Welk ras?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Samblabla

Welk ras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 12:48

Hey,

Sinds klein meisje heb ik altijd gedroomd om een paard te hebben, helaas heeft mijn echte vader nooit zich aan de afspraak gehouden namelijk; op me 18de zou ik een paard krijgen.

Nu heb ik een lieve stiefvader die me een verzorg haflinger heeft bezorgd van een vriend van hem die een manege heeft. Maar ik denk natuurlijk altijd een aantal stappen vooruit, en nam deze zin 'ik liep daar door die manege en er waren veel stallen vrij' en mijn stiefvader schoot gelijk al wat ik ermee probeerde te zeggen en dat hij het allang met die vriend erover gehad heeft. Hij zou dan meegaan als we gingen kijken, we speurden even marktplaats af..

Ik heb een top 4:

- fries (of gekruist met fjord)
- haflinger
- fjord
- tinker

Maar ik weet dus niet, als de dag er is, welke ik zou moeten gaan kiezen. Van een fries krijg ik altijd het 'wauw' gevoel en van een fjord en haflinger en tinker het 'aww' gevoel. (Snappen jullie nog? :') )

Ik ben zelf bijna 21 jaar, 155cm lang en heb een best breed figuur (niet dik!!) en alle 3 de rassen die ik gekozen heb zijn lekker breed en kunnen mijn gewicht dus dragen. Maar wat ik graag wil weten is wat zijn de eigenschappen van de rassen? Dus iemand die een van bovenstaande rassen heeft, waarom zou ik wel of niet voor dat bepaalde ras gaan?

Ik wil namelijk echt zeker zijn voordat ik ga kijken. :)

Dit ben ik: http://img109.imageshack.us/img109/9656/imagexwem.jpg

romancehorse

Re: Welk ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 12:55

Denk dat je dat zelf het beste kunt ervaren door verschillende paarden te proberen.
Iedereen heeft natuurlijk andere ervaringen.
Wat belangrijk is, is de vraag: wat wil je ermee gaan doen. Recreatie , dressuur etc.
En daarbij een afweging maken.
Karakter moet bij je passen. Fjorden zijn vaak brave dieren, haflingers kunnen best donders zijn en een fries is best veel paard om te rijden. ( groot bedoel ik)
Dus je zou eens in de rondte kunnen kijken en uitproberen.
Succes

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 13:00

Ik wil puur recreatief gaan rijden want ben totaal niet geïnteresseerd in de sport. :)
Gewoon wat ontspannen rijden, buitenritten maken maar wel met een beetje karakter en geen manege paard die rondjes blijft rijden. Ik ben al super lang de afweging aan het maken, als ik voor alle 4de rassen zou gaan dan zou ik zekerste weten een fries nemen maar ben benieuwd wat andere ervan vinden. :) ik heb namelijk een aantal jaar geleden op merrie van 1,70cm gereden en dat was super fijn rijden maar op een maatje pony heb ik nog meer controle. Ik raak er zelf een beetje in de war van. :')

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 13:09

tja, het verschilt natuurlijk ook per paard.
ik heb nog nooit op een Fries gereden, maar ze zijn wel mooi.
Ik vind Fjorden echt geweldig, ze zijn lekker eigenwijs (meestal) maar ook betrouwbaar.
bij haflingers heb je echt allemaal verschillende types, groot, klein, dik, dom, eigenwijs, braaf, snel of sloom. het kan allemaal bij een hafje.
Tinkers vind ik ook echt gaaf; grote, vriendelijke, lompe, reuzen met mooie sokken en vlekken.

maar zoals ik al zei verschilt het natuurlijk ook binnen het ras nog per paard

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 13:12

Ik zou niet zozeer naar het ras kijken maar naar het karakter van het paard. Ieder paard heeft een eigen persoonlijkheid en natuurlijk hebben rassen bepaalde karakter eigenschappen maar toch blijft ieder paard verschillend.
Kijk een rond en probeer verschillende paarden uit, wil je bijvoorbeeld een ruin of een merrie? Groot of klein? Wat is je budget? Enz

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 13:13

Ik denk dat je een paard of pony beter op het karakter en de gezondheid kan uitzoeken. Ga op een rijtje zetten qat je ermme wil en wat je ervan verwacht. Dan op.zoek. . Vind je iets dat in je plaatje past, dan heb je geluk. Vind je iets dat in je plaatje past en ook nog van je favoriete rassen is, dan heb je dubbel geluk!

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 13:15

ik zou gewoon lekker wat paardjes uitprobeeren, er staan nu veel leuke paardjes tekoop. er zijn ook kleinere maten fries dus gewoon ff goed kijken wat bij jezelf past

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 13:27

Ik denk juist dat je niet op het ras moet focussen. Ieder paard heeft z'n eigen karakter. Op het ras focussen zou ik niet doen tenzij je echt helemaal weg bent van een specifiek ras maar anders zou ik daar niet naar kijken maar gewoon kijken wat je wil qua leeftijd en ervaring van het paard, eventueel de hoogte en dan een selectie maken wat in aanmerking komt en bij verschillende gaan kijken en rijden. Als je nu een ras kiest kun je weleens een hele leuke mislopen.
Ik zelf heb een fries, heb ik altijd een hele sterke voorkeur voor gehad, en toen de mogelijkheid zich voor deed kon ik die natuurlijk niet laten lopen.
Ze heeft een "sterk" karakter, je moet best stevig in de schoenen staan want anders neemt ze echt een loopje met je.
Maar ik raad je juist aan om als je gaat kijken echt verschillende te proberen zodat je dan je keuze kunt maken van alle rassen lopen leuke exemplaren rond en het is zonde om nu rassen of eventueel leuke kruisingen uit te sluiten terwijl dat misschien op het moment juist het paard is wat bij je past. Zijn toch meer mensen die heel specifiek zijn in wat ze juist niet willen(qua kleur/ras) en met juist met zo'n paard thuis komen.
Zeker bij een fries ik denk dat je ze vooral mooi vind omdat je ook zegt wauw als je er een ziet, maar alleen de looks moet je je niet op blind staren. Gewoon gaan proberen kom je er vanzelf achter of het past of toch niet.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 19:28

Nou, een vriend van me vader kent iemand die paarden op koopt en verkoopt. Een handelaar dus. Hij verkoopt geen zieke paarden en kan daar dus ook vanuit gaan. Hij/zij wordt wel gekeurd natuurlijk. Zodra er een fries, fjord, haflinger of tinket voorbij komt ga ik dus kijken. Dus hopelijk heb ik binnenkort een eigen paardje. :) ik ga zowiezo naar karakter kijken, dat is denk ik het belangrijkste. :)

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 19:30

karakter van het paard leer je niet in 1 dag.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 20:42

Dat weet ik, daar ben ik me bewust van. Maar me kunt wel inschatten of het een rustiger paard is of drukker paard is, daar doelde ik meer op. :)

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-13 07:17

Ik ga vandaag kijken naar een fjord. :) ben benieuwd of het wat is. Mischien ook nog naar een tinker maar even kijken hoe dat uitpakt. :)

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-13 19:32

Pffff.. Ritje gelderland zit er weer op hoor. Wat een trip... Eerst naar een tinker merrie wezen kijken, arm beestje sleepte met haar achterste hoef. De beste man heette 'de koning' en ik raadt daar aan geen paardje te kopen. Allemaal bangig, pas aantal keer onder zadel geweest en hartstikke kreupel. :| nouja, toen ging ik dus naar fjorden merrie kyara en dat was liefde. :) donderdag wordt ze gebracht naar ons. ^^