Welke muisgrijze rassen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Geaa05

Welke muisgrijze rassen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 21:23

Hallo,

Ik ben een beetje aan het rondkijken naar bepaalde paardenrassen. Ik heb altijd geroepen dat wanneer ik een rijpaardje koop, het per se een (donker) muisgrijze moet zijn. Voorlopig houd ik het nog even bij mij Shetlander maar een beetje info opzoeken van te voren mag hihi :)
Mijn droompony was altijd een gra Fjord (en dan het liefst een afstammeling van Briggen haha), maar nu wil ik ook eens verder kijken dan mijn neus lang is.
Ondertussen ben ik er al achter dat niet alleen Fjorden, maar ook IJslanders, Koninks, Highlanders, en Noord Zweedse paarden muisgrijs kunnen zijn.
Ik ben wel van de bosritjes en absoluut niet wedstrijd gericht, dus dan vraag ik me natuurlijk meteen af welke rassen heerlijk zijn voor langere buitenritten.

Ben benieuwd of jullie nog wat paardjes kunnen toevoegen aan mijn rijtje!

QuintySnoepy

Re: Welke muisgrijze rassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 21:24

Haflingers zijn ook fijn voor lange bosritten maar die zijn niet muisgrijs anders weet ik het ook niet

Geaa05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 21:32

QuintySnoepy schreef:
Haflingers zijn ook fijn voor lange bosritten maar die zijn niet muisgrijs anders weet ik het ook niet

Ja klopt, is zo. Net zoals een hoop andere koudbloeden. Maar de KWPN'er die ik mag rijden doet het ook geweldig in de bossen.
Veel mensen hebben een droomras, ik een droomkleur...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 21:39

Zowel Fjorden als ijslanders zijn erg geschikt. Alleen heb wel horen zeggen dat bij hele lange afstanden de tolt van ijslander minder geschikt is, maar gelukkig kunnen ijslanders ook prima draven.
Met andere rassen heb ik geen ervaring. Al denk ik wel dat Konink minder handige keuze is gezien die niet gefokt is met als doel als rijpaard voor lange afstanden.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 00:19

de konik is juist uitermate om lange afstanden mee te rijden alleen moet je wel met het karakter om kunnen gaan

overigens komt 'muisgrijs' bij veel meer rassen voor. De correcte term is grullo, ook wel wildkleur zwart genoemd of in het engels black dun

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 00:22

Ik heb hier op bokt wel een keer een heel mooi grijs/bont paard voorbij zien komen. Volgens mij gewoon KWPN in ieder geval een 'normaal' rijpaard. Dat was ook heel mooi, muisgrijs met witte vlekken en bles.

roosxrhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 19:13

ik heb een highland met de kleur 'mouse dun' zoals dat heet. in de winter is ze een beetje donkergrijs en in de zomer heeft ze een beetje een gouden gloed in haar vacht. Highlanders zijn zeker geweldige pony's om lekker recreatief mee te rijden!
Dit is ze in de winter, best wel donker dus.
Afbeelding
en dit is ze in de zomer.
Afbeelding

Geaa05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 20:52

Ja! Precies zo'n kleur bedoel ik! Een donkere grullo. Wat is jou paardje geweldig mooi zeg..
Klopt het dat ze die pas met de 5jaar inrijden?

Manonislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 21:21

Zulke lieve foto's!

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 21:23

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 21:30

En wat dacht je van een Rocky Mountain Horse? Heb met dit ras gewerkt en 5 tot 7 uur durende tochten mee geleid in de Ardennen, en ik kan je zeggen dat ze hier geweldig voor zijn (o.a. door hun tölt en het geweldige karakter)!
Daar stond ook een toendertijd 2,5 jarige dekhengst die deze kleur blijft (hij werd op het moment van de foto niet getraind - en zit dus niet erg veel in de spieren)

Afbeelding

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 21:43

maar het is best moeilijk om aan een Rocky te komen in die specifieke kleur :D

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 21:48

Das waar. Denk dat je ze dan moet importeren vanuit Amerika of wat Rocky fokkers moet contacteren wat ze hebben staan. Importeren is overigens meestal goedkoper dan hier in Europa kopen, omdat er hier nog niet veel Rockys zijn. Als je geïnteresseerd bent weet ik een leuk bedrijf voor je waar je het ras uit kan proberen en zij helpen je graag bij het importeren, dit doen zij zelf ook ieder jaar voor hunzelf en anderen! :D

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 21:50

ik heb geen idee hope TS erover denkt :D vind ik een goed aanbod van je. Ik ga dit jaar mijn Arabische merrie laten dekken door een Rocky hengst :)

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 21:50

Ben benieuwd wat er uit komt!
Mag ik vragen waarom je voor een Rocky hebt gekozen?

