Andalusier, hoeveel kost die

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 15:27

Daar heb je gelijk in...met name omdat ze zich in Spanje vooral met hengsten bezighouden. Merries worden in principe niet gereden en als een paard geruind is, is er meestal iets ernstig mis...
Ze hebben dus vrijwel alleen hengsten onder het zadel.

Maar het is precies wat jij zegt: het steekt af en toe de kop op en dan moet je consequent zijn. Jij doet dat, dus blijft je hengst braaf. Veel mensen doen dat niet en dan wordt een goed opgevoede hengst toch nog een gevaarlijke etter. Er zijn genoeg mensen met hengsten, die het gewoon verboden had moeten worden....

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 15:41

Inderdaad! We zijn het helemaal eens Lachen

Daan1982

Berichten: 1756
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: loenhout, belgie net onder breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 15:59

fanylover, Michel de koning heeft ook Wielopolska's niet vergeten hoor!
Van de zomer heb ik er mijn Wielkopolska gekocht, wilde daar een andalusier kopen, erg mooie paardjes heeft hij, met en zonder papier.
Maar ik viel toch voor de bonte grote!
In Baarle nassau zit Manuela (ahum achternaam even kwijt) ze rijdt ook shows en heeft ook mooie andalusiers te koop. PRE. APTO goedgekeurde voor 7000 euro.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 16:26

yankeestar schreef:
fanylover, Michel de koning heeft ook Wielopolska's niet vergeten hoor!
Van de zomer heb ik er mijn Wielkopolska gekocht, wilde daar een andalusier kopen, erg mooie paardjes heeft hij, met en zonder papier.
Maar ik viel toch voor de bonte grote!
In Baarle nassau zit Manuela (ahum achternaam even kwijt) ze rijdt ook shows en heeft ook mooie andalusiers te koop. PRE. APTO goedgekeurde voor 7000 euro.


Je bedoelt Jantje Beloo. Of die nou zoveel verstand van de PRE heeft???

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 16:36

goed goed maar we hebben het over een 2 jarige daar kunnen ze echt geen 8000 euro voor vragen.............

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 16:46

Pebblesje schreef:
goed goed maar we hebben het over een 2 jarige daar kunnen ze echt geen 8000 euro voor vragen.............


Zeker weten van wel.

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 17:09

dan moet ze wel zooooon goede afstamming hebben.en trouwens merries zijn minder waard in spanje...... Nu spreek ik voor mezelf maar je weet nog niet hoe ze uit groeit! Hoe mooi of goed de ouders ook zijn het kan totaal ............. das mijn mening , ik heb het al eens eerder gezien maar dat zegt nix in deze situatie .....wel iets Tong uitsteken

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 17:29

Pebblesje schreef:
dan moet ze wel zooooon goede afstamming hebben.en trouwens merries zijn minder waard in spanje...... Nu spreek ik voor mezelf maar je weet nog niet hoe ze uit groeit! Hoe mooi of goed de ouders ook zijn het kan totaal ............. das mijn mening , ik heb het al eens eerder gezien maar dat zegt nix in deze situatie .....wel iets Tong uitsteken


Toch denk ik dat een goede fokmerrie zeker zo duur is als een hengst. En de leken in Nederland hebben over het algemeen geen verstand of een PRE hengst wel of niet een goede afstamming heeft.

Daan1982

Berichten: 1756
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: loenhout, belgie net onder breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 09:54

Klopt, nu weet ik het weer, maar ik bedoel dus Manuela, die de shows geef, ik geloof dat zij en haar man uit elkaar zijn.

supertammy

Berichten: 2235
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Meliskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 09:59

op www.handelsstalvaniwaarden.nl staan soms ook andalusiers. Deze zijn vaak erg goedkoop.... Maar meestal zitten er geen papieren bij en de handelaar is ook niet altijd even betrouwbaar...

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 12:53

Gisteren naar de SICAB geweest en heb/hebben (fokken) zelf papierloze andalusiërs. We zitten midden in het hárt van Andalucía en al onze buren hebben andalusiërs met of zonder papier.

Een doodgewoon P.R.E. veulen kost hier 4 tot 6 duizend Euro.
Een ruin van 6 die wat kan 6 tot 10.
Een Apto merrie minimaal 10 en een Apto hengst idem met de hemel als limiet.
Een niet-Apto is feitelijk hetzelfde waard als een cruzado of een 'papierloos' paard.

Een fraaie andalusiër zonder papieren kost je voor een hengstveulen 600 Euro, voor een merrieveulen 800, voor een aangereden 3-jarige beiden rond de 1500 en voor een betrouwbaar rijpaard 2000 - 3000 afhankleijk van of hij ook voor de wagen loopt.

De prijzen tussen Nederland en Spanje verschillen niet alleen heb je voor dat geld hier veel en véél meer keuze.

