uitvogelen wat je wilt en welke kwaliteit je zoekt.
De meeste shires zijn zeer leergierig. Dus kun je ze dingen goed aanleren.
Maar moet je het in het tempo van het des betreffende paard doen.
En dat geldt zo'n beetje voor elk paard ongeacht het ras.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 21:55

Ach wat schattig, zie m al helemaal de bak in lopen met de oren in de nek, en als ie dan de balken ziet ze zo mooi fier omhoog zetten en niet meer kunnen wachten. Het klopt dat tinkers ook verkeerd op je voet kunnen gaan staan... Maar ik denk dat een shire toch wat minder moeite hoef te doen. Misschien nog iets geks: Hoe zit het met trailers(een extra grote nodig ofzo)? en verzekeringen? Kosten grote paarden meer dan kleine bij de verzekering?

Ik weet ook wel dat je het beste alles zelf moet ervaren... maar als je kleine foutjes kunt vermijden, dan waarom niet? En via deze soort topics kom je ook nog meer shire/clydesdale fans tegen haha
Laatst bijgewerkt door Nala op 10-07-13 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 21:57

mijne kan niet in een 1 of 1 1/2 paards , dan gaat ze op de balk of klep hangen waardoor ze schuur plekken krijgt .
verzekeringen heb ik geen ervaring mee .

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 22:01

Haha weetje nu je dat zo zegt ik heb hem eigenlijk nog nooit met z'n oren plat in z'n nek gezien.. Wel dat ie op sjok tempo naár de bak toe gaat.. Want sjokken kunnen ze ook goed :P maar zodra die dan idd doorheeft dat we een sprongetje gaan maken of balkjes lopen dan gaan die oren naar voren kop er voor en word ie sterk en gaat ie dribbelen haha.
Trailer tja anderhalf paards wil wel maar hoogte moet je wel rekening mee houden.

Verzekering moet je mij ook niet vragen..