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 21:51

En welke hengst? :D

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 21:56

je hebt pb :)

AnniekSolana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 00:04

set_elkol schreef:
een mooie grullo quarter <3 of wat dacht je van deze, ruitercentrum 't Fjordenpaard verkoopt altijd fantastische paarden, ook mooie kruisingen. Deze prachtige staat er ook tussen, 1,69 meter hoog!

http://paarden.aangeboden.nu/onbeleerd- ... /rijpaard/

http://paarden.aangeboden.nu/wp-content ... 24x874.jpg

http://paarden.aangeboden.nu/wp-content ... mila-1.jpg

Oké, ik had noooooooit in dit topic moeten kijken.. Nu ben ik verliefd :oo <3 <3 .
Wat een enorm prachtig paard met uitstraling, WAUW!!!
Het is dat ik mijn handen al vol heb aan m'n paardjes..

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 00:18

_Ekenna schreef:
En wat dacht je van een Rocky Mountain Horse? Heb met dit ras gewerkt en 5 tot 7 uur durende tochten mee geleid in de Ardennen, en ik kan je zeggen dat ze hier geweldig voor zijn (o.a. door hun tölt en het geweldige karakter)!
Daar stond ook een toendertijd 2,5 jarige dekhengst die deze kleur blijft (hij werd op het moment van de foto niet getraind - en zit dus niet erg veel in de spieren)

[ Afbeelding ]

Wauw, wat een prachtig paard!! Ik vind deze kleur waanzinnig mooi!!
Waar staat dit paard, of is hij inmiddels verkocht? Waar heb je die tochten gereden met deze paarden?
Mag ook via pb natuurlijk!

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 00:51

Hou er rekening mee: een goed paard heeft geen kleur! :+ Als je naast het ras, eventueel geslacht/ leeftijd en natuurlijk karaktereigenschappen ook nog eens rekening moet houden met de kleur wordt je zoektocht nog moeilijker. Ik wilde het liefst een gewone wildkleur ijslander (muisgrijs), maar heb tijdens het zoeken niet naar kleur gekeken, maar puur naar karakter en het is een wildkleur valk geworden :j Heel wat anders dus.

vertigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 00:58

Als je houdt van lange bosritten, is de criollo ook een zeer geschikt ras. Ze komen in heel verschillende kleuren voor. Zelf heb ik een muisgrijze (foto's in profiel).

roosxrhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 21:38

Geaa05 schreef:
Ja! Precies zo'n kleur bedoel ik! Een donkere grullo. Wat is jou paardje geweldig mooi zeg..
Klopt het dat ze die pas met de 5jaar inrijden?

Dankjewel ! ik zou eerlijk gezegd niet weten op welke leeftijd ze is ingereden. heb haar zelf niet ingereden. ik zal het nog eens aan de vorige eigenaar vragen!

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 23:09

Vertigo, jij hebt ook een hele bijzondere groep paarden! Prachtig!

vertigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 11:45

reiziger schreef:
Vertigo, jij hebt ook een hele bijzondere groep paarden! Prachtig!

Reiziger, dankjewel!

Geaa05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 21:16

@ LoesVDB:

Ja Rocky Mountains vind ik érg gaaf, maar ik heb ze uit mijn hoofd gezet vanwege de prijs.. Ten eerste omdat ik niet duizenden euro's kan ophoesten, en ten tweede omdat ik over de 4000 euro te veel vind voor een recreatiepaard. Voor een sportpaard vind ik dat een ander verhaal. Maar dat is mijn mening en het is maar net wat je er voor overhebt hihi (:

Importeren / zelf ophalen zou ik tegen die tijd zeker overwegen. Gra Fjorden bijvoorbeeld, zijn makkelijker 'aan te komen' in Duitsland, dus die zou ik gewoon gaan ophalen. Een Highlander zou ik best willen importeren, aangezien die per boot komen. Maar een Rocky Mountain vanuit Amerika per vliegtuig... Dat lijkt me echt een prijs om buikpijn van te krijgen haha.

Die merrie uit de link is inderdaad echt super mooi! En de prijs is ook wel aantrekkelijk. Maar ik ben me alleen nog maar aan het verdiepen in wat rassen, dus voor nu kan/wil ik nog niets kopen. Maar zo'n paardje mag over een jaar/anderhalf jaar best wel weer een keer opduiken in een advertentie!
Laatst bijgewerkt door Geaa05 op 13-01-13 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt