Uithoudingsvermogen Belgisch Trekpaard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Snadrem

Uithoudingsvermogen Belgisch Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 21:08

Namens mijn stalgenootje een vraag. Wij rijden samen veel buiten, gemiddeld rijden we ritten van zo'n 20 a 25 kilometer. Dit zijn afstanden waar we naar toe hebben opgebouwd, dus we begonnen met een klein rondje en gingen steeds een beetje verder. We rijden gemiddeld genomen twee flinke buitenritten per week, één in het weekend en als het kan één doordeweeks.

Mijn stalgenootje rijdt met een Belgisch trekpaard, een merrie van 8 jaar oud. Dit paard staat 24 uur per dag buiten in een wei met schuilstal en krijgt dagelijks voordroog, krijgt voor het werken een weidekoek en na het werken nog een portie gerstemix. Tijdens buitenritten stappen we het grootste gedeelte van de tijd. Na een stukje draf stappen we altijd weer een lang stuk en ook na een galop krijgen de paarden ruim de kans om weer op adem te komen. De Belg is wel snel bezweet, maar staat zonder deken buiten en heeft dus ook een redelijk dikke wintervacht.

Nou krijgt mijn stalgenoot best vaak commentaar op het rijden met de Belg: kan een Belg dat wel aan, je rijdt hem kapot met van die lange afstanden, houdt hij die KWPN wel bij in draf, etc. Wij kijken naar wat het paard aan geeft, die lijkt het erg naar zijn zin te hebben op buitenritten en houdt het tempo prima vol. Ja, als ik de gaskraan op mijn KWPN open draai dan blijft de Belg een eind achter, maar dan wachten wij gewoon aan het eind van het pad en stappen daarna samen verder.

Ik wil dus weten hoe de meningen hier verdeeld zijn: is 25 kilometer te ver voor een Belgisch trekpaard? Wat zou wel acceptabel zijn?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 21:11

Gewoon acceptabel hoor. Als ik bedenk dat endurance klasse I uit te lopen moet zijn voor ieder gezond paard (na conditie opbouwen) en die ritten rond de 30 - 35 km/h zijn en het basistempo een stuk hoger ligt dan wat jullie rijden dan is dat zeker geen probleem.

Ik heb zelf een (klassiek) type Tinker en rij na conditie opbouwen ook wel eens 40 km oid, dat gaat ook gewoon goed :)
Gewoon blijven luisteren naar je paard. Ik krijg soms ook vreemde blikken, maar die mensen weten zelf niet beter... Juist van in de bak veel krappe bochtjes draaien kan een paard snel kapot gaan, dit is rustig en rechtuit, juist lekker voor t beestje lijkt me!
Laatst bijgewerkt door Caily op 06-01-13 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 21:11

Voor een getraind paard is het geen probleem, of het een KWPN-er of een Belgisch trekpaard is maakt in mijn ogen niet uit.
In mijn ogen is dat echt paard en conditie afhankelijk.

Angelke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 20:43

zelf heb ik ook een trekpaard.
Als ze goed getraind zijn kunnen ze zo een tochten zeker aan.
Met een hele bende doen wij zelfs mee aan CAN menwedstrijden met deze paarden
en daar hebben ze inderdaad ook veel conditie voor nodig.
Door ons word ze getraind op afstanden lopen en met veel bergen erbij,
onder zadel voor de dressuur goed te krijgen en dan wordt ze ook nog gelongeerd.
erg gevarieerd dus. Ze wordt elke maand nagekeken door de veearts en is in topconditie.
Dus het kan wel allemaal.
Luister naar je paard zoals bij elk ras en regelmatig een kleine vakantie kan nooit kwaad.

Snadrem

Re: Uithoudingsvermogen Belgisch Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 21:51

Bedankt voor de reacties! Dan hadden we het dus toch bij het goede eind. Door al dat commentaar ga je bijna twijfelen aan jezelf :')

Marian_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 17:31

twijfelen aan jezelf moet je niet doen , zonde van je tijd die kun je zeker beter aan je paard besteden,en een belgisch trekpaard kan dat goed aan hoor . jullie hebben het prima opgebouwd.bewegging is zeker goed voor zulke paarden en zijn daar in het verleden ook voor gefokt om zwaar werk te doen ,dus kunnen ze zo,n fijn ritje zeker wel aan .
ook ik rij op een trekpaard >leuke beesten zijn het he.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 17:44

Toen mijn merrie (Fries) nog leefde hadden wij een buitenrijdmaatje, een Belg en ik kan je vertellen, wij deden dat precies hetzelfde als jij nu doet. Sterker nog, in stap hield de Belg mijn Fries niet bij maar in draf zeer zeker wel, en korte galopsprintjes zeer zeker ook, en als ik de gas opengedraaid had wachtten we gewoon op haar of gingen terug in galop en deden het nog eens dunnetjes over. Als je het rustig aan opbouwd kan een Belg gewoon alles (weet je, het lijken soms wel net echte paarden :P ) en qua km kunnen ze dat zeker wel aan.

Voor ik mijn Fries had reed ik Belgen bij, ook voor de huifkar en dan waren we soms hele dagen weg, niks aan de hand ermee. Lekker genieten dus van je buitenrijdmaatje en niks aantrekken van andere mensen.

Veel plezier!!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 17:47

Afstanden zoals je las, geen probleem bij deze conditie.

Zweet is logisch, wat verwacht je anders met een teddyvacht.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 17:55

Anderen lekker laten kletsen! Ik heb ook belgjes gehad, heerlijke dieren <3
Waar ze voor gefokt zijn is het zware werk, denk je nu echt dat een boer stopt omdat de kilometerteller op 15 kilometer stond vroeger> Wat denk je dat de afstanden waren die het paar voor de ploeg moest afleggen?? Heel wat keertjes heen en weer met die ploeg is ook kilometers maken. Zo'n mensje moet je misschien wel dragen, maar weegt minder en kost minder kracht dan een weiland ploegen of fresen of de oogst binnen halen of zo.
Daarnaast is idd de vacht een heerlijke bontjas waard ;) , en daarbij komt, dat de 1 nu eenmaal meer zweet dan de ander. Dat is met dieren zo en met mensen.
Meiden lekker je ding doen. Veel lekker kilometers toegewenst!!

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 22:07

Jullie hebben prima opgebouwd dus ik zie ook het probleem niet hoor!
Ik heb met de mijne ook zeer geregeld ritten gemaakt van zo'n 15-20 km en daarin nog flinke stukken gedraafd en gegaloppeerd om conditie voor menwedstrijden op te bouwen, dat was geen probleem.
Ik ging niet verder meer om t feit omdat ik vaak alleen ging, niet omdat ze t niet aan zou kunnen.
Ze is nu 16 en loopt nog als een tierelier.
Het is wel zo dat trekpaarden sneller met hun ademhaling "in de klit" komen en wat langer nodig hebben om op adem te komen als bijvoorbeeld een kwpner. Dit omdat ze officieel voor duurzaam werk zijn gemaakt.
En ze kunnen wat sneller zweten.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 09:47

marjotje82 schreef:
Het is wel zo dat trekpaarden sneller met hun ademhaling "in de klit" komen en wat langer nodig hebben om op adem te komen als bijvoorbeeld een kwpner. Dit omdat ze officieel voor duurzaam werk zijn gemaakt.
En ze kunnen wat sneller zweten.

Dat merk ik inderdaad wel. Die van mij is dan gewoon lekker relaxed, en bij de Belg zie je dat die na dezelfde inspanning wel wat hersteltijd nodig heeft. Maar goed, die krijgt hij dan ook gewoon.