Verder is het gewauwel over slechte behandeling hier penny-meisjes gezei#@!! en inderdaad zie je nérgens zoveel goedgemanierde hengsten als hier.
Heb er gisteren een stuk of 150 bij elkaar gezien en niet meer dan een handvol was vervelend. Let wel, met 300 merries in de buurt!!

Tot slot: denk goed over de 'waarde' van een papier voor jóu. Een ruin, niet-apto of cruzado bijvoorbeeld.....????

Oh, en Arabella is drachtig van Capricho. Als het een hengstje wordt moet hij er helaas uit. Hint, hint Knipoog

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 13:25

Nou...pennymeises gezeik...dan heb jij de tong van mijn hengst nog niet gezien, denk ik. Die is nl achter in zijn mond voor 3/4 ingescheurd, omdat ze hem op ijzerdraad ipv trens hebben gereden. Zijn neus zit vol littekens van de sereta en zijn flanken vol krassen van verm. sporen.
Dat noem ik geen goede behandeling, eigenlijk.

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 14:21


Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 14:38

suzanne schreef:
Nou...pennymeises gezeik...dan heb jij de tong van mijn hengst nog niet gezien, denk ik. Die is nl achter in zijn mond voor 3/4 ingescheurd, omdat ze hem op ijzerdraad ipv trens hebben gereden. Zijn neus zit vol littekens van de sereta en zijn flanken vol krassen van verm. sporen.
Dat noem ik geen goede behandeling, eigenlijk.


Sorry hoor, er zijn in Spanje wellicht miljoenen paarden; alleen op de SICAB staan er al meer dan 1000.
Die discussie over 'spaanse traumas' vind ik zo langzamerhand meer dan zielig. Ook zielig voor joúw paard is een dergelijke mishandeling; daar zeg ik niets vergoeilijkends over. Het pennymeisjes-gedoe is de generalisering en daar maak jij je ook schuldig aan.
'Paarden in Nederland staan alleen maar op stal' is ook onjuist, maar dichter bij de waarheid dan jouw mishandelingsclaim over spanjaarden.
Gewoon niet van die stomme uitspraken doen.
Over het algemeen gaat men hier anders met dieren om, doch dat is alles bij elkaar genomen lang niet altijd sléchter!

Kortom; koop gerust een paard is Spanje. Net als in Nederland; koper, let op uw zaak.

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 15:13

O,ja?En waar zie jij dan zo'n 'domme uitspraak'staan van mij...die NIET over mijn eigen paard gaat?
Ik spreek nergens generaliserend over de spanjaarden in het algemeen.
Ikzeg alleen dat ik er niet blij mee ben dat mijn hengst in spanje is beleerd.

Wij doen nogal veel voor de vereniging in NL (mij man zit in het bestuur
) en met mij zijn er een heleboel mensen die een paard hebben dat nerveus wordt als je hem eerlijk van achter naar voren wilt rijden.
Er zijn ook absoluut hengsten die fijn beleerd zijn,of die juist in NL verkloot zijn.

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 15:15

En een mishandelingsclaim...kom op zeg... ...ik heb het over MIJN paard...en ik kan zeker wel claimen dat die tong niet kapot is omdat ze zo vriendelijk met hem zijn omgegaan...

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 16:28

suzanne schreef:
Wij doen nogal veel voor de vereniging in NL (mij man zit in het bestuur....


Dan zou je helemáál geen dergelijke tendentieuze uitspraken moeten doen. Dat ik wellicht overreageer is een goed voorbeeld waarom!

Overigens veel succes bij het heropvoeden van en plezier met het rijden op jouw paard OK dan!

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 18:47

Gelukkig doe ik dan ook geen tendentieuze uitspraken...

En mijn paard hoeft ook niet heropgevoed te worden, hij doet het prima, dank je.
Wat het rijden betreft is het aardig goedgekomen met hem aangezien hij zware tour heeft gelopen en meerdere malen Z2, waaronder met mijzelf....

Milka

Berichten: 2114
Geregistreerd: 19-09-03
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 20:58

ik ben het toch wel eens met suzanne. Ook de tong van mijn paard is aardig beschadigd, zijn neus zit ook vol littekens van de sereta en als er maar een zweep in de buurt van hem komt, raakt hij door het dolle heen!
Ook hij is in Spanje beleerd en sorry hoor, maar ik heb vind de manier van met paarden omgaan daar niet echt bevordelijk voor de paarden.

Gelukkig geldt ook voor mij en mijn paard dat ik met veel geduld het vertrouwen van mijn paard heb gewonnen en zich nu wat minder angstig gedraagt dan voorheen en hierdoor het rijden ook stukken beter gaat.

Ik wil nou niet zeggen dat de manier in Spanje fout is of slechter, maar het is absoluut mijn stijl niet om zo een paard te beleren!

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 10:19

Huertecilla schreef:
Gisteren naar de SICAB geweest en heb/hebben (fokken) zelf papierloze andalusiërs. We zitten midden in het hárt van Andalucía en al onze buren hebben andalusiërs met of zonder papier.

Een doodgewoon P.R.E. veulen kost hier 4 tot 6 duizend Euro.
Een ruin van 6 die wat kan 6 tot 10.
Een Apto merrie minimaal 10 en een Apto hengst idem met de hemel als limiet.
Een niet-Apto is feitelijk hetzelfde waard als een cruzado of een 'papierloos' paard.

Een fraaie andalusiër zonder papieren kost je voor een hengstveulen 600 Euro, voor een merrieveulen 800, voor een aangereden 3-jarige beiden rond de 1500 en voor een betrouwbaar rijpaard 2000 - 3000 afhankleijk van of hij ook voor de wagen loopt.

De prijzen tussen Nederland en Spanje verschillen niet alleen heb je voor dat geld hier veel en véél meer keuze.

Verder is het gewauwel over slechte behandeling hier penny-meisjes gezei#@!! en inderdaad zie je nérgens zoveel goedgemanierde hengsten als hier.
Heb er gisteren een stuk of 150 bij elkaar gezien en niet meer dan een handvol was vervelend. Let wel, met 300 merries in de buurt!!

Tot slot: denk goed over de 'waarde' van een papier voor jóu. Een ruin, niet-apto of cruzado bijvoorbeeld.....????

Oh, en Arabella is drachtig van Capricho. Als het een hengstje wordt moet hij er helaas uit. Hint, hint Knipoog


Als je naar de Sicab bent geweest heb je waarschijnlijk ook de uitermate slechte rijstijl gezien van 9 op de 10 ruiters. Dit wordt dan 'opgelost' door een stang of seretta. En op de manier zoals de meesten rijden loopt een paard dan wel in de krul. Dat noem ik mishandeling.

Ik ben het er mee eens dat Spanjaarden hun hengsten netjes opvoeden. Geen flauwekul! OK dan! Maar hun rijstijl .... nee dank je!

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 10:36

Maar als je dan weer gaat kijken hoe ze rijden in de school waar Licor vandaan komt, kan je dat weer niet veralgemenen... Daar rijden ze de paarden vreselijk netjes. Maar ik ben het er wel mee eens dat veel Spanjaarden geen goed rijstijl hebben. Ik heb dus het geluk dat ik een netjes opgeleerd paard in Spanje heb gekocht ZONDER trauma.

Op de keuring in Oud-Heverlee zag ik het dit jaar ook wel, mensen die hun handen niet netjes konden houden en met Stang en Trens reden en elke keer zo'n rotruk in dat paard zijn mond gaven. Overigens wel gewoon Belgen... Misschien gaan sommige mensen ervan uit dat het bij het ras hoort? Foute boel...

Een paard in Spanje kopen is volgens mij dus ook geen slecht idee, je moet gewoon weten waar je aan toe bent. En als je bang bent voor de eventuele fouten dingen aangeleerd onder het zadel, dan koop je toch gewoon een onbezoedelde 3 of 4 jarige?

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 11:11

Ik dacht dat het probleem met Licor ook een beetje was dat hij zonder ruggebruik was gereden. Kan ik fout hebben hoor maar dit had ik begrepen uit eerdere berichten.

Ik zeg ook dat 9 op de 10 ruiters niet goed rijden. Ik zal zeker niet elke Spanjaard over 1 kam scheren. Maar dit was mijn mening nav wat ik heb gezien op de Sicab. Het grote gedeelte loopt niet ontspannen maar opgefokt met een weggedrukte rug. Trucjes. Leuk voor het oog van een leek.

Hetzelfde verhaal met een paard dat ik ken dat ook op de keuring wordt uitgebracht. Voorheen door een L-ruiter. Ze reed niet slecht maar het paard was grandioos opgefokt wat erg leuk toonde. Dit jaar werd het zelfde paard gereden door een ZZ-L ruiter die heerlijk op ontspanning reed. Het commentaar van de 'leken' was dat het andere meisje hem veel beter reed. Persoonlijk zie ik liever ontspanning dan een opgefokte knol met een weggedrukte rug.

Nederlandse ruiters kunnen er uiteraard ook wat van maar die grijpen niet zo snel naar een seretta of stang. Of doen de dingen die Imitador zijn aangedaan.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 17:37

Ja klopt, met weinig ruggebruik, daar heb je gelijk in. Maar geen ruk en pluk werk aan de teugels.
Maar je hebt een punt: zij kregen bijvoorbeeld geen middendraf uit Licor, en nu, na de juiste training kan hij dat wel, omdat hij zijn rug en achterhand beter gebruikt.
Paarden op die school die van nature hun rug beter gebruiken, reden ze wel correcter. Maar idd, je hebt gelijk, hoor. Hun rijstijl is sowieso anders.

Punt is dat het er in die school wel netjes aan toe ging, ik ben daar geen enkel paard met een litteken op zijn neus tegengekomen.